Pražský dopravní podnik objedná dalších 50 hybridních autobusů. První už jdou do provozu
První dodané autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M v Praze. Foto: DPP – Zdeněk Bek
Použitá technologie se označuje spíše jako mild-hybrid diesel. Podmínky tendru však Iveco splnilo.
Tak určitě lepší než ty traktory z prasečáku, jen to Iveco už taky mohlo přejít na trošku hezčí design
Takže jako plugin hybrid se dneska může označovat i mild hybrid se startovacím kabelem ve výbavě.
Bohužel velký špatný. Jen v přední části ubylo proti staršímu typu odhadem 10 míst na sezení. Jezdím linkou 125 a ta bývá docela plná, takže jsou sedačky hned obsazené. Dvacet už mně dávno bylo a patnáctiminutové stání pak při častých rozjezdech, zatáčkách a brzdění s batohem v ruce znamená slušný tělocvik. Za mě velký palec dolů 🙁
Toliko k soutěžení jen na cenu. Kdyby podmínka byla i to, jak bude baterka účinná…
Asi s tím DPP nemá příliš problém, když kupují další.
Včera jsem s tím jel a musím říct, že jsem velmi spokojen. Odpružení je výborné a obecně pohodlí se s vozy SOR NB nedá srovnávat. Interiér je světlý a vzdušný, sedačky naštěstí větší než u Streetwaye. Autobus neměl sebemenší problém s kopcem na Jílovskou. Taky mi přišel tišší. Ano, má jen 4 dveře, jenže dnes už se žádný 18m vůz s větším počtem dveří neprodává. (ani SOR) Hybrid to fakt není, naftový motor se dokonce ani při stání nevypnul. Ale když je to papírově eko a EU i DPP jsou spokojeni, tak je všechno v pořádku. I kdyby to byl… Číst vice »
Dovolím si nesouhlasit s tím, že je to cestujícím jedno. Pokud by se to alespoň rozjíždělo ze zastávky na baterky, cestující budou odpuštěni o spoustu smradu a hluku, na frekventovaných zastávkách by to bylo zlepšení podstatné.
S tím globálním oteplováním.. když pominu že je to blbost a že právě podpora elektrických technologií otevírá jejich cestu na další, především rozvojové trhy, tak tady se chceme snažit především o nulové místní emise, protože například v Praze jsou hodnoty znečištění opravdu velmi vysoké. Což se tímto „hybridem“ nepodařilo.
Jakékoliv snížení spotřeby energie i emisí je pro nás přínosné. Zvlášť když to jde udělat relativně snadno a levně vzhldem k celkové ceně vozidla, stačí jen přidat větší kapacitu baterie, což je náklad v řádech desítek tisíc korun, který se velmi brzy vrátí už jen na ušetřené naftě. Zrovna ve městě se dá rekuperací ušetřit až 20% energie a je blbost to nevyužít.
20 procent energie ale neušetříte u mild hybridu s kapacitou baterky 1 kWh.
Právě proto říká že je mu jedno jestli toto nebo Vrakosa. o kdyby to byl něaký kvalitní elektrobus…
SORáci to projeli, marnili vývojové kapacity na bláznivý vodík a zbytečně jinou variantu trolejbusů, i když nakonec stejně skončili zase u Škody. A mezi tím to prokaučovali v hlavním oboru autobusů, kde se měli primárně soustředit na dostupný výrobek plnící minimální požadavky EU na hraně, jako ti Francouzi.
Celkem mě překvapilo (víc rozepsáno na ČS Dopravaku), kolik pokut už DPP uložil za neplnění smluv….
Tak překvapivé to zas tak není, holt ve skluzu jsou, proč by je neaplikovali. Navíc to není spřátelený výrobce, že.
Mě spíš (pozitivně) překvapilo, že Iveco se nevymlouvá na covid a válku a sankce uznává a platí, přičemž v řádu desítek milionů už to nemůžou být ani pro ně úplně drobné. Buď mají dostatečnou marži, nebo vidí příležitost ukončit téměř monopolní postavení Soru v DPP zejména u kloubů.
