Návrat tramvají na Václavské náměstí zahájen. Trať se chystala 19 let, primátor má však skepsi
Nová trať sníží přetížení linek v centru. Časem vznikne i odbočka k hlavnímu nádraží.
Pražský dopravní podnik (DPP) slavnostně zahájil stavbu tramvajové trati v horní polovině Václavského náměstí. Práce spojené s návratem tramvají potrvají tři roky a vyjdou na 1,24 miliardy korun, stavbu má na starosti Eurovia.
Jde o jednu z největších investic, které nyní v Praze startují. Proto se slavnostního poklepání na žlábkovou kolejnici zúčastnilo rekordních 18 představitelů města a zástupců všech dalších zainteresovaných.
Stavbaři položí trať podél chodníků na okraji náměstí a koleje se k sobě přiblíží až nad pomníkem u křížení s magistrálou, odkud tramvaje zamíří podél severní části historické budovy Národního muzea a dále do Vinohradské ulice. Poprvé v historii pak budou moci tramvaje projet na Vinohrady od Jindřišské nebo Vodičkovy ulice. V minulosti se tratě uprostřed náměstí vždy jen kolmo protínaly.
Obnovení kolejí mělo i řadu odpůrců, celkem 13 let byl projekt „v šuplíku“. Své obavy vyjádřil při slavnostním zahájení stavby i sám primátor Bohuslav Svoboda. „Mám k té funkci tramvaje v těchto místech trochu skepsi, ale čas ukáže,“ podotkl.
Jeho náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib však pochybnosti nemá. „Jde o přelomovou stavbu v centru, náměstí vrátíme opět lidem.“ Druhý náměstek Petr Hlaváček pak vyzdvihl, že menší demonstrace se na tradičním místě budou moci konat i bez přerušení tramvajového provozu.
Cestujících bude přibývat
Plánovači dopravy z organizace ROPID očekávají, že tramvaje bude zpočátku využívat 30 tisíc cestujících denně a postupně jich bude přibývat. „Máme dokonce obavy, aby to tramvaje byly schopny zvládnout,“ řekl náměstek ředitele Ropidu Martin Šubrt.
„Chceme, aby to mělo co největší efekt, budou zde jezdit tři linky. Ti, co projektu nevěří a pochybují, budou překvapení, jak je Praha 1 opět napojena a jak vše dobře funguje,“ řekl s poukazem na slova primátora.
Stavba začne v sobotu 29. června budováním výhybek a odboček ze současné trati vedoucí Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. V rámci toho se opraví trať v obou ulicích. Tramvaje nebudou jezdit v úseku mezi ulicí Palackého a budovou hlavní pošty. Ve Vodičkově ulici a o 14 dní později i v Jindřišské vzniknou kolejové přejezdy a dopravu tak z obou stran zajistí obousměrné tramvaje. Do střední části náměstí se tramvaje vrátí letos 30. září.
Dokument: V horní části Václavského náměstí budou jezdit tři denní tramvajové linky
Nová tramvajová trať, která spojí náměstí s Vinohradskou ulici, umožní podle DPP snížit přetížení Ječné ulice a křižovatky Karlovo náměstí tramvajovou dopravou. Zlepší současně možnosti odklonových tras při mimořádných situacích v centru města, přispěje k růstu cestovní rychlosti tramvajové dopravy v Praze a pomůže zvýšit pravidelnost provozu tramvají nejen v centru města, ale i na jeho okrajích.
Se stavbou je propojen i projekt TT Muzeum, který se postará o překonání druhé magistrály směrem do Vinohradské. „Je povolen a probíhá soutěž na zhotovitele,“ informoval technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Buňkoviště před operou
V souvislosti s rekonstrukcí náměstí hlavní město prostřednictvím TSK zapůjčilo Eurovii celý prostor parkoviště mezi magistrálou a Washingtonovou ulicí. Vznikne zde buňkoviště, parkoviště pro pracovníky a sklad drobného materiálu. Stavbaři mají místo k dispozici na tři roky.
