Liberecké nádraží čeká proměna na Central Station. Podobu určí architektonická soutěž

Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Nový terminál usnadní přestupy mezi vlaky a autobusy.

243 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jordan Canov

Takže trať Hodkovice nad Mohelkou – Sychrov – Turnov se nakonec rušit nebude? Doufám že ne, protože tam je dopravní obslužnost hrozná a zrušení trati by byl problém.

samo.paulini

Snad ta historicka kolonada pred budovou zustane. Treba ji zrekonstruovat a zachovat.

Os5600

Projekt za všechny prachy a úplně na nic. Rádlo, Rychnov u Jablonce nad Nisou a Jeřmanice budou moci SŽ poděkovat za výrazné zhoršení dopravní obslužnosti.

Olfi

Ke 4. fotce: to vizualizátor předpokládá vlaky do Pardubic přes TRUTNOV :-😁

kix

jo taky mě to pobavilo…prostě Trutnov jako Turnov..na to jsou nejlepší tabule v Hradci.. Trutnov směr Jaroměř a Turnov směr Ostroměř 🙂

ušatá

Mohl by někdo vysvětlit, proč se to nazývá central station? tady už je čeština nějaký minoritní jazyk nebo snad zakázaná? To je opravdu už na hlavu. Jsme v ČR, tak má být vše ve češtině a to ještě spisovné. Samozřejmě toto není jen zde. Stačí s epodívat do ulic, tiskovin apod.

Vlastimil Kocurek

V angličtině musíte psát všechna slova názvu velkými písmeny.
Jmenuje se tak proto, že se zjednodušil a zúžil původní název:
Metropolitan City Central Station. Dělám srandu, ale na mnoho věcí nemáme vliv. Hlavně, když se to povede architektonicky, a to držím oba palce. Liberec si to zaslouží.

Radek Vodvářka

To je běžné u všech malých národů s poddanskou historií, zní jim to světově, připadají si větší. Proto predikce má větší váhu než předpověď, edukativní program vás víc naučí než výukový. Na silnicích je zásadně exit i parking, rodí se víc Sophií, než Žofií atd. A naftu už na pumpě nenajdete, jedině snad Diesel. Když to tak vezmete tak zhruba 80 let byla ta budova Hauptbahnhof, 80 let je to Hlavní nádraží a dalších 80 let to bude Central Station, logiku to má.

Dusmor

Řešení stanice a návazností v okolí na vizualizaci je jednoduché, přehledné a elegantní.
Byla by škoda si to nechat zkazit zásahem architektů.

Mako

No konečně Liberec přišel taky na řadu. Jen mě zajímá, zda se budou opět opravovat ty 2, relativně nedávno zrekonstruovaná, nástupiště od kterých jezdí vlaky směr Tanvald a Chrastava…

Karlos

Jelikož se plánuje kompletní rekonstrukce, tak určitě. Nejspíš dojde i k úpravám stávajících stop kolejiště, tím i ke změně uspořádání nástupišť, a přizpůsobení nástupních hran evropským normám.

Martin51101

A nechtělo by to zásadnější změnu? Stále honit cestující dolů a nahoru po schodech… Všechny vlaky v Liberci končí nebo začínají… Otočit zhlaví nákladní skupiny na západ s odjezdem za ostrovem. Propojit hlavní budovu s ostrovem úrovňově průchodem a po jeho obou stranách pak kusé koleje s nástupišti. A za ostrovem nechat nástupiště pro případný projíždějící vlak.

kix

jo tohle řešení by nebylo od věci, tím by se dalo docílit hrana-hrana min u 80% vlaků, to mě nenapadlo

DCHDC

A bude tam jezdit pořád řada 845 a podobná historie? 🙃

Miky

Na Central Station patří jedině RegioShark a RegioFox! Welcome to Liberty City!

MaT

Ne ne, podle vizualizace žlutý RegioJet… 🙂

Radek Vodvářka

Welcome to City of Reichenberg

Daniel Jablonecký

Pořád ne. V polovině století bude upgrade.

Sch

Liberec vyhraje hlavní cenu v budování parkovacích domů ve městě.

Mišo

Když už se změní nádraží Liberec na Central Station tak světově už na „Central Station Reichenberg“.

Honza V.

Empire Mountain Central Station

Alibaba

Tak jsem se díval na Idnes na článek se stejným tématem. Je tam k tomu i vizualizační video, ve kterém je navrženo zrušení staré jednokolejné tratě z Rychnova do Liberce.
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/doprava-cestujici-tramvaj-autobus-vlak-mhd-central-station.A240703_133823_liberec-zpravy_lav

To se to opravdu nedá na Liberecké straně stará trať napojit,
To neuvažují z nějako příměstskou dopravou na tomto kousku? (dopadne to jako u Plzně)
A co prodloužení tratě z Rychnova do Jablonce? Může být další linka, která využití tratě zase trochu zefektivní.

Martin1

Příměsto by se vyplatilo tak maximálně do Jeřmanic s tím, že by se muselo cestou vybudovat poněkud více zastávek. Ale ten terén na to ideální není.
Jablonec? Bylo by to fajn, ale tam se nebyli schopni domluvit ani na prodloužení tramvaje do centra.

Alibaba

Příměsto by bylo až do Hodkovic, kde by se dalo přesoupit na něco rychlejšího, ale stejně z praktického hlediska by ty vlaky jely až do Turnova.
Se zahuštěním zastávek souhlasím, když by nová trať uvolnila kapacitu.

Martin1

Do Hodkovic by to nemělo smysl, když tam bude mnohem kratší tunel. Navíc závlek přes Rádlo a Rychnov. Nebo to myslíte z Jablonce?

Alibaba

Příměsto by jezdilo po staré trati, v Hodkovicích by se přestupovalo z něčeho dálkového. Závlek obsluhuje právě i vámi vyjmenované obce.