Může být ta zásuvka v praxi použita třeba k napájení klimatizace v konečné?
Ne. Ta je poháněna od motoru řemenem… tedy není nastartováno = nejde klima
A to je velká chyba. Proč nemůže mít klimatizace vlastní pohon z baterie? Asi může, jen by se někdo musel namáhat to dát do výběrka, stejně jako specifikovat minimální kapacitu baterie.
Viděl tu zásuvku někdo? Já si neumím představit CCS Combo 2 zásuvku na 48V hladině a žádné produktové listy výrobce to nezmiňují
Opět dobytčák s počtem sedadel pod 40.
Tak je to městský autobus. Tam je důležité, aby ve špičce přepravil co nejvíce lidí.
Je důležité, aby je přepravil pohodlně. Masovost řeší interval.
Když zabírají většinu prostoru sedadla, ze kterých se nedá dostat ven aniž by dalších x lidí nemuselo taky vystoupit a mají pro sebe méně místa, tak to pohodlné prostě není.
Na zkrácení intervalů nejsou šoféři.
A jakto, že SOR má cca o 10 míst k sezení víc a zvládá to úplně v pohodě bez zkrácení intervalů?
Vykázaná sedadla nejsou použitelná současně. Málokdy jsou v SORech na čtyřce skutečně čtyři velcí a tlustí lidé, někdy i pod plnou uličkou jsou „neobsazená“ sedadla.
K tomu, co již bylo zmíněno, doplním snad jen tolik, že ve špičce na mnoha linkách jezdí dnes už tak často, že více méně kapacitních autobusů by situaci spíš zhoršilo.
Jak dopadlo testování SOR NBH?
Přestavbou na konvenční pohon.
Díky.
Takže ty další objednané budou už facelift?
Zjevně ano. Urbanway ve stávajícím provedení je možné přihlásit v EU pouze do 30.06.2024 (kromě nějakých malých výjimek do konce roku).
Nešlo by rovnou zrealizovat nějakou jednodušší variantu na „klíček“? Pri brzdění by se pružina předepjala a při rozjezdu uvolnila? 1kW „Hybrid“ za pusu 😄
Plete te si výkon a uloženou energii.
Proc tak uzke dvere? Driv siroke, ted uzke ze kocarek sotva projede.. to dopravu pekne zpomali
Více ji zpomalují kaštani nacpaní ve dveřích, když je kolem volno, řekl bych.
Za označení cestujících jako „kaštany“ by se měla brát režijka.
Ano a na doživotí. Ještě horší je substrát. Za to by měli dotyčného popravit usmýkáním za šukafonem. 🤣
Na smýkáním šukafonem škoda nafty.
Prostě si nevážil zákazníků, tak přijde o výhody.
A to nevíte, že snem každého správného zaměstnance státní či krajské firmy zabývající se VHD je pokud možno uzavřený systém fungující sám o sobě, bez konkurence, bez obtěžujícich požadavků objednatelů a hlavně bez pasažérů aneb kaštanů či substrátu (šotouši a režijkáři mají výjimku) a řízený odbory? Přičemž tento pocit výrazně převažuje u zaměstnanců jednoho státního železničního dopravce.
Takže to smýkání by mohlo jako exemplarni trest zabrat. 😅
Pokud si někdo neváží zákazníků (svých živitelů), tak by měl přijít nejen o výhody, ale rovnou o tu práci. Já vím, nejsou lidi…
Jako kaštan se plně podepisuji. Oblíbila si to zejména omladina a v kombinaci s batohem na zádech je to zcela nejlepší.
Podepisuji také. A na dotaz, proč nejdou dál, když je tam volno, odpoví, že za chvíli vystupují (i když je to klidně o x stanic dál).
