Liberecké nádraží čeká proměna na Central Station. Podobu určí architektonická soutěž
Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic![Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/lbccentral.jpg)
![Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/lbccentral.jpg)
Nový terminál usnadní přestupy mezi vlaky a autobusy.
Nový terminál usnadní přestupy mezi vlaky a autobusy.
Historický ráz nádraží zmizí nenávratně pryč. Na co další parkovací dům vždyť P+R má dole kraj. Alespoň někdo uzná, že Fügnerka je kapacitně přeplněná a přetrasování je nutné. Uvítal bych jako hlavní spojnici mezi Fügnerkou a nádražím pouze tramvaje. Nechápu proč přes Babylon jezdí tolik linek, stačí bohatě jedna.
Bohužel
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/nataceni-nadrazi-one-life-anthony-hopkins-nicholas-winton.A221007_125212_liberec-zpravy_jape/foto/JAP969cde_DSC_0825.JPG
Už to chce opravdu výměnu vedení na SZ. již za pět let nové nádraží..vlastně začneme. To je jak již brzy na letiště.
Když jsem si osvěžoval na mapách konfiguraci libereckého nádraží, něco mě napadlo. Teda my to už v jedné stanici v republice máme.
Jaký máte názor na centrální podchod skrz celé nádraží a v něm i tramvaj a autobusy (elektrobusy)? Třeba nějak takto?
https://mapy.cz/s/cenezogaja
Zajímavý nápad, ale zastávka tramvaje Viadukt obsluhuje část docela velkého sídliště Františkov. Na druhou stranu území za nádražím je po konci slévárny dost zajímavé místo pro rozvoj zejména bydlení a vést středem tramvaj by bylo úžasné.
Myslel jsem, že by linky od města projely pod nádražím, sjely na Viadukt a tam buď skončily nebo pokračovaly do Hanychova. Ale rozhodně se nechci pasovat za odborníka na libereckou MHD.
Dobrý den , byla to trasa Rybníček-Tatranská Ulice -Pekádny
Jaké tam bude stoupání?
To už je pak věcí projektanta. Tramvaje umí docela hodně, takže by vjezdy nemusely být moc dlouhé.
Sice netuším jak by se potom vypořádali projektanti s přednádražní křižovatkou, když i teď je to pro ně oříšek úrovňová křižovatka do T s tramvají. Ale to by vyiterovalo jako teď, kdy DPMLJ, dopravní odbor a uživatelé si každý dělá co chce.
Jsem to ještě trošku „tunil“. Zde je varianta s napojením Tatranskou ulicí přes vozovnu a pak do tunelu na druhou stranu nádraží. Lépe to ctí výškové poměry.
https://mapy.cz/s/fubahepece
Jaký názo?, Že to je naprostá zbytečnost a vyhozené peníza za které by se dalo udělat něco co hoří více.
Jestli myslíš Prahu-Zahr.Město,tak tam se to zrovna moc nepovedlo,i když mohlo.Mě by se líbilo řešení podobně jako Linz Hbf.
I když mohlo, máš pravdu.
A právě zde by mohlo, byť uznávám, že by to bylo za velké peníze, když tramvajová infrastruktura tam dnes je a není třeba do ní šáhnout. Ale jen mě to tak napadlo 🙂
Varianta průjezdu tramvaje pod vlakovým nádražím byla skutečně plánovaná od 60./70. let 20. st. Počítalo se opuštěním úseku Nádraží – Viadukt – Staré pekárny.
tak tenkrát taky trať na Hanychov nevedla kolem nádraží ne? Nebo to se přetrasovalo už dříve?
Návrhy tunelu pod nádražím pro dopravu byly už na počátku minulého století, i za minulého režimu, ale nikdy se to dál, jak od návrhu, nedostalo. Nyní slouží jako podchod pod nádražím prodloužený příjezdový tunel pro cestující, který nahradil zrušenou lávku. Navíc jsou ve směru na Hrádek n.N., na konci nádraží, dva dostatečně široké viadukty.
