Doprava ve městě Mikromobilita Nová mobilita

Český startup Cargio shání investora na nákladní kola. Chce proměnit doručování balíků

Skica nového nákladního kola Cargio. Foto: Cargio
Skica nového nákladního kola Cargio. Foto: Cargio
Cargio chce jít cestou pronájmu nákladních kol včetně kompletních servisních služeb.

Po úspěchu s prvními zákazníky se společnost Cargio chystá na velký růst. Kvůli tomu začal tuzemský startup shánět nové investory. Na trhu hledají investici velkou čtyři miliony korun určenou zejména na další vývoj. V Česku je zatím trh nákladních kol na počátku, v řadě evropských zemích se stal přitom už standardem.

„Se spoluzakladateli jsme to vydřeli přes prototypy až k prvním klientům. Reakce jsou zatím skvělé, ale chceme produkt ještě posunout. Rám současného kola je prostě příliš složitý na sériovou výrobu a navíc nám nedovoluje používat kotoučové brzdy, které jsou do budoucna nutnost,“ vysvětlil autor projektu a jednatel společnosti Cargio Lubomír Fridrich.

Firma má podle něj první klienty na pronájem těchto kol, do konce roku chtějí mít postupně stovku takových jízdních kol. Cargio cílí zejména na balíkové a kurýrní společnosti, kterým nabízí nákladní kola jako kompletní službu včetně servisu. Vyplňují tak díru mezi nákupem nákladních kol a dodávkami, které už dnes většina zákazníků pořizuje přes operativní leasing.

„S kolegou Tomem Bartlem jsme měli možnost poslechnout si řadu problémů, které balíkoví dopravci s nákladními koly mají. Všichni se shodují, že pro rozvoz balíků po centrech měst jsou kola efektivnější, ale v širším použití jim doteď bránil nevhodný finanční model a malá dostupnost kol. To chceme změnit,“ dodal Fridrich.

Cargio má zatím v nabídce jeden model kola, který unese kromě řidiče i přes 100 kg nákladu. V plánu je ale i větší čtyřkolé vozítko, které nabere i paletu.

Nákladní kola jsou běžná hlavně ve větších městech na západ od nás. V Praze loni vzniklo první depo pro taková kola pod magistrálou na Těšnově. Využívají ho přepravní služby pro distribuci zásilek po centru Prahy.

Zkušenostem s využíváním nákladních kol v byznysu i soukromých jízdách se nedávno věnoval podcast o mikromobilitě Urbancaast.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VJY

A taky by mě zajímalo kolik CO2 vydejchá ten šlapající šťastlivec proti vyladěnému fichtlu. A jakou ekozátěž dělá těžba zemin vzácných kovů a vůbec zpracování surovin na baterky atd…

VJY

Skvělý super hi-tech nápad.
Ale myslím, že rikša jako hlavní dopravní prostředek funguje v indii a okolí už více jak 100 let.

Jenda

U pošty se běžně používají elektrokola na rozvoz dopisů, protože ve městech, kde se zastavuje každých 100 metrů to je ekonomičtější. Takže zde je vidět, že to úplný nesmysl není a že už se to svým způsobem aplikuje. Konkrétně u pošty by takový kola mohla napomoct ke sloučení rozvážky dopisů a balíčků, aby hodinu za listonoškou neobjížděl ulice kurýr s dodávkou.

Leinad

To jako že by Česká Pošta optimalizovala procesy a zaměstnanci se chovali produktivně? Když můžou lidem dávat do schránky „adresát nezastižen“, baby na pokladnách místo rychlého vyřízení co klient chce můžou vnucovat ČSOB,…

Sigi

Vidím v tom budoucnost hlavně ve velkých městech, sám jsem si postavil 3 elektrokola kola z Alliexpresu a jsem nadšen, s autem už jezdím minimálně a hlavně pro obsluhu kola je to určitě zábavnější než sedět v autě a nemít kde zastavit a zaparkovat..držím palce

Pája

Na jakou cenu za materiál na kus Vás to vyšlo? O elektrokole – tedy stavbě už chvíli uvažuju, v našem kopcovitém městě mne ježdění už trochu zmáhá…

Willy

Zhruba $700 za sadu se středovým motorem a baterií 840Wh. https://www.pswpower.com

Willy

Ve vyspělých státech běží hi-tech vývoj autonomního řízení, umělé inteligence a automatizace, zde se řeší „vývoj“ rámu cyklovozítka s motorem a baterkou z aliexpressu;) Úsměvné i smutné zároveň.