Do Jablonce myslím nějaký tunel z Rychnova pro rychlou obsluho tohoto města, aby se vlakem nemuselo přes Liberec.

kix

je to sice škoda, protože třeba poměrně rozrůstající se Rychnov, tak přijde o pěkné spojení na Turnov a Liberec, které teď má od 4 ráno do půlnoci cca v průměru po hodině, to místními autobusy nikdy adekvátně, nahrazeno nebude, zbytek trady už tak zajímavý není, Rádlo, Jeřmanice, Pilínkov mají obsluhu jen Os a o dost menší frekvenci. Frekvenci v Rychnově tvoří značnou část i dojíždějící MHD z Jablonce, pro ně se zas tolik nemění, jen se projedou až do Hodkovic, ale předpokládám, že 30min takt doplněný rychlospoji ve všední dny dodržen také nebude, návoz bude prioritně na rychlé spoje do… Číst vice »

Alibaba

Po staré trati by jezdily jen příměstské osobáky.
O efektivnost tunelu nejde, jde mi o obsluho obcí okolo stávající trati. Dálkové vlaky jednoznačně v nové stopě, ze stávajících osobáků by se v Hodkově stal zrychlený vlak novým tunelem, ale s přípojem na příměstský vlak po staré trati.
Z Rychnova do Jablonce novou trať i pro dálkové vlaky z Prahy.

O. M.

Ten návrh nevypadá tak úplně špatně, bylo by aspoň využití pro nádražní budovu. Jen si nejsem jistý, že nějakých 7 – 8 autobusových stání by stačilo. Osobně se domnívám, že hlavním účelem přestavby je, aby SŽ mohla zbourat ostrovní budovy a nemusela se o ně více starat.

Dusmor

Osm autobusových stání je na straně ke kolejím a dalších šest (vešlo by se i osm) je na druhé straně budovy směrem k městu.

Daniel Jablonecký

K přestupu hrana-hrana má (aspoň tedy podle představené vizualizace) nové řešení taky hodně daleko.

Dusmor

Jelikož je stanice větší než jen zastávka na jednokolejné trati, tak nic lepšího než hrana-podchod-hrana nevymyslíte.
Jediné, co nebylo z vizualizace vidět, jestli je podchod od nádražní budovy k nástupištím protažený i za koleje na opačnou stranu.

kix

ten už je protažený i nyní

Daniel Jablonecký

Tomu rozumím. Můj komentář je reakcí na tuto část článku:

„Jde o projekt, který v Liberci před několika lety získal název Central Station. Mluví se o něm přes deset let. Má výrazně zkrátit přestupní doby mezi vlaky a autobusy. Autobusové nádraží je sice relativně blízko od nádraží, k přestupu mezi dopravními prostředky způsobem hrana–hrana má ale tento model daleko.“

Martin Grill

Nechápu, proč nezůstala alespoň jedna hrana na přímý přestup vlak-bus, bez nutnosti použít podchod. Rovněž nechápu, proč vede průjezdná silnice mezi budovou a nástupišti, namísto vybudování kruhového objezdu na jednom konci, čímž by se vyloučil pouhý průjezd aut a bylo by bezpečné použít úrovňové přechody pro chodce. Takovéto násilné oddělení staniční budovy od nástupišť prostě nedává smysl.

zyx

Máte pravdu, že alespoň záměr jak je takto bohužel moc přínosů pro cestující nemá. To bych raději už ponechal autobusák v současné poloze a zrealizoval podchod pod Žitavskou, aby alespoň od autobusáku to bylo v jedné rovině. Ostatně něco podobného i ve formě modelu bylo již v 80-tych letech. Jen zaústění bylo do parčíku před nádražím.

Lukáš

Oprava: přebývá.

Lukáš

Něco mi u té vizualizace chybí, co by to mohlo být ….., už vím, dráty.

Tomáš Buček

Dobrý, ale proč se projekt jmenuje Central Station? Proč ne prostě Centrální nádraží? Možná by mohli přejmenovat Liberec třeba na LiberCity, když chtějí být „in“

Daniel Jablonecký

A proč ne jednoduše Hlavní nádraží?

Jiří Kocurek

Liberec-centrum. Liberec-střed. Že to je nádraží, to je z kontextu snad jasné, když jdete na vlak nebo jím jedete. Je nemálo nádraží, které nemají v názvu slovo nádraží. Jihlava, Jihlava-město, když zůstanu u krajských.

Dole někdo naznačil souvislost s dobou těsně po druhé světové, kdy docházelo k masakrům na základě národnosti, že by to název „hlavní nádraží“ připomínal.

PS: Žirovnice-Počátky, hlavní nádraží… umím to líp… Staré město u Uherského Hradiště, hlavní nádraží. Fakt je někdy lepší bez toho hl.n.

Daniel Jablonecký

Tohle není diskuse o tom, jestli to má být název s „hlavní nádraží“ nebo bez „hlavní nádraží“, ale že je to lepší název než „Central Station“.

Nemel

Hlavní Lhota, hlavní nádraží.

samoj

liberecké nádraží bylo krásné.pak ho přestavili na moderno a vznikl paskvil a hnus.ale asi se napakovali málo nebo se chtěj napakovat jiní a vymejšlej si další hnusárny.lidi,nenechme si to líbit,podme se hromadně ozvat!!!!!

kix

a prášky byly? Liberecké nádraží bylo krásné, ale to předpokládám už asi nepamatujete..jinak to byla ostuda

Karlos

Jakou „modernu“ máte na mysli ? To, že přizpůsobili odbavovací prostory požadavkům 21 století ? Které jsou navíc majetkem SŽDC ? Jediné, co kdy na tom vydělali, bylo na natáčení historických filmů. Protože takové kulisy už jen tak nenajdete. 😉

Středohor

ozývám se za urychlení stavby

Daniel Jablonecký

Liberecká nádraží byla především dvě a dodnes je to patrné.

Petr-S

Lidičky, klídek.
Tohle je jen další kolo soutěže ve slibování a oblbování voličů před podzimními krajskými volbami. Nic víc.

Trumway

Snad každý pochopí co jsem tím chtěl říci.
https://www.youtube.com/watch?v=L5DZ_uVHifg

Středohor

Za prvné nepochopil, za druhé na každý ja fanda cs filmů které mají zesměšňovat železnici.

Trumway

Tak pardon. Chtěl jsem tím říci, že v době kdy je zdravotnictví v tak žalostném stavu se bude nové nádraží pro dojiždějící lidi za zdravotní péčí do KN Liberec ze vzdálených míst v kraji hodit.

