Liberecké nádraží čeká proměna na Central Station. Podobu určí architektonická soutěž
Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic
Nový terminál usnadní přestupy mezi vlaky a autobusy.
Nový terminál usnadní přestupy mezi vlaky a autobusy.
Takže trať Hodkovice nad Mohelkou – Sychrov – Turnov se nakonec rušit nebude? Doufám že ne, protože tam je dopravní obslužnost hrozná a zrušení trati by byl problém.
Snad ta historicka kolonada pred budovou zustane. Treba ji zrekonstruovat a zachovat.
Projekt za všechny prachy a úplně na nic. Rádlo, Rychnov u Jablonce nad Nisou a Jeřmanice budou moci SŽ poděkovat za výrazné zhoršení dopravní obslužnosti.
Ke 4. fotce: to vizualizátor předpokládá vlaky do Pardubic přes TRUTNOV :-😁
jo taky mě to pobavilo…prostě Trutnov jako Turnov..na to jsou nejlepší tabule v Hradci.. Trutnov směr Jaroměř a Turnov směr Ostroměř 🙂
Mohl by někdo vysvětlit, proč se to nazývá central station? tady už je čeština nějaký minoritní jazyk nebo snad zakázaná? To je opravdu už na hlavu. Jsme v ČR, tak má být vše ve češtině a to ještě spisovné. Samozřejmě toto není jen zde. Stačí s epodívat do ulic, tiskovin apod.
V angličtině musíte psát všechna slova názvu velkými písmeny.
Jmenuje se tak proto, že se zjednodušil a zúžil původní název:
Metropolitan City Central Station. Dělám srandu, ale na mnoho věcí nemáme vliv. Hlavně, když se to povede architektonicky, a to držím oba palce. Liberec si to zaslouží.
To je běžné u všech malých národů s poddanskou historií, zní jim to světově, připadají si větší. Proto predikce má větší váhu než předpověď, edukativní program vás víc naučí než výukový. Na silnicích je zásadně exit i parking, rodí se víc Sophií, než Žofií atd. A naftu už na pumpě nenajdete, jedině snad Diesel. Když to tak vezmete tak zhruba 80 let byla ta budova Hauptbahnhof, 80 let je to Hlavní nádraží a dalších 80 let to bude Central Station, logiku to má.
Řešení stanice a návazností v okolí na vizualizaci je jednoduché, přehledné a elegantní.
Byla by škoda si to nechat zkazit zásahem architektů.
No konečně Liberec přišel taky na řadu. Jen mě zajímá, zda se budou opět opravovat ty 2, relativně nedávno zrekonstruovaná, nástupiště od kterých jezdí vlaky směr Tanvald a Chrastava…
Jelikož se plánuje kompletní rekonstrukce, tak určitě. Nejspíš dojde i k úpravám stávajících stop kolejiště, tím i ke změně uspořádání nástupišť, a přizpůsobení nástupních hran evropským normám.
A nechtělo by to zásadnější změnu? Stále honit cestující dolů a nahoru po schodech… Všechny vlaky v Liberci končí nebo začínají… Otočit zhlaví nákladní skupiny na západ s odjezdem za ostrovem. Propojit hlavní budovu s ostrovem úrovňově průchodem a po jeho obou stranách pak kusé koleje s nástupišti. A za ostrovem nechat nástupiště pro případný projíždějící vlak.
jo tohle řešení by nebylo od věci, tím by se dalo docílit hrana-hrana min u 80% vlaků, to mě nenapadlo
A bude tam jezdit pořád řada 845 a podobná historie? 🙃
Na Central Station patří jedině RegioShark a RegioFox! Welcome to Liberty City!
Ne ne, podle vizualizace žlutý RegioJet… 🙂
Welcome to City of Reichenberg
Pořád ne. V polovině století bude upgrade.
Liberec vyhraje hlavní cenu v budování parkovacích domů ve městě.
Když už se změní nádraží Liberec na Central Station tak světově už na „Central Station Reichenberg“.
Empire Mountain Central Station
Tak jsem se díval na Idnes na článek se stejným tématem. Je tam k tomu i vizualizační video, ve kterém je navrženo zrušení staré jednokolejné tratě z Rychnova do Liberce.
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/doprava-cestujici-tramvaj-autobus-vlak-mhd-central-station.A240703_133823_liberec-zpravy_lav
To se to opravdu nedá na Liberecké straně stará trať napojit,
To neuvažují z nějako příměstskou dopravou na tomto kousku? (dopadne to jako u Plzně)
A co prodloužení tratě z Rychnova do Jablonce? Může být další linka, která využití tratě zase trochu zefektivní.
Příměsto by se vyplatilo tak maximálně do Jeřmanic s tím, že by se muselo cestou vybudovat poněkud více zastávek. Ale ten terén na to ideální není.
Jablonec? Bylo by to fajn, ale tam se nebyli schopni domluvit ani na prodloužení tramvaje do centra.
Příměsto by bylo až do Hodkovic, kde by se dalo přesoupit na něco rychlejšího, ale stejně z praktického hlediska by ty vlaky jely až do Turnova.
Se zahuštěním zastávek souhlasím, když by nová trať uvolnila kapacitu.
Do Hodkovic by to nemělo smysl, když tam bude mnohem kratší tunel. Navíc závlek přes Rádlo a Rychnov. Nebo to myslíte z Jablonce?
Příměsto by jezdilo po staré trati, v Hodkovicích by se přestupovalo z něčeho dálkového. Závlek obsluhuje právě i vámi vyjmenované obce.