1200 mm u dovnitř otočných dveří je standard vyráběný všemi výrobci přes 25 let…
Jel jsem tím a můžu potvrdit, že dveře rozhodně nejsou užší, než je u městských vozů zvykem.
ale projede ne??
Hrozné první a druhé dvere
Nevim, za co mate minusy.. busem jezdim nepravidelne a je to opravdu peklo. Nikdy bych neveril, ze nekdy reknu zlate sorky. Ale todle aktualni usporadani dveri do Prahy, je trosku prezitek. Prvni dvere nikdo nepouziva, nehlede na to, ze ridici neradi oteviraji a zamerne zpomaluji jejich otevreni (cest vyjimkam) a u druhych je diky tomu desna zacpa, jak ven, tak dovnitr. Todle je opravdu nedomyslene.
*nepravidelne timto typem busu
Více než dvoje dveře v předním článku nabízí dnes omezeně snad už jen M-B a MAN, a to jen u prodloužených kloubů.
Po těch třech v pražských autobusech SOR to je pro mnohé cestující jako krok zpět. To paradoxně platí i pro trolejbusy SOR.
Když to začalo jezdit u nás na sídlišti, tak jsme si to také myslel. Ale objevili se nejen nové klouby IVECO busy na 136 ale i SOR trolejbusy na 58. A zjištění je, že problém není až tak v počtu dveří, ale o jejich poloze a prostoru za druhými, tj.halvními dveřmi. Zde vede trolejbus (jak poloha dveří, tak vstup uvnitř), byť rozmístění sedaček není ideální, různě nelogické 1,5 sedáky. Autobus se hodně rychle ucpe, ale sedačky má o něco lépe umístěné. Na další poznatek to sice nejezdí, ale SOR o dpst více vrže (plast o plast, zejména okolo kabiny řidiče.… Číst vice »
V podstatě souhlasím skoro se vším, ale přesto mám pocit, že třeba na Letňanech nebo Vysočanské ten jeden pár dveří prostě chybí.
S tím natrolejováním mi subjektivně přijde, že dnes už tolik nebojují, byť například ta aktuální objížďka na Letňanech se pro některé ukazuje jako výzva.
S baterii o kapacite 1 kWh vstric k nasim novym zelenym zitrkum, at se prazsky klimaplan hezky naplnuje. 😀
Do Iveca posilam cestnou plaketu Josefa Svejka a gratulace k obzvlaste kreativnimu pristupu stran vyporadani se s vyberkem naplnenim pozadavku presne tak, jak byly psany a dany. 🙂
Nevěřím tomu, že Iveco vyvine typ autobusu speciálně pro Prahu a 150ks sérii. Ve Francii vyrábějí lehce přes 1000 ks ročně, takže tomu sólotypu nevěřím.
https://www.iveco.com/ivecobus/asia-en/products/pages/iveco-bus-plants.aspx
Zas tak nic světoborného to není. Mildhybridní pohon je i pro Iveco léta známá věc a doplnit k němu zásuvku (která ve výsledku klidně může být mrtvou atrapou) není nic komplikovaného. I kdyby se kvůli tomu muselo dodělat nové typové schválení, pro 150 vozů se to už v podstatě vyplatí.
Čemu bych věřil, tak že se to děje po celé EU.
V Praze jdeme do té klimatické nouze pěkně z vostra!
Bohužel nejen Praha, dočkají se i Hradec Králové a České Budějovice :-/
Z odkazovaného článku ČS sopraváku: „Navíc přibyla požadovaná externí zásuvka, byť je zřejmé, že její použití v reálném provozu se pohybuje ryze v teoretické rovině (méně korektně řečeno je její využívání při dané kapacitě elektrické energie baterií – 1 kWh – absolutním nesmyslem).“ Nechápu proč si DP objednává další kusy těchto zjevně ošizených busů. Kdyby aspoň trval na tom, aby tam Iveco dalo aspoň 10 kWh, ne-li více, aby to k něčemu bylo. Napříkad aby vůz dokázal rekuperovat energii ze Spojovací do Libně a využít jí při jízdě do kopce na Prosek a naopak. Potom bude reálně ušetřená energie, palivo,… Číst vice »
1 kWh je 1000 W po dobu 3600 s
Nebo taky 60 kW po dobu jedné minuty. Tedy akumulace pro zastavení a následný rozjezd. Rozjezd s častou změnou pracovních otáček (řazení) je režim, ve kterém diesel produkuje nejvíc emisí. Takže to úplná * není.
