BESIP radí, ŘSD opravuje. Vozidla se „zipují“ až na konci pruhu, nikoliv dříve

Nehoda na 1. km D8. Foto: Policie ČRNehoda na 1. km D8. Foto: Policie ČR

Výjezd i pomoc Asistenční služby ŘSD mají řidiči v ceně dálniční známky, nic dalšího na dálnici neplatí, říká šéf ŘSD.

Odebírat
Upozornit na
guest
52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
doom

jooo, zipování. Je zajímavé, že v Rakousku to umí, na Slovensku to umí, v Maďarsku to umí, ale u nás bere nemalé procento řidičů zipování jako ztrátu osobní prestiže a v místě, kde by se zipovat mělo, prostě nepustí a nepustí a nepustí. Takže zatímco v jiných zemích v místě před zúžením kolona jen zpomalí, ale jede, u nás to je v režimu přískokem vpřed.

troglj

A hůř, zipuje se už kilometr před zúžením a když si člověk dovolí jet až ke zúžení, tak je za vyvrhela. Přitom zipování až před místem zúžení má význam v tom, že se zácpy neprodlužují a nešíří na další komunikace a křižovatky.

doom

Přesně. Pamatuju si, jak kdysi v Olomouci opravovali nadjezd u Zory, v místě připojení od nádraží byl levý pro bus, tak se tam zipovalo do pravého. Experti se cpali do pravého už někde u autobusového nádraží, takže pravý pruh ucpaný, ale běda, když jsem to projel levým až k místu zipu, to bylo hnusných pohledů a troubení. Navíc jsem v té době ještě jezdil Favoritem, což bylo obzvláště provokující.

SYN

Nojo no, ona je to otázka slovíček… zipování by mělo nastávat pokud v místě je „souběžná jízda“ čili dva nebo více pruhů se pohybuje přibližně stejnou rychlostí…
Čili když někde stojí v jednom pruhu kolona a druhý je prázdný tak to není správně ale když v druhém prosvištíte okolo, tak souběžnou jízdu de facto nesplňujete. Je to jedno špatně a druhé též.

SYN

Jinak, při důsledném zipování až u místa zůžení je kolona kratší protože se rozloží do dvou pruhů. To někde nemá žádný vliv, ale místy by to uvolnilo prostor například v té předcházející křížovatce…

Michal Bartoníček

To desatero se v autoškole neučí? Řidiči by to přece měli umět, vždyť se pořád chvástají, že na rozdíl od cyklistů a koloběžkářů oni mají autoškolu a předpisy tudíž znají. Nebo neznají? 🙂

Ares

Na poměr kolik jezdí aut a kolik kol, tak můžeme říct, že drtivá většina řidičů jezdí jak má, naopak každý druhý kolař dělá a nebo má něco blbě.

doom

to je samozřejmě strašný nesmysl. Pokud mi někdo jako řidiči udělá prasárnu, daleko častěji je to jiné auto.

mimochodem

Jeste chybi zdurazneni casteho nesvaru „prejizdim mezi pruhy, davam blinkr, tedy mam prednost pred autem v pruhu jedoucim“. Ne, nemas, ba nesmis ho ani omezit!

Timto zdravim zejmena ridice Flixbusu jezdici po D5.

Joe

Řidič flixbusu už začíná být podobná diagnoza jako bílá dodávka.

Otrokovják

Vysvětlí někdo zkratky v přiložené mapě? OŽK, OAK, LS, MZ… tápu.

Pražec

AB – asfaltobeton
MK – místní komunikace
MÚK – mimoúrovňová křižovatka
MZ – mostní závěry
LS – nejspíš levá strana
OAK – obnova asfaltového krytu
OŽK – obnova živičného krytu

Pavel

Pro spojování dvou pruhů do jednoho se mi nejvíc zamlouval způsob, který mají např. v Dánsku (i když ne všude) – oba pruhy jsou rovnocenné, žádný není tzv. průběžný, v určitém okamžiku skončí přerušovaná čára, která před tím oba pruhy oddělovala. Zipování je naprosto plynulé a samozřejmě platí i pravidlo „srovnat rychlost“, tzn. nesešlapávat plynový pedál, jen aby někdo na poslední chvíli ještě dokázal zařadit se o jedno nebo pár míst v koloně dopředu. Chápu, že stavební parametry našich silnic to neumožní všude, ale na mnoha místech by se dalo.
https://shorturl.at/e8mxs

FrantaM

Jo, tohle je dobrá věc, kdy to trkne snad i úplný nemehlo.

Frantík

To by se dalo řešit vodorovným značením, ale problém je že zipování se provádí i při mimořádkách atd.

Co by taky mohlo pomoct – trochu off topic, ale design jízdních pruhů – že by končící buspruh/cyklopruh měl být zobrazený jako průběžný, aby řidiči v normálním pruhu věděli, že mají „dávat přednost“.

