Co všechno se v Praze bez pomoci státu nepostaví. Na magistrátu roste napětí, rada musí jednat s vládou

Tunel Bílá skála. Foto: SatraTunel Bílá skála. Foto: Satra

Zastupitelé schválili výzvu radě města, aby začala bezodkladně jednat s vládou o financování strategických staveb.

Odebírat
Upozornit na
guest
222 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Tak tohle mě naštvalo nejvíce:
“Rovněž se už nepočítá s projekty v oblasti infrastruktury pro pěší a cyklisty nebo veřejného prostoru. Konkrétně jde o úpravy Smetanova nábřeží, Mariánského náměstí, Vítězného náměstí, vznik Drážní promenády, Povltavské promenády či Hradebního korza.”

Hýkus se fíbe

Jsem ochoten přispět Praze na tramvajové tratě, metro ať už radiální nebo okružní na Nové spojení 2 a další veřejně prospěšné stavby.
Na co by v žádném případě nemělo přispívat 9 milionů nepražanů je výstavba šílených nesmyslů jako tunelové dálnice po Praze sloužící jen Pražským autoholikům.

John

Každé ráno sleduji z busu co.se.to cpe do tunelu ze strakonické a oni to jsou temer jen sami stredocesi.At si tedy ty tunely začnou platit….A.nebo ne?

Martin

Jinymi slovy, leta se temer nic nedelalo, a ted to nejde vse naraz dohnat…
A to jeste nekdo chtel za covidu mestu penize nedat, pry ze ma dost na ucte, …

Vaclav

když může Praha za miliardy kupovat budovy pro své úředníky, tak má asi peněz dost. Nic by nedostali. Vyhazují prachy za nesmysly.

IvoK

A kdyz jste za miliardy v pochybnym najmu, tak je to lepsi?

Vlastimil Kocurek

Ale to je snad pouze a jen další chyba Prahy, že do takového nájemního vztahu vstoupíla.
A to je vyrážení klínu klínem.

Nasranej

Už mě nebaví poslouchat, jak se Čechy a Morava mají podílet na Pražských vymyslech. Pražaci okradaji celou republiku všude se roztahují a ještě jim budeme financovat infrastrukturu. To je nehorazný vrchol arogance.

Daniel

Přesně řečeno. Ať si pořádně zkasírují ty kolony autíčkářů co tam mají a pak můžou investovat dle libosti. Proč by občané kdesi z horní dolní, či dokonce z Brna měli řešit pražskou dopravu?

Radek Janata

Nesmyslný odsun nádraží v Brně budou taky platit i Pražáci

SYN

Blbost, sto let se nekoná a zase nebude, mezitím se raději postaví Nové spojení XX. Kromě toho, stačí rovné rozdělení daní podle počtu obyvatel a rázem nebude pražský rozpočet řešit jak utratit sto miliard tuhle a padesát miliard támhle…

Rejpal

V první řadě by stačilo, kdyby některé městské časti neblokovaly důležité dopravní stavby – přesmyk v Libni, dvoukolejka do Ruzyně.

Michal M

A přesmyk v Libni blokuje vyloženě městská část?

Martin

Ano, P9 nesouhlasi…

Václav M.

A z jakého důvodu?

Metro

Magistrát letos okradl naprosto nechutně vlastníky nemovitostí a ani ne za měsíc ty zloději křičí, že nemají prachy. Očividně ty peníze už stihly rozkrást.

PetrH

O kolik, že vás okradli?

Metro

O peníze navíc. A vůbec nevim jakou službu jsem za to od magistrátu dostal, teda vlastně jo, přestal jsem třídit odpad a ať si to za mé prachy roztřídí třeba Hřib se Zábranským, když mě o ně okradli pod pohrůžkou násilí a vydírání.

Michal M

S tim odpadem jsi ukazal, jaky jsi sam odpad…

Roman Beneš

Pro boha! Jakou pohrůžkou násilí a vydírání? Oni vám snad napsali, že vás přijde ministr financí ČR nebo snad pražský primátor zmlátit, když nezaplatíte zvýšenou daň z nemovitosti. – I já mám pocit, že za daň z nemovitosti nic nedostávám, v mé městské části se za léta nic nevybudovalo, leda několik nesmyslných cyklostezek, po kterých nikdo nejezdí – ale ani já ani další nevyřváváme nesmysly, že nás někdo vydírá. To je prostě systémový problém. – Navíc daň z nemovitosti se zvyšovala leckde, nejen v Praze. – Tak nám to objasněte, jak vás vydírali a jak vám hrozili“

Roman Beneš

To je fakt úroveň, co tu předvádíte. Netříděním odpadu ubližujete leda životnímu prostředí, tedy i sám sobě, rozhodně ne třeba Radě hl. m. Prahy.

hroch.obojzivelny

Nikoliv. Tříděný odpad se vykupuje a získané prostředky jsou příjmem města. Směsný odpad se likviduje v ZEVO a jeho provoz je nákladem města. Ta otázka je čistě ekonomická, nikoliv ekologická. Ekologická otázka by to byla, kdyby se SKO skládkoval, nebo kdyby to pán házel do škarpy. Což rozhodně nepsal.

Dálnice

Čas na tržní cenu parkování na ulici. V centru, řekněme uvnitř Městského okruhu 40 Kč/hod, dále z centra přiměřeně méně. Žádné dvojí ceny pro místní, jedno a to samé auto zabírá stejně místa bez ohledu na to, kde má majitel bydliště. Po dokončení Městského okruhu mýto za vjezd dovnitř. Ani jedno nemám problém zaplatit a považuju to za rozumné zpoplatnění.

RDP

Čas na tržní ceny vhd, školství, kultury, sportu, veřejné zeleně

Dálnice

Souhlas

Gunduľ neubiješ

Vůbec nevíte o čem mluvíte. Protože spolu s tím přijde i tržní cena zdravotnictví a zdravotního pojištění.

Zlámalík

No konečně! Protože pak bude možné, aby vzniklo tržní pojištění, které to bude financovat.

Zlámalík

A dražší to nebude, naopak.

nekdo

Vaše smyšlenky jsou docela nebezpečné. Zkusil jste třeba někdy žít v USA? Speciálně Vám to vřele doporučuji.

hroch.obojzivelny

Já jsem pro tržní ceny všeho, včetně školství i zdravotnictví, a to včetně zdravotního pojištění.

Jenže co by pak dělali všichni ti zdejší rozumbradové, co mají na všechno nárok a jejich největší oblibou je každého poučovat, co má dělat (v případě diskuse na tomto webu zejména, čím má kdo jezdit)…? Zvlášť, když by mnohým z nich současně klesnul životní standard, dosud dotovaný těmi, které se snažili celou dobu omezovat. No jo, to jsou paradoxy…

hroch.obojzivelny

Kdyby uvnitř Městského okruhu bylo dostupné parkování za 40 Kč/hod, tak by se oproti stávajícímu stavu jednalo o významné zlepšení a zpřístupnění parkování. To jste asi neměl na mysli, že.

hroch.obojzivelny

Poslední větu beru zpět, špatně jsem si přečetl konec příspěvku.

superhero

O tom, že parkování v Praze je směšně nízké se ví, stejně jako se ví o obsenci poplatku za vjezd do centra, za použití tunelu Blanka apod. Mohl by mi ale někdo zasvěcený vysvětlit proč v Praze v rámci MHD nejsou zóny? Ať třeba roční kupón stojí dál 3650Kč, ale oblast platnosti je třeba omezená jen na 3-4 městské části(menší zóny) podle vlastní volby. Kolik městkých části průměrný Pražan každodenně využije na cestu do práce/školy apod.? Neříkejte, že průměrní Pražané neustále jezdí přes všechny městské části. Celá Praha ať pak stojí třeba 8000Kč. I třeba v Ostravě si lidé z… Číst vice »

Trumway

„O tom, že parkování v Praze je směšně nízké se ví, stejně jako se ví o obsenci poplatku za vjezd do centra, za použití tunelu Blanka apod.“ A jinak Vám zdraví slouží? Za co bych měl platit v Blance? Za to, že si tam značení nejvyšší dovolené rychlosti dělají co chtějí a není problém při sledování provozu přehlédnout změnu (snížení) které se v dalším úseku zase zvedne? Nebo za to, že ventilátory stojí a je to tam často jako v plynové komoře a ani uzavření přístupu vzdchu do kabiny nepomáhá, aby člověk nemusel dýchat ten smrad? Pokud bych měl za… Číst vice »

PetrH

„ventilátory stojí a je to tam často jako v plynové komoře“ – to podle mne dělají auta, ale nejsem si jist, autíčkáři by nesouhlasili.

