Obce na Pardubicku protestují proti plánované vysokorychlostní trati
Jsme přesvědčeni o tom, že trať pro lidi nemá velký význam, říká starosta.
Jedna z vysokorychlostních tratí má vést z Prahy do Hradce Králové a Vratislavi, k tomu má být vybudována odbočka do Pardubic. Zatím poslední varianta trasy je naplánovaná podle dálnice D11 od Prahy a přibližně u Chýště na Pardubicku se má stáčet na jih do Pardubic, řekl Fišer.
Kromě Rohovládovy Bělé se stavba dotkne Chýště, Volče, Kasalic, Vyšehněvic, Vlčí Habřiny a Přelovic. Například ve Volči by byla trať od jednoho z domů 180 metrů a v Bělé asi 300 metrů, podotkl starosta.
„Čekal by nás hluk, prašnost, fragmentace krajiny, kterou rozdělí čtyřicetimetrový železniční pás. Rozdělí to pole, lesy, je to těžce překonatelná zeď. Jsme přesvědčeni o tom, že trať pro lidi nemá velký význam. Zrychlí dopravu do Prahy zanedbatelně,“ řekl starosta.
Správa železnic má hotovou studii proveditelnosti, která zkoumala mnoho variant. Aktuálně se zpracovávají oponentní posudky. „Každá dopravní stavba danou oblast do určité míry ovlivní, naším cílem je najít variantu, která bude co nejlépe zasazena do krajiny a bude respektovat zastavěné území,“ řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Organizace s obcemi aktivně komunikovala, dodal.
Definitivní koridor bude schvalovat ministerstvo dopravy. „Poté se bude zpracovávat technické řešení, kde bude stále prostor pro úpravy trasy v rámci vymezeného koridoru. S obcemi budeme pokračovat v dialogu i během dalšího projektování,“ řekl Gavenda.
Pardubický kraj před časem uvedl, že odbočka by zkrátila cestování z Pardubic do Prahy o 20 minut. Teď cesta trvá zhruba hodinu. Podle kraje by vysokorychlostní vlaky měly dobře navazovat na regionální spoje, aby železnice byla konkurenceschopnější proti automobilové dopravě.
„Největším přínosem pardubického sjezdu bude časová úspora cestujících směřujících nejen do Pardubic, ale také do Ústí nad Orlicí, České Třebové nebo Olomouce. Díky této stavbě se cestovní doba mezi Prahou a uvedenými městy zkrátí přibližně o 20 minut,“ doplnil Gavenda.
Hejtmanství se pak obává, že projekt může dlouho blokovat městské a obecní pozemky a samosprávy s nimi nebudou moci nakládat a rozvíjet se, což se stalo u zvažovaného vodního projektu Dunaj – Odra – Labe, který se neuskutečnil.
Vysokorychlostní tratě připravuje Správa železnic. V České republice by mělo vzniknout více než 600 kilometrů, kde vlaky budou jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině, v dalších místech 220 kilometrů v hodině. První tendr by mohl být do několika let, nejblíž v přípravě je trať na jižní Moravě.