Liberecké nádraží čeká proměna na Central Station. Podobu určí architektonická soutěž

Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Nový terminál usnadní přestupy mezi vlaky a autobusy.

Odebírat
Upozornit na
guest
118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jedlík

Historický ráz nádraží zmizí nenávratně pryč. Na co další parkovací dům vždyť P+R má dole kraj. Alespoň někdo uzná, že Fügnerka je kapacitně přeplněná a přetrasování je nutné. Uvítal bych jako hlavní spojnici mezi Fügnerkou a nádražím pouze tramvaje. Nechápu proč přes Babylon jezdí tolik linek, stačí bohatě jedna.

Lazz

Už to chce opravdu výměnu vedení na SZ. již za pět let nové nádraží..vlastně začneme. To je jak již brzy na letiště.

Petr Šimral

Když jsem si osvěžoval na mapách konfiguraci libereckého nádraží, něco mě napadlo. Teda my to už v jedné stanici v republice máme.
Jaký máte názor na centrální podchod skrz celé nádraží a v něm i tramvaj a autobusy (elektrobusy)? Třeba nějak takto?
https://mapy.cz/s/cenezogaja

Petr Šimral

Myslel jsem, že by linky od města projely pod nádražím, sjely na Viadukt a tam buď skončily nebo pokračovaly do Hanychova. Ale rozhodně se nechci pasovat za odborníka na libereckou MHD.

petr Keller

Dobrý den , byla to trasa Rybníček-Tatranská Ulice -Pekádny

Náhodný Kolemjdoucí

Jaké tam bude stoupání?

Petr Šimral

To už je pak věcí projektanta. Tramvaje umí docela hodně, takže by vjezdy nemusely být moc dlouhé.

zyx

Sice netuším jak by se potom vypořádali projektanti s přednádražní křižovatkou, když i teď je to pro ně oříšek úrovňová křižovatka do T s tramvají. Ale to by vyiterovalo jako teď, kdy DPMLJ, dopravní odbor a uživatelé si každý dělá co chce.

Petr Šimral

Jsem to ještě trošku „tunil“. Zde je varianta s napojením Tatranskou ulicí přes vozovnu a pak do tunelu na druhou stranu nádraží. Lépe to ctí výškové poměry.
https://mapy.cz/s/fubahepece

Trumway

Jaký názo?, Že to je naprostá zbytečnost a vyhozené peníza za které by se dalo udělat něco co hoří více.

Bohumil Pokorný

Jestli myslíš Prahu-Zahr.Město,tak tam se to zrovna moc nepovedlo,i když mohlo.Mě by se líbilo řešení podobně jako Linz Hbf.

Petr Šimral

I když mohlo, máš pravdu.
A právě zde by mohlo, byť uznávám, že by to bylo za velké peníze, když tramvajová infrastruktura tam dnes je a není třeba do ní šáhnout. Ale jen mě to tak napadlo 🙂

Hans N.

Varianta průjezdu tramvaje pod vlakovým nádražím byla skutečně plánovaná od 60./70. let 20. st. Počítalo se opuštěním úseku Nádraží – Viadukt – Staré pekárny.

kix

tak tenkrát taky trať na Hanychov nevedla kolem nádraží ne? Nebo to se přetrasovalo už dříve?

Karlos

Návrhy tunelu pod nádražím pro dopravu byly už na počátku minulého století, i za minulého režimu, ale nikdy se to dál, jak od návrhu, nedostalo. Nyní slouží jako podchod pod nádražím prodloužený příjezdový tunel pro cestující, který nahradil zrušenou lávku. Navíc jsou ve směru na Hrádek n.N., na konci nádraží, dva dostatečně široké viadukty.

v.sp

Nápad zajímavý, ale čemu by to pomohlo? Přestup na tramvaj je tam už teď, městské autobusy tímhle směrem nejezdí (a ani moc nepotřebují) a dálkové se tam nevejdou (RJ), resp. nebudou elektrické (regionální).
Tedy šla by udělat “smyčka” kolem Viaduktu, když už tam nebudou tramvaje, a busy otáčet tam.