Do Jablonce myslím nějaký tunel z Rychnova pro rychlou obsluho tohoto města, aby se vlakem nemuselo přes Liberec.
je to sice škoda, protože třeba poměrně rozrůstající se Rychnov, tak přijde o pěkné spojení na Turnov a Liberec, které teď má od 4 ráno do půlnoci cca v průměru po hodině, to místními autobusy nikdy adekvátně, nahrazeno nebude, zbytek trady už tak zajímavý není, Rádlo, Jeřmanice, Pilínkov mají obsluhu jen Os a o dost menší frekvenci. Frekvenci v Rychnově tvoří značnou část i dojíždějící MHD z Jablonce, pro ně se zas tolik nemění, jen se projedou až do Hodkovic, ale předpokládám, že 30min takt doplněný rychlospoji ve všední dny dodržen také nebude, návoz bude prioritně na rychlé spoje do… Číst vice »
Po staré trati by jezdily jen příměstské osobáky.
O efektivnost tunelu nejde, jde mi o obsluho obcí okolo stávající trati. Dálkové vlaky jednoznačně v nové stopě, ze stávajících osobáků by se v Hodkově stal zrychlený vlak novým tunelem, ale s přípojem na příměstský vlak po staré trati.
Z Rychnova do Jablonce novou trať i pro dálkové vlaky z Prahy.
Ten návrh nevypadá tak úplně špatně, bylo by aspoň využití pro nádražní budovu. Jen si nejsem jistý, že nějakých 7 – 8 autobusových stání by stačilo. Osobně se domnívám, že hlavním účelem přestavby je, aby SŽ mohla zbourat ostrovní budovy a nemusela se o ně více starat.
Osm autobusových stání je na straně ke kolejím a dalších šest (vešlo by se i osm) je na druhé straně budovy směrem k městu.
K přestupu hrana-hrana má (aspoň tedy podle představené vizualizace) nové řešení taky hodně daleko.
Jelikož je stanice větší než jen zastávka na jednokolejné trati, tak nic lepšího než hrana-podchod-hrana nevymyslíte.
Jediné, co nebylo z vizualizace vidět, jestli je podchod od nádražní budovy k nástupištím protažený i za koleje na opačnou stranu.
ten už je protažený i nyní
Tomu rozumím. Můj komentář je reakcí na tuto část článku:
„Jde o projekt, který v Liberci před několika lety získal název Central Station. Mluví se o něm přes deset let. Má výrazně zkrátit přestupní doby mezi vlaky a autobusy. Autobusové nádraží je sice relativně blízko od nádraží, k přestupu mezi dopravními prostředky způsobem hrana–hrana má ale tento model daleko.“
Nechápu, proč nezůstala alespoň jedna hrana na přímý přestup vlak-bus, bez nutnosti použít podchod. Rovněž nechápu, proč vede průjezdná silnice mezi budovou a nástupišti, namísto vybudování kruhového objezdu na jednom konci, čímž by se vyloučil pouhý průjezd aut a bylo by bezpečné použít úrovňové přechody pro chodce. Takovéto násilné oddělení staniční budovy od nástupišť prostě nedává smysl.
Máte pravdu, že alespoň záměr jak je takto bohužel moc přínosů pro cestující nemá. To bych raději už ponechal autobusák v současné poloze a zrealizoval podchod pod Žitavskou, aby alespoň od autobusáku to bylo v jedné rovině. Ostatně něco podobného i ve formě modelu bylo již v 80-tych letech. Jen zaústění bylo do parčíku před nádražím.
Oprava: přebývá.
Něco mi u té vizualizace chybí, co by to mohlo být ….., už vím, dráty.
Dobrý, ale proč se projekt jmenuje Central Station? Proč ne prostě Centrální nádraží? Možná by mohli přejmenovat Liberec třeba na LiberCity, když chtějí být „in“
A proč ne jednoduše Hlavní nádraží?
Liberec-centrum. Liberec-střed. Že to je nádraží, to je z kontextu snad jasné, když jdete na vlak nebo jím jedete. Je nemálo nádraží, které nemají v názvu slovo nádraží. Jihlava, Jihlava-město, když zůstanu u krajských.
Dole někdo naznačil souvislost s dobou těsně po druhé světové, kdy docházelo k masakrům na základě národnosti, že by to název „hlavní nádraží“ připomínal.
PS: Žirovnice-Počátky, hlavní nádraží… umím to líp… Staré město u Uherského Hradiště, hlavní nádraží. Fakt je někdy lepší bez toho hl.n.
Tohle není diskuse o tom, jestli to má být název s „hlavní nádraží“ nebo bez „hlavní nádraží“, ale že je to lepší název než „Central Station“.
Hlavní Lhota, hlavní nádraží.
liberecké nádraží bylo krásné.pak ho přestavili na moderno a vznikl paskvil a hnus.ale asi se napakovali málo nebo se chtěj napakovat jiní a vymejšlej si další hnusárny.lidi,nenechme si to líbit,podme se hromadně ozvat!!!!!
a prášky byly? Liberecké nádraží bylo krásné, ale to předpokládám už asi nepamatujete..jinak to byla ostuda
Jakou „modernu“ máte na mysli ? To, že přizpůsobili odbavovací prostory požadavkům 21 století ? Které jsou navíc majetkem SŽDC ? Jediné, co kdy na tom vydělali, bylo na natáčení historických filmů. Protože takové kulisy už jen tak nenajdete. 😉
ozývám se za urychlení stavby
Liberecká nádraží byla především dvě a dodnes je to patrné.
Lidičky, klídek.
Tohle je jen další kolo soutěže ve slibování a oblbování voličů před podzimními krajskými volbami. Nic víc.
Snad každý pochopí co jsem tím chtěl říci.
https://www.youtube.com/watch?v=L5DZ_uVHifg
Za prvné nepochopil, za druhé na každý ja fanda cs filmů které mají zesměšňovat železnici.
Tak pardon. Chtěl jsem tím říci, že v době kdy je zdravotnictví v tak žalostném stavu se bude nové nádraží pro dojiždějící lidi za zdravotní péčí do KN Liberec ze vzdálených míst v kraji hodit.
Vůbec mě nesedí zbourání ostrova. Kde budou trampolínisti skákat? 🙂
Kolik tam zbyde z těch 5 podchodů co tam jsou?
Ale budiž, prokoukne to tam a spousta nehezkejch zákoutí zmizí.
