Veledílo u Budějovic se otevře v prosinci. Prošli jsme se tunelem Pohůrka, podívejte se
Nyní začíná technologicky nejobtížnější část, tedy vystrojení tunelu technologiemi a sítěmi.
Kilometrový tunel Pohůrka na dálničním obchvatu Českých Budějovic se motoristům otevře ve druhé polovině letošního prosince. Potvrdil to dnes mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl při procházce tunelem, na kterou pozval novináře.
„Stavebně je prakticky hotovo a nyní začíná technologicky nejobtížnější část, tedy vystrojení tunelu technologiemi a sítěmi,“ řekl Rýdl. Podle něj bude tunel Pohůrka v prosinci připraven přijmout provoz, další měsíce se ale bude i s přilehlou dálnicí dodělávat.
V tunelu se bude jezdit rychlostí 100 km/h. Vozovka v každém ze dvou tubusů bude široká 12 metrů, betonové stěny tunelu jsou široké 80 centimetrů a strop metr. „Laicky řečeno jde o celkem 76 krátkých tunelků, které jsou nasazeny na sebe. Je to kvůli dilataci,“ doplnil Rýdl.
Ještě před zprovozněním si bude moci dálnici D3 na obchvatu Českých Budějovic (včetně tunelu) prohlédnout veřejnost. Den otevřené dálnice plánuje ŘSD na začátek září, podle Rýdla půjde o poděkování obyvatelům Budějovic a okolí za trpělivost se stavbou.
Obchvat s tunelem se měl totiž původně otevírat v září 2022. Tunel se měl původně stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a nakonec podlaha. Kvůli spodní vodě se ale muselo přejít k metodě krabice, kdy se nejprve musí vyhloubit celá jáma, a do ní se „položí“ železobetonové vodotěsné těleso.
Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem, díky vodotěsnosti obou trub ale nepotřebuje permanentní odčerpávání vody. Ta se do tunelu nedostane. Součástí vybavení tunelu nicméně budou čerpadla pro případ nenadálých živelných událostí.
Tunel je součástí úseku D3 Úsilné – Hodějovice, jehož stavbu slavnostně zahájil v dubnu 2019 tehdejší ministr dopravy Dan Ťok. Stavbu podle ŘSD zdržela například i likvidace černé skládky, covid nebo nedostatek materiálu po napadení Ukrajiny Ruskem.
Zdržení způsobilo, že se řidiči na jihu Čech dočkají koncem roku hned 30 kilometrů dálnice najednou. Vedle dvacetikilometrového obchvatu Českých Budějovic, který tvoří úseky Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín, by se měl otevřít i navazující devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice nádraží. Rýdl to dnes potvrdil.
Stavbu úseku Úsilné – Hodějovice provádí sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice.