Veledílo u Budějovic se otevře v prosinci. Prošli jsme se tunelem Pohůrka, podívejte se

Stavba tunelu Pohůrka u severního portálu (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka u severního portálu (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nyní začíná technologicky nejobtížnější část, tedy vystrojení tunelu technologiemi a sítěmi.

Kilometrový tunel Pohůrka na dálničním obchvatu Českých Budějovic se motoristům otevře ve druhé polovině letošního prosince. Potvrdil to dnes mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl při procházce tunelem, na kterou pozval novináře.

„Stavebně je prakticky hotovo a nyní začíná technologicky nejobtížnější část, tedy vystrojení tunelu technologiemi a sítěmi,“ řekl Rýdl. Podle něj bude tunel Pohůrka v prosinci připraven přijmout provoz, další měsíce se ale bude i s přilehlou dálnicí dodělávat.

V tunelu se bude jezdit rychlostí 100 km/h. Vozovka v každém ze dvou tubusů bude široká 12 metrů, betonové stěny tunelu jsou široké 80 centimetrů a strop metr. „Laicky řečeno jde o celkem 76 krátkých tunelků, které jsou nasazeny na sebe. Je to kvůli dilataci,“ doplnil Rýdl.

Ještě před zprovozněním si bude moci dálnici D3 na obchvatu Českých Budějovic (včetně tunelu) prohlédnout veřejnost. Den otevřené dálnice plánuje ŘSD na začátek září, podle Rýdla půjde o poděkování obyvatelům Budějovic a okolí za trpělivost se stavbou.

Obchvat s tunelem se měl totiž původně otevírat v září 2022. Tunel se měl původně stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a nakonec podlaha. Kvůli spodní vodě se ale muselo přejít k metodě krabice, kdy se nejprve musí vyhloubit celá jáma, a do ní se „položí“ železobetonové vodotěsné těleso.

Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem, díky vodotěsnosti obou trub ale nepotřebuje permanentní odčerpávání vody. Ta se do tunelu nedostane. Součástí vybavení tunelu nicméně budou čerpadla pro případ nenadálých živelných událostí.

Tunel je součástí úseku D3 Úsilné – Hodějovice, jehož stavbu slavnostně zahájil v dubnu 2019 tehdejší ministr dopravy Dan Ťok. Stavbu podle ŘSD zdržela například i likvidace černé skládky, covid nebo nedostatek materiálu po napadení Ukrajiny Ruskem.

Zdržení způsobilo, že se řidiči na jihu Čech dočkají koncem roku hned 30 kilometrů dálnice najednou. Vedle dvacetikilometrového obchvatu Českých Budějovic, který tvoří úseky Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín, by se měl otevřít i navazující devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice nádraží. Rýdl to dnes potvrdil.

Stavbu úseku Úsilné – Hodějovice provádí sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice.

Dálnice D3 severně od tunelu Pohůrka už má asfaltovou vozovku (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDálnice D3 severně od tunelu Pohůrka už má asfaltovou vozovku (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba D3 v jižních Čechách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTunel Pohůrka tvoří dvě trouby, jižní portál (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTunel Pohůrka tvoří dvě trouby, jižní portál (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVozovka v tunelu Pohůrka bude ještě zhruba o metr výše. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTunel Pohůrka bude disponovat únikovými schodišti na povrch (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka u severního portálu  (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka u severního portálu  (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSeverní tzv. Pražský portál tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSeverní předpolí tunelu Pohůrka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSeverní tzv. Pražský portál tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKabelová komora u severního portálu tunelu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPodlaha tunelu Pohůrka je zatím výrazně níže než obrubníky, vozovka s nimi bude zároveň (28. 5. 2028). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPodlaha tunelu Pohůrka je zatím výrazně níže než obrubníky, vozovka s nimi bude zároveň (28. 5. 2028). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní Linecký portál tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní předpolí tunelu Pohůrka, kde vzniká stejnojmenná křižovatka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTunel Pohůrka mizí v krajině (28. 5. 2024). Pramen: ŘSDTunel Pohůrka mizí v krajině (duben 2024). Pramen: ŘSDPráce v tunelu Pohůrka (duben 2024). Autor: Hochtief CZ

 

Tagy D3 ŘSD tunel Pohůrka Úsilné - Hodějovice
60 komentářů