Michal M

Boží. Autíčkář se rozčiluje, že vyrábí smrad, kterým se dusí.
Příště jeď metrem, komiku.

Trumway

Ble ble ble. Ne, autíčkář se rozčiluje, že ta technika je tam k ničemu a ještě by za použití toho tunelu (nebo tunelu) chtěli platit.

Michal M

No v tunelech i s technikou bývá smrad docela velký…

Trumway

“ za použití tunelu Blanka“
To abychm zpoplatnili všechny obchvaty měst které jejich obyvatelům ulehčují život.

Frantisek X

Nebo zavedli do těch měst mýto. Ony jim neulehčují život, jen je zbavují nežádoucího tranzitu ostatních (zvlášť, když každý jede svým vozem a hromadná doprava početnější zátěže je sprosté sousloví).

Trumway

A co, že každý jede svým vozem? To má jako každý jezdit cizím? Jestli na vlastní nemáte a musíte si půjčovat vaše věc.

superhero

V roce 2018 stál roční provoz tunelu Blanka přes 200 miliónů Kč. Teď to bude asi zásadně víc. Žádný obchvat města ani ten dálniční takové náklady na roční údržbu negeneruje.

Radim

No hlavně Blanka není obchvat, ale spíš „průtah“

nekdo

dnes už ne nutně. někteří už mají výfuky v Tušimicích, Prunéřově nebo Kadani a v kolonách stojí stejně…

SYN

Fakt je že Blanka byla extra ultra předražená a stavěla se věčnost…

Trumway

„Co všechno se v Praze bez pomoci státu nepostaví. Na magistrátu roste napětí, rada musí jednat s vládou
Zastupitelé schválili výzvu radě města, aby začala bezodkladně jednat s vládou o financování strategických staveb.“

Připomněl bych jednu věc a tou je to, že:
https://zdopravy.cz/praha-nakoupi-sochy-pro-dvorecky-most-otevreny-ma-byt-za-dva-roky-184778/

Vypíchl bych jeden z mých příspěvků pod tím článkem:
„Nechte to být. Však oni přažstí obyvatelé časem začnou nadávat, že na něco není, že by bylo něco třeba a pak bude snadné jim připomenout do čeho se ty peníze co jim budou třeba chybět investovali.“

Dobře, tak ne obyvatelé ale zastupitelé.

Martin

Ten most je tam opravdu nutny… a co se tyce soch, tak ty jsou soucasti navrhu…

Trumway

Most nezpochybňuji však trvalo nějakých více než 100 let se k tomu činu někdo rozhoupal, ale ty sochy jsou zbytečnost. Pak má být na důležitější věci.

nekdo

„bez pomoci státu“? je to z našich daní! a ano, přeju jim to a vždy do Prahy jedu rád a s očekáváníma.

Vlastimil Kocurek

Pokud máte rád smog a neupravená veřejná prostranství, a talčenici v Metru, tak vám to přeji.

J.D.

Padá tu spoustu argumentů na téma „proč se má zbytek země skládat na Prahu“. Ty argumenty chápu. Na druhou stranu se stačí podívat, kolik stojí různé obchvaty po celé republice – jako nejlepší případ bych uvedl obchvat Bludova. Na to se také „složili“ všichni lidé z republiky. To hlavní ale je, že tohle není hra s nulovým součtem. Ne to my nebo oni. Když on dostane, mě se musí sebrat. Pokud se věci ve společnosti dělají dobře tak na tom nakonec v průměru vydělají všichni. Nevím jestli zrovna Radlická je ten případ, ale obecně fakt platí, že Praha v mnoha… Číst vice »

Radek

obchvaty různých obcí mimo silnice 1.třídy financují samostaně kraje. naše město čeká na obchvat 20let, stále je to v plánu , ale peníze pořád nejsou (Stč.kraj)

Tom Matto

Zajímalo by mě co máte konkrétně na mysli ohledně pomáhání Prahy v mnoha oblastech a zvedání zbytku republiky?

J.D.

Nejsem odborníkem na dané téma, ale subjektu, jak se prosperita přelévá z měst do svého okolí se věnuji dost publikací. Stačí v angličtině zagooglit. Řeknu jen jednu věc – pokud přijmete fakt, že pro moderní mladé lidi (ne všechny, ale opravdu velkou a důležitou část) je výhodnější bydlet ve městě a raději ve velkých metropolích, tak prostě musíme být rádi, že takovou metropoli máme v ČR. A mladí lidé tolik za atraktivními pracovními příležitostmi neodcházejí do zahraničí (jak se to děje např. na Slovensku). Velké město (v tomto případě Praha) tak pomáhá k jejich realizaci, vytváření hodnot a tyto přirozeně… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Vy skutečně nejste odborníkem, to vaše vyprávění není k věci, ani odpovědí na Tom Matto. Je to takové vyprávění vlastně o banálních věcech, já jsem makroekonom, měl bych problém se tímto způsobem se vámi bavit, protože vy píšete hlavně o svých pocitech.

Vlastimil Kocurek

Jenže pravidla financování jsou daná. Co staví stát, co kraj a co město, tak si nestěžujte. Obchvat Bludova, není akcí té vesnice či města, tedy není to samostatná stavba, ale součást liniové stavby odněkud někam.
Vaše sentimentální vyprávění je tak trochu z cesty. Praha je výrazně zvýhodněna získáváním peněz ze SR. Ale není možné, aby kdykoliv žádala něco navíc, protože ČR má relativně velký dluh. Z toho plyne, rozdělovat navíc se dá, když by byl přebytek státních financí, čili BOHATSVTÍ ROZDĚLÍŠ, ale CHUDOBU ne.
A to by si měli radní v Praze uvědomit, ale oni žijí jako v oblacích.

Vlastimil Kocurek

Hřib a spol. protlačují obrovské investice, jakoby ani nezáleželo na tom, jaké finanční prostředky má Praha, že jsou obrovské, ale KONEČNÉ, a podobně státní rozpočet a FDI. Prostě jsou odtrženi od ekonomiky. Navíc stát tam celou řadu staveb platí,
viz. článek:
Praze už platíme řadu staveb, vzkazuje stát metropoli. Ta upravila klíčové chystané projekty..