Řiditel

Pobavili mne ty snílci v diskusi, co si myslí, že tyto kola nahradí dodávky. Dodávka má podstatně větší kapacitu než nákl.kolo, takže na stejný objem přepravených zásilek bude potřeba mnohem více kol a určitě se nenajde tolik šílenců, kteří by v Praze nahradili řidiče dodávek a při její kopcovitosti a klimatických podmínkách, toužili po tom rozvážet zboží na kolech.

VencaM

Už jsem to psal v té diskusi, kterou jste četl. Nikdo soudný netvrdí, že se tímhle podaří nahradit 100% dodávek v centru města. Určitě se ale najdou firmy a organizace, které pro takovou věc využití najdou.
Já zase nevěřícně zírám, kolik se tu najde zabedněnců, kteří šmahem řeknou, že do Prahy se to nehodí, fungovat to nebude a je to celé blbost. Jasně, určitě… Země je placatá 😀

Řiditel

Přeji vám mnoho šťastných kilometrů ve šlapkách při šaškování v takových zimních fujavicích jako byly třeba včera. Good luck!

David

Tak tohle na „proměnu doručování balíků“ moc nevypadá.

Zdenda

Jak je mi mila cyklistika coby rekreacni sport a roky jsem kolo pouzival i na cesty do zamestnani, tak tohle je slepa cesticka. Cely projekt stoji a pada s lidskou silou nutnou k obsluze a naklady na ni. Kolik baliku rozveze za tyden cyklista a kolik jedna dodavka? A pritom ridice i cyklistu budete platit zhruba stejne. Zvlast pokud se podari (zatim jen naivni a vzdalena predstava) zrychlit finalni krok samotneho doruceni, kdy dopravni prostredek zastavi pred adresou a je treba zanechat nekde balik. Mym snem je, aby to fungovalo jako treba v US, kde vam dorucovatel necha zasilku na… Číst vice »

Eduard

Ta zimní fotka krásně vystihuje celou absurditu celého projektu. Jako doplněk na bázi dobrovolnosti proč ne. Přes léto v rovinatých oblastech země to jistě někdo rád využije. Ale jinak pro pravidelné zásobování o ničem.

VencaM

Nedomnívám se. Ve mnoha českých městech lze jezdit na kole i velkou část zimy. I zarytí odpůrci nemůžou popřít, že rozvozový kurýři na motorových skútrech jsou v Praze vidět i v zimě. Navíc sníh na dvoře neznamená nesjízdné cesty.
Pro některé firmy a organizace to může být alternativá právě mimo zimu. Mnoho aktivit se v zimě nekoná a odkládají se na hezčí počasí. Za sebe si dokážu představit, že si sjedu na druhou stranu čtvrti do prodejny barvy laky a nakoupím tam materiál na opravu.
Dobrá rada, nepaušalizujte.

VencaM

Podle statistiky MPO je v Praze 560 tisíc podnikatelů a z toho 208 tisíc jsou právnické osoby. K tomu si připočtěte školy a různé další veřejné instituce. To by bylo, aby se mezi tím nenašlo třeba 100 zájemců za rok, kteří si takové kolo pořídí.
Kromě fanatických odpůrců všeho cyklo- nikdo netvrdí, že všech 208 tisíc podnikatelů tady někdo chce zásobovat na kole.

Jiří Kocurek

Jestliže toho má být 100 ks ročně, tedy 1000 ks za 10 let, tak mezi 560.000 ponikateli to bude naprostá marginalita. A níže uvedené „zavazení dodávek“ to tím pádem nevyřeší. Jen se podojí dotační titul, jak to už tak poslední dobou bývá.
Naopak fanatismus je vidět na straně druhé pod hesly: Vždycky se dá jet na kole. Cokoliv se dá odvézt na kole.