Alibaba

Vůbec mě nesedí zbourání ostrova. Kde budou trampolínisti skákat? 🙂
Kolik tam zbyde z těch 5 podchodů co tam jsou?

Ale budiž, prokoukne to tam a spousta nehezkejch zákoutí zmizí.

Jedlík

Historický ráz nádraží zmizí nenávratně pryč. Na co další parkovací dům vždyť P+R má dole kraj. Alespoň někdo uzná, že Fügnerka je kapacitně přeplněná a přetrasování je nutné. Uvítal bych jako hlavní spojnici mezi Fügnerkou a nádražím pouze tramvaje. Nechápu proč přes Babylon jezdí tolik linek, stačí bohatě jedna.

Středohor

Rovnou zastavme přípravu nové trati z Prahy do Liberce, raději přidejme pruhy k dálnici. Liberecké nádraží zakonzervujme a držme jako kulisu pro zahraniční produkce historických filmů. Z vyjadření některých diskutujících to tak vyznívá.

Johnyka

Staromilci. Ti by tady zakonzervovali nejradši všechno.

Jiří Kocurek

Otázkou je, jak zakonzerovat trámy napadené dřevomorkou a zda to nebude nepřípustná změna. 😉

Petr-S

Parkovací dům třeba proto, aby se z obcí okolo (a i okrajových částí Liberce) dalo přijet na nádraží autem a odtud dál pokračovat vlakem/busem.

tarten

Na to se vůbec nehodí parkovací dům uprostřed města.

Mirek

Ale mohl by se hodit parkovací dům 300 metrů od sjezdu z dálnice…

Frantisek X

Kousek odtamtud mají ovšem hlavní silniční průtah, to bude ten problém.

Jiří Kocurek

Kousek odtamtud je dálnice. Jaktože teda parkují u nádraží a dokonce je tam plno?

https://mapy.cz/s/rekekofuju

O. M.

Vlakové nádráží v Liberci je střed města možná přibližně geometricky, ale funkčně určitě nikoli.

kix

zas tak mimo to také není, třeba až se to dokončí, tam bude jezdit něco jiného než 100x opravovaná T3

Lazz

Už to chce opravdu výměnu vedení na SZ. již za pět let nové nádraží..vlastně začneme. To je jak již brzy na letiště.

Petr Šimral

Když jsem si osvěžoval na mapách konfiguraci libereckého nádraží, něco mě napadlo. Teda my to už v jedné stanici v republice máme.
Jaký máte názor na centrální podchod skrz celé nádraží a v něm i tramvaj a autobusy (elektrobusy)? Třeba nějak takto?
https://mapy.cz/s/cenezogaja

Petr Šimral

Myslel jsem, že by linky od města projely pod nádražím, sjely na Viadukt a tam buď skončily nebo pokračovaly do Hanychova. Ale rozhodně se nechci pasovat za odborníka na libereckou MHD.

petr Keller

Dobrý den , byla to trasa Rybníček-Tatranská Ulice -Pekádny

Vlastimil Kocurek

Kvůli čistotě vzduchu místo autobusů by tam sedly lépe elektrobusy, trolejbusy, ….

Náhodný Kolemjdoucí

Jaké tam bude stoupání?

Petr Šimral

To už je pak věcí projektanta. Tramvaje umí docela hodně, takže by vjezdy nemusely být moc dlouhé.

zyx

Sice netuším jak by se potom vypořádali projektanti s přednádražní křižovatkou, když i teď je to pro ně oříšek úrovňová křižovatka do T s tramvají. Ale to by vyiterovalo jako teď, kdy DPMLJ, dopravní odbor a uživatelé si každý dělá co chce.

Petr Šimral

Jsem to ještě trošku „tunil“. Zde je varianta s napojením Tatranskou ulicí přes vozovnu a pak do tunelu na druhou stranu nádraží. Lépe to ctí výškové poměry.
https://mapy.cz/s/fubahepece

zyx

Tak to jste trefil, jak byl kdysi návrh silničního tunelu pod hřebenem co je nádraží. V Liberci jeden silniční tunel vznikl těsně před válkou (dnes je z něj kryt CO) a tunel pod nádražím byl další v řadě.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/janokuzuha
Už tady by se muselo nořit pod zem, aby se křižovatku podařilo podjet. Dál na Žitavské už by to byla hrozná lochneska a zanoření v protisvahu bude výrazně kratší.

Mít zastávku pod nádražím a přístupy přímo z peronu na peron, to by byla skvělá věc.

Jiří Kocurek

Zároveň to zanoření vylučuje povrchové koleje do smyčky Viadukt, co by byla na druhou misku vah ztráta, když uvážím příspěvek p. Sůry.

Alibaba

Tramvaj by se musela zanořit ještě před křižovatkou.

Daniel Jablonecký

Tramvaje umí 7 %, což je dost.

Trumway

Jaký názo?, Že to je naprostá zbytečnost a vyhozené peníza za které by se dalo udělat něco co hoří více.

malý bobeš

Dobrý den, nevěděl jsem, že jste z Liberce… Jak často tramvaj používáte?

Trumway

A já zase nevěděl , že se tady ještě vyskytujete. Tramvaj? V Liberci? K čemu? Navíc tramvaj pokud vím jezdí 1.máje přímo kolem nádraží a pouze ho objíždí po Žitavské, a Hanychovské . Autobusák přímo u nádraží tak co chtít víc? Snad ještě aby ty tramvaje zajížděly přímo na nástupiště, ne?

Petr Šimral

A představte si, že právě ta připomínka, že na velkých nádražích je přestup na cokoliv pochodovým cvičením (nejčastěji přestupuji v Praze hl.n. od S9 ze sedmého nástupiště na metro (to ještě jde), hůře na tramvaj a úplně nejhůře na Dlážděnou :-)) mě k takovéto myšlence přivedla.

Frantisek X

A přesto je stále zvažována stanice „Opera“, jakési pochodové cvičení ne (nutně až od 7. nástupiště) směrem k metru A, nebo polní stanice pro dálkové vlaky s nutností dojížďky s dalším přestupem. Oproti tomu je stávajících 400 m od autobusů (a pár desítek metrů od tramvaje) v Liberci v podstatě těsná vazba. 🙂

Jiří Kocurek

A ta polní stanice se má nahradit zastávkami po 5 km pro osobáky a pavučinou lokálek, které budou suplovat regionální busy?

