Strojvedoucí RegioJetu stihl před srážkou zastavit, ukazuje video z průmyslové kamery
Vlak ČD Cargo jel při srážce rychlostí 30–40 km/h.
Strojvedoucí RegioJetu, který při středeční tragické nehodě v Pardubicích projel návěst stůj, si stihl ještě před srážkou uvědomit svoji chybu a vlak zastavit. Ukazuje to video z průmyslové kamery umístěné v blízkosti mimořádné události.
Na videu je vidět nejprve přijíždějící nákladní expres ČD Cargo, později vlak RegioJetu, který stihl zcela zastavit. Kdyby bylo v Pardubicích aktivní kódování umožňující přenos informací o návěstidlech na stanoviště strojvedoucího nebo systém VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla), oba strojvedoucí mohli reagovat dříve.
Vyšetřování nehody dál pokračuje, Drážní inspekce v tuto chvíli nechce zveřejňovat další detaily o nehodě. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz jel nákladní expres v době srážky rychlostí 30–40 km/h.
Vytváření nebezpečného prostředí
Podle informací deníku Zdopravy.cz se strojvedoucí RegioJetu rozjel od nástupiště až na zhruba 60 km/h. Rychločinným brzděním zastavil na zhruba 160 metrech. Kdyby ve stanici existoval přenos kódu na lokomotivu, už po projetí návěstidla by zabezpečovač neumožnil rychlost vyšší než 40 km/h, a ještě by strojvedoucího upozornil dříve na chybu.
Kdyby bylo instalováno zařízení VNPN, mohl by stihnout zastavit i vlak ČD Cargo a k nehodě nemuselo vůbec dojít. „Nákladní vlak jel směrem z České Třebové a podle svědků mířil na sedmou kolej, která je v jižní části nádraží. Fakticky tak křižoval nádraží napříč, k čemuž dochází za relativně malé rychlosti kolem čtyřiceti kilometrů za hodinu,“ napsal včera Deník N.
Obrazem: Dronové záběry ukazují ničivou sílu tragické srážky vlaků v Pardubicích
Deník Zdopravy.cz již včera upozornil, že na české železnici se vytváří často prostředí, které riziko nehod zvyšuje. Středeční nehoda ukazuje i další nezvyklosti oproti běžnému stavu. Vlak RegioJetu byl mezinárodní expres, které mívají obvykle na trati prioritu před jinými vlaky. Nákladní vlak jel navíc po koleji používané v Pardubicích pro jízdu opačným směrem.
Projekt modernizace pardubického nádraží původně počítal s tím, že stanice bude vybavena technologií pro tzv. přenos kódu. „Celý systém by měl vést k co největší eliminaci lidských chyb. Případ Pardubic ukazuje, že strojvedoucím naopak vytváříme ještě nebezpečnější prostředí,“ řekl David Philipp ze společnosti CityRail. Už v minulosti soudy nebo Drážní inspekce konstatovaly, že lepší přístup k bezpečnosti by mohl některým událostem zabránit. Jednou z takových nehod bylo vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní.
Od 1. ledna by měl být v Pardubicích plně aktivován zabezpečovač ETCS, který by této nehodě zabránil.