Ale ten “Central Station” dojde ke stejnému výsledku, jen levněji.

Alibaba

Už jsem něco v tomhle smyslu v nějaké studii Liberce viděl.

Obecně bych řekl, že by to bylo lepší než ten závlek trati k Viaduktu.

bno

Možná je to jen soukromý pocit. Ale nejen, ale hlavně je SŽ a ji podobné statní spolky již jen pouhým legalizačním orgánem pro převod státních (dotačních) peněž do předem určených a nesmyslných projektů a ty občane plať, zadlužuj se a mlč. Čím dál víc a bez příkras dnes a denně je vidět na co degradoval stát.

Pavel Filip

Hlavní nádraží se bude nově jmenovat… hlavní nádraží.

xyz

Paradoxně: dosud oficiálním názvem nejde o „hlavní nádraží“.

A mimochodem: dosud ne všechny zastávky/stanice v katastru Liberce mají úvodní slovo „Liberec“.

Pamatuji si, jak se v roce 2001 hromadně dělala v tomto smyslu v Pardubicích – až tehdy se hlavní nádraží stalo hlavním i dle názvu + až tehdy byl název „Pardubice“ přidán k hned pěti stanicím/zastávkám v katastru města (Černá za Bory, Rosice nad Labem, Semtín, Svítkov, Opočínek). Zastávka Pardubice zast. byla tehdy přejmenována na Pardubice-Pardubičky.

zyx

Liberec hlavní nádraží nemůže být, aby to nepřipomínalo nepříjemnou epizodu československých dějin.

v.sp

Tak snad je to jen jméno projektu a neznamená to přejmenování nádraží ve skutečnosti…

Brzda dopravy

Zase se mi chce zvracet, jako při každé další vizualizaci SŽ… Jedna jediná dobrá věc tam není… Utratíme X miliard abychom to staré a špatné nahradili novým, špatným a ještě horším… Od naprosto tristního návrhu kolejiště a zhlaví, přes děsivě hloupá nástupiště a likvidaci historické budovy a historických nástupišť až k příšerně dementnímu nápadu s nahrazením kolejí autobusovou zastávkou, která stejně nemá přímé napojení na vlak. A místo dnešního skladiště, nakládacích ploch a hasičárny, kam by se vešly 3 autobusáky dáme trávu… A ještě mluvit o terminálu Fügnerova jako o inspiraci k čemukoliv je na trvalou psychiatrickou hospitalizaci, pokud ne… Číst vice »

Trumway

To už v Semilech je to řešení lepší a ani žádný parkovací dům není třeba stavět, bude stačit parkoviště a autobusák u stejného nástupiště jako většina vlaků. . Tedy až bude. Zatím to jde jako psovi pastva.

kix

je to podklad k dořešení právě tou architektonickou soutěží..a místo té trávy pravděpodobně neco bude a budova hasičů tam má zůstat, ačkoliv to má svoje mouchy, tak mě to nepřijde špatný..hrana-hrana by stejně byla jen na jedno nástupiště a zas by to zhoršilo přístupnost z druhé strany, takže za mě to tady rozhodně nemá smysl a naopak napojení na centrální budovu je lepší řešení, nástupiště mohou třeba zůstat v historickém stylu a co s tou budovou uprostřed? Máte pro ni nějaké logické využití?

Jiří Kocurek

Jen ať z toho není další Ústí nad Orlicí.

Brzda dopravy

Třeba využití jako hala? Ta budova bohužel nemůže za to, že už desítky let nechaly všechny dobré správy ten prostor nevyužitý a slepý. Všichni lidé musejí jít po nástupišti do jedněch dveří a dál do podchodu, bez toho aby využili další prostor budovy. Stejně jako druhý podchod, který je opět naprosto hloupě vyústěn mimo vstupní halu. Plus by u hlavní budovy mohlo být další nástupiště přístupné rovnou ze vstupní haly jako dříve, ale to by asi nebylo tak praktické, jako narvat tam autobusy… A budova v Ústí nad Orlicí také nemůže za to, že tam proběhl boj eráru a aktivistických… Číst vice »

nádražák

Dávám tomu cca 5o let.