Nápad zajímavý, ale čemu by to pomohlo? Přestup na tramvaj je tam už teď, městské autobusy tímhle směrem nejezdí (a ani moc nepotřebují) a dálkové se tam nevejdou (RJ), resp. nebudou elektrické (regionální).
Tedy šla by udělat “smyčka” kolem Viaduktu, když už tam nebudou tramvaje, a busy otáčet tam.
Ale ten “Central Station” dojde ke stejnému výsledku, jen levněji.
Už jsem něco v tomhle smyslu v nějaké studii Liberce viděl.
Obecně bych řekl, že by to bylo lepší než ten závlek trati k Viaduktu.
Možná je to jen soukromý pocit. Ale nejen, ale hlavně je SŽ a ji podobné statní spolky již jen pouhým legalizačním orgánem pro převod státních (dotačních) peněž do předem určených a nesmyslných projektů a ty občane plať, zadlužuj se a mlč. Čím dál víc a bez příkras dnes a denně je vidět na co degradoval stát.
Hlavní nádraží se bude nově jmenovat… hlavní nádraží.
Paradoxně: dosud oficiálním názvem nejde o „hlavní nádraží“.
A mimochodem: dosud ne všechny zastávky/stanice v katastru Liberce mají úvodní slovo „Liberec“.
Pamatuji si, jak se v roce 2001 hromadně dělala v tomto smyslu v Pardubicích – až tehdy se hlavní nádraží stalo hlavním i dle názvu + až tehdy byl název „Pardubice“ přidán k hned pěti stanicím/zastávkám v katastru města (Černá za Bory, Rosice nad Labem, Semtín, Svítkov, Opočínek). Zastávka Pardubice zast. byla tehdy přejmenována na Pardubice-Pardubičky.
Liberec hlavní nádraží nemůže být, aby to nepřipomínalo nepříjemnou epizodu československých dějin.
Tak snad je to jen jméno projektu a neznamená to přejmenování nádraží ve skutečnosti…
Zase se mi chce zvracet, jako při každé další vizualizaci SŽ… Jedna jediná dobrá věc tam není… Utratíme X miliard abychom to staré a špatné nahradili novým, špatným a ještě horším… Od naprosto tristního návrhu kolejiště a zhlaví, přes děsivě hloupá nástupiště a likvidaci historické budovy a historických nástupišť až k příšerně dementnímu nápadu s nahrazením kolejí autobusovou zastávkou, která stejně nemá přímé napojení na vlak. A místo dnešního skladiště, nakládacích ploch a hasičárny, kam by se vešly 3 autobusáky dáme trávu… A ještě mluvit o terminálu Fügnerova jako o inspiraci k čemukoliv je na trvalou psychiatrickou hospitalizaci, pokud ne… Číst vice »
To už v Semilech je to řešení lepší a ani žádný parkovací dům není třeba stavět, bude stačit parkoviště a autobusák u stejného nástupiště jako většina vlaků. . Tedy až bude. Zatím to jde jako psovi pastva.
je to podklad k dořešení právě tou architektonickou soutěží..a místo té trávy pravděpodobně neco bude a budova hasičů tam má zůstat, ačkoliv to má svoje mouchy, tak mě to nepřijde špatný..hrana-hrana by stejně byla jen na jedno nástupiště a zas by to zhoršilo přístupnost z druhé strany, takže za mě to tady rozhodně nemá smysl a naopak napojení na centrální budovu je lepší řešení, nástupiště mohou třeba zůstat v historickém stylu a co s tou budovou uprostřed? Máte pro ni nějaké logické využití?
Jen ať z toho není další Ústí nad Orlicí.
Třeba využití jako hala? Ta budova bohužel nemůže za to, že už desítky let nechaly všechny dobré správy ten prostor nevyužitý a slepý. Všichni lidé musejí jít po nástupišti do jedněch dveří a dál do podchodu, bez toho aby využili další prostor budovy. Stejně jako druhý podchod, který je opět naprosto hloupě vyústěn mimo vstupní halu. Plus by u hlavní budovy mohlo být další nástupiště přístupné rovnou ze vstupní haly jako dříve, ale to by asi nebylo tak praktické, jako narvat tam autobusy… A budova v Ústí nad Orlicí také nemůže za to, že tam proběhl boj eráru a aktivistických… Číst vice »
Dávám tomu cca 5o let.