Historický ráz nádraží zmizí nenávratně pryč. Na co další parkovací dům vždyť P+R má dole kraj. Alespoň někdo uzná, že Fügnerka je kapacitně přeplněná a přetrasování je nutné. Uvítal bych jako hlavní spojnici mezi Fügnerkou a nádražím pouze tramvaje. Nechápu proč přes Babylon jezdí tolik linek, stačí bohatě jedna.
Bohužel
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/nataceni-nadrazi-one-life-anthony-hopkins-nicholas-winton.A221007_125212_liberec-zpravy_jape/foto/JAP969cde_DSC_0825.JPG
Rovnou zastavme přípravu nové trati z Prahy do Liberce, raději přidejme pruhy k dálnici. Liberecké nádraží zakonzervujme a držme jako kulisu pro zahraniční produkce historických filmů. Z vyjadření některých diskutujících to tak vyznívá.
Staromilci. Ti by tady zakonzervovali nejradši všechno.
Otázkou je, jak zakonzerovat trámy napadené dřevomorkou a zda to nebude nepřípustná změna. 😉
Parkovací dům třeba proto, aby se z obcí okolo (a i okrajových částí Liberce) dalo přijet na nádraží autem a odtud dál pokračovat vlakem/busem.
Na to se vůbec nehodí parkovací dům uprostřed města.
Ale mohl by se hodit parkovací dům 300 metrů od sjezdu z dálnice…
Kousek odtamtud mají ovšem hlavní silniční průtah, to bude ten problém.
Kousek odtamtud je dálnice. Jaktože teda parkují u nádraží a dokonce je tam plno?
https://mapy.cz/s/rekekofuju
Vlakové nádráží v Liberci je střed města možná přibližně geometricky, ale funkčně určitě nikoli.
zas tak mimo to také není, třeba až se to dokončí, tam bude jezdit něco jiného než 100x opravovaná T3
Už to chce opravdu výměnu vedení na SZ. již za pět let nové nádraží..vlastně začneme. To je jak již brzy na letiště.
Když jsem si osvěžoval na mapách konfiguraci libereckého nádraží, něco mě napadlo. Teda my to už v jedné stanici v republice máme.
Jaký máte názor na centrální podchod skrz celé nádraží a v něm i tramvaj a autobusy (elektrobusy)? Třeba nějak takto?
https://mapy.cz/s/cenezogaja
Zajímavý nápad, ale zastávka tramvaje Viadukt obsluhuje část docela velkého sídliště Františkov. Na druhou stranu území za nádražím je po konci slévárny dost zajímavé místo pro rozvoj zejména bydlení a vést středem tramvaj by bylo úžasné.
Myslel jsem, že by linky od města projely pod nádražím, sjely na Viadukt a tam buď skončily nebo pokračovaly do Hanychova. Ale rozhodně se nechci pasovat za odborníka na libereckou MHD.
Dobrý den , byla to trasa Rybníček-Tatranská Ulice -Pekádny
Kvůli čistotě vzduchu místo autobusů by tam sedly lépe elektrobusy, trolejbusy, ….
Jaké tam bude stoupání?
To už je pak věcí projektanta. Tramvaje umí docela hodně, takže by vjezdy nemusely být moc dlouhé.
Sice netuším jak by se potom vypořádali projektanti s přednádražní křižovatkou, když i teď je to pro ně oříšek úrovňová křižovatka do T s tramvají. Ale to by vyiterovalo jako teď, kdy DPMLJ, dopravní odbor a uživatelé si každý dělá co chce.
Jsem to ještě trošku „tunil“. Zde je varianta s napojením Tatranskou ulicí přes vozovnu a pak do tunelu na druhou stranu nádraží. Lépe to ctí výškové poměry.
https://mapy.cz/s/fubahepece
Tak to jste trefil, jak byl kdysi návrh silničního tunelu pod hřebenem co je nádraží. V Liberci jeden silniční tunel vznikl těsně před válkou (dnes je z něj kryt CO) a tunel pod nádražím byl další v řadě.
https://mapy.cz/s/janokuzuha
Už tady by se muselo nořit pod zem, aby se křižovatku podařilo podjet. Dál na Žitavské už by to byla hrozná lochneska a zanoření v protisvahu bude výrazně kratší.
Mít zastávku pod nádražím a přístupy přímo z peronu na peron, to by byla skvělá věc.
Zároveň to zanoření vylučuje povrchové koleje do smyčky Viadukt, co by byla na druhou misku vah ztráta, když uvážím příspěvek p. Sůry.
Tramvaj by se musela zanořit ještě před křižovatkou.
Tramvaje umí 7 %, což je dost.
Jaký názo?, Že to je naprostá zbytečnost a vyhozené peníza za které by se dalo udělat něco co hoří více.
Dobrý den, nevěděl jsem, že jste z Liberce… Jak často tramvaj používáte?
A já zase nevěděl , že se tady ještě vyskytujete. Tramvaj? V Liberci? K čemu? Navíc tramvaj pokud vím jezdí 1.máje přímo kolem nádraží a pouze ho objíždí po Žitavské, a Hanychovské . Autobusák přímo u nádraží tak co chtít víc? Snad ještě aby ty tramvaje zajížděly přímo na nástupiště, ne?
A představte si, že právě ta připomínka, že na velkých nádražích je přestup na cokoliv pochodovým cvičením (nejčastěji přestupuji v Praze hl.n. od S9 ze sedmého nástupiště na metro (to ještě jde), hůře na tramvaj a úplně nejhůře na Dlážděnou :-)) mě k takovéto myšlence přivedla.
A přesto je stále zvažována stanice „Opera“, jakési pochodové cvičení ne (nutně až od 7. nástupiště) směrem k metru A, nebo polní stanice pro dálkové vlaky s nutností dojížďky s dalším přestupem. Oproti tomu je stávajících 400 m od autobusů (a pár desítek metrů od tramvaje) v Liberci v podstatě těsná vazba. 🙂
A ta polní stanice se má nahradit zastávkami po 5 km pro osobáky a pavučinou lokálek, které budou suplovat regionální busy?
