Podcast: První stanicí s ETCS s benefity by měla být Masaryčka, říká Tomáš Konopáč ze SŽ
Velmi kritizuji evropské orgány, že dopustily tak překotný vývoj ETCS.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdoporavy.cz je Tomáš Konopáč, manažer programu implementace ETCS Správy železnic. Zbývá necelý půlrok do okamžiku, kdy se na některých českých koridorech začne jezdit povinně pod dohledem evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Vlak, který ho mít nebude, se na tratě s výhradním provozem nepodívá.
Takzvaný výhradní provoz dnes funguje na trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která se stala fakticky laboratoří, kde se technologie zkouší v praxi. Od ledna se k ní přidají koridory z Prahy do Ostravy, z České Třebové do Břeclavi a z Břeclavi do Přerova.
„Datum 1. ledna 2025 se někdy zbytečně démonizuje, pro strojvedoucí i provozovatele vozidel, kteří je mají vybavená a strojvedoucí zapínají ETCS, se nezmění vůbec nic. Už dnes pod ETCS jezdí a budou pokračovat, jak byli zvyklí,“ říká v podcastu Tomáš Konopáč. A přidává statistiky, které říkají, že nejčastěji strojvedoucí zatím využívají ETCS v úseku Beroun – Ejpovice, kde jezdí pod dohledem nového zabezpečovače více než 50 procent vlaků už teď. Například na trati z Břeclavi na Přerov a Ostravu je to pak 20 až 30 % vlaků.
Od letošního prvního srpna začne dopravcům menší generálka na výhradní provoz. Podle nařízení Drážního úřadu ho budou muset vlaky ETCS vybavené povinně zapínat na přesně definovaných tratích. Celé znění nařízení je dostupné na webu Drážního úřadu.
Správa železnic je na výhradní provoz připravena, zbývá podle ní dotáhnout už jen poslední drobnosti. „Zbývá dokončit zátěžové testy na trati z Prahy-Běchovic do České Třebové, ty plánujeme na konec července. Je třeba uvést do provozu úsek od Přelouče po Kostěnice, tedy po modernizaci uzlu v Pardubicích zapnout traťovou část ETCS, to předpokládáme na konci srpna nebo začátkem září. A v první polovině července zapneme úsek z Prahy-Běchovic do Kolína, kde se dokončovala traťová část Poříčany – Kolín. A ještě zbývají Otrokovice, tam byl před dvěma roky požár staničního zabezpečovacího zařízení. Udělalo se tam provizorní zařízení a i na něj chceme navázat ETCS,“ popisuje v novém díle podcastu, který si teď můžete pustit zde na stránce, Tomáš Konopáč.
Jak probíhají zátěžové testy ETCS a jaké jsou jejich výsledky? Co bude znamenat zavedení ETCS pro kapacitu tratí? Proč se rovnou nestaví v Česku ETCS s benefity, které by kapacitu tratí zvýšily? Jak by bylo možné do budoucna propojit zabezpečení přejezdů s ETCS? Jak se bude řešit předávání vlaků pod ETCS na hranicích mezi naší Správou železnic a zahraničním správcem infrastruktury? To vše rozebíráme v novém díle podcastu.
Správa železnic a ministerstvo dopravy ale čelí také kritice menších dopravců, že je zavádění výhradního provozu v Česku příliš rychlé a tlačené na sílu, a že jsme papežštější než papež, protože jiné země se tak rychle do výhradního provozu neženou. „Rozhodně nemám informace, že by ostatní státy neuvažovaly o výhradním provozu. Jsou země, kde už dnes mají tratě s výhradním provozem a třeba taková Belgie chystá poměrně velký počin a od prosince příštího roku zavede výhradní provoz na celé své síti. Důvodem byly závažné nehody v Belgii, které přiměly stát a železniční sektor vydat se touto cestou,“ reaguje na kritiku Tomáš Konopáč v našem rozhovoru.
Otvíráme také téma, jak bude vypadat ETCS na vedlejších tratích. Správa železnic preferuje zavádění jednoho systému v celé síti, na nějž už budou vozidla vybavena pro jízdu po koridorech. „Pro vedlejší tratě jsme navrhli ETCS regional, jde o úroveň ETCS, kde nepotřebujeme pro komunikaci rádiový systém GSM-R a všechny informace si vozidlo načte z balíz,“ dodal Tomáš Konopáč.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času:
8. minuta: ETCS a technické řešení pro historická vozidla na tratích s výhradním provozem
11. minuta: Co ještě musí Správa železnic dokončit, než začne platit na vybraných koridorech výhradní provoz ETCS
16. minuta: Jaký bude vztah návěstidel a ETCS a jak často si dnes dopravci zapínají ETCS
18. minuta: Jak se organizují zátěžové testy ETCS
23. minuta: Jaké zkušenosti získala Správa železnic z výhradního provozu a problémů s ETCS na trati přes Uničov
27. minuta: Jak funguje ETCS s benefity
33. minuta: Investice do ETCS versus investice do zabezpečení přejezdů
37. minuta: ETCS a regionální tratě v Česku
42. minuta: Problémy, které přináší překotný vývoj ETCS a postoj České republiky
49. minuta: Jak bude fungovat vztah Automatického vedení vlaku a ETCS
52. minuta: Tomáš Konopáč odpovídá na dotazy čtenářů