Karlos

Vždycky něco „víc hoří“.
Po desetiletí stagnace díky zadlužení, se konečně něco v Liberci začíná dít. Tento projekt je navíc především státní zájem, za podpory Města a Kraje. A o autobusáku už se toho také navymýšlelo dost.

Bohumil Pokorný

Jestli myslíš Prahu-Zahr.Město,tak tam se to zrovna moc nepovedlo,i když mohlo.Mě by se líbilo řešení podobně jako Linz Hbf.

Petr Šimral

I když mohlo, máš pravdu.
A právě zde by mohlo, byť uznávám, že by to bylo za velké peníze, když tramvajová infrastruktura tam dnes je a není třeba do ní šáhnout. Ale jen mě to tak napadlo 🙂

X 1

Erfurt Hbf.
Z nástupiště, po schodech přímo do dveří tramvaje. To je hlavní podchod. Potom je tam ještě jeden, vnitřní. Mezi nimi, pod kolejištěm, je nákupní galerie s cca 30 ti obchody. Spíše tedy bufety a restaurace s celosvětovou kuchyni. Takový Nádražní hody obžerstvi. 😄🍻🍖

Daniel Jablonecký

Nepovedlo? Přemýšlím, co by tam mohlo být ještě líp.

David 814-047

Nepovedlo se to proto, protože jako vzor je vícekolejná zastávka Leipzig-Messe (alespoň to tak vypadá). Jenomže na Leipzig-Messe vede ta silnice jenom k tomu Messe, takže je řádově méně zatížená než pod Zahradním městem. „Díra“ pod Zahradním městem je nevyužitá příležitost. protože tam se stavělo na zelené louce a mohlo se to postavit mnohem lépe, jenomže to by nesměla v Praze velet pumpičkářská lobby.

Hans N.

Varianta průjezdu tramvaje pod vlakovým nádražím byla skutečně plánovaná od 60./70. let 20. st. Počítalo se opuštěním úseku Nádraží – Viadukt – Staré pekárny.

kix

tak tenkrát taky trať na Hanychov nevedla kolem nádraží ne? Nebo to se přetrasovalo už dříve?

Pavel

Nevedla ano od viaduktu to šlo jako okolo severního portálu dnešního silničního tunelu a pak dnešní ulicí Františkovská.

Karlos

Návrhy tunelu pod nádražím pro dopravu byly už na počátku minulého století, i za minulého režimu, ale nikdy se to dál, jak od návrhu, nedostalo. Nyní slouží jako podchod pod nádražím prodloužený příjezdový tunel pro cestující, který nahradil zrušenou lávku. Navíc jsou ve směru na Hrádek n.N., na konci nádraží, dva dostatečně široké viadukty.

v.sp

Nápad zajímavý, ale čemu by to pomohlo? Přestup na tramvaj je tam už teď, městské autobusy tímhle směrem nejezdí (a ani moc nepotřebují) a dálkové se tam nevejdou (RJ), resp. nebudou elektrické (regionální).
Tedy šla by udělat “smyčka” kolem Viaduktu, když už tam nebudou tramvaje, a busy otáčet tam.

Ale ten “Central Station” dojde ke stejnému výsledku, jen levněji.

X 1

Jde o to, že za nádražím by mohla do budoucna být celkem slušná rozvojová zóna jak pro office, tak pro bydlení nebo volný čas.
Pamatuju Hamburg Hbf, kde bylo bydlení jen z jedné strany a z druhé jen fabriky a sklady. Dnes se tam, na té druhé straně, platí ve statisících až milionech Eur za byt.

Frantisek X

A proto přestaneme obsluhovat zástavbu stávající. Klasika. (Bude se pak už jen bydlet, nic jiného…)

Alibaba

Už jsem něco v tomhle smyslu v nějaké studii Liberce viděl.

Obecně bych řekl, že by to bylo lepší než ten závlek trati k Viaduktu.

Jiří Šrámek

O něčem podobném se kdysi vážně uvažovalo. Využít odjezdový podchod (po úpravě) jako tunel pro tramvaje. V muzeu býval i model nádraží s přednádražním prostorem, kde byla tato myšlenka uplatněna. Odhaduji, že to bylo začátkem devadesátých let.

Jiří Kocurek

Když si tak čtu wiki, tak už při stavbě místní požadovali propojení okolních obcí pod nádražím. Byli zadupáni do země, úřadní pěst udeřila.

O. M.

Když už bych tuneloval, tak bych pěším podchodem propojil stávající podchod příchodů k vlakům s busnádrem ve stávající poloze. Dobrý užitek za násobně menší peníze.

bno

Možná je to jen soukromý pocit. Ale nejen, ale hlavně je SŽ a ji podobné statní spolky již jen pouhým legalizačním orgánem pro převod státních (dotačních) peněž do předem určených a nesmyslných projektů a ty občane plať, zadlužuj se a mlč. Čím dál víc a bez příkras dnes a denně je vidět na co degradoval stát.

Jaaa

Bohužel. Proč myslíte, že jsou pánové jako Nejezchleb a Švejda na svých místech?

Pavel Filip

Hlavní nádraží se bude nově jmenovat… hlavní nádraží.

xyz

Paradoxně: dosud oficiálním názvem nejde o „hlavní nádraží“.

A mimochodem: dosud ne všechny zastávky/stanice v katastru Liberce mají úvodní slovo „Liberec“.

Pamatuji si, jak se v roce 2001 hromadně dělala v tomto smyslu v Pardubicích – až tehdy se hlavní nádraží stalo hlavním i dle názvu + až tehdy byl název „Pardubice“ přidán k hned pěti stanicím/zastávkám v katastru města (Černá za Bory, Rosice nad Labem, Semtín, Svítkov, Opočínek). Zastávka Pardubice zast. byla tehdy přejmenována na Pardubice-Pardubičky.

zyx

Liberec hlavní nádraží nemůže být, aby to nepřipomínalo nepříjemnou epizodu československých dějin.

Honza V.

Katastr je rejstřík, kam se pozemky zapisují. Katastr města je blbost, zřejmě jste měl na mysli území města, a to se skládá z mnoha katastrálních území. Ale nic si z toho nedělejte, covidoví regulátoři měli v terminologii taky hokej.

xyz

O. K., budu se snažit to používat správně (toto jsem si vůbec neuvědomil, přitom KN denně využívám i při práci).

Mmch. zrovna v Liberci loni byl jeden z těch „poštovních paradoxů“, kdy se „nerušily pobočky v těch obcích, kde by zbyla jen jedna“, takže ve Stráži nad Nisou pošta zůstala, protože jde o samostatnou obec (byť obklopenou územím Liberce), zato v Machníně zůstat nemohla, protože šlo o jednu z „nadbytečných libereckých poboček“.

Jiří Kocurek

Jo no, pak čteme vyjádření dopravních „expertů“, že značka začátek obce má být na hranici katastru. Což dost často uprostřed lesa, polí, koryta řeky či na hřebeni hory.

Černá je hranice katastru: https://mapy.cz/s/latekadone

Martin

Jenže tato akce byla vyvolána úředníky sem přemístěného OPŘ, aby chudáci neměli pocit méněcennosti.
Správné pojmenování zastávek asi tak úplně nemůžeme po SŽ chtít, když ani nezvládne uvádět správné km v JŘ.

Jaaa

Co jsou to “správné km v JŘ”?

xyz

Předpokládám, že shoda tarifních kilometrů se skutečnými.

Martin

Správné km jsou dané staničením nebo chcete-li kikometráží. V JŘ jsou však uváděny nadále tarifní km ČD. Např Turnov (124.0km) Liberec (160.4km) , v JŘ je 38km, skutečnost 36.4km.

Jiří Kocurek

Někde došlo k narovnání oblouků a tak je tam skok ve staničení. Takže staničení neodpovídá odometru – vzdálenosti odměřené.

v.sp

Tak snad je to jen jméno projektu a neznamená to přejmenování nádraží ve skutečnosti…

Frantisek X

Ba ne, jde o Ústřední nádraží. 🙂

Martin1

Liberec – ÚTD, Liberec – ÚN. To by šlo. 🙂

Brzda dopravy

Zase se mi chce zvracet, jako při každé další vizualizaci SŽ… Jedna jediná dobrá věc tam není… Utratíme X miliard abychom to staré a špatné nahradili novým, špatným a ještě horším… Od naprosto tristního návrhu kolejiště a zhlaví, přes děsivě hloupá nástupiště a likvidaci historické budovy a historických nástupišť až k příšerně dementnímu nápadu s nahrazením kolejí autobusovou zastávkou, která stejně nemá přímé napojení na vlak. A místo dnešního skladiště, nakládacích ploch a hasičárny, kam by se vešly 3 autobusáky dáme trávu… A ještě mluvit o terminálu Fügnerova jako o inspiraci k čemukoliv je na trvalou psychiatrickou hospitalizaci, pokud ne… Číst vice »

Trumway

To už v Semilech je to řešení lepší a ani žádný parkovací dům není třeba stavět, bude stačit parkoviště a autobusák u stejného nástupiště jako většina vlaků. . Tedy až bude. Zatím to jde jako psovi pastva.

kix

je to podklad k dořešení právě tou architektonickou soutěží..a místo té trávy pravděpodobně neco bude a budova hasičů tam má zůstat, ačkoliv to má svoje mouchy, tak mě to nepřijde špatný..hrana-hrana by stejně byla jen na jedno nástupiště a zas by to zhoršilo přístupnost z druhé strany, takže za mě to tady rozhodně nemá smysl a naopak napojení na centrální budovu je lepší řešení, nástupiště mohou třeba zůstat v historickém stylu a co s tou budovou uprostřed? Máte pro ni nějaké logické využití?

Jiří Kocurek

Jen ať z toho není další Ústí nad Orlicí.

Jaaa

Tak v Ústí nad Orlicí se vůbec nemusela stavět nová nádražní budova, že…

Brzda dopravy

Třeba využití jako hala? Ta budova bohužel nemůže za to, že už desítky let nechaly všechny dobré správy ten prostor nevyužitý a slepý. Všichni lidé musejí jít po nástupišti do jedněch dveří a dál do podchodu, bez toho aby využili další prostor budovy. Stejně jako druhý podchod, který je opět naprosto hloupě vyústěn mimo vstupní halu. Plus by u hlavní budovy mohlo být další nástupiště přístupné rovnou ze vstupní haly jako dříve, ale to by asi nebylo tak praktické, jako narvat tam autobusy… A budova v Ústí nad Orlicí také nemůže za to, že tam proběhl boj eráru a aktivistických… Číst vice »

kix

hala na co?

nádražák

Dávám tomu cca 5o let.

Trumway

Za tak dlouhodu dobu to už nebude potřeba. To lidi nebudou cestovat a pokud ano tak jen virtuálně.
Buď dobrý!

MilanSima

Jsem zvědavý, který rok bude elektrifikovaná první trať Libereckého kraje (tramvaje nepočítám). Tipuji rok 2050 😎.

Zrzek

Optimisto

Trumway

Velmi dobře jste to napsal. Smekám!

Jiří Kocurek

Bude s trolejí DB Netz dříve v Žitavě nebo SŽ v České Lípě? DB Netz ještě nedošla ani do Zhořelce.
Kdyby DB Netz byla rychlejší, znáte Znojmo… Tož tak.

Petr

Něco se chystí od Polska nebo Německa?

Jaaa

2150?
Za 25 let podle mne budou pořád rozmýšlet, co s tratí z Liberce na Prahu.

Jaaa

Nerozumím tomu, proč to musí mít englickej název…

Trumway

„Propojením příjezdové a odjezdové haly budovy by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.

Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/doprava-cestujici-tramvaj-autobus-vlak-mhd-central-station.A240703_133823_liberec-zpravy_lav

Michal Bartoníček

Jak s tím souvisí nesmyslný anglický název záměru?

Trumway

„by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.“

Pořád nechápete?
„odpovídající významu pátého největšího města v republice.“
Dosadtě si na začátek třeba slovo název .Pořád nic?

jira.h

no a proč se to teda má jmenovat anglicky? Tak je to páte největší město? Praha má také český název a je největší město. Když tak ať to napíšou česky – Centrální stanice.