Vždycky něco „víc hoří“.
Po desetiletí stagnace díky zadlužení, se konečně něco v Liberci začíná dít. Tento projekt je navíc především státní zájem, za podpory Města a Kraje. A o autobusáku už se toho také navymýšlelo dost.
Jestli myslíš Prahu-Zahr.Město,tak tam se to zrovna moc nepovedlo,i když mohlo.Mě by se líbilo řešení podobně jako Linz Hbf.
I když mohlo, máš pravdu.
A právě zde by mohlo, byť uznávám, že by to bylo za velké peníze, když tramvajová infrastruktura tam dnes je a není třeba do ní šáhnout. Ale jen mě to tak napadlo 🙂
Erfurt Hbf.
Z nástupiště, po schodech přímo do dveří tramvaje. To je hlavní podchod. Potom je tam ještě jeden, vnitřní. Mezi nimi, pod kolejištěm, je nákupní galerie s cca 30 ti obchody. Spíše tedy bufety a restaurace s celosvětovou kuchyni. Takový Nádražní hody obžerstvi. 😄🍻🍖
Nepovedlo? Přemýšlím, co by tam mohlo být ještě líp.
Nepovedlo se to proto, protože jako vzor je vícekolejná zastávka Leipzig-Messe (alespoň to tak vypadá). Jenomže na Leipzig-Messe vede ta silnice jenom k tomu Messe, takže je řádově méně zatížená než pod Zahradním městem. „Díra“ pod Zahradním městem je nevyužitá příležitost. protože tam se stavělo na zelené louce a mohlo se to postavit mnohem lépe, jenomže to by nesměla v Praze velet pumpičkářská lobby.
Varianta průjezdu tramvaje pod vlakovým nádražím byla skutečně plánovaná od 60./70. let 20. st. Počítalo se opuštěním úseku Nádraží – Viadukt – Staré pekárny.
tak tenkrát taky trať na Hanychov nevedla kolem nádraží ne? Nebo to se přetrasovalo už dříve?
Nevedla ano od viaduktu to šlo jako okolo severního portálu dnešního silničního tunelu a pak dnešní ulicí Františkovská.
Návrhy tunelu pod nádražím pro dopravu byly už na počátku minulého století, i za minulého režimu, ale nikdy se to dál, jak od návrhu, nedostalo. Nyní slouží jako podchod pod nádražím prodloužený příjezdový tunel pro cestující, který nahradil zrušenou lávku. Navíc jsou ve směru na Hrádek n.N., na konci nádraží, dva dostatečně široké viadukty.
Nápad zajímavý, ale čemu by to pomohlo? Přestup na tramvaj je tam už teď, městské autobusy tímhle směrem nejezdí (a ani moc nepotřebují) a dálkové se tam nevejdou (RJ), resp. nebudou elektrické (regionální).
Tedy šla by udělat “smyčka” kolem Viaduktu, když už tam nebudou tramvaje, a busy otáčet tam.
Ale ten “Central Station” dojde ke stejnému výsledku, jen levněji.
Jde o to, že za nádražím by mohla do budoucna být celkem slušná rozvojová zóna jak pro office, tak pro bydlení nebo volný čas.
Pamatuju Hamburg Hbf, kde bylo bydlení jen z jedné strany a z druhé jen fabriky a sklady. Dnes se tam, na té druhé straně, platí ve statisících až milionech Eur za byt.
A proto přestaneme obsluhovat zástavbu stávající. Klasika. (Bude se pak už jen bydlet, nic jiného…)
Už jsem něco v tomhle smyslu v nějaké studii Liberce viděl.
Obecně bych řekl, že by to bylo lepší než ten závlek trati k Viaduktu.
O něčem podobném se kdysi vážně uvažovalo. Využít odjezdový podchod (po úpravě) jako tunel pro tramvaje. V muzeu býval i model nádraží s přednádražním prostorem, kde byla tato myšlenka uplatněna. Odhaduji, že to bylo začátkem devadesátých let.
Když si tak čtu wiki, tak už při stavbě místní požadovali propojení okolních obcí pod nádražím. Byli zadupáni do země, úřadní pěst udeřila.
Když už bych tuneloval, tak bych pěším podchodem propojil stávající podchod příchodů k vlakům s busnádrem ve stávající poloze. Dobrý užitek za násobně menší peníze.
Možná je to jen soukromý pocit. Ale nejen, ale hlavně je SŽ a ji podobné statní spolky již jen pouhým legalizačním orgánem pro převod státních (dotačních) peněž do předem určených a nesmyslných projektů a ty občane plať, zadlužuj se a mlč. Čím dál víc a bez příkras dnes a denně je vidět na co degradoval stát.
Bohužel. Proč myslíte, že jsou pánové jako Nejezchleb a Švejda na svých místech?
Hlavní nádraží se bude nově jmenovat… hlavní nádraží.
Paradoxně: dosud oficiálním názvem nejde o „hlavní nádraží“.
A mimochodem: dosud ne všechny zastávky/stanice v katastru Liberce mají úvodní slovo „Liberec“.
Pamatuji si, jak se v roce 2001 hromadně dělala v tomto smyslu v Pardubicích – až tehdy se hlavní nádraží stalo hlavním i dle názvu + až tehdy byl název „Pardubice“ přidán k hned pěti stanicím/zastávkám v katastru města (Černá za Bory, Rosice nad Labem, Semtín, Svítkov, Opočínek). Zastávka Pardubice zast. byla tehdy přejmenována na Pardubice-Pardubičky.
Liberec hlavní nádraží nemůže být, aby to nepřipomínalo nepříjemnou epizodu československých dějin.
Katastr je rejstřík, kam se pozemky zapisují. Katastr města je blbost, zřejmě jste měl na mysli území města, a to se skládá z mnoha katastrálních území. Ale nic si z toho nedělejte, covidoví regulátoři měli v terminologii taky hokej.