Za tak dlouhodu dobu to už nebude potřeba. To lidi nebudou cestovat a pokud ano tak jen virtuálně.
Buď dobrý!
Jsem zvědavý, který rok bude elektrifikovaná první trať Libereckého kraje (tramvaje nepočítám). Tipuji rok 2050 😎.
Optimisto
Velmi dobře jste to napsal. Smekám!
Bude s trolejí DB Netz dříve v Žitavě nebo SŽ v České Lípě? DB Netz ještě nedošla ani do Zhořelce.
Kdyby DB Netz byla rychlejší, znáte Znojmo… Tož tak.
Něco se chystí od Polska nebo Německa?
Nerozumím tomu, proč to musí mít englickej název…
„Propojením příjezdové a odjezdové haly budovy by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.
Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/doprava-cestujici-tramvaj-autobus-vlak-mhd-central-station.A240703_133823_liberec-zpravy_lav
Jak s tím souvisí nesmyslný anglický název záměru?
„by měl podle jeho slov vzniknout velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího města v republice.“
Pořád nechápete?
„odpovídající významu pátého největšího města v republice.“
Dosadtě si na začátek třeba slovo název .Pořád nic?
no a proč se to teda má jmenovat anglicky? Tak je to páte největší město? Praha má také český název a je největší město. Když tak ať to napíšou česky – Centrální stanice.
Tady jde o to, že se zdůraznila ona velikost města a že význam nádraží by tomu měl být odpovídající….Já osobně bych na tohle vůbec nepoukazoval. Liberec je město jako každé jiné a myslím si, že má co dělat aby se i některým daleko menším městům vyrovnal.Místo toho pojmenovávat nádraží aby to znělo více okázale.
To je jako s kadibudkou. Kadibudka je kadibudka ale lze teké říci, že člověk potřebuje jít na latrínu. Taky to zní okázajeli i když se stále jedná jen o venkovní záchod. Nebo WC. Bežný člověk řekne, že potřebuje na záchod, ale jiný, že potřebuje na dabljů sí. Taky je to anglická zkratka water closet.
Prostě jak se někdo snaží nazývat něco takto okázalým názvem nebudí to dobrý dojem protože to vypadá , že se snaží ze zcela běžné věci udělat něco více.
okázalý – navenek honosný; oslňující, pompézní; úmyslně nápadný
Záměr má smysl, obrázky hezký, akorát tam nevidím odstavnou plochu pro meziměstské a dálkové autobusy. V Liberci na AN většina spojů končí nebo začíná, takže se tam dělají pauzy, současná odstavná plocha tam stačí tak akorát. Třeba v Hradci Králové už je to vyloženě problém, není kde stát, navzájem si překážíme, zbývá místo sotva na průjezd. Mám pocit, že na odstavné plochy se často zapomíná…
Snahu o přidání odstavné plochy většinou odpálkuje investor s tím, ať si dopravci odstavují na svým.
Nemyslím dlouhodobé stání, ale pauzování přes den mezi spoji, většinou do hodiny. To je nesmysl někam přejíždět, pak se nestíhá 45min pauza. Vzhledem k tomu, jak to funguje, že mají dopravci vysoutěženo na dobu určitou, tak nechtějí investovat do vlastního zázemí a dělá se jen nejnutnější údržba.
Stavba za těžké desítky miliard a zakončení vypadá jak běžné větší nádraží. Myslím si, že Liberec si zaslouží víc, hlavně když už je to téměř novostavba.
Liberec si to zaslouží asi stejně jako ostatní obyvatelé LBC kraje pořádné pozemní komunikace které musejí používat protože žádný vlak do těch jejich končin nejede. Ale na to peníze nejsou a jen se záplatuje a záplatuje takže z díry je kopec a silnice je stále v hrozném stavu.
to moc novostavba neni, kolejistě a podchody zůstanou stávající, nádražní budova také, přednádraží také, jediné navíc je silnice a autobusové stání místo kolejiště, to je poměrne minimální zásah
Však tohle je vstup do architektonické soutěže, takže?