Trumway

Tady jde o to, že se zdůraznila ona velikost města a že význam nádraží by tomu měl být odpovídající….Já osobně bych na tohle vůbec nepoukazoval. Liberec je město jako každé jiné a myslím si, že má co dělat aby se i některým daleko menším městům vyrovnal.Místo toho pojmenovávat nádraží aby to znělo více okázale.

Trumway

To je jako s kadibudkou. Kadibudka je kadibudka ale lze teké říci, že člověk potřebuje jít na latrínu. Taky to zní okázajeli i když se stále jedná jen o venkovní záchod. Nebo WC. Bežný člověk řekne, že potřebuje na záchod, ale jiný, že potřebuje na dabljů sí. Taky je to anglická zkratka water closet.

Prostě jak se někdo snaží nazývat něco takto okázalým názvem nebudí to dobrý dojem protože to vypadá , že se snaží ze zcela běžné věci udělat něco více.

okázalý – navenek honosný; oslňující, pompézní; úmyslně nápadný

Michal Bartoníček

Dost divná logika. Angličtina se protivně vtírá do češtiny až nezdravě moc. Taky umím několik jazyků, ale nebudu je mixovat. Jsme v Česku, takže centrální stanice. Nebo hlavní nádraží. Stejně těch nádraží je v Liberci několik.

Trumway

Shodneme se.

Průvodce původní Aleš

„Taky umím několik jazyků, ale nebudu je mixovat“
Tak tohle se Vám fakt povedlo.
P.S.: Znáte slovo „míchat“?

Michal Bartoníček

Ovšem. A slovo mixér používáte?

Trumway

Já ne. Takovou vymoženost nevlastním. Stačí mi šlehač 🙂

člověk

A vy doma nepoužíváte slovo potravinový rozdrcovač? Se divím.

člověk

Centrální taky není českého původu. Že by Střední stanice? A není třeba i slovo ,stanice nějaká odvozenina?

Mako

*hlavní nádraží

Michal Bartoníček

Ne, nic.

Trumway

To nevadí. Prostě asi když je to tak velké město musí mít i nádraží odpovídajícího formátu a když už, tak se přece taky musí jmenovat .

Michal Bartoníček

Nemusí.

Trumway

No jistě. Já to vím, ale ten kdo tento název vymyslel a pustil do světa byl jiného názoru.

Jiří Kocurek

Nepožadoval někdo _mezinárodní_ architektonickou soutěž? Já jen že nazvat takový projekt nevyslovitelně*… jde přímo proti tomu, aby mezinárodní byla.
*) ano, je to jeden z nějtěžších jazyků nejen v Evropě

David

Záměr má smysl, obrázky hezký, akorát tam nevidím odstavnou plochu pro meziměstské a dálkové autobusy. V Liberci na AN většina spojů končí nebo začíná, takže se tam dělají pauzy, současná odstavná plocha tam stačí tak akorát. Třeba v Hradci Králové už je to vyloženě problém, není kde stát, navzájem si překážíme, zbývá místo sotva na průjezd. Mám pocit, že na odstavné plochy se často zapomíná…

JanO

Snahu o přidání odstavné plochy většinou odpálkuje investor s tím, ať si dopravci odstavují na svým.

David

Nemyslím dlouhodobé stání, ale pauzování přes den mezi spoji, většinou do hodiny. To je nesmysl někam přejíždět, pak se nestíhá 45min pauza. Vzhledem k tomu, jak to funguje, že mají dopravci vysoutěženo na dobu určitou, tak nechtějí investovat do vlastního zázemí a dělá se jen nejnutnější údržba.

p.n.

Stavba za těžké desítky miliard a zakončení vypadá jak běžné větší nádraží. Myslím si, že Liberec si zaslouží víc, hlavně když už je to téměř novostavba.

Trumway

Liberec si to zaslouží asi stejně jako ostatní obyvatelé LBC kraje pořádné pozemní komunikace které musejí používat protože žádný vlak do těch jejich končin nejede. Ale na to peníze nejsou a jen se záplatuje a záplatuje takže z díry je kopec a silnice je stále v hrozném stavu.

kix

to moc novostavba neni, kolejistě a podchody zůstanou stávající, nádražní budova také, přednádraží také, jediné navíc je silnice a autobusové stání místo kolejiště, to je poměrne minimální zásah

Jiří Kocurek

Však tohle je vstup do architektonické soutěže, takže?

Vlsdimír Veselý

Je Liberec v České republice? Je. Mluví se tu česky? Mluví. Proč se tedy mluvi o „Central Station?“ Nechápu.

Trumway

Je. Ano, nyní se tu už převážně mluví Česky. Proč se nádraží nazývá Central station? Možná proto, že patrně nejstarším doloženým tvarem názvu města je Reychinberch z roku 1352 a Raichmberg (1369) a I o tom kde se vzal název Liberec se stále vodou debaty.

Jaaa

Německý živel skončil v ČSR v roce 1946. Dnes v Reichenbergu žije minimum Němců.

A jinak by se to teda mělo jmenovat Zentralstation?

Trumway

“ Po skončení války byla během dvou let vysídlena drtivá většina původních obyvatel.“

Původních!

zyx

Nenechte se zmýlit oficiálními fakty. Ještě v padesátých a začátku šedesátých let byla němčina slyšet při běžné komunikaci velmi často, zvláště v malých obchodech a na ulici když si povídaly babky. Jinak i dnes některé přilehlé vesničky mají podle sčítání obyvatel takové zastoupení německé menšiny, že by dle zákona mohly používat dvojjazyčné nápisy.

zyx

Kryštofák. Tam se to dokonce po sčítání 2001 řešilo na obci. A to tehdejší menšinový zákon měl limit 20%, dnes je jen 10%.

Ale jestli si pamatuji, tak i jiné obce překročily 20%, tuším Albrechtice, ale jistý si nejsem.

Hans N.

Obávám se, že s němčinou nemáte pravdu. Odsun byl na Liberecku poměrně důkladný. Nemá zrovna u ruky Knihu o Liberci, kde jsouna konci přesná čísla ze sčítání. Samozřejmě nějací neodsunuti specialisté a lidé ze smíšených manželství tu žili, ale fakt žádná masovka. Navíc dost jich mohlo dobrovolně odejít do NSR i v šedesátých letech.

rzc

No to by se teda spis mel jmenovat Hauptbahnhof.

