Policisté kontrolují emise přímo na silnicích. Polovina aut neprošla, přestože měla platnou STK
Řidiči dostali na místě vysoké pokuty. Až 50 000 následně zaplatí majitel auta „s cinknutými emisemi“ ve správním řízení.
Dopravní policisté podnikli minulý týden v Plzeňském kraji další sérii kontrol emisí u osobních aut. Technikou jim přitom vypomáhali pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu. Jde o organizaci pod ministerstvem dopravy, která se nyní transformuje na Inspekci silniční dopravy.
Podle mluvčího policie Ondřeje Hodana se celkem zkontrolovalo 18 vozidel, sedm z nich neprošlo. „Všichni ovšem měli platný certifikát z STK,“ uvedl Hodan pro Zdopravy.cz.
Dodal, že kontroly jsou relativně časově náročné, proto je prověřených vozidel pouze několik. „Zaměřili jsme se na osobní a dodávková vozidla různého typu a stáří. U některých se z výfuku doslova valil černý dým,“ dodal Hodan.
Test ukázal, kolik alkoholu se dá nadýchat po vypití pěti nealko piv
Podle policejního prezídia budou tyto kontroly stále častější a policisté se na ně nyní zaměří. Jejich úkolem je zachytávat vozidla, která projdou STK, ale limity neplní. Ministerstvo dopravy si na základě kontrol následně vytipovává podvodné stanice měření emisí a prověřuje je.
„Pokud je řidič zároveň provozovatelem auta, tak mu hrozí pokuta ve správním řízení až 50 000 korun. Pokud jde pouze o řidiče, který má vozidlo například půjčené, tak dostane pouze pokutu 1500 korun za nevyhovující technický stav vozidla,“ uzavírá Hodan výčet udělovaných sankcí.
Všechny druhy korupce
Podle organizace Transparency International (TI) a Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) ovládají systém měření emisí a STK v Česku skupiny, které umožňují korupční jednání. „Jedná se o velký systémový problém, který se přitom v jiných odvětvích tolik nevyskytuje,“ uvedl v únoru na zasedání sněmovního podvýboru pro dopravu Jan Dupák z TI.
ASEM dlouhodobě kritizuje nečinnost státní správy a předkládá důkazy o tom, jak v Česku procházejí kontrolami vozy znečišťující ovzduší nebezpečnými emisemi.
Ministerstvo dopravy reagovalo tím, že nechá zpracovat podrobnou analýzu současné praxe měření emisí a technických kontrol vozidel. Chce vyhodnotit rizika „českého měření“ a srovnat ho s praxí v okolních zemích.
„Jsou tam všechny druhy korupce. Peníze se dávají třeba do popelníku, kde si je technik vyzvedne. Ale pak jsou tu zprostředkovatelé, služba ‚zařídím technickou‘. Jsou motivováni vyhovět velkým zákazníkům a úplatky pak není nutné ani předávat. Auto vždy projde,“ uvedl právní expert Dupák.
Rozsáhlé podvody s měřením emisí. Ministerstvo po letech kritiky chystá analýzu