O. K., budu se snažit to používat správně (toto jsem si vůbec neuvědomil, přitom KN denně využívám i při práci).
Mmch. zrovna v Liberci loni byl jeden z těch „poštovních paradoxů“, kdy se „nerušily pobočky v těch obcích, kde by zbyla jen jedna“, takže ve Stráži nad Nisou pošta zůstala, protože jde o samostatnou obec (byť obklopenou územím Liberce), zato v Machníně zůstat nemohla, protože šlo o jednu z „nadbytečných libereckých poboček“.
Jo no, pak čteme vyjádření dopravních „expertů“, že značka začátek obce má být na hranici katastru. Což dost často uprostřed lesa, polí, koryta řeky či na hřebeni hory.
Černá je hranice katastru: https://mapy.cz/s/latekadone
Jenže tato akce byla vyvolána úředníky sem přemístěného OPŘ, aby chudáci neměli pocit méněcennosti.
Správné pojmenování zastávek asi tak úplně nemůžeme po SŽ chtít, když ani nezvládne uvádět správné km v JŘ.
Co jsou to “správné km v JŘ”?
Předpokládám, že shoda tarifních kilometrů se skutečnými.
Správné km jsou dané staničením nebo chcete-li kikometráží. V JŘ jsou však uváděny nadále tarifní km ČD. Např Turnov (124.0km) Liberec (160.4km) , v JŘ je 38km, skutečnost 36.4km.
Někde došlo k narovnání oblouků a tak je tam skok ve staničení. Takže staničení neodpovídá odometru – vzdálenosti odměřené.
Tak snad je to jen jméno projektu a neznamená to přejmenování nádraží ve skutečnosti…
Ba ne, jde o Ústřední nádraží. 🙂
Liberec – ÚTD, Liberec – ÚN. To by šlo. 🙂
Zase se mi chce zvracet, jako při každé další vizualizaci SŽ… Jedna jediná dobrá věc tam není… Utratíme X miliard abychom to staré a špatné nahradili novým, špatným a ještě horším… Od naprosto tristního návrhu kolejiště a zhlaví, přes děsivě hloupá nástupiště a likvidaci historické budovy a historických nástupišť až k příšerně dementnímu nápadu s nahrazením kolejí autobusovou zastávkou, která stejně nemá přímé napojení na vlak. A místo dnešního skladiště, nakládacích ploch a hasičárny, kam by se vešly 3 autobusáky dáme trávu… A ještě mluvit o terminálu Fügnerova jako o inspiraci k čemukoliv je na trvalou psychiatrickou hospitalizaci, pokud ne… Číst vice »
To už v Semilech je to řešení lepší a ani žádný parkovací dům není třeba stavět, bude stačit parkoviště a autobusák u stejného nástupiště jako většina vlaků. . Tedy až bude. Zatím to jde jako psovi pastva.
je to podklad k dořešení právě tou architektonickou soutěží..a místo té trávy pravděpodobně neco bude a budova hasičů tam má zůstat, ačkoliv to má svoje mouchy, tak mě to nepřijde špatný..hrana-hrana by stejně byla jen na jedno nástupiště a zas by to zhoršilo přístupnost z druhé strany, takže za mě to tady rozhodně nemá smysl a naopak napojení na centrální budovu je lepší řešení, nástupiště mohou třeba zůstat v historickém stylu a co s tou budovou uprostřed? Máte pro ni nějaké logické využití?
Jen ať z toho není další Ústí nad Orlicí.
Tak v Ústí nad Orlicí se vůbec nemusela stavět nová nádražní budova, že…
Třeba využití jako hala? Ta budova bohužel nemůže za to, že už desítky let nechaly všechny dobré správy ten prostor nevyužitý a slepý. Všichni lidé musejí jít po nástupišti do jedněch dveří a dál do podchodu, bez toho aby využili další prostor budovy. Stejně jako druhý podchod, který je opět naprosto hloupě vyústěn mimo vstupní halu. Plus by u hlavní budovy mohlo být další nástupiště přístupné rovnou ze vstupní haly jako dříve, ale to by asi nebylo tak praktické, jako narvat tam autobusy… A budova v Ústí nad Orlicí také nemůže za to, že tam proběhl boj eráru a aktivistických… Číst vice »
hala na co?
Dávám tomu cca 5o let.
Za tak dlouhodu dobu to už nebude potřeba. To lidi nebudou cestovat a pokud ano tak jen virtuálně.
Buď dobrý!
Jsem zvědavý, který rok bude elektrifikovaná první trať Libereckého kraje (tramvaje nepočítám). Tipuji rok 2050 😎.
Optimisto
Velmi dobře jste to napsal. Smekám!
Bude s trolejí DB Netz dříve v Žitavě nebo SŽ v České Lípě? DB Netz ještě nedošla ani do Zhořelce.
Kdyby DB Netz byla rychlejší, znáte Znojmo… Tož tak.
Něco se chystí od Polska nebo Německa?
2150?
Za 25 let podle mne budou pořád rozmýšlet, co s tratí z Liberce na Prahu.
Nerozumím tomu, proč to musí mít englickej název…
„Propojením příjezdové a odjezdové haly budovy by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.
Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/doprava-cestujici-tramvaj-autobus-vlak-mhd-central-station.A240703_133823_liberec-zpravy_lav
Jak s tím souvisí nesmyslný anglický název záměru?
„by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.“
Pořád nechápete?
„odpovídající významu pátého největšího města v republice.“
Dosadtě si na začátek třeba slovo název .Pořád nic?
no a proč se to teda má jmenovat anglicky? Tak je to páte největší město? Praha má také český název a je největší město. Když tak ať to napíšou česky – Centrální stanice.
Tady jde o to, že se zdůraznila ona velikost města a že význam nádraží by tomu měl být odpovídající….Já osobně bych na tohle vůbec nepoukazoval. Liberec je město jako každé jiné a myslím si, že má co dělat aby se i některým daleko menším městům vyrovnal.Místo toho pojmenovávat nádraží aby to znělo více okázale.