Dálnice

V Praze a okoli to zipovani celkem funguje…

P73

pisárecký špunt to za ty roky efektivně naučil i brňáky:)

mgr.pavel

No ale třeba hned vedle Kníničská směr Pisárecký špunt, tam lidi furt jeli v pravém pruhu a cpali se kdykoliv do levého (když se opravovala křižovatka u Vozovny Komín, dobře značená uzavírka, a ze 2 pruhů byl průjezdný jen levý).

Pražák

Obecně je to lepší ve velkých městech (je to častější, řidiči to měli čas tot absorbovat) než na malých městech a vesnicích. Podle mé zkušenosti jsou v tomto nejhorší starší řidiči za jejichž mladých dob takové „novoty“ nebyly.

PetrN

Bohužel se úplně zapomíná na osvětu správného připojování na dálnicích tam kde je dostatečně dlouhý připojovací pruh. To je u nás velkým nešvarem že to velké množství řidičů pošle bezohledně do průběžného pruhu rychlostí 50km/h přítom mají před sebou dalších 150m připojování. Rozhodně není povinností uhýbat, přesto si to někteří vynucují. V Rakousku mají někde v těchto místech i plné čáry…

KarelI

Co hůř, spousta řidičů se „naučila“ uhnout do levého, často úplně zbytečně.
Je to příšernej zvyk a měli by to dát do těch rad na první místo.

Karel Mio

Hlavně uhýbat „stůj co stůj“, bez koukání do levého zrcátka…

Ares

Pokud v levém nic nejede, tak je tvoje zbytečná starost proč se tam řadím, pane dokonalý.

Frantisek X

Takže to má v krajním případě napálit do svodidla, když se není kam zařadit? 🙂 Nebo na konci zastavit a zavolat stráž?

Karel Mio

Ale v naprosté většině je kam se zařadit. Když mi takhle při připojování někdo uhýbá, tak v 99% je v momentě, kdy mám dostatečnou rychlost a vyhozený blinkr doleva, dávno přede mnou. Navíc na většině dálnic pokračuje zpevněná krajnice, je lepší jet kousek po ní, než panikařit a brzdit.

Stráťa

Pokud použijete ten pedál pod pravou nohou včas tak je rozdíl rychlostí tak malý že se vždy někam zařadíte. Problém je že spousta řidičů jede v připojovacím pruhu 50 a pak je samozřejmě problém najít mezeru která stačí na zrychlení…

Dejf

a na konci pruhu zastaví a začnou panikařit, i když by mohli v klidu pokračovat odstavákem a nic zásadního by se nestalo. za mě sebrat noty a odeslat „nepodarok“ zpátky do autoškoly, ať se to doučí.

Kebab

To je to neustálé “rychlost zabíjí” a “není kam spěchat”. A pak to pomalu, takže bezpečně pošlou v 50 pod rozjetý kamion.

janvagala

Ano. Když se tam prostě nevejdeš, musíš počkat. Bohužel pro tebe.

Helena

Ne, stačí pořádně přidat plyn. I na tak sakra krátkém připojováku jako je D5 Rudná směr Praha tam nemám s obyč osobákem problém mít aspoň těch 80, abych mohla mezi kamiony. Ale vlítnout tam 50 je opravdu o krk. Mimochodem, na druhé straně je ten pruh dost dlouhý i na 110-120, přesto mi tam minimálně jednou týdně nějakej jouda vlítne do cesty max v 60

doom

přesně, na začátku připojovacího pruhu plný plyn a i mých 100 letargických kobyl dokáže zrychlit na použitelnou rychlost dost brzo.

FrantaM

Zákon č. 361/2000 Sb par 12: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“
To, že jsou někteří „umělci“ tak tupí, že to nechápou a musí se řadit 100, 200 a více metrů před zúžením do pruhu „jistoty“ je jejich blbost a absolutně jim to nedává žádné právo se rozčilovat či dokonce někoho blokovat!

Tomáš R.

A to se ještě tihle „předčasní řadiči“ často strašně rozčilují, když je ten, kdo jel původně za nimi, objede a dojede správně až k místu zúžení. To často troubí a máchají rukama.

graylag

Tihle experti zpravidla argumentují tím, že pokud pravý pruh stojí a v levém jede jen pár vozidel, tak že nejde o souběžnou jízdu ale o předjíždění a tedy že zmíněný paragraf neplatí. A tím pádem že oni jsou v právu.
Je to dost absurdní argument, ale bohužel nevím o tom, že by někde existovalo oficiální stanovisko MD nebo PČR, který by takový výklad vyvracelo.

jva

90km/h = 25m/s, tedy 100m se ujede za 4s, ne 5 (to odpovídá 72km/h).