Trumway

Ne, mělo by se to jmenovat normálně Nádraží Liberec nebo třeba Liberec – Město, Liberec-centrum případně Liberec hlavní a překlad by měl být jen ro ty kteří ho potřebují.

Petr

Ano, mělo by to být dražiště.

Trumway

Hlavně to zní Hogo fogo…jo, kdyby nyní Homolkovi vyrazili v Liberci na Ještěd mohlo by to vypadat asi nějak takhle 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=HGD2NUy9XhQ

Ale co. Jak tomu kdo říká ve fázi projektu je zcela jedno.. Důležitější je jaký název ponese po rekonstrukci a to vůbec nejdůležitější je, abychom se jí vůbec dočkali.

Pája

Tak buďme rádi, že to není haupbahnhof, i když to by jezdily do Reichenbergu elektrické vlaky už dávno….Ale máte pravdu, angličtina není náš jazyk.

Jiří Kocurek

Řečtina taky ne, narážím na slovo „elektrický“, které ani franzouci nepřekládají.

P_V

Mlunné vlaky.

Honza V.

Kolem toho zdvojování „n“ byly v minulosti taky docela diskuse. Plátěný vs. soukenný.

janvagala

Protože jde čeština střemhlav do pr….. Bohužel.

Trumway

To zase asi ne. „V poslední době přejímáme hodně slov z angličtiny. Jenže dříve čeština přejímala slova z řečtiny, latiny, němčiny, francouzštiny. Mnohá slova, která starší lidé běžně používají, jsou původně také převzatá. Jenže na to zapomněli, neuvědomují si to,“ uvedla jazykovědkyně Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český. Jazykovědci tvrdí, že pronikání nových výrazů do jazyků je přirozené a vlastně i správné, protože jde o důkaz, že jazyk není takzvaně mrtvý, že se vyvíjí, že s ním lidé pracují. A tak mnozí lidé, kteří se pohoršují nad tím, že někdo místo slova porada použije slovo briefing, běžně používají slova… Číst vice »

Honza V.

Jde o to, jestli čeština umí ta cizí slova absorbovat. Jestli si je umí přizpůsobit. V poslední době je trend, že slova, která už byla počeštěná, se znovu zase odčešťují.

Stráťa

Bohudík. Při tom jak je dnešní svět propojený směřujeme k jednomu celosvětovému jazyku a čím rychleji to proběhne tím lépe.

Nemel

No tak to by mělo být pak spíš čínsky, ne?

člověk

Protože v době kdy to bude hotové, jestli teda do té doby nebude konec světa, tomu budou lehce rozumět mimo nově příchozích i naši čeští potomci

fous55

Přece proto, že patříme na západ! Snad byste tu nechtěl centraľnyj vakzal. Vždy je třeba používat jazyk našeho úhlavního spojence.

Xaver

A s tím zadrátování Liberce, lépe řečeno s tou novou tratí MB – Liberec se počítá kdy?

Jiří Kocurek

Překonat protesty proti těm dvěma spojkám, z Milovic na sever a pak na výhodě Mladé Boleslavi. Hlavní nádraží v MB je ve velmi odsunuté poloze bez větších návazností na MHD, na „městkém“ je to mnohem lepší. Pak teda ještě spojku na východě MB kolem ČOVky, aby se jelo bez úvratě. Prostě hromada práce s přípravou. Ale už se začalo alespoň jednat nad územkem přímo v obcích. Bude to nadlouho.

Dominic

Hlavák v Mladé Boleslavi se po modernizaci a dostavbě železnice nebude používat pro dálkovou železniční dopravu. Všechny rychlíky a expresy zastaví na jediném logickém místě a to v rozšířené stanici MB Město.

Jiří Kocurek

Však ano, taky píšu o spojce z města kolem ČOVky https://mapy.cz/s/gakahomepa
Hlavní pak bude téměř nepotřebné (zastávka). Ale zase to bude dobré místo pro zázemí, kdyby se chtělo…

Ústečan

Ta Všejanská spojka by se klidně dala oželet. Po VRT Polabí se sjezdem na Nymburk to beztak bude rychlejší, nehledě na kapacitu.

Jiří Kocurek

Nerad bych ji oželel, ono z Milovic do Bolky by to bylo na denní dojíždění. Pro rychlíky (Praha), Čelákovice, Lysá, Milovice, Bolka a dál – nepřijde mi to jako zanedbatelné vozební rameno. Oproti Lužci do Mělníka 😀

Oldřich Sládek

Ne, nedala.

Trumway

No teda. Tak některým lidem vadí, že rodiče vozí děti před dveře školy a tady budou autobusy zastavovat u dveří do vlaku ?
https://youtu.be/EC0–WxWKEE?t=136

mgr.pavel

Autobus není IAD a vlak není škola.

Stačí takto stručně, v čem vaše analogie kulhá na všechny nohy stonožky?

Michal Bartoníček

To myslíte opravdu vážně?
(facepalm)

Trumway

Jasně, že myslím. Vždyť je to šílené. Autobusy přímo takto u kolejiště a nádražní budova od kolejiště oddělena dvoupruhovou komunikací se stáním autobusů? Vždyť je to hrůza. Mnohem lepšé by bylo kdyby autobus zastavil před budovou a cestující do ní šel směrem ke kolejišti a nikoliv od něj. A prý před nádražní budovou bude moci vzniknout klidová zona. Jasně ta bude tak klidová když přes ní budou stejně ty autobusy projíždět.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/lbccentral2.jpg

Michal Bartoníček

Přestupní vazby mají být co nejtěsnější. Ale co vám budu povídat. Že jsem se vůbec ptal.

Mirek

Jak to, že na těch malůvkách není pendolíno? Já chci do Liberce pendolíno 🤨

Trumway

Když nejsou dráty nemůže být Pendolino 🙂

Xaver

Na těch vizualizacích ale dráty jsou, takže může být i Pendolino 😉

Trumway

Mohlo by být. Tak hlavně, že tak je RJ.
Prý že nádraží není atraktivní a je třeba aby mohla železnice konkurovat silniční dopravě. Muhehe

https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8

Zelezniční doprava nikdy nemůže konkurovat silniční dopravě v místech kam nevede.

https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8

V. P.

Nevím, co v Liberci pohledávají Rakušáci s ÖBB Railjetem. Že by se přetrasovala Vindobona???