Franta

Mělo by se zavést mýto na použití auta uvnitř městského okruhu včetně. To jest tedy na oblast vymezenou Jižní spojkou, tunely Mrázovka, Strahovský, Blanka, Liberecká, Průmyslová včetně jízdy na něm. Cena za vjezd 200 Kč denně. Když rakušáci vybírají mýto za Brenner nebo alpské tunely, tak nechápu proč by se nemělo vybírat za 10 km tunel v Praze. Výběr mýta by se měl rozpočítat tak, aby zvládl průběžně financovat stavby Blanka 2, Radlická radiála atd. Takže by Praha měla nastavit výši mýta tak, aby vybírala kolem 20 miliard ročně. Jinak se výstavba nikam nepohne. Stát peníze nedá a budeme čekat… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Dostavte okruh kolem města a pak si uvnitř něj postavte klidně skanzen pro hipstery na rikšách. A já Vám mohu slíbit, že tam se svým autem ani nepáchnu.

Ten Onen

Ano přesně tak, a za použití autobusu 500 Kč, za použití tramvaje 1000 Kč a za soupravu metra 5000 Kč.
A to by bylo abychom tu Prahu nepostavili celou znova.

Jan Sůra

To, ze vám ostatní přispívají v Brně na velký městský okruh neva, ze?

Ingip

Nevadí, protože stát (tj. ti ostatní) financuje i vnější okruh okolo Prahy.

Jakub

Brno jsou to přeložky silnic I.tř. To v Praze není, za to je závazek vnějšího

Jan Sůra

Závazek a stavba je poněkud rozdíl, zvláště, když tranzit D jezdí po komunikacích v majetku Prahy.

Tom Matto

A ono je to jinde jinak? Jestli se bavíme o Radlické, tak to je čistě pražská záležitost, žádná silnice I. třídy a tranzit ji nepotřebuje. Jestli o Blance, ať stát do doby dostavby Pražského okruhu Praze přispívá. Ale není žádný důvod platit Praze její vnitroměstské stavby.

Roman

Praha rozpočet cca 110 mld.
Brno rozpočet cca 19 mld…

I když pominu rozdíl v počtu obyvatel, tak Praha má reálně o 50 mld ročně víc než Brno…

PetrH

Praha je ovšem taky kraj. Část toho rozpočtu je jen průtok do školství, což zajišťují krajské rozpočty.

Tom Matto

Tak ještě doplňte jak velká část toho rozpočtu jde na střední školy…

Jan Sůra

ano, tomu se říká zákon o rozpočtovém určení daní.

Vlastimil Kocurek

Krajská města v Čechách cca 4, odhad, mimo Plzeň

SYN

To je jasný, však má Praha taky šestkrát větší počet obyvatel… moment, nemá, asi třikrát… nojo.

Ondřej

Stát má působit na svém území kohezním principem, ne ještě více prohlubovat již tak obrovské rozdíly mezi Prahou a zbytkem. Praha bere na každého Pražana x násobně více než Brno na jednoho Brňana nebo Liberec na jednoho Liberečana. Praha má peněz dost. Tečka.

Jan Sůra

To jste řekl to A v oblasti příjmů. Ale pak vám chybí také druhá část mince, tedy výdaje atd.
Upřímně si myslím, že má dost peněz Brno, když staví arénu, chce lanovku, nemá problém zaplatit za tramvaje o čtvrtinu více než vysoutěžil. Jako Liberečák mohu říct, že peněz by měl dost i Liberec, kdyby…

Vlastimil Kocurek

A Praha má dost peněz, když pro své úředníky kupuje nejdražší budovu na Václavském náměstí za 3.5 miliard.
JInak souhlasím s panem Sůrou, museli bychom se bavit o příjmech a výdajích, jinak to postrádá smysl.

nekdo

pane Sůro, moc si cením Vaše novinářské práce a nemám problém s tím, že takhle někoho uzemníte v hospodě u piva, ale nejsem si jist, jestli argumentační faul tohoto typu patří do kultivované diskuse (a zdopravy.cz je jedna z posledních kultivovaných diskusí na českých internetech vůbec).

Jan Sůra

a co je na tom za argumentační faul?

Gunduľ neubiješ

Ad hominem. Argumentace Brnem. Já vidím snad i dva…. nebo v překladu do jazyka kotlinky „…a vy zase mlátite černochy!“

nekdo

Naprostá pravda! Ovšem je trochu rozdíl mezi anonymním troubou v diskusi a respektovaným novinářem, nota bene odborným…

Pako

Komunikace rád podpořím, ale rozhodně nechápu proč by z mých daní měla vzniknout nějaká filharmonie, kterou tu opravdu nikdo, tedy kromě už pevně zaháknutých vlivných a jejich kapsiček, nepotřebuje! Jo a tu dřevěnou šaškárnu před Hlavákem si stavte laskavě taky za své páni konšelé.

nekdo

protože filharmonie je skvělá věc. já zase nechápu, proč by z mých daní měla vzniknout hala na čumění na honění gumového válečku po ledě, kterou tu opravdu nikdo, tedy kromě už pevně zaháknutých vlivných a jejich kapsiček, nepotřebuje! a takových naprosto, ale úplně zbytečných nesmyslů, kde stát vyhazuje moje daně na podporu soukromých komerčních aktivit, bych Vám mohl uvést desítky…

Klondajk

Já tam teda nechodím, ale ta hala (máte -li na mysli tu v Praze) se financuje sama.
Filharmonie na celém světě jsou závislé na sponzorech a státu (obci). Jiná věc je, že ta nabubřelost a ty nesmyslné galerie k ničemu projekt prodraží a údržbu násobí. Což platí i pro vsrup hl.n. Praha a Brno.
Ani ND se samo neuživí, leda by vstupenky stály víc o jednu nulu vzadu.

SYN

Ale to s tím kotoučkem jdete pozdě, Sazka Arénu už dávno postavili a tehdy to za blbost nepovažovali…
Vltavská filharmonie je krásný příklad toho jak se ZASE může celá republika sjíždět na představení do Prahy, protože jinde TO přece být nemůže…

Kopr

No jo, pro každého ta filharmonie nebude, ale spis nez o penezich to bude o necem jinem, je mi Vas lito, ale drzim palce, at se ve vasem sousedstvi zalije co nejvice krajiny asfaltem

Trumway

„Komunikace rád podpořím, ale rozhodně nechápu proč by z mých daní měla vzniknout nějaká filharmonie,“

Pche…
https://region.rozhlas.cz/na-narodni-divadlo-se-neslozili-jen-cesi-na-stavbu-vyrazne-prispel-stat-a-osobne-8985012

Tom Matto

Já to mám přesně opačně. Pražský filharmonie bude sloužit celému národu, tu ať klidně stát platí. Ale není žádný důvod přispívat na vnitropražské komunikace a metro.

Vlastimil Kocurek

Ano filharmonie je něco navíc, dotace státu e u takové stavby samozřejmostí. Silnice ať platí město.

Vlastimil Kocurek

Mně vadí, že obě akce se do Prahy vůbec nehodí, hlavák jedna pergola, filharmonie 4 pergoly.