Trumway

Za tak dlouhodu dobu to už nebude potřeba. To lidi nebudou cestovat a pokud ano tak jen virtuálně.
Buď dobrý!

MilanSima

Jsem zvědavý, který rok bude elektrifikovaná první trať Libereckého kraje (tramvaje nepočítám). Tipuji rok 2050 😎.

Zrzek

Optimisto

Trumway

Velmi dobře jste to napsal. Smekám!

Jiří Kocurek

Bude s trolejí DB Netz dříve v Žitavě nebo SŽ v České Lípě? DB Netz ještě nedošla ani do Zhořelce.
Kdyby DB Netz byla rychlejší, znáte Znojmo… Tož tak.

Petr

Něco se chystí od Polska nebo Německa?

Jaaa

Nerozumím tomu, proč to musí mít englickej název…

Trumway

„Propojením příjezdové a odjezdové haly budovy by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.

Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/doprava-cestujici-tramvaj-autobus-vlak-mhd-central-station.A240703_133823_liberec-zpravy_lav

Michal Bartoníček

Jak s tím souvisí nesmyslný anglický název záměru?

Trumway

„by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.“

Pořád nechápete?
„odpovídající významu pátého největšího města v republice.“
Dosadtě si na začátek třeba slovo název .Pořád nic?

jira.h

no a proč se to teda má jmenovat anglicky? Tak je to páte největší město? Praha má také český název a je největší město. Když tak ať to napíšou česky – Centrální stanice.

Trumway

Tady jde o to, že se zdůraznila ona velikost města a že význam nádraží by tomu měl být odpovídající….Já osobně bych na tohle vůbec nepoukazoval. Liberec je město jako každé jiné a myslím si, že má co dělat aby se i některým daleko menším městům vyrovnal.Místo toho pojmenovávat nádraží aby to znělo více okázale.

Trumway

To je jako s kadibudkou. Kadibudka je kadibudka ale lze teké říci, že člověk potřebuje jít na latrínu. Taky to zní okázajeli i když se stále jedná jen o venkovní záchod. Nebo WC. Bežný člověk řekne, že potřebuje na záchod, ale jiný, že potřebuje na dabljů sí. Taky je to anglická zkratka water closet.

Prostě jak se někdo snaží nazývat něco takto okázalým názvem nebudí to dobrý dojem protože to vypadá , že se snaží ze zcela běžné věci udělat něco více.

okázalý – navenek honosný; oslňující, pompézní; úmyslně nápadný

David

Záměr má smysl, obrázky hezký, akorát tam nevidím odstavnou plochu pro meziměstské a dálkové autobusy. V Liberci na AN většina spojů končí nebo začíná, takže se tam dělají pauzy, současná odstavná plocha tam stačí tak akorát. Třeba v Hradci Králové už je to vyloženě problém, není kde stát, navzájem si překážíme, zbývá místo sotva na průjezd. Mám pocit, že na odstavné plochy se často zapomíná…

JanO

Snahu o přidání odstavné plochy většinou odpálkuje investor s tím, ať si dopravci odstavují na svým.

David

Nemyslím dlouhodobé stání, ale pauzování přes den mezi spoji, většinou do hodiny. To je nesmysl někam přejíždět, pak se nestíhá 45min pauza. Vzhledem k tomu, jak to funguje, že mají dopravci vysoutěženo na dobu určitou, tak nechtějí investovat do vlastního zázemí a dělá se jen nejnutnější údržba.

p.n.

Stavba za těžké desítky miliard a zakončení vypadá jak běžné větší nádraží. Myslím si, že Liberec si zaslouží víc, hlavně když už je to téměř novostavba.

Trumway

Liberec si to zaslouží asi stejně jako ostatní obyvatelé LBC kraje pořádné pozemní komunikace které musejí používat protože žádný vlak do těch jejich končin nejede. Ale na to peníze nejsou a jen se záplatuje a záplatuje takže z díry je kopec a silnice je stále v hrozném stavu.

kix

to moc novostavba neni, kolejistě a podchody zůstanou stávající, nádražní budova také, přednádraží také, jediné navíc je silnice a autobusové stání místo kolejiště, to je poměrne minimální zásah

Jiří Kocurek

Však tohle je vstup do architektonické soutěže, takže?