To je jako s kadibudkou. Kadibudka je kadibudka ale lze teké říci, že člověk potřebuje jít na latrínu. Taky to zní okázajeli i když se stále jedná jen o venkovní záchod. Nebo WC. Bežný člověk řekne, že potřebuje na záchod, ale jiný, že potřebuje na dabljů sí. Taky je to anglická zkratka water closet.
Prostě jak se někdo snaží nazývat něco takto okázalým názvem nebudí to dobrý dojem protože to vypadá , že se snaží ze zcela běžné věci udělat něco více.
okázalý – navenek honosný; oslňující, pompézní; úmyslně nápadný
Dost divná logika. Angličtina se protivně vtírá do češtiny až nezdravě moc. Taky umím několik jazyků, ale nebudu je mixovat. Jsme v Česku, takže centrální stanice. Nebo hlavní nádraží. Stejně těch nádraží je v Liberci několik.
Shodneme se.
„Taky umím několik jazyků, ale nebudu je mixovat“
Tak tohle se Vám fakt povedlo.
P.S.: Znáte slovo „míchat“?
Ovšem. A slovo mixér používáte?
Já ne. Takovou vymoženost nevlastním. Stačí mi šlehač 🙂
A vy doma nepoužíváte slovo potravinový rozdrcovač? Se divím.
Centrální taky není českého původu. Že by Střední stanice? A není třeba i slovo ,stanice nějaká odvozenina?
*hlavní nádraží
Ne, nic.
To nevadí. Prostě asi když je to tak velké město musí mít i nádraží odpovídajícího formátu a když už, tak se přece taky musí jmenovat .
Nemusí.
No jistě. Já to vím, ale ten kdo tento název vymyslel a pustil do světa byl jiného názoru.
Nepožadoval někdo _mezinárodní_ architektonickou soutěž? Já jen že nazvat takový projekt nevyslovitelně*… jde přímo proti tomu, aby mezinárodní byla.
*) ano, je to jeden z nějtěžších jazyků nejen v Evropě
Záměr má smysl, obrázky hezký, akorát tam nevidím odstavnou plochu pro meziměstské a dálkové autobusy. V Liberci na AN většina spojů končí nebo začíná, takže se tam dělají pauzy, současná odstavná plocha tam stačí tak akorát. Třeba v Hradci Králové už je to vyloženě problém, není kde stát, navzájem si překážíme, zbývá místo sotva na průjezd. Mám pocit, že na odstavné plochy se často zapomíná…
Snahu o přidání odstavné plochy většinou odpálkuje investor s tím, ať si dopravci odstavují na svým.
Nemyslím dlouhodobé stání, ale pauzování přes den mezi spoji, většinou do hodiny. To je nesmysl někam přejíždět, pak se nestíhá 45min pauza. Vzhledem k tomu, jak to funguje, že mají dopravci vysoutěženo na dobu určitou, tak nechtějí investovat do vlastního zázemí a dělá se jen nejnutnější údržba.
Stavba za těžké desítky miliard a zakončení vypadá jak běžné větší nádraží. Myslím si, že Liberec si zaslouží víc, hlavně když už je to téměř novostavba.
Liberec si to zaslouží asi stejně jako ostatní obyvatelé LBC kraje pořádné pozemní komunikace které musejí používat protože žádný vlak do těch jejich končin nejede. Ale na to peníze nejsou a jen se záplatuje a záplatuje takže z díry je kopec a silnice je stále v hrozném stavu.
to moc novostavba neni, kolejistě a podchody zůstanou stávající, nádražní budova také, přednádraží také, jediné navíc je silnice a autobusové stání místo kolejiště, to je poměrne minimální zásah
Však tohle je vstup do architektonické soutěže, takže?
Je Liberec v České republice? Je. Mluví se tu česky? Mluví. Proč se tedy mluvi o „Central Station?“ Nechápu.
Je. Ano, nyní se tu už převážně mluví Česky. Proč se nádraží nazývá Central station? Možná proto, že patrně nejstarším doloženým tvarem názvu města je Reychinberch z roku 1352 a Raichmberg (1369) a I o tom kde se vzal název Liberec se stále vodou debaty.
Německý živel skončil v ČSR v roce 1946. Dnes v Reichenbergu žije minimum Němců.
A jinak by se to teda mělo jmenovat Zentralstation?
“ Po skončení války byla během dvou let vysídlena drtivá většina původních obyvatel.“
Původních!
Nenechte se zmýlit oficiálními fakty. Ještě v padesátých a začátku šedesátých let byla němčina slyšet při běžné komunikaci velmi často, zvláště v malých obchodech a na ulici když si povídaly babky. Jinak i dnes některé přilehlé vesničky mají podle sčítání obyvatel takové zastoupení německé menšiny, že by dle zákona mohly používat dvojjazyčné nápisy.
Které vesničky máte na mysli?
Kryštofák. Tam se to dokonce po sčítání 2001 řešilo na obci. A to tehdejší menšinový zákon měl limit 20%, dnes je jen 10%.
Ale jestli si pamatuji, tak i jiné obce překročily 20%, tuším Albrechtice, ale jistý si nejsem.
Obávám se, že s němčinou nemáte pravdu. Odsun byl na Liberecku poměrně důkladný. Nemá zrovna u ruky Knihu o Liberci, kde jsouna konci přesná čísla ze sčítání. Samozřejmě nějací neodsunuti specialisté a lidé ze smíšených manželství tu žili, ale fakt žádná masovka. Navíc dost jich mohlo dobrovolně odejít do NSR i v šedesátých letech.
No to by se teda spis mel jmenovat Hauptbahnhof.
Ne, mělo by se to jmenovat normálně Nádraží Liberec nebo třeba Liberec – Město, Liberec-centrum případně Liberec hlavní a překlad by měl být jen ro ty kteří ho potřebují.