Air Traveller

dodnes nemuzu zapomenout na redaktora jednoho IT magazinu, kterak se v jakesi glose pochlubil (hrdě) ze pred nejakym zuzenim vjel do leveho a blokoval, aby ti, co jeli levym pruhem (v cr tradicne pred uzavirkou prazdnym), nepredbihali ….

Mickey

to dřív dělávali kamioňáci, když se ještě o zipu nemluvilo. Už jsem to ale dlouho neviděl…

Joe

No to máte štěstí, podobné debily u připojováků stále ještě vídám často. A nejsou to kamioňáci.

Air Traveller

musim rict, ze uz jsem to dlouho nezazil. naposled nekdy pred rokem, prave kamionak 🙂

od osobaka … ani si nevybavim.

Joe

Zkuste výpadovku z Pardubic na Chrudim a připojit se před křižovatkou v Dražkovicích. Ve špičce to na semafor často stojí a buď se tam experti snaží v připojováku nacpat už na začátku sotva skončí plná čára nebo se tam naopak vyskytne vychovávací expert, který blokuje dojetí připojováku.

Martin H.

Jj. Do zipu až v místě kde končí jeden z pruhů. A šlo by tohle prosím nějak importovat i do Libereckého kraje? Loni nás to pár zkusilo na silnici od Turnova, v pravém pruhu 1,5 km kolona, v levém nikdo až do okamžiku, než tam šikmo z pravého vjel jeden vychovatel a blokoval seč mu síly stačily. V diskuzi článku na toto téma jsem pak od místních odborníků dostal takovou čočku, že mě spadla brada. Vypadá to, že tam platí asi jiná pravidla silničního provozu….

Tomáš R.

Liberecký kraj je divoké místo. Přesně stejnou debatu jsem tam vedl s jedním místním, který se rovněž rozčiloval nad bezohlednosti těch, kteří správně zipují. Nedal si vysvětlit, že se mýlí.
A Liberecký kraj je více než jiné specifický také stylem „trvale 70“. V obci se lepí, případě i předejdou „zdržovače“, kteří si dovolí jet 50, aby za vsí pokračovali stále 70 a zdržovali ty, které v obci předjeli.

Petr

Je to marný, je to marný …

Karel Mio

Jo to máte pravdu, občas jsem jezdil z Liberce přes Jablonec na Ž. Brod a Semily a v těch nekonečných rozptýlených vesnicích za Jabloncem jsem trvale 70 pozoroval jako úplný standard.

mgr.pavel

Hele tady v Brně to máme naopak špatně. Z obou pruhů v koloně se snaží lidé *kdekoliv* přejíždět do toho „za X desítek až stovek metrů jediného průjezdného“. Nezipují až na konci, ale dost agresivně udělají myšku kdekoliv v koloně. Což je dobře nebezpečné..

(jako já toho spíš využívám, cíleně se zařadím v koloně do končícího pruhu, který popojíždí rychleji právě kvůi těm „myškoidním předjížděčům do průběžného“, a zipuju až na konci, ale.. nechápu tu snahu o vyčuranost předjet kolonu, když tím nebezpečným chováním si naopak pohorším)

PetrN

Přijde mi že v Brně naopak řidiči zip umí velmi dobře právě kvůli dlouhodobému „zipovému trenažéru“ na Žabovřeské, který už ale na podzim skončí

janvagala

Ano, tam to funguje většinou dobře.

mgr.pavel

Tam zip funguje dobře.

Potřeba zipovat je ale i na řadě dalších míst, kde už to tak slavné není.

A jak sám píšete, Pisárecký špunt už brzo nebude špuntem 🙂

Michal Bartoníček

Hlavně se tím dost snižuje kapacita.

Martin H.

No, ne že by Brno bylo úplně vzorové, ale těch pár let ježdění (nejen) pisáreckým trychtýřem naučilo místní zipovat vcelku slušně. Na přejetí do volného pruhu asi není nic špatného, nicméně debilů snažících se prokličkovat je i zde stále dost. Ale proti Liberci a okolí těžká pohoda…

janvagala

To není jen v na liberecku. Třeba Olomouc před kruhákem u Globusu atd atd. Jsou to prostě tupý hlavy napříč celou republikou.
Ale ještě jeden nešvar. Na dálnicích. A to je vynucování si vjezdu z připojováku. Já nemám problém, když to jde, jet do levého. I když je to proti pravidlům. Ale někteří mistři asi žijí v iluzi, že mají vlastně přednost.

Josef Novák

A to je ten problém, že nemáš problém, když to jde. Pak to někteří berou jako samozřejmost a připojovat se nenaučí. Pokud v daném místě jedeš do 130 km/h a máš bezpečný odstup, tak zásadně zůstávat v pravém.