Vlsdimír Veselý

Je Liberec v České republice? Je. Mluví se tu česky? Mluví. Proč se tedy mluvi o „Central Station?“ Nechápu.

Trumway

Je. Ano, nyní se tu už převážně mluví Česky. Proč se nádraží nazývá Central station? Možná proto, že patrně nejstarším doloženým tvarem názvu města je Reychinberch z roku 1352 a Raichmberg (1369) a I o tom kde se vzal název Liberec se stále vodou debaty.

Jaaa

Německý živel skončil v ČSR v roce 1946. Dnes v Reichenbergu žije minimum Němců.

A jinak by se to teda mělo jmenovat Zentralstation?

Trumway

“ Po skončení války byla během dvou let vysídlena drtivá většina původních obyvatel.“

Původních!

zyx

Nenechte se zmýlit oficiálními fakty. Ještě v padesátých a začátku šedesátých let byla němčina slyšet při běžné komunikaci velmi často, zvláště v malých obchodech a na ulici když si povídaly babky. Jinak i dnes některé přilehlé vesničky mají podle sčítání obyvatel takové zastoupení německé menšiny, že by dle zákona mohly používat dvojjazyčné nápisy.

rzc

No to by se teda spis mel jmenovat Hauptbahnhof.

Trumway

Ne, mělo by se to jmenovat normálně Nádraží Liberec nebo třeba Liberec – Město, Liberec-centrum případně Liberec hlavní a překlad by měl být jen ro ty kteří ho potřebují.

Petr

Ano, mělo by to být dražiště.

Trumway

Hlavně to zní Hogo fogo…jo, kdyby nyní Homolkovi vyrazili v Liberci na Ještěd mohlo by to vypadat asi nějak takhle 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=HGD2NUy9XhQ

Ale co. Jak tomu kdo říká ve fázi projektu je zcela jedno.. Důležitější je jaký název ponese po rekonstrukci a to vůbec nejdůležitější je, abychom se jí vůbec dočkali.

Pája

Tak buďme rádi, že to není haupbahnhof, i když to by jezdily do Reichenbergu elektrické vlaky už dávno….Ale máte pravdu, angličtina není náš jazyk.

Jiří Kocurek

Řečtina taky ne, narážím na slovo „elektrický“, které ani franzouci nepřekládají.

P_V

Mlunné vlaky.

janvagala

Protože jde čeština střemhlav do pr….. Bohužel.

Trumway

To zase asi ne. „V poslední době přejímáme hodně slov z angličtiny. Jenže dříve čeština přejímala slova z řečtiny, latiny, němčiny, francouzštiny. Mnohá slova, která starší lidé běžně používají, jsou původně také převzatá. Jenže na to zapomněli, neuvědomují si to,“ uvedla jazykovědkyně Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český. Jazykovědci tvrdí, že pronikání nových výrazů do jazyků je přirozené a vlastně i správné, protože jde o důkaz, že jazyk není takzvaně mrtvý, že se vyvíjí, že s ním lidé pracují. A tak mnozí lidé, kteří se pohoršují nad tím, že někdo místo slova porada použije slovo briefing, běžně používají slova… Číst vice »

Xaver

A s tím zadrátování Liberce, lépe řečeno s tou novou tratí MB – Liberec se počítá kdy?

Jiří Kocurek

Překonat protesty proti těm dvěma spojkám, z Milovic na sever a pak na výhodě Mladé Boleslavi. Hlavní nádraží v MB je ve velmi odsunuté poloze bez větších návazností na MHD, na „městkém“ je to mnohem lepší. Pak teda ještě spojku na východě MB kolem ČOVky, aby se jelo bez úvratě. Prostě hromada práce s přípravou. Ale už se začalo alespoň jednat nad územkem přímo v obcích. Bude to nadlouho.