Ano, mělo by to být dražiště.
Hlavně to zní Hogo fogo…jo, kdyby nyní Homolkovi vyrazili v Liberci na Ještěd mohlo by to vypadat asi nějak takhle 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=HGD2NUy9XhQ
Ale co. Jak tomu kdo říká ve fázi projektu je zcela jedno.. Důležitější je jaký název ponese po rekonstrukci a to vůbec nejdůležitější je, abychom se jí vůbec dočkali.
Tak buďme rádi, že to není haupbahnhof, i když to by jezdily do Reichenbergu elektrické vlaky už dávno….Ale máte pravdu, angličtina není náš jazyk.
Řečtina taky ne, narážím na slovo „elektrický“, které ani franzouci nepřekládají.
Mlunné vlaky.
Kolem toho zdvojování „n“ byly v minulosti taky docela diskuse. Plátěný vs. soukenný.
Protože jde čeština střemhlav do pr….. Bohužel.
To zase asi ne. „V poslední době přejímáme hodně slov z angličtiny. Jenže dříve čeština přejímala slova z řečtiny, latiny, němčiny, francouzštiny. Mnohá slova, která starší lidé běžně používají, jsou původně také převzatá. Jenže na to zapomněli, neuvědomují si to,“ uvedla jazykovědkyně Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český. Jazykovědci tvrdí, že pronikání nových výrazů do jazyků je přirozené a vlastně i správné, protože jde o důkaz, že jazyk není takzvaně mrtvý, že se vyvíjí, že s ním lidé pracují. A tak mnozí lidé, kteří se pohoršují nad tím, že někdo místo slova porada použije slovo briefing, běžně používají slova… Číst vice »
Jde o to, jestli čeština umí ta cizí slova absorbovat. Jestli si je umí přizpůsobit. V poslední době je trend, že slova, která už byla počeštěná, se znovu zase odčešťují.
Bohudík. Při tom jak je dnešní svět propojený směřujeme k jednomu celosvětovému jazyku a čím rychleji to proběhne tím lépe.
No tak to by mělo být pak spíš čínsky, ne?
Protože v době kdy to bude hotové, jestli teda do té doby nebude konec světa, tomu budou lehce rozumět mimo nově příchozích i naši čeští potomci
Přece proto, že patříme na západ! Snad byste tu nechtěl centraľnyj vakzal. Vždy je třeba používat jazyk našeho úhlavního spojence.
A s tím zadrátování Liberce, lépe řečeno s tou novou tratí MB – Liberec se počítá kdy?
Překonat protesty proti těm dvěma spojkám, z Milovic na sever a pak na výhodě Mladé Boleslavi. Hlavní nádraží v MB je ve velmi odsunuté poloze bez větších návazností na MHD, na „městkém“ je to mnohem lepší. Pak teda ještě spojku na východě MB kolem ČOVky, aby se jelo bez úvratě. Prostě hromada práce s přípravou. Ale už se začalo alespoň jednat nad územkem přímo v obcích. Bude to nadlouho.
Hlavák v Mladé Boleslavi se po modernizaci a dostavbě železnice nebude používat pro dálkovou železniční dopravu. Všechny rychlíky a expresy zastaví na jediném logickém místě a to v rozšířené stanici MB Město.
Však ano, taky píšu o spojce z města kolem ČOVky https://mapy.cz/s/gakahomepa
Hlavní pak bude téměř nepotřebné (zastávka). Ale zase to bude dobré místo pro zázemí, kdyby se chtělo…
Ta Všejanská spojka by se klidně dala oželet. Po VRT Polabí se sjezdem na Nymburk to beztak bude rychlejší, nehledě na kapacitu.
Nerad bych ji oželel, ono z Milovic do Bolky by to bylo na denní dojíždění. Pro rychlíky (Praha), Čelákovice, Lysá, Milovice, Bolka a dál – nepřijde mi to jako zanedbatelné vozební rameno. Oproti Lužci do Mělníka 😀
Ne, nedala.
No teda. Tak některým lidem vadí, že rodiče vozí děti před dveře školy a tady budou autobusy zastavovat u dveří do vlaku ?
https://youtu.be/EC0–WxWKEE?t=136
Autobus není IAD a vlak není škola.
Stačí takto stručně, v čem vaše analogie kulhá na všechny nohy stonožky?
To myslíte opravdu vážně?
(facepalm)
Jasně, že myslím. Vždyť je to šílené. Autobusy přímo takto u kolejiště a nádražní budova od kolejiště oddělena dvoupruhovou komunikací se stáním autobusů? Vždyť je to hrůza. Mnohem lepšé by bylo kdyby autobus zastavil před budovou a cestující do ní šel směrem ke kolejišti a nikoliv od něj. A prý před nádražní budovou bude moci vzniknout klidová zona. Jasně ta bude tak klidová když přes ní budou stejně ty autobusy projíždět.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/lbccentral2.jpg
Přestupní vazby mají být co nejtěsnější. Ale co vám budu povídat. Že jsem se vůbec ptal.
Jak to, že na těch malůvkách není pendolíno? Já chci do Liberce pendolíno 🤨
Když nejsou dráty nemůže být Pendolino 🙂
Na těch vizualizacích ale dráty jsou, takže může být i Pendolino 😉
Mohlo by být. Tak hlavně, že tak je RJ.
Prý že nádraží není atraktivní a je třeba aby mohla železnice konkurovat silniční dopravě. Muhehe
https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8
Zelezniční doprava nikdy nemůže konkurovat silniční dopravě v místech kam nevede.
https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8
Nevím, co v Liberci pohledávají Rakušáci s ÖBB Railjetem. Že by se přetrasovala Vindobona???
Může . A mohlo by jezdit třeba do Jaroměře 🙂
Návštěvníci festivalu. Jezdí tam dokonce na brigády, dávat areál dokupy, je to tam trochu Brutál.