Jakub P

Klasickej slaměnej panák. Propagátoři cyklodopravy neříkaj, že se kolama dá nahradit všechna doprava auty. (možná najdete nějakou vyšinutou výjimku, ale bude to člověk, kterýho nikdo nebere vážně). Co říkají je, že by se dalo koly nahradit takový množství cest autem, že by to v celkovém množství cest po městě bylo citelný a pomohlo s ucpáváním měst auty. A že pokud se výrazně zlepší infrastruktura pro kola, bude těch cest, na kterých by šlo auto nahradit kolem o dost víc. A že když ta infrastruktura bude skutečně dobrá, bude to o tolik příjemnější, rychlejší a jednodušší, že to lidi budou dělat… Číst vice »

VencaM

To je teda argument 🙂 Jistěže nevyřeší, ale přispěje to k řešení. Tu 100 jsem střelil od boku abych poukázal, že lichý argument, že to nevyužije nikdo.
Jinak prosím, o kterém dotačním titulu je tu pořád řeč? Znám pár veřejných vzdělávacích a sportovních institucí, kde by ho jistě využili.

Chronosphere

Taky si myslím, že fotka každému střízlivě uvažujícím člověku jasně ukazuje,že pro úspěch něčeho cyklo- nestačí zajet pokoukat do Amsterdamu. Počasí a terén je u nás naprosto odlišný. Žádná banka do toho nepůjde, takže je třeba hledat penízky u nadšenců,ale spíše u těch,co to umí s dotačním ekotituly. Proč do toho nedají svoje peníze, když tak tomu věří? Banky dneska nezadluženým fyzickým osobám půjčí až neuvěřitelné peníze. A celý zisk a sláva jim po splacení zůstane.

mirek

Zasněžený dvůr. Ulice bývají prohrnuté 😉
Navíc v Praze se udrží sníh v průměru dva dny v roce.

mirek

Kdo nechce číst celou diskusi, tady je shrnutí: blablabla-ekoteroristi-blablabla-dotace-blablabla-cyklofašisti-blablabla.

Pražec

Jediný z vámi uvedených výrazů, který v diskusi skutečně padl, jsou dotace.

Zdejší averzi vůči nákladní cyklodopravě považuji především za reakci na aktivity pražského magistrátu.

Jakub P

Což je velkej paradox, protože aktivity Pražskýho magistrátu směrem ke kolům a dopravě na kolech daj označit za lehký uvolnění brzd, rozhodně ne za nějaké masivní investice nebo velkou vstřícnost. Samozřejmě lepší, než další a další překážky, ale že i takové mírné a pozvolné ubírání překážek vyvolá tak silnou protireakci je fakt velká škoda.

Zbyněk

Určitě by to bylo použitelné třeba pro zásilkovnu v Hradci Králové a okolí tj. v rovinách, ale třeba v Ústí nad Labem si to dokážu představit jen těžko.

Zbyněk

A právě proto je na kole takový divný černý hranol.

VencaM

Po článku o půjčovně nákladních kol v Brně jsem začal zjišťovat, jak to u nás vypadá s nabídkou. Jeden zakázkový výrobce kol bakfiet (náklad vpředu jako tady tenhle typ) a několik prodejců zahraničních značek. Výběr velmi malý a ceny velké pro soukromé použití. Mimo jiné jsem narazil na tuto značku, ale nikde jsem nemohl zjistit víc, než jen, že začali loni na podzim. Teď už je to jasné Těším se, jestli se povede rozjet výroba a třeba i půjčovna v Praze. Podle jejich webu začínají s cenou na 50 tisících. Takové kolo bych si třeba občas půjčil. Kupovat si ho… Číst vice »

K.S.

