Jediný zdvihací železniční most je mimo provoz, rozbila ho omladina
Péče o most je rozdělena mezi Správu železnic a Ředitelství vodních cest, zdvižnou technologii má na starosti ŘVC.
Železniční most přes Vraňansko-hořínský kanál v Lužci nad Vltavou, který je jako jediný na české železniční síti osazen zdvihací technologií, je od začátku června mimo provoz. Podle Ředitelství vodních cest (ŘVC) je poškozen jeden ze čtyř lankových snímačů, který zajišťuje bezpečnou polohu mostu během zdvihu.
K poškození došlo 4. června. „Vzniklo vniknutím mladistvých osob do prostoru s lankovými snímači a následnou manipulací s jedním lankem. Tento prostor je součástí železničního mostu, do kterého není volný přístup a vstup osob je přísně zakázán. Bylo tak způsobeno poškození, které nedovoluje bezpečný pohyb mostu,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Péče o most je podle něj rozdělena mezi Správu železnic a ŘVC, zdvižnou technologii má na starosti ŘVC, které tak musí zajistit opravu. „Výměna poškozeného zařízení vyžaduje spolupráci více dodavatelských firem a je naplánovaná na 17. června. Neprodleně po této výměně byl měl být zdvih opět funkční,“ dodal Bukovský. Doplnil, že případ poškození mostu byl předán policii.
Zdvižný most nechalo na lokálce z Vraňan do Lužce zbudovat právě Ředitelství vodních cest, a to kvůli možnosti proplutí vyšších lodí na kanálu. Nový most vznikl v místě sejmutého starého mostu z roku 1905, který skončil ve šrotu. Podjezdná výška se při přesunu mostu do horní polohy zvýší ze 4,5 na sedm metrů, což pomáhá především velkým hotelovým lodím mířícím do Prahy. ŘVC do budoucna počítá například i s přepravou kontejnerů.
Most byl osazen v květnu 2020, zdvihací technologie pak byla zprovozněna v září 2021. Most je ovládán dálkově z plavební komory na Hoříně. Spolu s novým mostem začala v Lužci sloužit i nová zastávka s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem. Paradoxem je, že od 10. prosince 2021 do Lužce nejezdí pravidelné osobní vlaky, Středočeský kraj je zrušil.
V budoucnu by se měly zdvihat i železniční mosty přes Labe v Kolíně a u Čelákovic. Stavebně jsou na to připraveny, nebyly ale dosud osazeny zdvihací technologií.