Ale kdepak Bruntál. Bruntál ten je dál 🙂
Mně tam taky chybí ta ruská ČS4, která bývala na všech vizualizacích Smíchova 🙂
Kde by se v Německu vzalo?
Na místě současného autobusáku má vzniknout náměstí, já na vizualizaci vidím cosi jako megaparkovací dům.
Central station 🙂
V Liberci nedávno proběhla oprava silnice 35 a značení je na ní poněkud zmatené. V jednom místě nejdříve před sjezdem (tuším, že to bylo u Babylonu ) je značka která řidiči umožní zvýšit rychlost na 90 a za sjezdem po několika desítkách metrů je opět 80 🙂
parkovací dům je vedle v místě stávajícího parkoviště, ale částečný zásah tam asi bude
a jiný parkovací dům je už u KÚ. To lidi s přehledem dojdou když je to nějakých pouhých 725m 🙂
Ve městě, kde se vydává parkovací dům v centru za P+R, může být klidně i parkovací dům nazván náměstím:-)
Pane Sůro, dříve se potřeba stěhování autobusáku zdůvodňovala špatnou nosností stropní desky tunelu. Toto zdůvodnění potřeby po opravě tunelu v příštím roce teda už neni aktuální, nebo se to jenom nevešlo do PR řečí?
A netušite jaký má SŽ záměr s středovou „trampolínovou“ budovou nádraží? Na vizualizaci nějak chybí a v praktickém plánu péče SŽ o tuto nádražní budovu také.
Vzhledem k „připravenosti“ řečníků a vzájemně odporujícím si vyjádřením jsem s dovolením nepokládal další dotazy, které by prohloubily trapnost celé tiskové konference. O středové se dlouhodobě mluví, že půjde k zemi, padala tam nějaká slova o konzultacích s památkáři. Ale jsme v ČR, kde se za památku dá prohlásit ledacos, třeba obskurní mostek ve středočeské vesnici, takže jistě do roka a do dne bude budova kulturní památkou.
Když může být náměstím mimoúrovňová křižovatka (Tomkovo náměstí v Brně) a kruhový objezd (Londýnské náměstí, taktéž v Brně), proč ne parkovací dům 🙂
Také jsem na to zíral, a říkal jsem si, to přeci není možné.
Video plné elektrických vlaků několika dopravců… Takhle podle mě vypadají vlhké šotosny 😁
A teď vážně. Máme šanci dožít se toho před rokem 2150? Rozumíš, vylezu z nového plaveckého bazénu, projedu přes nový terminál Centrálu a hurá k nové lanovce na Ještěd. V Libu by chtěl žít každý. 😜
O čem sním když bdím…
Co to zkusit v akci Z a bez architekta?
A kam by šly prachy připravené jako všimné?
Tak v Libu pravděpodobně už teď víme, která firma to postaví. 😁 To ostatní přijde časem.
Syner nemá reference na železniční stavby:)
Spojí se z Metrostavem. 🙂
A poveďstě Kefalín… a terazky hej. 😁
Naše dynamická firma dostaví za 3,5 špitál, dolátá přitom díru na Perštýně, která na ni čekala deset let. Pak bude akorát čas na Hauptbanhof. V koncorciu s nějakou M-divizí a už to můžou vázat do mašliček.
Líbí se mi ten přestup hrana-hrana na vlaky, jako na západě. (Konkrétně jak se mu důsledně vyhnuli)
tak ono s více nástupišti to už nemá takový význam, akorát na ty autobusy tam zbývá dost málo místa, popravdě bych tam místo té silnice ke kolejím raději viděl tramvaj
Záleží na provozním konceptu, teoreticky by se tam dala udělat jedna hrana u průběžné koleje a pak jedna až dvě kusé z každé strany, vše přístupné od busu hrana-hrana. Ale souhlasím že většinu vlaků by to stejně neřešilo a akorát by to prodloužilo přestupy mezi vlaky navzájem.
Tak největší problém je ta nákladní skupina a jak se do ní dostat. A pak jak by třeba mohly osobní vlaky k takovémuto nástupišti u budovy jezdit od jihu skrz nákladní skupinu?
Chápu to správně, ze teda současná historická budova u nástupišť bude zbouraná? Na vizualizaci chybí.
než se to zrealizuje tak spadne sama 😀
Tak ona se SŽ posnaží aby se nejakej důvod na bourání našel… treba voda v šachtě ve sklepě… Jako v Záporně…
A když tam nebude, tak ji tam zavedou…
Přinejhorším najmout brigádníky aby ji přinesl v pětce.. hlavně že bude důvod bourat…
..nebo v Kladně-Výhybce
Vidím, že stavební průzkum byl šotoproveden poheldem na fotku, ideologicky zdůvodněn a dokonce byla i konspirace odhalena.
A to mluvíte o čem? Jestli o lžích SŽ, že budova nádraží v Kladně je ohrožená spodní vodou, pak ty už byly opravdu odhaleny 😉
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/nadrazi-kladno-demolice-pamatkari/r~a62d6970348711efa26cac1f6b220ee8/
Tak historická není, je to slepenec několika budov. Využití nula a ten slepenec není opravdu v dobré kondici.
On i Pražský hrad je takový slepenec… 😉
https://mapy.cz/s/mebokalono
Podle vizualizace má ta vpravo a všecko dál zůstat. Na vizualizaci není vidět jen ta přízemní budova na odkaze vlevo. Což teda s Hradem nemá nic společného, ani kdyby tam sídlil Sosna.
https://mapy.cz/s/budolagofu řeč je o budově mezi nástupišti, pokud nejste místní doporučuji 3D pohled a přiblížit..ono to zeshora nevypadá moc jako budova..
Ajo, díky. Fakt to shora není pořádně vidět.
Akorát v případě Pražského hradu by jeho náhrada něčím menším a bezbariérovým zřejmě nevedla k jeho efektivnějšímu využití 🙂
Tak to ano, ale ten slepenec jsem prošel od sklepů až po půdy, není v dobré kondici a oprava bez využití je ekonomický nesmysl