Co všechno se v Praze bez pomoci státu nepostaví. Na magistrátu roste napětí, rada musí jednat s vládou
Zastupitelé schválili výzvu radě města, aby začala bezodkladně jednat s vládou o financování strategických staveb.
V rámci aktuálně projednávaného návrhu aktualizace Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí (P+) náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib opakovaně zmínil, že řadu projektů nebude Praha schopna v dalších letech ufinancovat.
Nejnověji Hřib hovořil o bez státu nemožné dostavbě městského (vnitřního) okruhu nebo Radlické radiály. Odsunuty byly i potřebné rekonstrukce mostů, výstavba řady nových tramvajových tratí či parkovišť P+R, která jsou podle Hřiba příliš drahá.
Rovněž se už nepočítá s projekty v oblasti infrastruktury pro pěší a cyklisty nebo veřejného prostoru. Konkrétně jde o úpravy Smetanova nábřeží, Mariánského náměstí, Vítězného náměstí, vznik Drážní promenády, Povltavské promenády či Hradebního korza.
Bez miliard od státu Radlickou radiálu stavět odmítáme, řekl Hřib. Rada schválila zahloubení
Opoziční zastupitel a bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) na čtvrtečním jednání pražského zastupitelstva inicioval schválení výzvy, které by přiměla radu města k bezodkladnému přímému jednání s vládou.
„Řešení této situace představuje zapojení státu do financování některých klíčových investic s celostátním přesahem, jako je právě třeba městský okruh nebo Vltavská filharmonie,“ uvádí se v Scheinherrově schváleném tisku.
Nenaplněný slib
Scheinherr upozorňuje, že získání státního spolufinancování velkých staveb představuje jednu z klíčových priorit současné pražské koalice vzniklé na vládním půdorysu, která se k tomu dokonce zavázala i v koaliční smlouvě.
A právě tento nenaplněný koaliční slib Scheinherra k jeho výzvě vedl. „Koalice se totiž s vládou jako takovou zatím vůbec nesešla,“ popsal zastupitel pro Zdopravy.cz. Své kroky prý s náměstkem Hřibem nijak nekoordinuje.
Otázkou však zůstává, zda je státní finanční pomoc do stamiliardového rozpočtu metropole v době rozpočtových škrtů reálná. „Než utratíme stamiliony za projekční práce by bylo vhodné zajistit alespoň příslib. Reálnost příspěvku si netroufám posoudit,“ uvedl Scheinherr.
Kromě vlastních financí a vládních peněz zbývá Praze ještě další zdroj financování – úvěr od Evropské investiční banky (EIB). Ta zajišťuje finance i pro nyní budovaný úsek metra D. „Určitě je to šance i pro nové tramvajové tratě a též okružní metro O. Silniční projekty však takto zajistit nepůjde,“ dodává Scheinherr.
Silnice i železnice v ohrožení
Výzva radě mezi strategickými stavbami přímo zmiňuje metro D, městský okruh, ale také Vltavskou filharmonii, která má vzniknout v těsném sousedství nového nádraží Praha-Bubny a stanice metra Vltavská.
Současná magistrátní koalice (SPOLU, Piráti, STAN) má v koaliční smlouvě zmíněnu spolupráci se státem na strategických projektech opakovaně.
U metra D smlouva uvádí, že koalice „podporuje spolufinancování výstavby metra státem, případně z evropských peněz, tak aby stát uhradil významnou část celkových nákladů“.
Podotýká se zde, že stát na výstavbu metra přispívá i v Mnichově, Vídni či Budapešti. „Navíc jde o zásadní stavbu národního významu, která pomůže výrazně snížit emise v dopravě,” uvádí pražská koalice.
V bodě týkajícím se vnitřního městského okruhu se zase upozorňuje na fakt, že stát silniční městský okruh podporuje i v Brně a ten pražský bude využíván nejen obyvateli hlavního města, ale i návštěvníky z ostatních regionů. „Bez spolufinancování státem nebude mít hlavní město na tuto klíčovou dopravní stavbu dostatek financí,“ uvádí se.
Spolupráce se státem se má týkat i rozvoje železnice. „Podporujeme, aby byly všechny úseky železnice z Prahy na letiště v Ruzyni co nejdříve dokončené. Stejně tak podpoříme dostavbu Vyšehradského mostu, stavbu Libeňského přesmyku, zkapacitnění trati do Běchovic, modernizaci trati do Berouna či výstavbu vysokorychlostních tratí a Nového spojení 2,“ vypočítává koaliční smlouva.
Chystá se další zpomalení klíčového koridoru u Prahy. Vlaků je moc, na trať se nevejdou
Na stavbu Libeňského přesmyku nyní tlačí také Středočeský kraj, jelikož se ukazuje, že je úzkým hrdlem celé koridorové trati na Kolín. I kvůli jeho neexistenci se dojezdové časy bezy opět prodlouží.
V případě Vyšehradského neboli Výtoňského mostu se nyní čeká na výběr zpracovatele posudku HIA. Nové spojení 2 neboli Železniční uzel Praha či Metro S právě dokončuje svou studii proveditelnosti.