Pracovat se začne už tuto sobotu také v prostoru mezi současnou tratí a Opletalovou. Budou se překládat sítě a začne výstavba velké retenční nádrže na dešťovou vodu, která se postará o závlahu budoucí zeleně.
Třetí stavební lokalitou bude prostor nad vestibulem stanice Muzeum. Rekonstrukce tam čeká stropní desku, odstraní se všechny vrstvy a izolace a na strop se vybuduje roznášecí deska kvůli váze tramvají. Provoz na magistrále se místy zúží na jen na dva pruhy.
Spolu se zahájením prací na Václavském náměstí dopravní podnik opraví i podhledy v podchodu u vstupu stanice Můstek uprostřed náměstí. Vymění se rozvody, osvětlení a podhledy. Další výraznější rekonstrukce příjde však na řadu až později. Dopravní podnik chce nyní využít hlavně příležitosti, kdy se stropní desky budou opravovat z povrchu i k tomu, aby se modernizovaly v podchodech.
Přípravy trvaly 19 let
Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980. Projekt na jejich návrat vznikl v rámci architektonické soutěže na rekonstrukci náměstí už v roce 2005. Proti návrhu studia Cigler Marani Architects měla v té době námitky například městská část Praha 1. Současné vedení radnice však návrat tramvají plně podpořilo.
Kritikům také vadilo údajné „zadrátování“ celé horní poloviny náměstí trolejemi. S tím se však projektanti vypořádali použitím výložníků, které vedou trolej pouze nad tratí, takže k žádnému natahování drátů přes celou šířku náměstí nedochází.
Automobilisté v minulosti kritizovali také samotný vznik nové tramvajové křižovatky na magistrále, která podle nich dál omezí průjezdnost této městské dálnice. Křižovatka s frekventovaným přechodem pro chodce je však v místech křížení už nyní, takže by k žádným novým zdržením docházet nemělo.
Náměstí celého Česka
„Jsem nejdelším účastníkem procesu, trvalo to 19 let,“ uvedl na zahájení prací architekt Jakub Cigler. „Je to místo, kde se lidé spontánně potkavávají, je to náměstí celého Česka, nejen Prahy,“ popsal svoje vnímání místa.
V roce 2018 se vybudoval pouze krátký kolejový úsek mezi Národním muzeem a budovou někdejšího Federálního shromáždění, stavba souvisela s rekonstrukcí muzea.
O návratu tramvají nakonec rozhodlo minulé vedení města v čele s tehdejším náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem. „V šuplíku to leželo 13 let, získat povolení na území s mnoha vlastníky nebylo jednoduché, ten projekt měl hodně odpůrců,“ uvedl.
Oproti minulosti budou tramvaje jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Zároveň se podobně jako na spodní části náměstí utlumí provoz automobilů a prostor pro chodce naroste o desítky procent.
Tramvaje tam byly 100 let
Tramvaje byly součástí Václavského náměstí více než sto let, první vozy, tehdy ještě koňky, se na jeho spodním konci objevily už v září 1875, kdy kolejová doprava zažila v pražských ulicích svou premiéru. Do konce 19. století protnuly koleje náměstí i uprostřed, tedy mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí, a sloužit začala také trať podél náměstí.
V dobách největší slávy se pak tramvaje z horního konce Václavského náměstí rozjížděly nejen do Vinohradské ulice, ale i doleva k hlavnímu nádraží a doprava k náměstí I. P. Pavlova. Do poloviny 80. let minulého století ale většina kolejí zanikla. Odbočka směrem k hlavnímu nádraží by však měla výhledově vzniknout a v souvislosti s projektem Nový hlavák se tramvaje před odbavovací halu nádraží vrátí.
Poslední cestující svezla podél náměstí v pět hodin ráno 13. prosince 1980 souprava linky 29, která projela směrem k Můstku. Tramvajové koleje uprostřed náměstí rezivěly dva roky v zemi, než byly během února až dubna 1982 zlikvidovány. Jejich část se ale našla v zemi ve středu náměstí ještě o 32 let později, připomíná ČTK.