V jižních Čechách začala stavba posledního úseku D3, staveniště se rozrostlo na 44 kilometrů

Zahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Úsek Kaplice nádraží – Nažidla je posledním v jižních Čechách, kde se dosud nekoplo. Otevře se v několika etapách.

Více než 21 let od tragické nehody autobusu u Nažidel zahájilo dnes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavbu nového (a posledního jihočeského) úseku dálnice D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Základní kámen byl poklepán v 10:30.

S okolními úseky D3 tím na jihu Čech vzniklo v tuzemsku málo vídané dálniční staveniště mezi severním okrajem Českých Budějovic (MÚK Úsilné) a hranicí s Rakouskem o délce 44 kilometrů. „D3 se tak stala nejrozestavěnějším dálničním tahem v jednom kraji,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Podotkl, že podobně dlouhé staveniště je i na D35, jde ale napříč třemi kraji.

D3 Kaplice nádraží - Nažidla. Pramen: ŘSD

D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Pramen: ŘSD

Úsek Kaplice nádraží – Nažidla je posledním v jižních Čechách, kde se dosud nekoplo. Postaví jej česko-slovensko-maďarské sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt, které paradoxně stavbu samo zdrželo stížností u antimonopolního úřadu. Stavět se mělo už od loňského roku. Cena vítězného sdružení je 4,296 miliardy korun, což je 69,5 procenta odhadované ceny, se kterou ŘSD tendr vypisovalo (6,2 mld. Kč).

„Bude to velmi náročná stavba, jde o velmi komplikovaný úsek,“ řekl Mátl. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce téměř 1,5 kilometru (Zdíky 600 m, Suchdol 850 m). Mosty s ocelovými nosníky se budou stavět mimo své finální umístění, na pilíře se poté nasunou. Manažeři MI Roads doplnili, že na návoz 180 tisíc tun asfaltových vrstev bude potřeba kapacita 18 tisíc nákladních aut, která by při postavení za sebe vytvořila kolonu až do Drážďan.

Úsek se bude řidičům otevírat na etapy. Prvních šest kilometrů u Kaplice má být v provozu od konce roku 2026, zbylých šest kilometrů se otevře v červnu 2027. Následně se bude ještě tři měsíce jezdit na konci úseku v jednom pásu, neboť stavbaři budou budovat levý pás ze současné silnice I/3. Koncem léta 2027 má být definitivně hotovo.

Letos v prosinci se má na jihu Čech otevřít 28 nových kilometrů D3. V jižních Čechách má být hotovo v roce 2027, celá dálnice Praha – Linec pak v roce 2031. „Je čas předat poklepávací kladívko do středních Čech. Pane ministře, předejte ho tam, velmi fandíme tomu, aby se stavba D3 co nejdříve rozběhla i tam. Tady už není moc co poklepávat,“ řekl při zahájení stavby jihočeský hejtman Martin Kuba. Podle ministra dopravy Martina Kupky bude otevření D3 v jižních Čechách „obrovskou úlevou pro celé území i motoristy“.

Letos v březnu uplynulo 21 let od tragické nehody autobusu u Nažidel, při které zahynulo dvacet cestujících. Už tehdy se mluvilo o dálnici (v plánu ještě jako R) jako o prioritě.

Zahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby dálnice D3 Kaplice nádraží - Nažidla (28. červen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

Tagy D3 Kaplice nádraží - Nažidla ŘSD
46 komentářů