Je Liberec v České republice? Je. Mluví se tu česky? Mluví. Proč se tedy mluvi o „Central Station?“ Nechápu.
Je. Ano, nyní se tu už převážně mluví Česky. Proč se nádraží nazývá Central station? Možná proto, že patrně nejstarším doloženým tvarem názvu města je Reychinberch z roku 1352 a Raichmberg (1369) a I o tom kde se vzal název Liberec se stále vodou debaty.
Německý živel skončil v ČSR v roce 1946. Dnes v Reichenbergu žije minimum Němců.
A jinak by se to teda mělo jmenovat Zentralstation?
“ Po skončení války byla během dvou let vysídlena drtivá většina původních obyvatel.“
Původních!
Nenechte se zmýlit oficiálními fakty. Ještě v padesátých a začátku šedesátých let byla němčina slyšet při běžné komunikaci velmi často, zvláště v malých obchodech a na ulici když si povídaly babky. Jinak i dnes některé přilehlé vesničky mají podle sčítání obyvatel takové zastoupení německé menšiny, že by dle zákona mohly používat dvojjazyčné nápisy.
No to by se teda spis mel jmenovat Hauptbahnhof.
Ne, mělo by se to jmenovat normálně Nádraží Liberec nebo třeba Liberec – Město, Liberec-centrum případně Liberec hlavní a překlad by měl být jen ro ty kteří ho potřebují.
Ano, mělo by to být dražiště.
Hlavně to zní Hogo fogo…jo, kdyby nyní Homolkovi vyrazili v Liberci na Ještěd mohlo by to vypadat asi nějak takhle 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=HGD2NUy9XhQ
Ale co. Jak tomu kdo říká ve fázi projektu je zcela jedno.. Důležitější je jaký název ponese po rekonstrukci a to vůbec nejdůležitější je, abychom se jí vůbec dočkali.
Tak buďme rádi, že to není haupbahnhof, i když to by jezdily do Reichenbergu elektrické vlaky už dávno….Ale máte pravdu, angličtina není náš jazyk.
Řečtina taky ne, narážím na slovo „elektrický“, které ani franzouci nepřekládají.
Mlunné vlaky.
Protože jde čeština střemhlav do pr….. Bohužel.
To zase asi ne. „V poslední době přejímáme hodně slov z angličtiny. Jenže dříve čeština přejímala slova z řečtiny, latiny, němčiny, francouzštiny. Mnohá slova, která starší lidé běžně používají, jsou původně také převzatá. Jenže na to zapomněli, neuvědomují si to,“ uvedla jazykovědkyně Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český. Jazykovědci tvrdí, že pronikání nových výrazů do jazyků je přirozené a vlastně i správné, protože jde o důkaz, že jazyk není takzvaně mrtvý, že se vyvíjí, že s ním lidé pracují. A tak mnozí lidé, kteří se pohoršují nad tím, že někdo místo slova porada použije slovo briefing, běžně používají slova… Číst vice »
A s tím zadrátování Liberce, lépe řečeno s tou novou tratí MB – Liberec se počítá kdy?
Překonat protesty proti těm dvěma spojkám, z Milovic na sever a pak na výhodě Mladé Boleslavi. Hlavní nádraží v MB je ve velmi odsunuté poloze bez větších návazností na MHD, na „městkém“ je to mnohem lepší. Pak teda ještě spojku na východě MB kolem ČOVky, aby se jelo bez úvratě. Prostě hromada práce s přípravou. Ale už se začalo alespoň jednat nad územkem přímo v obcích. Bude to nadlouho.
Hlavák v Mladé Boleslavi se po modernizaci a dostavbě železnice nebude používat pro dálkovou železniční dopravu. Všechny rychlíky a expresy zastaví na jediném logickém místě a to v rozšířené stanici MB Město.