Dominic

Hlavák v Mladé Boleslavi se po modernizaci a dostavbě železnice nebude používat pro dálkovou železniční dopravu. Všechny rychlíky a expresy zastaví na jediném logickém místě a to v rozšířené stanici MB Město.

Jiří Kocurek

Však ano, taky píšu o spojce z města kolem ČOVky https://mapy.cz/s/gakahomepa
Hlavní pak bude téměř nepotřebné (zastávka). Ale zase to bude dobré místo pro zázemí, kdyby se chtělo…

Ústečan

Ta Všejanská spojka by se klidně dala oželet. Po VRT Polabí se sjezdem na Nymburk to beztak bude rychlejší, nehledě na kapacitu.

Jiří Kocurek

Nerad bych ji oželel, ono z Milovic do Bolky by to bylo na denní dojíždění. Pro rychlíky (Praha), Čelákovice, Lysá, Milovice, Bolka a dál – nepřijde mi to jako zanedbatelné vozební rameno. Oproti Lužci do Mělníka 😀

Trumway

No teda. Tak některým lidem vadí, že rodiče vozí děti před dveře školy a tady budou autobusy zastavovat u dveří do vlaku ?
https://youtu.be/EC0–WxWKEE?t=136

mgr.pavel

Autobus není IAD a vlak není škola.

Stačí takto stručně, v čem vaše analogie kulhá na všechny nohy stonožky?

Michal Bartoníček

To myslíte opravdu vážně?
(facepalm)

Trumway

Jasně, že myslím. Vždyť je to šílené. Autobusy přímo takto u kolejiště a nádražní budova od kolejiště oddělena dvoupruhovou komunikací se stáním autobusů? Vždyť je to hrůza. Mnohem lepšé by bylo kdyby autobus zastavil před budovou a cestující do ní šel směrem ke kolejišti a nikoliv od něj. A prý před nádražní budovou bude moci vzniknout klidová zona. Jasně ta bude tak klidová když přes ní budou stejně ty autobusy projíždět.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/lbccentral2.jpg

Mirek

Jak to, že na těch malůvkách není pendolíno? Já chci do Liberce pendolíno 🤨

Trumway

Když nejsou dráty nemůže být Pendolino 🙂

Xaver

Na těch vizualizacích ale dráty jsou, takže může být i Pendolino 😉

Trumway

Mohlo by být. Tak hlavně, že tak je RJ.
Prý že nádraží není atraktivní a je třeba aby mohla železnice konkurovat silniční dopravě. Muhehe

https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8

Zelezniční doprava nikdy nemůže konkurovat silniční dopravě v místech kam nevede.

https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8

Trumway

Může . A mohlo by jezdit třeba do Jaroměře 🙂

Jiří Kocurek

Návštěvníci festivalu. Jezdí tam dokonce na brigády, dávat areál dokupy, je to tam trochu Brutál.

Trumway

Ale kdepak Bruntál. Bruntál ten je dál 🙂

Twix

Mně tam taky chybí ta ruská ČS4, která bývala na všech vizualizacích Smíchova 🙂

Petr

Kde by se v Německu vzalo?

Martin

Na místě současného autobusáku má vzniknout náměstí, já na vizualizaci vidím cosi jako megaparkovací dům.

Trumway

Central station 🙂
V Liberci nedávno proběhla oprava silnice 35 a značení je na ní poněkud zmatené. V jednom místě nejdříve před sjezdem (tuším, že to bylo u Babylonu ) je značka která řidiči umožní zvýšit rychlost na 90 a za sjezdem po několika desítkách metrů je opět 80 🙂

kix

parkovací dům je vedle v místě stávajícího parkoviště, ale částečný zásah tam asi bude

Trumway

a jiný parkovací dům je už u KÚ. To lidi s přehledem dojdou když je to nějakých pouhých 725m 🙂

zyx

Pane Sůro, dříve se potřeba stěhování autobusáku zdůvodňovala špatnou nosností stropní desky tunelu. Toto zdůvodnění potřeby po opravě tunelu v příštím roce teda už neni aktuální, nebo se to jenom nevešlo do PR řečí?