Ale jsem pro stavbu filharmonie.

rumpeak

V bodě týkajícím se vnitřního městského okruhu se zase upozorňuje na fakt, že stát silniční městský okruh podporuje i v Brně a ten pražský bude využíván nejen obyvateli hlavního města, ale i návštěvníky z ostatních regionů. Pánové radní z Prahy ale nějak zapomínají dodat, že na rozdíl třeba od Brna, Ostravy, Plzně, Olomouce, Havířova,… dostávají úplně, ale úplně jiné peníze v rámci rozpočtového určení daní. Přitom samozřejmě ten městský okruh v Brně, Ostravě nebo třeba Plzni také využívají návštěvníci z ostatních regionů. Jestli jejich aktivita brečení u státu má vést k tomu, že v rámci rozpočtovného určení daní dostane na… Číst vice »

MrMarkus

Jsme na serveru o dopravě a statistika hovoří velmi jasně. Výdaje na dopravu v přepočtu na obyvatele rostou s velikostí obcí opravdu výrazně a u velkých měst je to zdaleka největší položka. Nicméně tím neříkám, že to má naplno dotovat stát, tady je problém číslo jedna populismus politiků ve vedení města. S náklady města toho moc už neuděláme a půjčky by měly jít pouze na investice s maximální jistotou návratnosti. Jde mi o to, aby se Praha více soustředila na své příjmy. Takové rozhodnutí bude vždy politicky obtížné, ale je třeba, aby se všichni účastníci pražské dopravy více podíleli na… Číst vice »

Petr

No to bude řevu

Vlastimil Kocurek

Nevím, co jste tím povídáním měl na mysli. Praha se musí soustředit hlavně na to, aby s financemi zacházela efektivně. S návratností investic si hlavu nelámejte, to je víceméně pojem podnikatelský, Samozřejmě města mohou dělat i akce s vysokou návratností, tím že instalují LED osvětlení, návratnost je rychlá. Města ale zajišťují nespočet investic, u kterých se přímá návratnost ani nedá spočítat.
Města jako Praha na západě mají obrovské příjmy z prodeje pozemků developerům.

Jan P.

Tragédie a smutné čtení. Rozhodně bych zvýšil cenu ročního kupónu za MHD (jsem ochoten platit více). Stejně tak nízké sazby za parkování. Ale za výše zmíněné bych také očekával posun ve stavbách, které povedou primárně k rozvoji MHD a VHD.

Frantisek

asi muzete posilat neco navic jako dar mestu …

Jan P.

Kdyby to mělo přispět k zahájení nějaké v článku uvedených staveb, tak bych jim to snad i poslal 🙂

Náhodný Kolemjdoucí

S cenou lítačky se nehnulo hrozně dlouho, pro začátek něco jako 4000/rok (kulatá částka) by asi bylo politicky únosné, a ruku v ruce s tím by se mělo zdražit i parkovné.

Martin Verner

Nejen že se cena nehnula dlouho, ale poslední pohyb byl razantně dolů.
Roční kupón před dvaceti lety (!) byl dražší, než je dnes.

hroch.obojzivelny

Model je ovšem stále stejný. MHD je placená z veřejného rozpočtu, tj. z daní všech bez rozdílu. Ti, co se navíc chtějí i svézt, pak na tuto hromadu přisypou ještě symbolický bakšiš, aby se neřeklo, že je to „zadarmo“.

Podle poslední zveřejněné výroční zprávy DPP (za rok 2022) byla struktura tržeb následující:

16,2 mld příspěvek z veřejného rozpočtu,
4,3 mld jízdné,
1 mld ostatní.

SYN

Takže podíl částky na MHD z utrženého jízdného dále klesl na „hezkých“ 20%?

Michal M

To by mi tak sedělo. I ta půlhodinová jízdenka za 30 Kč nepokrývá náklady, takže unlimited na 10 Kč na den už tuplem ne…

Frantík

Na šotowebu to asi bude populární přání pro směrování peněz, ale stejně tak někdo může mít radši tu filharmonii, cyklodopravu, nebo i třeba zkulturneni turistických pastí.

hroch.obojzivelny

Abyste zbavil město finanční zátěže, musel byste za jízdenku dát tržní cenu – čili 5x tolik, co dnes. A hlavně nezačít šetřit, jezdit pořád stejný počet jízd. To je nereálné.

Daniel

To je nějaké divné. Logicky, když je mýtné na všech těchto silničních komunikacích nulové, tak by mělo být přece peněz dost, nebo ne? Přece peníze vznikají z ničeho. Navíc v kombinaci s nulovým opotřebením od těžkých kamionů.
Jen se divím, že když chci jet MHD nebo vlakem, tak po mě chtějí ty peníze za lístek, ale u autíčkářů nikdo poplatky za jízdu nevybírá. Divné, divné.

Dachs

Myslíte? A co když se to vybírá skrze něco jiného… A jsou to pro stát obrovské peníze.

Náhodný Kolemjdoucí

Teoreticky by to mělo jít ze spotřební daně z benzínu a nafty a ze silniční daně? Nicméně pokud to nestačí, tak je třeba hledat i další možnosti spoluúčasti aut.

rumpeak

Ono stačí bohatě. Jen stát ty peníze ze spotřební daně nevrátí do silnici, ale prošustruje je na důchody.

PetrH

Nesmysl. Výběr SD byl loni 84 miliard korun. To už je prakticky jako rozpočet ŘSD – 79 miliard korun. Jenže to jsou jen dálnice a silnice 1. třídy a pak máte ještě desítky miliard na nižší silnice, o které se starají obce a kraje. Takže je to naopak, silnice dotujeme z ostatních daní.

peter

Takze skuste mi vycislit naklady na to aby do kazdej obce isli kolajnicie. Ani tak neodstranite tie skarede cesty medzy jednotlivymi obcami. Ci sanitka bude zvazat na dedinsku zastavku a odtial pojdu sanitnou drezionou ?

PetrH

Já jsem mluvil o něčem takovém nebo jste se jen potřeboval vypsat?

peter

Takze pozeram, ze sprava zeleznic mala v roku 2023 rozpocet 64 mld. Kc. Trzby za pouzitie dopravnej cesty boli 3.4 mld Kc. Ked si zoberiem, ze zeleznica nejde do kazdej dediny, tak by som pomlcal o tom, kto koho dotuje.

Daniel

Jakože cena za ucelený vlak nákladu se skládá jen z poplatku za železniční cestu? Mzdy personálu a odpisy nic?

PetrH

Zkuste udržet téma. Reaguju jenom na ten nesmysl, že SD z aut jde na důchody.

peter

Ok, tak skuste nahodit vysku rozpoctu RSD a strukturu prijmov.

peter

Ok, z tych vasich 79 mld. Kc ste zabudli vynechat takmer 10 mld. Kc co su prijmi od EU. Takze z CR mal RSD prijmy 69 mld. Kc. K tym 84 mld. prijmov zo spotrebnej dane ste tak trochu zabudli na prijem 14 mld. eur z mytneho. Takze z ciest mame prijmy nejakych 98 mld. Vydavky na dialnice a cesty 1.triedy su nejakych 69 mld., takze ostava drobnost 19 mld. Kc. Takze este sa pozriet kolko kraje davaju na cesty II a III. triedy.

peter

Ok, len nie kazdy rok ma RSD rozpocet 79 mld. Kc. Dalsia vec. Od 1.8.2023 sa zvysila spotrebna dan z nafty o 1.5 Kc na liter. Takze to moze znamenat narast prijmov zo spotrebnej dane o 6 mld. a k tomu tu mame myto ktore smeruje k rocnemu vyberu 17 mld Kc, co je tak o 2 mld. viacej ako predchadzajuci rok.

Karel Mio

Nezapomente na DPH z PHM.

Jakub P

Nestačí to na pokrytí externalit automobilové dopravy ani zdaleka.

Mendy

Chcete mi tím říct, že jsem při posledním taknování byl okraden o 963 Kč?

Kopr

Okraden jste nebyl, poslal jste to statu dobrovolne. Chcete-li nevyt ke wtatu tak stedry, poridte si EV

Mendy

Ne, dobrovolně jsem zaplatil 886 Kč. Kdybych nezaplatil těch dalších 963 Kč, hrozilo by mi okradení.
Těch 963 Kč (i víc) bych v tomto případě byl ochoten zaplatit i dobrovolně, ale to by musel systém fungovat jinak.

