Do Česka dorazil další KISS na testování, jezdit bude v Rakousku
Nové jednotky nasadí ÖBB v regionální i dálkové dopravě.
Do Zkušebního centra VUZ Velim dorazila tento týden na testy další nová jednotka KISS od Stadler Rail. Jedna z nejprodávanějších dvoupodlažních jednotek v Evropě podstoupí vybrané typové zkoušky před dodáním rakouským drahám ÖBB.
Jde o jednu z 76 jednotek, které si rakouský dopravce objednal v roce 2022 pro provoz na příměstských i dálkových linkách. Do Česka dorazila zatím čtyřvozová.
Na základě rámcové smlouvy na dodávku až 186 jednotek zatím ÖBB podepsaly objednávku na dodání celkem 34 šestivozových a 42 čtyřvozových jednotek. Další tři pětivozové jednotky má objednán dopravce CAT pro provoz mezi Vídní a letištěm Schwechat. Kratší jednotky mají jezdit zejména v příměstské dopravě, delší budou jezdit jako dvoupodlažní railjety v dálkové dopravě. Podle smlouvy mají být dodány do roku 2026. Výběr výrobce trval přes tři roky, soud nejprve vítězství Stadleru zrušil kvůli použití švýcarského elektronického podpisu.
Jednotky KISS už v Rakousku dobře znají cestující soukromého dopravce Westbahn, který s nimi jezdí od počátku provozu.
Nové jednotky jsou navrženy pro rychlost 160 km/h v případě krátké verze pro regionální dopravu a 200 km/h pro dálkovou dopravu. V šestivozové verzi nabídnou 610 míst, ve čtyřvozové 380 míst. Čtyřvozová jednotka bude jezdit na regionálních spojích ve Vídni, Dolním Rakousku a Burgenlandu.
V případě dálkové dopravy budou jezdit mezi Vídní a Salcburkem. Po dokončení úpatního tunelu Semmering mezi Vídní a Grazem (předpoklad 2030) se počítá s využitím nových jednotek i na jižní trase.
Railjet poprvé dvoupodlažní. Rakušané objednali u Stadleru dalších 35 jednotek