Trumway

Může . A mohlo by jezdit třeba do Jaroměře 🙂

Jiří Kocurek

Návštěvníci festivalu. Jezdí tam dokonce na brigády, dávat areál dokupy, je to tam trochu Brutál.

Trumway

Ale kdepak Bruntál. Bruntál ten je dál 🙂

Twix

Mně tam taky chybí ta ruská ČS4, která bývala na všech vizualizacích Smíchova 🙂

Petr

Kde by se v Německu vzalo?

Martin

Na místě současného autobusáku má vzniknout náměstí, já na vizualizaci vidím cosi jako megaparkovací dům.

Trumway

Central station 🙂
V Liberci nedávno proběhla oprava silnice 35 a značení je na ní poněkud zmatené. V jednom místě nejdříve před sjezdem (tuším, že to bylo u Babylonu ) je značka která řidiči umožní zvýšit rychlost na 90 a za sjezdem po několika desítkách metrů je opět 80 🙂

kix

parkovací dům je vedle v místě stávajícího parkoviště, ale částečný zásah tam asi bude

Trumway

a jiný parkovací dům je už u KÚ. To lidi s přehledem dojdou když je to nějakých pouhých 725m 🙂

zyx

Pane Sůro, dříve se potřeba stěhování autobusáku zdůvodňovala špatnou nosností stropní desky tunelu. Toto zdůvodnění potřeby po opravě tunelu v příštím roce teda už neni aktuální, nebo se to jenom nevešlo do PR řečí?

A netušite jaký má SŽ záměr s středovou „trampolínovou“ budovou nádraží? Na vizualizaci nějak chybí a v praktickém plánu péče SŽ o tuto nádražní budovu také.

EM*

Když může být náměstím mimoúrovňová křižovatka (Tomkovo náměstí v Brně) a kruhový objezd (Londýnské náměstí, taktéž v Brně), proč ne parkovací dům 🙂

Vlastimil Kocurek

Také jsem na to zíral, a říkal jsem si, to přeci není možné.

Hans N.

Video plné elektrických vlaků několika dopravců… Takhle podle mě vypadají vlhké šotosny 😁
A teď vážně. Máme šanci dožít se toho před rokem 2150? Rozumíš, vylezu z nového plaveckého bazénu, projedu přes nový terminál Centrálu a hurá k nové lanovce na Ještěd. V Libu by chtěl žít každý. 😜

Luboš Beneš

O čem sním když bdím…

Jiří Kocurek

Co to zkusit v akci Z a bez architekta?

Luboš

A kam by šly prachy připravené jako všimné?

Hans N.

Tak v Libu pravděpodobně už teď víme, která firma to postaví. 😁 To ostatní přijde časem.

Alibaba

Spojí se z Metrostavem. 🙂

Hans N.

A poveďstě Kefalín… a terazky hej. 😁
Naše dynamická firma dostaví za 3,5 špitál, dolátá přitom díru na Perštýně, která na ni čekala deset let. Pak bude akorát čas na Hauptbanhof. V koncorciu s nějakou M-divizí a už to můžou vázat do mašliček.

J.K.

Líbí se mi ten přestup hrana-hrana na vlaky, jako na západě. (Konkrétně jak se mu důsledně vyhnuli)

kix

tak ono s více nástupišti to už nemá takový význam, akorát na ty autobusy tam zbývá dost málo místa, popravdě bych tam místo té silnice ke kolejím raději viděl tramvaj

Twix

Záleží na provozním konceptu, teoreticky by se tam dala udělat jedna hrana u průběžné koleje a pak jedna až dvě kusé z každé strany, vše přístupné od busu hrana-hrana. Ale souhlasím že většinu vlaků by to stejně neřešilo a akorát by to prodloužilo přestupy mezi vlaky navzájem.

Alibaba

Tak největší problém je ta nákladní skupina a jak se do ní dostat. A pak jak by třeba mohly osobní vlaky k takovémuto nástupišti u budovy jezdit od jihu skrz nákladní skupinu?

Zdrasa

Chápu to správně, ze teda současná historická budova u nástupišť bude zbouraná? Na vizualizaci chybí.

kix

než se to zrealizuje tak spadne sama 😀

digi

Tak ona se SŽ posnaží aby se nejakej důvod na bourání našel… treba voda v šachtě ve sklepě… Jako v Záporně…

Luboš Beneš

A když tam nebude, tak ji tam zavedou…

digi

Přinejhorším najmout brigádníky aby ji přinesl v pětce.. hlavně že bude důvod bourat…

Trumway

..nebo v Kladně-Výhybce

Jiří Kocurek

Vidím, že stavební průzkum byl šotoproveden poheldem na fotku, ideologicky zdůvodněn a dokonce byla i konspirace odhalena.

Xaver

A to mluvíte o čem? Jestli o lžích SŽ, že budova nádraží v Kladně je ohrožená spodní vodou, pak ty už byly opravdu odhaleny 😉

zdroj

Tak historická není, je to slepenec několika budov. Využití nula a ten slepenec není opravdu v dobré kondici.

Xaver

On i Pražský hrad je takový slepenec… 😉

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/mebokalono
Podle vizualizace má ta vpravo a všecko dál zůstat. Na vizualizaci není vidět jen ta přízemní budova na odkaze vlevo. Což teda s Hradem nemá nic společného, ani kdyby tam sídlil Sosna.

kix

https://mapy.cz/s/budolagofu řeč je o budově mezi nástupišti, pokud nejste místní doporučuji 3D pohled a přiblížit..ono to zeshora nevypadá moc jako budova..

Jiří Kocurek

Ajo, díky. Fakt to shora není pořádně vidět.

Twix

Akorát v případě Pražského hradu by jeho náhrada něčím menším a bezbariérovým zřejmě nevedla k jeho efektivnějšímu využití 🙂

zdroj

Tak to ano, ale ten slepenec jsem prošel od sklepů až po půdy, není v dobré kondici a oprava bez využití je ekonomický nesmysl