David

Tak hlavně, že máme široko daleko nejlevnejší MHD (10Kč/den), směšně levné rezidenční parkování (3Kč / den) vzhledem k tomu že nemáme narozdíl od okolních států ani žádnou silniční daň), a pak škemráme stát. Styděl bych se. Zdražit MHD na dvojnásobek, zdražit parkování na desetinásobek a rázem budou peníze jak na silniční tak na kolejové či cyklo stavby.

David

A že se nestydí za ty manipulace s vnitřním okruhem Brna. Ano VMO staví stát, ale už nestaví žádný vnější okruh. Naproti tomu Praze ŘSD staví celý vnější okruh a vnitřní okruh tak je čistě pražská záležitost a je to tak správně. Nikdo by asi nechtěl aby to bylo naopak jako je to třeba v Plzni.

Radek David

Plus mýto.

Dachs

Základní matematika: kolik v celkovém objemu přibude v kasičce na tyto velké, výhledově důležité projekty (pražská aglomerace brzy bude o pohybu až 2 mil. lidí), když zdražíte rezidentní parkování nebo MHD na dvojnásobek (to vám mimochodem strašidelně zdraží veřejnou dopravu pro dojíždějící Středočechy). Přibude sotva na to, abyste lépe udrželi stávající stav (vypravenost, kvalita…), nejsme v řádu objemů pro „velké věci“. Jinými slovy, předpoklad, že napálení cen MHD nebo rezidentního parkování plně vyřeší financování rozvoje, je naivní.

Náhodný Kolemjdoucí

Sice je jasné, že Radlickou radiálu z toho nezaplatíme, ale nějaké zdražení je asi už nutné.
Asi není žádoucí, aby bylo skokové a MHD by mělo zdražovat pomaleji než parkovné, pokud tedy chceme aby byla hromadná doprava alternativou k individuální automobilové.

David

Dojíždějící středočeší platí více než Pražané. Roční jízdenka do jedno jediného vnějšího pásma je dražší než roční jízdenka pro Prahu, zatímco v případě jednorázového jízdného je to naopak.

Karel Mio

Zdražení pražského kupónu z tří a půl tisíc na sedm přece neznamená, že analogicky dvojnásobně musí zdražit i vnější pásma.
Jinak optimální by samozřejmě bylo nastavit plánování územní a tedy i dopravní tak, aby se zamezilo dalšímu růstu satelitů okolo Prahy, protože to je za 1) prakticky vždy 100% závislost na autě a 2) další zábor půdy a krajiny. A k tomu může přispět jednak regulace parkování v cílové destinaci, TOD okolo vlakových zastávek i výstavba uvnitř Prahy.

Jackub

A co když není problém na straně příjmů, ale na straně výdajů, které jsou naprosto neefektivní? I kdybyste vámi zmíněné zdražení nastavil desetinásobně výš, stejně „by nebyly peníze“. Co se změnilo oproti době, kdy nebylo mýto, dálniční známky, modré zóny, atd.? Nic, peníze tenkrát taky nebyly, jako dnes. Prostě se vynakládají neefektivně – např. výběrové řízení na tramvaje v Brně a Olomouci, miliardy do tratí bez jakéhokoliv pozitivního dopadu na jízdní doby, opravy nádražních budov za podobné částky, atd. A to jsou jenom špičky ledovce…

David

Změnilo se to, že kvůli inflaci je vše dražší (platy, údržba, vozový park), zatímco jízdné je dnes levnější než v roce 2008. S přihlédnutím k inflaci stála ještě v roce 2008 roční jízdenka 7785,-, dnes je to cca za polovinu. Veškeré ty náklady které vlivem inflace narostly se tak nepokrývají z jízdného, ale z rozpočtu města a tak nezbývají peníze na investiční akce. Při počtu cca 300 000 ročních kuponů, to dělá cca 1.2mld korun každý rok.

Jiří Groll

Aˇnelžou, u stavby filarmonie příslib pomoci od státu mají.

Lukáš

PPP je jediná cesta. Třeba u toho Nového spojení 2. Ale i u Filharmonie.

Frantisek

PPP je jen jiny druh zadluzeni, navic drazsi, nez mit vlastni emisi dluhopisu.

Ondra

Že nejsou desítky miliard na velké projekty, chápu. Ale že si město nevyčlení 50 milionů na druhou etapu Smetanova nábřeží mi přijde jako blbost.

David

Nebo jednotky milionů na BESIP projekty úpravy nároží a přechodů.

Ondra

Ano to taky

Jakub P

JJ, tyhle věci fakt nejsou o nedostatku peněz, ale o prioritách a neochotě vedení města, o ničem jiným.

superhero

Zrovna pozítří 26.6. bude zajímavý webinář k rychlým lowcostovým úpravám na zvýšení bezpečnosti. Bude tam i Hřib?
https://visionzeronetwork.org/upcoming-webinar/quick-low-cost-tools-for-safer-streets/

Vesper

Doba je zlá a peníze nejsou. Že nebude třeba drážní promenáda až tak nevadí, to je stavba zbytná.

Ondra

Zbytná určitě není, navíc v porovnání s radlickou radiálou nebo městským okruhem, je to halířová položka. To že na ní nechtějí přidělit peníze, je jen politické divadlo

Náhodný Kolemjdoucí

Nemělo tam SŽ jiné plány?

MrMarkus

PPP. Tuto zkratku jsem v článku nenašel, což mě poněkud překvapilo.

Náhodný Kolemjdoucí

Který z těch projektů by podle Vás mělo město řešit jako PPP?

Atom

Městský okruh, a placení pomocí mýta. Po zaplacení mýto zrušit, jako třeba u tunelu na NordCap

Lukáš

Mýto na městském okruhu je špatně. Protože vy na to naopak chcete dostat vnitropražskou dopravu, aby objela centrum…

Adam Ř

V centru by mohlo (dokonce asi kvůli stavebnímu povolení muselo) být vyšší mýto

Plecháč

V čem je lepší půjčování peněz přes prostředníka, než normální půjčování rovnou od banky?

Gouda

Premisa článku nedává smysl. Stát, jmenovitě legislativní moc, určuje výši rozpočtů samospráv. Tzn. VEŠKERÉ veřejné peníze, kterými disponuje město, jsou státní.

A jmenovitě pokud jde o Prahu, je výše rozpočtu státem nastavena naprosto šíleně, mimo realitu této země. Praha tak vyžírá prostředky, které by se měly utrácet jinde.

Anonym

Mesta maji (mohou mit) take vlastni prijmy

Gouda

To sice mohou, ale ty jsou v jádru jen důsledkem rozpočtů a majetků z minulých období. Pokud chcete diskutovat současnou situaci a možnosti nápravy, stejně musdíte jít zpět na pomyslný začátek, kde stát rozdělil veřejné majetky a stanovil jak se budou rozdělovat veřejné peníze.

peter

Tu je zaverecny ucet mesta Prahy.

Neviem ci tomu spravne rozumiem. Vlastne prijmy mesta Praha boli na urovni 107 mld. Kc.

Popri tom tam je polozka
Neinvest.přijaté trans.od veř.rozpočtů ústř. úrovně kde je dalsich 30.8 mld. Kc. To dostala Praha od statu nejako navyse ?

https://praha.eu/documents/d/praha/rozpocet-2023-zu

Celkovo skoncil rozpocet Prahy v pluse 29, 2 mld. Kc.
No len v sekcii návrh finančního vypořádání se státním rozpočtem, ze kterého vyplývá odvod v celkové výši 22, 9 mld. Kc. To akoze idu vracat naspet do statneho rozpoctu 22.9 mld. Kc ?

