BESIP radí, ŘSD opravuje. Vozidla se „zipují“ až na konci pruhu, nikoliv dříve

Nehoda na 1. km D8. Foto: Policie ČRNehoda na 1. km D8. Foto: Policie ČR

Výjezd i pomoc Asistenční služby ŘSD mají řidiči v ceně dálniční známky, nic dalšího na dálnici neplatí, říká šéf ŘSD.

Prázdninové měsíce patří z hlediska tragických následků dopravních nehod k nejrizikovějším. Loni v červenci a srpnu zemřelo na českých silnicích 86 lidí a 376 bylo těžce zraněných. Ministerstvo dopravy, BESIP, policie a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto představily několik preventivních opatření a daly dohromady soubor rad pro řidiče.

„Chceme řidičům připomínat zásady bezpečné jízdy, jejichž dodržování jim pomůže dostat se na dovolenou včas a bez nehody. Jezdit pomaleji je mnohdy rychlejší cesta k cíli, než zbytečně spěchat a riskovat. Mezi zásady, které chceme řidičům připomínat, patří také udržovat bezpečný odstup, poutat se a nedržet v ruce telefon,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Desatero bezpečné jízdy od ministerské organizace BESIP je pod článkem. Léto je rovněž obdobím zvýšené aktivity silničářů, s čímž mimo jiné souvisí připomenutí pravidla zipu. „Vozidla srovnají rychlost a vytvoří mezery tak, aby se mohli řidiči z končícího pruhu střídavě řadit do pokračujícího pruhu. Vozidla se ‚proplétají‘ až v místě, kde končí jeden z pruhů, nikoliv dříve,“ stojí v desateru BESIP.

Mapa letních oprav na silnicích I. třídy a dálnicích je zde: Opravy silnic a dálnic Léto 2024. „V případě pomalu jedoucí nebo stojící kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla mají řidiči povinnost vytvářet včas záchranářskou uličku, ponechat si odstup od vozidla před sebou pro manévrování. Ulička vzniká vždy mezi pruhem nejvíce vlevo a přiléhajícím pruhem,“ doplnil vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.

ŘSD bude základní pravidla připomínat i na dálničních tabulích: dodržuj rychlost, udržuj odstup, nedrž telefon a jezdi vpravo. Spolu s anglickou variantou budou tyto nápisy na infotabulích v případě, že nebude potřeba zobrazovat důležitější informaci o aktuálním provozu.

Od ledna letošního roku také funguje Centrální dispečink odtahů ŘSD, který má zefektivnit a urychlit odstraňování nehod a překážek na dálnicích. „Na dálniční síti máme dvacítku středisek, kde je 24 hodin denně v pohotovosti naše asistenční služba a dispečer. Jakmile se dostanete na dálnici do nesnází nebo při nehodě, vyjíždíme se zajištěním a pomocí, případně na místo vyráží i odtahová služba s garantovanou dobou dojezdu a odpovídající technikou. Výjezd i pomoc Asistenční služby ŘSD mají řidiči v ceně dálniční známky a nic dalšího na dálnici neplatí,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Podle policejních statistik z loňského prázdninového období jsou příčiny nejtragičtějších nehod nepřiměřená rychlost, přejetí do protisměru a nevěnování se řízení. „Proto i letos upozorňujeme řidiče, aby věnovali dostatek času s přípravou na jízdu, udělali si časovou rezervu, sledovali dopravní zpravodajství, dělali si přestávky a nespěchali,“ dodal ředitel dopravní policie Michal Hodboď.

5x pro bezpečnost

1. Zpomalte
Upravte rychlost v hustém provozu a v místech, kde se pohybuje zvýšený počet chodců a cyklistů. Obzvlášť opatrní buďte také na úzkých silnicích a na mokré vozovce. I když nebudete viníkem krizové situace, nižší rychlost vám dává manévrovací prostor kolizi předejít.

2. Soustřeďte se na řízení, ne na telefon
Když řídíte, nerozptylujte se telefonem nebo manipulací s navigací. Obzvlášť nebezpečné je psaní nebo čtení zpráv. Za pět vteřin ujede auto při 90 km/h rychlosti 100 m. Nepozornost je častou příčinou přejetí do protisměru a fatálních srážek.

3. Nepřemáhejte únavu či zdravotní stav
Přestávky nebo střídání za volantem je vhodné udělat každé dvě až tři hodiny. Dopřejte si 15 min. odpočinek, kdy nenamáháte oči. Největší útlum nastává po poledni, po noční jízdě za rozbřesku a před koncem cesty. Pokud nejste fit, neřiďte. Pozor na vliv léků na řízení (zvláště u léků proti bolesti, úzkosti či nespavosti).

4. Udržujte bezpečný odstup
Udržujte bezpečný odstup od vozidel před sebou zhruba na úrovni dvou vteřin. Sledujte, kdy vozidlo mine pevný bod (např. dopravní značku, směrový sloupek apod.), odpočítejte dvě vteřiny. Směrové sloupky na rovném úseku silnice nebo dálnice jsou od sebe vzdálené 50 m. To je bezpečný odstup při rychlosti 90 km/h.

5. Připoutejte se na všech sedadlech
Řidič a všichni spolujezdci, včetně těch na zadním sedadle, musejí mít za jízdy vždy zapnutý bezpečnostní pás. Požádejte své spolujezdce, ať jsou připoutáni. Jinak ohrožují všechny ve vozidle. Airbag bez pásu vás nechrání. Pás má vést přes rameno a přes pánev, nikoliv přes krk a břicho. S nohami na palubní desce riskujete těžké zranění.

5x pro plynulost provozu

1. Naplánujte si předem trasu podle navigace
Zjistěte si před odjezdem aktuální situaci na trase a místa dopravních komplikací. Naplánujte si cestu včetně vhodných časů, kdy vyrazit. Zvolte si dopředu oblíbená místa na přestávku.

2. Jezděte vpravo
Na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla se jezdí vpravo, levý pruh je pouze pro předjíždění. Buďte ohleduplní a uvolněte včas předjížděcí pruh. Když ale dojedete pomalejší vozidlo v levém pruhu, nenajíždějte na něj, netrubte, neproblikávejte ho. Udržujte bezpečný odstup.

3. Dodržujte pravidlo zipu
V místech zúžení vozovky ze dvou na jeden jízdní pruh platí pravidlo „zip“. Vozidla srovnají rychlost a vytvoří mezery tak, aby se mohli řidiči z končícího pruhu střídavě řadit do pokračujícího pruhu. Vozidla se „proplétají“ až v místě, kde končí jeden z pruhů, nikoliv dříve.

4. Utvořte záchranářskou uličku
V případě pomalu jedoucí nebo stojící kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla vytvořte uličku pro záchranáře. Ulička vzniká vždy mezi pruhem nejvíce vlevo a přiléhajícím pruhem (prostředním, nebo pravým podle počtu pruhů). Vytvořte uličku včas, nikoliv až když zcela zastavíte. Ponechte si odstup od vozidla před sebou pro manévrování.

5. Plynule projíždějte omezením
Dodržujte rychlostní limit v dopravním omezení. Pokud je doprava vedena ve dvou zúžených pruzích, jeďte plynule a střídavě tak, abyste nezůstávali těsně vedle dalšího vozidla.

Pramen: BESIP

Tagy BESIP bezpečnost silničního provozu Ministerstvo dopravy ŘSD
51 komentářů