Až 100 000 korun na jedno cargokolo. Praha si ověřuje, zda by měli lidé zájem o nové dotace

Nákladní elektrokolo, neboli e-cargokolo.Nákladní elektrokolo, neboli e-cargokolo.

Praha v dotazníku zjišťuje, zda dává takový program lidem smysl.

Pražský magistrát plánuje spustit program dotací na pořízení elektrických cargokol pro soukromé i podnikatelské účely. Cílem iniciativy je podle úřadu „zlepšit kvalitu ovzduší, plynulost dopravy a zdraví obyvatel“.

Program by mohl poskytnout až 100 000 korun na jedno e-cargokolo. „Navíc by bylo fajn přiblížit se zase o kousek blíž k moderním západním metropolím, kde už jsou cargo kola dávno hojně využívaným dopravním prostředkem,“ uvedl k tomu náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Město si však není jisté, zda bude o dotační program zájem. Vypsalo tedy dotazník, kde se mohou lidé do 6. června vyjádřit.

Peníze by šly z Národního plánu obnovy, z něj podobně směřují i dotace na elektromobily pro firmy. Ty mohou žádat na jeden vůz až statisíce korun.

Jako cargokolo se definuje kolo s nosností nákladu více než 60 kg. Musí splňovat normy pro jízdní kola a umožňovat vézt náklad před či za řidičem. Patří mezi ně i tříkolky, čtyřkolky či nákladní přívěsy za elektrokola.

Nákladní elektrokolo, neboli e-cargokolo.Typy cargokol. Zdroj: MHMPNákladní kolo. Foto: Měsem na koleCargo kolo ve Vídni. Foto: wien.gov.atElektrické cargo kolo od Cargia v barvách Zásilkovny. Foto: ZásilkovnaNákladní kolo pro zapůjčení v Brně. Foto: www.kargopujcovnabrno.cz

Město se v dotazníku ptá, zda by lidé chtěli kolo využívat i soukromně, kolik by si jich chtěli pořídit, v jakých městských částech by s nimi jezdili a jaký konkrétní typ e-cargo kola se jim líbí.

Dotace na elektromobily spuštěny. Žádat jde až o 300 tisíc, zájem je dle průzkumu velký

Zjišťují i způsoby financování, zda by kromě dotace a vlastních prostředků nebyl pro Pražany lepší leasing. A nakonec i to, zda by si lidé kolo koupili i bez dotací.

Dotace dává i Vídeň

Praha se pro dotační program inspirovala pravděpodobně ve Vídni, kde byl zastupiteli schválen už před dvěma lety až do roku 2026. Město tím chce podpořit rozvoj tohoto druhu dopravy, který zabírá podstatně menší prostor než auto a má výrazně nižší spotřebu energie.

Maximální výše dotace je tam však omezena na tisíc eur na jedno kolo, v případě kol bez elektromotoru je strop 800 eur.

V Česku nejsou nákladní kola zatím příliš rozšířena. Zkušenosti s nimi pravidelně popisuje na síti X Ostravák na kole. Vývojem a výrobou cargo kol se zabývá v Česku společnost Cargio.

Český startup Cargio shání investora na nákladní kola. Chce proměnit doručování balíků

V Praze pak už několik let funguje cyklodepo na Těšnově poblíž Florence. Slouží logistickým firmám pro ekologický způsob rozvážky zásilek. Projektu se zúčastní společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Provozují flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.

Další depo pak vzniklo i na Andělu, v obou případech se jedná o nevyužitý prostor pod silničními mosty, v prvním případě pražské magistrály, ve druhém městského okruhu.

U Anděla vznikne nové depo pro nákladní elektrokola, na Těšnově zůstane nastálo

Tagy cargo cargo bike cargobike dotace na nákup jízdních kol Zdeněk Hřib
131 komentářů