Byl by někdo schopen vysvětlit jakou výhodu má náklad vepředu před nákladem vzadu a trojkolkou?

súdružka Kolesárová

Vidis na nej

Jiří Kocurek

Řidič nemotovorévho vozidla nezapomene na to, že je vzadu široký a tak se nezapíchne mezi sloupky, kam se nevejde. Uvidí rovnou, že se tam nevejde.
Znáte ten vtip o chlápkovi, který vyjel po dlouhé době bez sajdkáry a padla mu červená, zastavil…

Jiří Kocurek

oprava: Nemotorového. :/

Jirik

Tak staci rozsirit riditka a zapichne se hned na zacatku

Leinad

Na nerovné cestě je lepší mít těžký zadek. Dilatační spáry, obrubníky atd se lépe přejedou.
Nouzové brzdění nemám moc ozkoušeno, tipoval bych že se zátěží vepředu asi bude přední brzda bezpečnější než na klasickém kole.
Jo zapomenout na náklad se mi ještě nepodařilo : D Ale jasně, na průjezd úzkými místy se hodí vidět.

Petr766

Nesmysl. Ale aktivisti cítí dotace. Jako v Praze Automat nebo nově Šindelář v Brně. V podstatě je to jen nouzovka někde v centru, jinak je vždy efektivnější dodávka nebo částečně pěší doručovatel.

MHD

No efektivní… Chtěl bych vidět srovnání produktivity s dodávkou.

Jiří Kocurek

Rozvoz po areálu, do 300 metrů daleko a tak, pizzu, poštu… Ale brambory do školní kuchyně sotva.

mirek

Na to není. Ale pro zásilky a menší balíčky, který je velká část, po centru je to ideál. Oproti obrovským dodávkám, které všude překážejí.

dejf

vepřovou půlku si na tom představuju 😀

Jakub P

Dodávka za současných podmínek, kdy jsme si zvykli a tváříme se, že je v pohodě, když dodávky s balíkama stavěj kdekoli, i když tím třeba překážej provozu nebo výhledu. Nebo v hypotetickým případě, že by kurýři v autech začali dodržovat pravidla silničního provozu včetně těch pro zastavení a stání? Mě přijde, že pokud by někdo začal stání rozvozovejch aut a dodávek kontrolovat, celej systém rozvozu automobily by se ve větších městech prakticky okamžitě úplně zhroutil… Ne, že by kurýři na kolech nic neporušovali, taky to dělaj. Ale pokud by se stalo dodržování předpisů standardem, přijde mi, že kola by měla… Číst vice »

Jiří Kocurek

Pokud dodávka přivezla zboží, tak bude do 15 minut pryč. Dost často mají výjimku ze zákazu, jen to z ulice není vidět. Podobně jako mají výjimku ze zákazu vozidla údržby chodníků.

Jiří Kocurek

A jinak by bylo zajímaé sledovat, co by nastalo, kdyby místo 1 dodávky přijelo 5 šlapohybů a zabraly by totéž místo. Zrušit obchodníka?

Jakub P

1) psal jsem o balíkovkách a rozvozech jídla na adresy, zásobování obchodů je trochu jiná kapitola. 2) I kdyby přijel konvoj 5 velkých cargo kol najednou místo jedné velké dodávky (což se velmi pravděpodobně nestane, daleko spíš se tam, pokud toho na to jedno místo bude tolik a dodávka tam nebude smět, jedno nebo dvě ty cargo kola otočí víckrát a najednou tam bude stát max. jedno). Furt je to pět menších kusů, který je daleko větší šance tam dostat a na vyložení zaparkovat rozumně, než jeden pětinásobnej. A vždycky se daj vykládat po jednom, zatímco ostatní čekaj opodál na… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže místo 1 člověka se bude platit 5x tolik lidí. No hádejte, adresát to nezaplatí, takže… ?

Jakub P

Znova opakuju, je to hypotetickej okrajovej případ, kterej v praxi nejspíš nenastane, nebo jen na pár místech, kam se nic většího prostě nedostane (takže provozovateli nezbyde, než zaplatit pět cest cargokola), případně výjimečně, když ta dodávka nebude k dispozici. Hlavní využití bude u menších zásilek, který to cargokolo jednoduše uveze najednou, případně pobere najednou i několik zásilek na víc míst. To jen vy jste si zas vymyslel úplně okrajovej případ a děláte, jako by byl jedinej podstatnej.