Ale elektromotor to má slabý (špičkový výkon 35 kW), takže se při rozjedu bez zapojení dieselového motoru neobejde.
Jo vím, 35 kW je tak na odpich místo hydroměniče a vykrytí krouťáku když převodovka řadí. Ale nevím, jak přesně je to udělané.
DPP to tak aktivně chtěl a akceptoval…
Proč si to objednává je jednoduché – aby dosáhl na dotace. Bez dotace město nemá na to, aby pořídilo dostatek potřebných vozidel, na klasický dýzl dneska nikdo dotaci nedá a všechno ostatní je provozně horší, protože složitější a dražší. A jelikož povinně kupředu levá vstříc zeleným zítřkům, tak se švejkuje, aby se formálně vyhovělo těm zeleným nařízením, ale zároveň zbyly i peníze na provoz. MHD je rok od roku dražší, viz různá prohlášení politiků, jak dotace/dorovnání na MHD stoupá – což se má číst, jakže se starají, aby se lidi měli dobře. Jenže realita je jinde, už se neříká, že… Číst vice »
Podle mne DPP nedostává dotace EU na vozidla, protože Praha je moc bohaté město. Pokud myslíte, že ano, tak prosím link. Tohle jde v Brně třeba.
Dotace EU byly na prodloužení tramvajových linek.
Jde o „celkový obraz“, ne o tu kterou „konkrétní“ dotaci. Na příslušné úředníky působí lépe, když se může „prezentovat snaha“ vyhovět tomu zelenému socialismu. Že je to nejspíš cesta do pekla, jak se už ukazuje v případě automobilek, je věc druhá. A asi nevysvětlitelná, to bude muset přijít až náraz o zdi (a i tak není záruka, viz ty automobilky).
Plus co se díky dotaci ušetří „někde“, o to víc pak zbyde jinde, na něco, na co ta dotace není. Nakonec rozpočty jsou pořád jedna velká truhla, ze které se akorát přesypává do jednotlivých pytlíků dle určení.
Aha, omlouvám se, já jsem čekal něco konkrétního, ne 20 řádků o ničem :D.
Jestli články v ČS dopraváku takhle v rychlosti interpretuju správně, tak nejde o dotace, ale o to, že města mají povinnost (danou směrnicí EU) mít určité procento nízkoemisních vozidel, přičemž tato vozidla tuto definici splní (levněji než jiná), a přitom mají většinu výhod tradičního dieselu. Takže ne splnit podmínky dotace, ale splnit podmínky nařízení. Ve výsledku princip stejný. Ale jinak v zelených projektech už dávno neplatí, že bohatí dotace nedostávají. My, co jezdíme hlavně MHD svými daněmi přispíváme na dotace těm, co si kupují luxusní Tesly a elektrická BMW, ti co bydlí v nájmu přispívají na „Opravy domů po babičce“… Číst vice »
To je taky problém že ta dotace je binární. Na trolejbusy a elektrobusy by mohla být větší než na hybridy, kde by se rozhodovalo o podílu.
Prodloužení tramvaje není v kolizi s tvrzením, že na klasický diesel dotace nejsou.
Z které dotace je prosím tento nákup financován?
Praha dostává z EU dotace na „zelenou“ infrastrukturu (nové tramvajové koleje, metro atp.), ale ne na nákup dopravních prostředků pakliže nejsou full-eco. A to tohle není, takže zde to bylo bez dotací (EU přispěla ale třeba na trolejbusy na letiště).