Jaroslav

Praha je mesto i kraj. Tyto prostredky jsou pouze prutokove prispevky na statni spravu, skolstvi (platy ucitelu), zdravitnictvi, socialni sluzby apod.

peter

Rozumiem, ze pre cast prijmov sluzia obce a kraje ako prietokac. V meste kde byvam to pekne vidno v primovej casti rozpoctu. Mesto tam ma prijmy z dani fyzickych osob a s nimi moze hospodarit podla svojho uvazenia a prijmy z dovodu prenesenych kompetencii – to je ten prietokac, co ide na skolstvo, socialne sluzby – na tie veci ktore posunul stat na obce.

Ja len ci z toho plusu Prahy 29.2 mld. Kc treba odratat 22.9 mld Kc a az to je cisty vysledok hospodarenia Prahy.

Jaroslav

Ano, nejsou na všechno peníze… tak představíme zatunelování městského okruhu či radlické radiály aby to bylo ještě o pár miliard dražší… to má logiku! 🙂 Ti Piráti, to je ale parta! 🤣

Náhodný Kolemjdoucí

Když to nezatunelujete, tak to neprojde přes městské části, nebude se nic stavět a město (a potažmo stát) tak ušetří ještě víc. A to se vyplatí!

Frantisek X

Byl bych i pro – kdyby nevymýšleli přesměrování D dokonce až na náměstí Republiky a nekonzistentní metro Ö jako jeho částečnou náhradu na východě, což zavání spíše snahou vylít beton (byť do „in“ veřejné dopravy) než účelností – zvláště bez reflexe souběžně plánovaných železnic a tramvají.

Náhodný Kolemjdoucí

Proč se D nemůže v severní části rozvětvit? Dávalo by to možná větší smysl než ta okružní trasa.

Plecháč

Kde v severní části? Těsně před centrem určitě ne, to nedává smysl.

Náhodný Kolemjdoucí

Čistě pocitově hned nad Náměstím Míru.
Samozřejmě je otázka, jestli Žižkov tu větev skutečně potřebuje.

milruz

Mě se líbí ta neustále opakovaná nepravda s Brnem. Staví stát v Brně vnější městský okruh? Ano. Staví ho v Praze? Ano. Akorát v Praze mají to štěstí, že nevede městem, ale mimo nej, ale jinak má D0 a VMO úplně stejnou funkci s nesrovnatelnymi náklady. Všichni by byli raději měli dálniční okruh okolo Brna než tady tuto vnitromestskou dálnici.

Vladimír Bílý

No a když porovnáte celkové délky obou plánovaných okruhů, tak zhruba odpovídají i poměru počtu obyvatel obou měst resp. aglomerací.

ZdendaP

Ekvivalent pražské D0, určené primárně pro tranzitní dopravu ale nebude I/42, tedy VMO. Bude jím D1 + I/73. Po stavbě I/73 IMO nebude na brněnském VMO větší podíl tranzitu, než na pražském MO. Také to bude komunikace sloužící především místní dopravě.

Tomáš Gottschalk

Bezvýhradný souhlas. Proto měla být D1 mezi exity 189 a 202 v uspořádání 4 + 4, bo slouží a po výhledovém připojení I/73 bude ještě více sloužit jako vnitroměstská dálnice, např. v relaci Bystrc – Olympie/ Černovice.

Ondra K.

To je pravda. Ovšem, vzhledem k omezené kapacitě D1 je v zájmu ŘSD dostat místní dopravu odtud pryč, a to je reálné pouze v případě kompletního VMO. Není žádný tajemství, že Brno na realizaci VMO by nikdy peníze nemělo.

Ve výsledku jsou dvě možnosti. Buď stát postaví I/73 a rozšíří D1, a pak bude čelit kritice, že ani rozšířená D1 kapacitně nestačí, nebo Brnu zadotuje VMO, který z D1 stáhne místní dopravu plus eventuálně část tranzitu.

superhero

Podobnou situaci řešili v minulosti v Kodani. Když zjistili, že jsou na pokraji bankrotu a nejsou schopni ufinancovat dopravní infrastrukturu, tak začali masivně investovat do té, která byla nejefektivnější na výstavbu, provoz a údržbu. Ano, je to cyklodoprava. Proč se tedy nepřiučit od zkušenějších, že?

Marian Kechlibar

Zrovna jsem se vrátil z Kodaně.

Totálně placaté město s příjemným klimatem, mořský vánek vás chladí i v létě.

Praha nesplňuje ani jedno. Nejsem proti cyklistice, ale nikdy tu nebude dojíždět na kole tolik lidí, co v Kodani. Ve 35 stupních do kopce jsou to muka.

Jakub P

Kdybychom byli na pulce jejich cisel, mozna byste mel pravdu, to by slo zminenymi rozdily vysvetlit. Realne jsme na dvacetine…

A nastupujici elektrokola ty kopce, neboli prazskou vymluvu c. 1 mazou.

Jakub P

Ps prave ve vedru je to na kole prijemnejsi nez pesky, protoze si ten vanek sam vyrobite…
A na te Kodanske placce ten vitr umi vytvorit odpor srovnatelny se slusnym kopcem.

Problem Prahy s cyklodopravou je infrastruktura a jeji udrzba. to ostatni jsou jen vymluvy, realne max. slabe prispivajici faktory.

Marian Kechlibar

Elektrokola jsou z hlediska redukce námahy super, o tom žádná.

Přinášejí ale jiné problémy – jsou těžká (na zvednutí, např. do MHD) a poměrně drahá, tj. hodně lidí si je vůbec nemůže dovolit, a když už ano, tak musíte dost řešit otázku, kam je bezpečně uložit, když jste v cíli.

V té Kodani vesměs lidi jezdí na obyčejných levných kolech, taky se tam o něco míň krade.

Ondra

Zkuste elektrického Bromptna (15,6 Kg i s baterkou). Je to drahý, souhlasím ale když si třeba vezmete, kolik stojí nová Oktávka, tak na kolo to zase není tak rozné, investice se velice vyplatí.

coolio

Jenže většina soukromých českých aut jsou ojetiny v cenovém rozmezí 100 až 200 tisíc.
A odvezou vás i s nákupem na dovolenou, do Chorvatska, přivezete materiál na chatu, a hlavně, dá se na nich jezdit v suchu celý rok.

Jakub P

A dalších 100 až 200 při každodenním používání nasypete za rok do provozu…
Zatímco u toho e-kola je to pořízení zdaleka největší výdaj, kterej vás čeká, další servis je oproti tomu levnej a „palivem“ spíš ušetříte za fitko, než abyste ho platil, u auta koupí náklady teprv začínaj…

Kebab

Záleží co koupíte. Třeba u celoodpruženého e-endura ten servis bude pěkně mastný. I standardní full za 150k s vidlicí a tlumičem Fox stojí ročně na standardním servisu klidně 15-20k, navíc ty Foxy standardní servisy moc nechtějí dělat.

Jakub P

To ale píšete o něčem, co je mezi koly něco jako mezi auty G-classe v AMG úpravě. Tam bude servis taky mastnej a jen tak nějakej garážník vám ho neudělá…

U toho auta šlo o ojetinu za 100-200k tak srovnávám servis běžnýho e-kola. A tam to opravdu není tak horký…

A i kdyby, 15-20k je furt o řád míň, než provozní náklady každodenně používaný ojetiny.

Realita je taková, že provozní náklady auta jsou takový, že by si člověk mohl za ty prachy koupit hodně pěkný kolo každej rok, max. dva a pak ho prostě zahodit…

Kebab

Copak Oktávka, ale jmelí!