A netušite jaký má SŽ záměr s středovou „trampolínovou“ budovou nádraží? Na vizualizaci nějak chybí a v praktickém plánu péče SŽ o tuto nádražní budovu také.

EM*

Když může být náměstím mimoúrovňová křižovatka (Tomkovo náměstí v Brně) a kruhový objezd (Londýnské náměstí, taktéž v Brně), proč ne parkovací dům 🙂

Hans N.

Video plné elektrických vlaků několika dopravců… Takhle podle mě vypadají vlhké šotosny 😁
A teď vážně. Máme šanci dožít se toho před rokem 2150? Rozumíš, vylezu z nového plaveckého bazénu, projedu přes nový terminál Centrálu a hurá k nové lanovce na Ještěd. V Libu by chtěl žít každý. 😜

Luboš Beneš

O čem sním když bdím…

Jiří Kocurek

Co to zkusit v akci Z a bez architekta?

Luboš

A kam by šly prachy připravené jako všimné?

Hans N.

Tak v Libu pravděpodobně už teď víme, která firma to postaví. 😁 To ostatní přijde časem.

Alibaba

Spojí se z Metrostavem. 🙂

J.K.

Líbí se mi ten přestup hrana-hrana na vlaky, jako na západě. (Konkrétně jak se mu důsledně vyhnuli)

kix

tak ono s více nástupišti to už nemá takový význam, akorát na ty autobusy tam zbývá dost málo místa, popravdě bych tam místo té silnice ke kolejím raději viděl tramvaj

Twix

Záleží na provozním konceptu, teoreticky by se tam dala udělat jedna hrana u průběžné koleje a pak jedna až dvě kusé z každé strany, vše přístupné od busu hrana-hrana. Ale souhlasím že většinu vlaků by to stejně neřešilo a akorát by to prodloužilo přestupy mezi vlaky navzájem.

Alibaba

Tak největší problém je ta nákladní skupina a jak se do ní dostat. A pak jak by třeba mohly osobní vlaky k takovémuto nástupišti u budovy jezdit od jihu skrz nákladní skupinu?

Zdrasa

Chápu to správně, ze teda současná historická budova u nástupišť bude zbouraná? Na vizualizaci chybí.

kix

než se to zrealizuje tak spadne sama 😀

digi

Tak ona se SŽ posnaží aby se nejakej důvod na bourání našel… treba voda v šachtě ve sklepě… Jako v Záporně…

Luboš Beneš

A když tam nebude, tak ji tam zavedou…

digi

Přinejhorším najmout brigádníky aby ji přinesl v pětce.. hlavně že bude důvod bourat…

Trumway

..nebo v Kladně-Výhybce

Jiří Kocurek

Vidím, že stavební průzkum byl šotoproveden poheldem na fotku, ideologicky zdůvodněn a dokonce byla i konspirace odhalena.

Xaver

A to mluvíte o čem? Jestli o lžích SŽ, že budova nádraží v Kladně je ohrožená spodní vodou, pak ty už byly opravdu odhaleny 😉

zdroj

Tak historická není, je to slepenec několika budov. Využití nula a ten slepenec není opravdu v dobré kondici.

Xaver

On i Pražský hrad je takový slepenec… 😉

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/mebokalono
Podle vizualizace má ta vpravo a všecko dál zůstat. Na vizualizaci není vidět jen ta přízemní budova na odkaze vlevo. Což teda s Hradem nemá nic společného, ani kdyby tam sídlil Sosna.

kix

https://mapy.cz/s/budolagofu řeč je o budově mezi nástupišti, pokud nejste místní doporučuji 3D pohled a přiblížit..ono to zeshora nevypadá moc jako budova..

Jiří Kocurek

Ajo, díky. Fakt to shora není pořádně vidět.

Twix

Akorát v případě Pražského hradu by jeho náhrada něčím menším a bezbariérovým zřejmě nevedla k jeho efektivnějšímu využití 🙂

zdroj

Tak to ano, ale ten slepenec jsem prošel od sklepů až po půdy, není v dobré kondici a oprava bez využití je ekonomický nesmysl