Itálie se stane pátým domácím trhem Lufthansy, dopravce může převzít podíl v ITA Airways
Rozhodnutí povolit plánovanou akvizici vzniklo na základě provedeného hloubkového šetření.
Evropská komise (EK) schválila záměr letecké společnosit Lufthansa převzít 41procentní podíl v italském státním ztrátovém dopravci ITA Airways za 325 milionů korun, tedy v přepočtu asi 8,2 miliardy korun. Uvedla to v tiskové zprávě.
Rozhodnutí povolit plánovanou akvizici vzniklo na základě provedeného hloubkového šetření. To předběžné, dokončené v lednu, ukázalo, že transakce by mohla omezit hospodářskou soutěž na trhu služeb osobní letecké dopravy na několika trasách na krátké i dlouhé vzdálenosti a vystavilo jí stopku.
„Lufthansa a ITA jsou silnými a blízkými konkurenty v poskytování služeb osobní letecké dopravy na určitých trasách do a z Itálie,“ uvedla tehdy EK k původnímu zamítnutí záměru.
Evropská komise stopla záměr Lufthansy převzít podíl v ITA Airways
Obavy u antimonopolních úřadů
Aby byla transakce úspěšná, musí ještě Lufthansa provést několik ústupků. Vzdát už se musela například některých tras či slotů. Obavy vyvolává akvizice u antimonopolních orgánů v Evropě – tři největší letecké skupiny v regionu, IAG, Air France KLM a Lufthansa – se stávají příliš dominantními.
Investice Lufthansy do ITA Airways má být dokončena prostřednictvím navýšení kapitálu. Očekává se její uzavření ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Součástí dohody bude také opce Lufthansy na převzetí celých ITA Airways, a to za předpokladu, že se zlepší jejich finanční výsledky.
Šéf Lufthansy Carsten Spohr v rozhovoru pro milánský deník Corriere della Sera řekl, že společnost bude zvažovat navýšení podílu v ITA Airways až na 90 procent.
Pátá síťová aerolinka úzce spojena se skupinou Lufthansa Group
Po dokončení se ITA Airways stanou pátou síťovou leteckou společností úzce integrovanou se skupinou Lufthansa. Itálie se stane pátým „domácím trhem“ skupiny. Z hlediska tržeb půjde po Německu a USA o její největší trh.
Obě aerolinky plánují podle svých vyjádření rychlou integraci. Počítá se se sdílením kódů letů či využitím věrnostního programu Lufthansy s názvem Miles & More.
Ztrátový státní podnik
Společnost ITA Airways zahájila provoz v roce 2021 jako státní podnik. Za rok 2022 vykázala ztrátu kolem 486 milionů eur (zhruba 11,5 miliardy Kč) kvůli přetrvávajícím důsledkům pandemie covidu-19 a rostoucím nákladům na pohonné hmoty. Italská vláda se s Lufthansou dohodla na převzetí 41procentního podílu loni v červnu.