Ondra

Kupte si elektrokolo. To jsem udělal já. A získáte nejlepší dopravní prostředek pro pohyb po Praze. Vysvětlím: lepší jak MHD (výluky, občas nacpané), lepší jak auto (zácpy, špatné parkování). Další benefity: tělo pohyb potřebuje, je to tiché a ekologické.

hroch.obojzivelny

Moment, jak to, že z Kodaně? Nemáte být náhodou ve Španělsku? 🙂

Marian Kechlibar

Byly hodně levné letenky z Bilbaa do Kodaně, tak jsme to využili, i když to znamenalo vstávat ve 4:30 🙂

Ale nepsal jsem odtamtud reportáž, to ne.

Gouda

V Nigérii staví domy bez tepelné izolace, takže proč se nepřiučit od zkušenějších, a nestavět taky tak?

Chápete, jak hloupý argument je „podívej se do jiné země a okopíruj, co dělají“?

Jakub P

Jasne, jsme naprosto specificky pripad uplne ve vsem, nemuze tu fungovat doslova nic, co funguje jinde. Teda krome 3 dalnicnich okruhu, ty jinde maj, tak je potrebujeme taky, pres to nejede vlak…

Pražák

Naprosto ve všem ne, ale v tomto ano. Tedy ve srovnání s Kodaní či Amsterdamem.
Rád bych viděl srovnání s nějakým městem, které má podobný profil, geografickou polohu atp jako Praha.

Jakub P

Z toho, co mě namátkou napadá: podívejte se na Bern, Podívejte se na Lahti. Podívejte se na Stockholm (tam spíš vývoj, než výsledek, je to hodně „v procesu“). A hlavně koukněte na Oslo – 7. příčka v bike friendly žebříčku Copenhagenize 2019. Praha končívá někde hodně vzadu kolem Detroitu a dalších amerických měst, pokud ji někomu vůbec stojí za to zahrnout. Placka to fakt není, zimu znaj sakra dobře. Modal share cyklodopravy proti Praze násobnej. Pravděpodobně i proto, že dokázali naplnit „vizi nula“, tedy nula mrtvých lidí na kolech a jdoucích pěšky při dopravních nehodách…. Jasně, nikde nenajdete terén a… Číst vice »

Ondra

Zcela souhlasím, cyklodoprava je má velký potenciál. Ano i v Praze kde jsou kopce. Nárůst počtu uživatelů a cargokol je toho důkazem.

Petr

Přesně rikša a tuktuk do každé rodiny.

Frantisek X

Když zainvestovali hlubinné automatické metro raději než návrat tramvají, nezbývá jim než na kola. 🙂

rumpeak

Jo, kola jsou určitě fajn, i když já preferuji inline brusle. Do práce to nemám daleko, takže když nejedu nakupovat nebo neprší nebo nenapadlo přes noc půl metru sněhu snažím se chodit pěšky – ne proto, že bych neměl na 2dcl benzínu do auta, ale protože mě to baví. Nicméně nastávají velmi často ty situace, které jsem výše vyjmenoval a pro ty případy to auto a infrastrukturu pro něj stejně potřebuji.

Jakub P

Batohy už byly vynalezeny, stejně tak ruční vozíky. Pokud vás chůze baví, není nákup nebo déšť žádný velký problém. Půl metru sněhu jo, ale to je zase o infrastruktuře a její údržbě a prioritách měst – kdyby byly chodníky protažený dřív než ulice pro auta… U nás sci-fi, v některých městech severní Evropy realita.

martin.janecek

Hlavně stát je ve větším financím srabu než Praha, takže to vůbec nechápu tyto apely… Navíc stát platí Pražský okruh, všechny železnice na území Prahy, brzy se snad schválí přestavba centrální části železničního uzlu sbohromnym významem pro vnitroměstské dopravu v budoucnu… Neměli by plakat a hlavně ty stavby připravovat….

Ondřej

A letiště – jinde v republice nedává stát na letiště ani korunu, platí si je kraje…

Pražák

No to letiště je státní, tak proč by ho měla Praha platit?
Ostatně ono si na sebe, narozdíl od nesmyslů typu ČB, KV či Brno vydělá samo.

Ondřej

Brno a Ostrava taky byly kdysi státní….

Petr

A Středočeský kraj, ještě žádné nemá.

Adam Ř

Ze všech krajů je v Praze železnice nejmenší

Hasler

Záleží na úhlu pohledu. Například hustotou na km2 je zas největší… 😀

Martin V.

Je to jeden z nejbohatších regionu v Evropě. Navíc rozpočtové určení daní je teď nastaveno výhodněji pro regiony než pro stát což je vidět každoročně kdy samosprávam prebyvaji desítky miliard které nestihli utratit. I Praha nestíhá utrácet,tak nechápu proč potřebuje stát i u těch menších věci typu oprav mostů atd.

dizgrafy

To bohatství je jen účetní klam. Peníze, které se v Praze „vyprodukují“ zde nezůstávají. Všechno to jde pryč. V konečném výsledku Praha disponuje rozpočtem, který odpovídá ostatním východoevropským městům. Např. Vídeň nebo Mnichov mají na obyvatele několikanásobně víc peněz.

Tom Matto

„Peníze, které se v Praze „vyprodukují“ zde nezůstávají.“ Jako fakt? 😀 Zajimave je, ze cely zbytek republiky to vnima presne obracene. A az budete argumentovat, ze Praha ma nejvetsi HDP, tak schvalne tipnete jak se vypocitava. Poradim vam, treba nejvetsi zamestnavatel na Praze 1 je Ceska posta, je v kategorii vic nez 10 000 zamestnancu. Obdobne na Praze 5 je to Albert, opet pred 10k zamestnancu.

jkjk

Ledaže by snad metodika ČSÚ říkala:
„V souladu s metodikou ESA 2010 jsou ukazatele zjišťovány pracovištní metodou, to znamená, že ukazatele za podniky jsou alokovány do regionů podle skutečného místa působení jednotky. Hrubá přidaná hodnota za organizace, které působí ve více krajích, je alokována na základě objemu množství prostředků vyplacených zaměstnancům v jednotlivých krajích. Ukazatele účtů domácností se vztahují k místu bydliště domácností.“

Karl vB.

Pan Scheinherr skuhrá a dožaduje se státního sponzoringu, přestože ví, že tato vláda má kasu nejen prázdnou, ale je navíc zatížena velkými dluhy. Nabízí se otázka, kam ty prachy v Praze jdou, co se za ně pořídilo? Velmi dojemně např. zní, že „Vltavská filharmonie je investice s celostátním přesahem“. Nemáte na to prachy? Tak ten barák prostě stát nebude a holt se v Praze bude dál koncertovat, tak jako doteď… Teď bez sarkasmu, zcela vážně: Jde o očekávatelnou reakci na změnu zákona o rozpočtovém určení daní. Doteď bylo mnoho krajů, které na základě dosavadních kritérií dostávaly nepřiměřeně méně.Teď po změně… Číst vice »

David

Přesně, nejsou peníze na extrémně drahou silnčiní infrastrukturu ani na údržbu té stávající. Tak ji prostě pojďme přestat stavět a naopak začít omezovat. Pěší a cykloinfrastuktura je nesrovnatelně levnější.

likvidátor shotoushků

🤦‍♂️

Ten Onen

A jak to bylo s vývojem odhadu ceny Vltavské filharmonie:
2020 před arch. soutěží 4 mld.
2021 6,1 mld.
2021 po arch. soutěži – projekt 1 mld. a stavba 9,4 mld.
2023 stavba 9,4 mld. a externality 3,2 mld., celkem okolo 13 mld.
2024 celkové náklady okolo 19 mld.

