Pražský dopravní podnik objedná dalších 50 hybridních autobusů. První už jdou do provozu
Použitá technologie se označuje spíše jako mild-hybrid diesel. Podmínky tendru však Iveco splnilo.
Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) schválilo na příští rok nákup dalších 50 hybridních kloubových autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18M. Podnik má na ně z dubna 2023 uzavřenou s výrobcem rámcovou smlouvu, celkem jich může odebrat až 140.
Zatím si jich objednal dvacet, v těchto dnech jsou první dodané kusy zařazovány do provozu.
„Pro příští rok plánujeme objednat dalších 50 z uzavřené rámcové smlouvy. Nákup těchto vozidel dnes schválilo představenstvo DPP v rámci plánované obnovy vozového parku v roce 2025 a v souladu s naplňováním Klimatického plánu hl. m. Prahy,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Dodal, že hybridy nahradí na jednotlivých pořadích nejstarší, dožívající naftové autobusy.
Skoro hybridní
Autobusy jsou třínápravové, se čtyřmi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 130 cestujících, z toho 35 míst pro sedící.
Jako hybridní je výrobce označuje proto, že kromě spalovacího motoru jsou vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie. Pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění.
Autobusy tohoto typu jsou však obvykle označovány za dieselové s doplněním o mild-hybridní modul. U opravdových hybridů je totiž elektromotor alespoň občas hlavním zdrojem pohonu, u tohoto typu tomu tak není.
Autobusy jsou však vybaveny také baterií, kterou je možné dobíjet i externě ze zásuvky. Díky přidání zmíněné zásuvky tak mohou být označeny jako plug-in hybridní a vyhovují tak evropské směrnici o čisté mobilitě. O průběhu tendru informuje podrobně web Československý dopravák.
Zatímco naprostá většina v minulosti do Prahy dodávaných autobusů Iveco pocházela ze závodu ve Vysokém Mýtě, hybridy se vyrábí v továrně Iveco Bus v Annonay ve Francii.
Všechna vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, dále čelní nehodovou, couvací a bočními kamerami.
Motor Cursor 9 s technologií HI-SCR umožňuje plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez cirkulace spalin). Výrobce garantuje životnost autobusů 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.
Prvních sedm v provozu
Sedm prvních hybridů z původní dvacetikusové objednávky DPP nyní nasadil do běžného provozu s cestujícími. Od úterního ranního výjezdu jezdí na linkách č. 135, 177, 193, 195 a 197 vypravovaných z garáží DPP v Hostivaři a na Kačerově.
Prvních dvacet objednaných hybridních autobusů DPP ponese evidenční čísla 5501 až 5520. Od výrobce jich nyní DPP obdržel a převzal osmnáct, podle smlouvy však mělo být všech 20 dodáno už do konce dubna.
„Autobusy budeme do běžného provozu nasazovat postupně, protože jsou nyní v různém stádiu příprav – u některých čekáme na vydání registračních značek, další musíme teprve polepit a vybavit informacemi podle Standardů kvality PID, paralelně také proškolujeme řidiče na nový typ vozidla,“ dodává Jan Barchánek.
Web Československý dopravák připomněl, že Iveco ovládlo v uplynulých letech několik soutěží na dodávky nových autobusů pro Prahu. Zakázky na dieselové autobusy o délkách 12 a 18 m jsou však ve značném skluzu a výrobce musí platit DPP vysoké pokuty. Ke konci května dosáhly již téměř 80 milionů korun.
Základní technické údaje o autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:
Délka: 18 003 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozchod kol: 2 087 mm vpředu / 1 870 mm vzadu
Rozvor: 5 355 mm přední / 6 675 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 28 000 kg
Maximální rychlost: 99 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 4
Nástupní výška hrany dveří: 320/330/330/340 mm
Celkový počet sedadel: 37
Celkový počet cestujících: 130
Výkon spalovacího motoru: 265 kW / 360 hp
Nabíjecí zásuvka: CCS-2