Však ano, taky píšu o spojce z města kolem ČOVky https://mapy.cz/s/gakahomepa
Hlavní pak bude téměř nepotřebné (zastávka). Ale zase to bude dobré místo pro zázemí, kdyby se chtělo…
Ta Všejanská spojka by se klidně dala oželet. Po VRT Polabí se sjezdem na Nymburk to beztak bude rychlejší, nehledě na kapacitu.
Nerad bych ji oželel, ono z Milovic do Bolky by to bylo na denní dojíždění. Pro rychlíky (Praha), Čelákovice, Lysá, Milovice, Bolka a dál – nepřijde mi to jako zanedbatelné vozební rameno. Oproti Lužci do Mělníka 😀
No teda. Tak některým lidem vadí, že rodiče vozí děti před dveře školy a tady budou autobusy zastavovat u dveří do vlaku ?
https://youtu.be/EC0–WxWKEE?t=136
Autobus není IAD a vlak není škola.
Stačí takto stručně, v čem vaše analogie kulhá na všechny nohy stonožky?
To myslíte opravdu vážně?
(facepalm)
Jasně, že myslím. Vždyť je to šílené. Autobusy přímo takto u kolejiště a nádražní budova od kolejiště oddělena dvoupruhovou komunikací se stáním autobusů? Vždyť je to hrůza. Mnohem lepšé by bylo kdyby autobus zastavil před budovou a cestující do ní šel směrem ke kolejišti a nikoliv od něj. A prý před nádražní budovou bude moci vzniknout klidová zona. Jasně ta bude tak klidová když přes ní budou stejně ty autobusy projíždět.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/lbccentral2.jpg
Jak to, že na těch malůvkách není pendolíno? Já chci do Liberce pendolíno 🤨
Když nejsou dráty nemůže být Pendolino 🙂
Na těch vizualizacích ale dráty jsou, takže může být i Pendolino 😉
Mohlo by být. Tak hlavně, že tak je RJ.
Prý že nádraží není atraktivní a je třeba aby mohla železnice konkurovat silniční dopravě. Muhehe
https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8
Zelezniční doprava nikdy nemůže konkurovat silniční dopravě v místech kam nevede.
https://mapy.cz/zakladni?pid=93604852&newest=1&yaw=0.896&fov=0.930&pitch=0.221&x=15.3792861&y=50.7094367&z=15&ovl=8
Může . A mohlo by jezdit třeba do Jaroměře 🙂
Návštěvníci festivalu. Jezdí tam dokonce na brigády, dávat areál dokupy, je to tam trochu Brutál.
Ale kdepak Bruntál. Bruntál ten je dál 🙂
Mně tam taky chybí ta ruská ČS4, která bývala na všech vizualizacích Smíchova 🙂
Kde by se v Německu vzalo?
Na místě současného autobusáku má vzniknout náměstí, já na vizualizaci vidím cosi jako megaparkovací dům.
Central station 🙂
V Liberci nedávno proběhla oprava silnice 35 a značení je na ní poněkud zmatené. V jednom místě nejdříve před sjezdem (tuším, že to bylo u Babylonu ) je značka která řidiči umožní zvýšit rychlost na 90 a za sjezdem po několika desítkách metrů je opět 80 🙂
parkovací dům je vedle v místě stávajícího parkoviště, ale částečný zásah tam asi bude
a jiný parkovací dům je už u KÚ. To lidi s přehledem dojdou když je to nějakých pouhých 725m 🙂
Ve městě, kde se vydává parkovací dům v centru za P+R, může být klidně i parkovací dům nazván náměstím:-)
Pane Sůro, dříve se potřeba stěhování autobusáku zdůvodňovala špatnou nosností stropní desky tunelu. Toto zdůvodnění potřeby po opravě tunelu v příštím roce teda už neni aktuální, nebo se to jenom nevešlo do PR řečí?
A netušite jaký má SŽ záměr s středovou „trampolínovou“ budovou nádraží? Na vizualizaci nějak chybí a v praktickém plánu péče SŽ o tuto nádražní budovu také.
