Liberecké nádraží čeká proměna na Central Station. Podobu určí architektonická soutěž
Nový terminál usnadní přestupy mezi vlaky a autobusy.
Správa železnic společně s Libereckým krajem a Libercem vypíše letos na podzim architektonickou soutěž na stavbu nového přestupního terminálu mezi vlaky a autobusy v Liberci v prostoru stávající železniční stanice. Soutěž má ukázat, jakou podobu získá nejen nádražní prostor, ale i oblast kolem něj.
Jde o projekt, který v Liberci před několika lety získal název Central Station. Mluví se o něm přes deset let. Má výrazně zkrátit přestupní doby mezi vlaky a autobusy. Autobusové nádraží je sice relativně blízko od nádraží, k přestupu mezi dopravními prostředky způsobem hrana–hrana má ale tento model daleko. Například mezi 5. nástupištěm železniční stanice a autobusovým nádražím je vzdálenost přes 400 metrů. Projekt má získat na významu s modernizací tratě z Liberce do Prahy, která byla loni schválena centrální komisí.
Plán počítá s tím, že mezi staniční budovou a ostrovním nástupištěm zmizí tři koleje a v tomto prostoru vznikne autobusové nádraží. „Propojením odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Chodníky kolem celé nádražní budovy se stanou současně autobusovými zastávkami. Jde o podobné řešení s krátkými přestupy mezi nástupišti a s prostorem pro cestující uprostřed, jako je na libereckém terminálu Fügnerova,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Město plánuje řešit i větší zapojení městských autobusů do nového areálu. To by ulevilo kapacitně nevyhovujícímu terminálu Fügnerova blíže k centru. Muselo by dojít ale k přetrasování řady linek.
Místo autobusového nádraží náměstí
Stávající autobusové nádraží se přesunem k vlakům uvolní. Na jeho místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem. U Žitavské ulice vedoucí podél kolejiště pak v návaznosti na objekty Uranu a Skloexportu vyroste městský blok, v jehož suterénu bude kapacitní parkoviště pro cestující i jeho rezidenty.
Součástí velké proměny území bude i vymístění drážních hasičů mimo stávající železniční stanici. Město pro ně vytipovalo dva pozemky. Podle generálního ředitele Jiřího Svobody jejich význam v budoucnu poroste s chystanou novou tratí z Liberce do Prahy, kde budou i tunely. Stavba terminálu má začít zhruba za pět let.
Lídrem a organizátorem architektonické soutěže bude Správa železnic s podporou právní kanceláře, která bude veškeré kroky koordinovat a řídit. Architektonická soutěž začne v průběhu podzimu roku 2024. Podle Svobody budou náklady na stavbu v řádu miliard korun. O náklady na soutěž se podělí kraj, město a Správa železnic. Vybudovat samotnou Central Station pak bude úkolem Libereckého kraje.
„Kdo postaví parkovací dům, ještě závisí na dohodě kraje se statutárním městem Liberec. V případě, že by ho měl vybudovat Liberecký kraj, musí s ním nejprve vypořádat majetkoprávní vztahy. Plánujeme také být majitelem budovy Skloexportu, a proto si musíme vše vyjasnit i kvůli cestujícím a využití městského bloku,“ dodal hejtman Půta. Liberecký kraj má také v rámci projektu zájem se Správou železnic na návrhu nové podoby hlavní výpravní budovy, která by se stala společnou odbavovací halou pro vlakovou a autobusovou dopravu.