Stát urychlí povinnost jezdit pod ETCS, vyškolení strojvedoucí mají jezdit už od srpna
Nově budou úseky v dlouhodobé výluce na koridorech vybaveny jednodušším systémem ETCS Stop. Umožní zastavení vlaku.
Tragická nehoda v Pardubicích přiměla stát k první reálné akci v oblasti změn předpisů. Od 1. srpna budou mít dopravci povinnost v úsecích vybavených zabezpečovačem ETCS tento systém využívat.
Po jednání dnešní komise k zavádění ETCS o tom informoval ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Povinnost bude dopravce mít, pokud bude jeho vozidlo vybaveno již mobilní částí ETCS a současně strojvedoucí bude proškolen pro provoz pod ETCS.
Stát chce tímto krokem přimět dopravce, aby si jejich strojvedoucí začali rychleji zvykat na řízení pod tímto systémem. Od 1. ledna 2025 bude provoz pod ETCS na části koridorů v takzvaném výhradním režimu, kdy vozidlo bez ETCS nebude smět na daný úsek vjet.
Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody dnes v úsecích s ETCS (s výjimkou tzv. Uničovky, kde je již výhradní provoz) jezdí aktuálně pod ETCS na úsecích, kde zabezpečovač je, mezi 10–26 % všech vlaků. „Věříme, že se dostaneme rychle k 50 %. V ostrém provozu se toho dozvíme více,“ řekl Svoboda.
Stát kvůli zavádění ETCS uskutečnil již šest zátěžových testů, poslední se chystá v červenci na trati Praha – Česká Třebová. „Vyzvali jsme dopravce, aby ETCS zaváděli co nejrychleji,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka.
Novinkou bude i zavádění jednoduššího systému ETCS Stop do úseků, kde bude déle jak půl roku trvající výluka standardního ETCS. Podle Svobody se to bude týkat zejména stanic na koridorech, kde bude probíhat modernizace. Půjde například o Českou Třebovou nebo Lipník nad Bečvou. Jednodušší systém umí aktivně zastavit vlak.