Vzhledem k „připravenosti“ řečníků a vzájemně odporujícím si vyjádřením jsem s dovolením nepokládal další dotazy, které by prohloubily trapnost celé tiskové konference. O středové se dlouhodobě mluví, že půjde k zemi, padala tam nějaká slova o konzultacích s památkáři. Ale jsme v ČR, kde se za památku dá prohlásit ledacos, třeba obskurní mostek ve středočeské vesnici, takže jistě do roka a do dne bude budova kulturní památkou.
Když může být náměstím mimoúrovňová křižovatka (Tomkovo náměstí v Brně) a kruhový objezd (Londýnské náměstí, taktéž v Brně), proč ne parkovací dům 🙂
Video plné elektrických vlaků několika dopravců… Takhle podle mě vypadají vlhké šotosny 😁
A teď vážně. Máme šanci dožít se toho před rokem 2150? Rozumíš, vylezu z nového plaveckého bazénu, projedu přes nový terminál Centrálu a hurá k nové lanovce na Ještěd. V Libu by chtěl žít každý. 😜
O čem sním když bdím…
Co to zkusit v akci Z a bez architekta?
A kam by šly prachy připravené jako všimné?
Tak v Libu pravděpodobně už teď víme, která firma to postaví. 😁 To ostatní přijde časem.
Syner nemá reference na železniční stavby:)
Spojí se z Metrostavem. 🙂
Líbí se mi ten přestup hrana-hrana na vlaky, jako na západě. (Konkrétně jak se mu důsledně vyhnuli)
tak ono s více nástupišti to už nemá takový význam, akorát na ty autobusy tam zbývá dost málo místa, popravdě bych tam místo té silnice ke kolejím raději viděl tramvaj
Záleží na provozním konceptu, teoreticky by se tam dala udělat jedna hrana u průběžné koleje a pak jedna až dvě kusé z každé strany, vše přístupné od busu hrana-hrana. Ale souhlasím že většinu vlaků by to stejně neřešilo a akorát by to prodloužilo přestupy mezi vlaky navzájem.
Tak největší problém je ta nákladní skupina a jak se do ní dostat. A pak jak by třeba mohly osobní vlaky k takovémuto nástupišti u budovy jezdit od jihu skrz nákladní skupinu?
Chápu to správně, ze teda současná historická budova u nástupišť bude zbouraná? Na vizualizaci chybí.
než se to zrealizuje tak spadne sama 😀
Tak ona se SŽ posnaží aby se nejakej důvod na bourání našel… treba voda v šachtě ve sklepě… Jako v Záporně…
A když tam nebude, tak ji tam zavedou…
Přinejhorším najmout brigádníky aby ji přinesl v pětce.. hlavně že bude důvod bourat…
..nebo v Kladně-Výhybce
Vidím, že stavební průzkum byl šotoproveden poheldem na fotku, ideologicky zdůvodněn a dokonce byla i konspirace odhalena.
A to mluvíte o čem? Jestli o lžích SŽ, že budova nádraží v Kladně je ohrožená spodní vodou, pak ty už byly opravdu odhaleny 😉
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/nadrazi-kladno-demolice-pamatkari/r~a62d6970348711efa26cac1f6b220ee8/
Tak historická není, je to slepenec několika budov. Využití nula a ten slepenec není opravdu v dobré kondici.
On i Pražský hrad je takový slepenec… 😉
https://mapy.cz/s/mebokalono
Podle vizualizace má ta vpravo a všecko dál zůstat. Na vizualizaci není vidět jen ta přízemní budova na odkaze vlevo. Což teda s Hradem nemá nic společného, ani kdyby tam sídlil Sosna.
https://mapy.cz/s/budolagofu řeč je o budově mezi nástupišti, pokud nejste místní doporučuji 3D pohled a přiblížit..ono to zeshora nevypadá moc jako budova..
Ajo, díky. Fakt to shora není pořádně vidět.
Akorát v případě Pražského hradu by jeho náhrada něčím menším a bezbariérovým zřejmě nevedla k jeho efektivnějšímu využití 🙂
Tak to ano, ale ten slepenec jsem prošel od sklepů až po půdy, není v dobré kondici a oprava bez využití je ekonomický nesmysl