Jakub P

Že tam zpravidla nestojej dlouho nepopírám. Ale že masivně porušujou předpisy pro zastavení a stání je realita. Určité výjimky maj někteří zásobovači pro konkrétní obchody. Občas je někde zákaz vjezdu mimo zásobování, OK, tam taky beru, že se to rozvozů může týkat, i když je to asi případ od případu. Ale výjimka pro stání na chodníku nebo na přechodu pro balíky a rozvozy jídla? Tu bych fakt chtěl vidět, tu IMO opravdu nemaj a stojej na nich každou chvíli…

dejf

tak v principu máte pravdu, ale bohužel to vychází z ekonomiky těch rozvozovejch služeb. to že někdo dokáže za blbou stovku nabrat někde na druhym konci republiky balík a druhej den ho zpravidla dovézt na určenou adresu považuju za zázrak. a aby to finančně nějak vycházelo, tak se to musí dělat rychle. a překvapivě parkování „na prasáka“ to zrychluje asi nejvíc. otázka je, kolik zákazníků by bylo ochotno si připlatit za verzi, že dodávka zaparkuje na nějakym legálnim místě 300 metrů od cílové adresy a kurýr to dotáhne na paleťáku nebo donese v teplejch. protože by to doručení stálo dvoj,… Číst vice »

Jakub P

Jo, jsou místa, kde to nevadí, nebo místa, kde nemaj kurýři problém najít rychle legální místo pro šestimetrovou dodávku. Ale v širších centrech velkejch měst je takovejch míst minimum, takže tam často stojej na místech, kde v lepším případě jenom překážej, v horším způsobujou nebezpečný situace. A mít celý, poměrně rozšířený a rostoucí odvětví, závislý na ignorování předpisů mi prostě nepřipadá v pořádku. S tou ochotou připlatit si za kurýra, kterej pojede a bude stavět podle předpisů máte bohužel asi pravdu, ale nabízí se pak otázka, jestli by aspoň ti nebezpečně jezdící a parkující kurýři neměli dostávat tolik pokut a… Číst vice »

dejf

No jenže to by generovalo tlak na samosprávy, aby zřídily parkování pro kurýry a udržovaly je volné. A to smrdí prací. Ignorovat problém je pro samosprávy mnohem pohodlnější. Ono pokutovat něco k čemu není rozumná alternativa a je normální a zažité znamená že při příštích volbách čao bella…

Jakub P

Chápu, mě jen přijde úsměvné, kolik lidí tvrdí, že žádnou alternativu hledat a vymýšlet nepotřebujem, že to s auty funguje. A nechtěj vidět, že ten systém s auty „funguje“ jen díky tomu, že dostávaj ve městech i oficiálně neúměrně moc místa a když jim ani to nestačí, tak si další místa prostě zaberou na úkor lidí bez aut. No píšu úsměvné, ale není to moc veselej úsměv.

Jackub

Kdyby to bylo takové terno a velká díra na trhu, tak se to rozjede samo a nebude potřeba žádný módní „startup“. Banky by na to daly rády peníze, kdyby viděly životaschopný business plán. Takhle to vypadá, že to asi moc výdělečné nebude, zato to bude ideologicky správné. Nedivil bych se, kdyby cílili na získání dotace na módní záležitost, stejně jako všechny firmy, které poskytují sdílení (čti půjčování) kol… :-/

Martin Chovanec

Prosím pěkně, kde banky „dávají“ peníze do podnikání, kam se mám hlásit?
Nebo myslíte půjčku? To je trochu něco jiného než investice.

Jiří Kocurek

Z kontextu je snad jasné, že se jedná o úvěr.

Jackub

Děkuji vám. Ano, myslel jsem samozřejmě úvěr. kdo chce, pochopí, kdo ne… Aneb jak praví stará moudrost – chytrému napověz, hloupého kopni… 😉

Martin Chovanec

Pardon, mně jednoduše není jasné, co je za problém s tím, že je to startup.
Pokud bych něco podobného zakládal, tak taky budu rád, když za mnou přijde investor, který mi dá peníze na rozjezd, bude se zajímat a bude mi radit.
O podnikatelskou půjčku jsem nikdy nežádal, ale obávám se, že banka vám dá jenom peníze, ale s businessem moc radit nebude.