Půl roku do startu výhradního provozu pod ETCS. Ptejte se Tomáše Konopáče ze Správy železnic
Co skutečně ETCS české železnici přinese? Jaké jsou zatím zkušenosti z trati Olomouc - Šumperk, která funguje jako laboratoř pro ETCS?
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy bude Tomáš Konopáč, manažer programu implementace ETCS Správy železnic. Zbývá půl roku do zahájení výhradního provozu vlaků pod dozorem zabezpečovače ETCS na vybrané části koridorů v Česku. Probereme tedy, jak běží příprava a jaké jsou zkušenosti s provozem pod ETCS na trati Olomouc – Šumperk nebo ze zátěžových testů systému, které zorganizovala Správa železnic.
Kolem zavádění ETCS je čím dál více horko s tím, jak se blíží 1. ledna 2025. Na důležitou část koridorů od prvního dne příštího roku se už vlaky, které nebudou mít hnací vozidlo vybavené zapnutou palubní jednotkou evropského zabezpečovače ETCS, prostě nepodívají. Jedinou výjimkou bude zatím vjezd do stanic z vedlejších přípojných tratí, a i ten bude mít svá přísná pravidla.
Na jedné straně jsou dopravci, kteří v posledních letech investovali desítky milionů do vybavení svých lokomotiv, a ti tvrdí, že jsou připraveni a čekají, že stát výhradní provoz spustí. Na straně druhé je řada odpůrců rychlého zavedení výhradního provozu, včetně skupiny menších dopravců, kteří se kvůli tomu obrátili i na antimonopolní úřad.
Jízdní řád, podle nějž by se mělo na důležitých tratích v Česku ETCS implementovat, rozeslalo ministerstvo dopravy před čtrnácti dny k připomínkám dopravcům v podobě první verze Národního implementačního plánu zavádění evropského zabezpečovače ETCS, který počítá s tím, že do roku 2030 dá stát do bezpečnějších tratí v podobě ETCS 32 miliard korun.
Co skutečně ETCS české železnici přinese? Jaké jsou zatím zkušenosti z trati Olomouc – Šumperk, která funguje jako laboratoř pro ETCS? Jaké byly výsledky zátěžových testů ETCS a jak probíhaly? Co všechno se změní od 1. ledna 2025 pro strojvedoucí, kteří vozí vlaky po hlavních koridorech? Jak se bude řešit zabezpečení vedlejších tratí s menším provozem? Přijde česká železnice o historická vozidla? A co udělá ETCS s kapacitou tratí?
To všechno budeme detailně diskutovat s Tomášem Konopáčem, kterého se teď můžete ptát i vy. Dotazy mu pište zde v diskusi do pondělního podvečera. Nový díl podcastu vám pak přineseme v pátek 5. července.