Z původních 4 mld. jsme na 19 mld., to pak doopravdy mohou začít docházet peníze. Za ten rozdíl by se dala postavit řada jiných investic. Labská filharmonie v Hamburku také překročila rozpočet, místo 8 miliard korun nakonec stála 23,4 miliardy, takže to není neobvyklé, ale my už jsme skoro na pětinásobku.

Radek

jojo, podobně naskakují ty ceny dopravních staveb za dobu než se ty stavby schválí. každý chce mít místo silnice jen tunel, cena je pak několikanásobná.

SaulGoodman

Praha má obrovský rozpočet a patří k nejbohatším regionům v rámci EU. Souhlasím, že dává smysl, aby se stát podílel na infrastrukturních stavbách důležitých především pro propojení Prahy s okolím – řekněme třeba ta Radlická radiála, železniční tratě (tam to ale stát financuje), možná tak to metro někam do okrajových částí Prahy, sloužících jako vstupní bod. Ale to, že podle tohoto přehledu nemá Praha peníze asi na nic – nábřeží, náměstí, cyklostezky, promenády, filharmonie – to není úplně problém státu. Megalomanské stavby typu filharmonie holt asi musí počkat, pokud nejsou peníze, a na věci typu rekonstrukce náměstí snad proboha dokáže… Číst vice »

Pražák

No vzhledem k tomu, že Vltavská filharmonie má být sídlem nejen městského FOK, ale i státní České filharmonie, by se stát podílet mohl.

Frantisek X

Pokud ji chce, ovšem.

rumpeak

Stát by se měl chovat jako řádný hospodář a pokud opravdu potřebuje něco, jako Českou filharmonii, měl by si ji pořídit co nejlevněji. Takže pokud má mít někde sídlo, nevím, proč by to mělo být na předražené adrese v Praze a ne někde v Karviné, Mostě nebo Bruntále.

Michy

Třeba proto, že lidé, co v ní hrají, a především, co e budou poslouchat – tak jaksi nebudou bydlet převážně v okolí Bruntálu.

Pražák

Jasně, marxismus jak vyšitý, základna a nadstavba. Raději tu filharmonii, ta Prahu zase posune dál než nesmysly s cyklistikou a vláčky .

Radek

nevím, proč je nepřestaví Palác kultury – město neví , co si s ním počít. akorát do toho tečou peníze bez užitku.

Radek

jenže ony i ty opravy náměstí můžou být megalomanské stavby – viz Jiřák za 500milionů

Frank

To tedy musely být ohromné chofwcké a cykloprojekty když se i ty dostaly mezi “ neufinancovatelné“ . To mě podržte, město Praha se už definitivně zbláznilo když škemrá u státu o spoluúčasti na nejlevnější dopravu…

Sch

Zmínky o nábřeží, náměstí, cyklostezkách a chodnících, ale i opravách mostů to podle mě celé schazuje. Na takové věci musí každé město i kraj najít peníze a hledat kofinancovaní s EU je povinností každé samosprávy, navíc když Praha má sílu lobovat u vlády, aby ji specifické národní podmínky EU fondů víc vyhovovali. Na kohezní fondy nikdy nedosáhla, ale teď je spousta peněz do zelených řešení a tam by se měli sakra snažit, místo skemrani u státu. A že nebude městská auto infrastruktura, no tak nebude, Londýn ji také už dekády nestaví a žijí. Na druhou stranu by měla Praha jasně… Číst vice »

Michal M

No tak to má jednoduché řešení – když na to nejsou prachy, tak to prostě nebude. Bez Vltavské filharmonie i metra O se docela dobře obejdeme.
Jestli frajeři neumí postavit tramvajové cancourky nebo financovat mnohaletou stavbu městského okruhu ze stomiliardového rozpočtu města, tak dělají asi něco špatně…

Jakub P

Mate to prehozene, bez mestskeho okruhu se Praha obejde daleko lip a snaz nez bez okruzni linky metra. Ale jinak souhlas, na ty levne veci typu infrastruktura pro lidi na kolech a jdouci pesky nebo tramvajove trati Praha ma. To je ciste otazka spatneho nastaveni priorit a ne dostatku penez. Ty veci, na ktere neni, jako dalsi dalnice uvnitr mesta, bez tech se obejde. Vnejsi okruh stavi stat (a planuje ho ve skutecnosti vic uvnitr mesta nez by bylo dobre). S otaznikem je tam fakt jen to okruzni metro.

Marian Kechlibar

Toť otázka, s tím okružním metrem.

Když se vrátíme k té Kodani, tam okružní linka je, zrovna na ní jsem bydlel, a vždycky jsem si v tom spoji sednul, i v centru v pracovní špičce. Kdežto linky procházející „od konce ke konci“ byly plnější.

Jakub P

To je častý a moc to nevypovídá. Obvykle mají okružní linky v průměru výrazně kratší cesty jednotlivých cestujících – tedy poslouží za jednu jízdu soupravy více lidem a přitom jsou volnější. A hlavně, taková okružní linka, i když má málo lidí, kteří by použili jenom ji, má obrovskou cenu v tom, jak dokáže ulevit těm přetíženým radiálním. Praha má metro v centru silně přetížený právě proto, že v podstatě všechny, i ty, kdo potřebují jet kus tangenciálně, žene přes Václavák.

Michal M

Okružní metro má na tak drahou stavbu fakt mizerné frekvence.
A neříkám, že městský okruh je priorita (možná v některých úsecích), ale ten se umí aspoň teoreticky zaplatit mýtem. Bohužel reálná diskuse o mýtu pro IAD stále ještě nezačala…

Jakub P

To je čistá teorie. Metro i městský tunelový dálniční okruh jsou superdrahé stavby, investičně i provozně. To metro ale situaci zlepší, okruh spíš zhorší. Frekvence MHD jsou v okružních směrech mizerné, protože je tam až na výjimky zoufalé spojení. Okružní metro by tam těch lidí nalákalo o dost víc. Včetně těch, kteří dneska jedou radši autem, protože pro auta nějaké ty kapacitní (na poměry IAD) tangenty narozdíl od MHD máme. Plus jak jsem psal okružní linku nemá smysl posuzovat samostatně, velká část jejich přínosu je v tom, jak dokážou odlehčit a „zálohovat“ radiální linky v centru. V Praze dneska problém… Číst vice »

VJY

Obávám se, že je to marné. Zlínská mafie se musí prezentovat doma a brněnský pan profesor povolí cokoliv v Brně a okolí, ale škodit pražákům je čestná povinnost každého slušného balíka ať je odkudkoliv. A to ví pan profesor velmi dobře. A když se v Brně rozkřikne, jak pržáky poslal kamsi bude ze lidového hrdinu.

Ondřej

Proč by měl stát platit Praze se stamiliardovým rozpočtem tramvaje a silnice? Myslíte, že menší města mají dost peněz na své potřeby? A dá jim stát něco navíc? Nedá…nemusíme chodit daleko, stačí si zajet do Liberce, kde desítky let nejsou schopni napojit největší sídliště na tramvajovou síť. Praha dostává pro svoje potřeby od státu peněz dostatek. Jen si musí stanovit priority, kam je chce posílat.

Lubas

Líbí se mi jak máte Brno za původ všeho zla. Pokud chtějí v Praze stavět pavilon opic za milardu a půl, tak problém v Brně nebude. Prostě si zvykli rozhazovat peníze s argumentem „však stačí investovat v Praze, je to přínos pro celou republiku“. Což je samozřejmě hloupost, přínos je to pouze pro Prahu.

Petr

No stačí se podívat na reprezentaci Moravy ve Strakovce.

Tomáš Gottschalk

Ano, jako moravský patriot se za tyto exoty hluboce stydím.