Správa železnic postavila Pardubicím lávku přes nádraží, vedení města se podivuje ceně za údržbu
Nová lávka se otevře na konci května.
Za údržbu lávky nad železnicí, která vede přes koridor od vlakového nádraží na sídliště Dukla, bude město Pardubice platit ročně 7,5 milionu korun. Částka se na první pohled zdá vysoká, až roční provoz ukáže skutečné náklady, řekli zástupci města. Lávku stavěla Správa železnic a zprovozní ji na konci května.
„Nás ta částka provozních nákladů nemile zaskočila, protože se na první pohled může zdát vysoká. Nicméně je potřeba říct, že se jedná o nový provoz a první rok ukáže skutečné náklady. Město pak bude mít možnost si údržbou vysoutěžit samo,“ řekl náměstek primátora Jakub Rychtecký (Žijeme Pardubice/SOCDEM).
Lávka je součástí modernizace železničního koridoru, která v Pardubicích spěje ke konci. Slavnostní zakončení projektu plánuje Správa železnic koncem května. Lávku původně mělo stavět město, ale nakonec se domluvilo se Správou železnic, že ji postaví. Město na lávku menší částkou přispělo a má se stát jejím vlastníkem a zároveň ji udržovat.
Lávku přes pardubické nádraží otevřou se zpožděním, město nestihlo postavit přístup
Před několika týdny mezi městem a Správou železnic neexistovala finální dohoda. Podle náměstka Jana Hrabala (ANO) je smlouva o provozu lávky a její údržbě již připravená včetně vyčíslení nákladů na údržbu. Podle návrhu se město stane vlastníkem lávky za 300 milionů korun zhruba do roka.
„Finanční zátěž je značná, ale musíme si uvědomit, že částka obsahuje platby ze elektrickou energii, revize a kontroly eskalátorů a výtahů. Lávka je nad trakčním vedením, na koridorové trati, to zvyšuje náklady na její údržbu. Úklid byl vysoutěžený za více než tři miliony korun, elektřina za 2,5 milionu korun,“ řekl Hrabal.
Podchod vnímán jako nebezpečný
Lávku si prosadilo město. Pardubice jsou prakticky jediným městem v zemi, kde lávku přes trať postavila jen ze svého rozpočtu Správa železnic. V jiných městech si podobné stavby financují města. Například Cheb si na loni otevřenou lávku za čtvrt miliardy korun musel zajistit financování sám.
Cheb otevírá druhou nejdelší lávku v zemi. Překlenula 43 kolejí, dostala antisprejerský nátěr
V minulosti se probírala také varianta výstavby podchodu, který by byl na údržbu méně náročný, protože lávka vede nad trolejemi. Podle Hrabala je lávka lepší v tom smyslu, že jednou na Dukle zaústí do parkovacího domu, který tam město později postaví.
Ředitel městské policie Jan Halda k tomu dodal, že podchody na nádražích bývají lidmi vnímané jako nebezpečná místa. V Pardubicích sice jsou podchody pod železniční tratí, ale jsou krátké, podchod od hlavního nádraží na Duklu by byl dlouhý stovky metrů, upozornil primátor Jan Nadrchal (ANO).
„Byl by to uzavřený prostor, z kterého není úniku. Určitě toho nelituji, byť jsem u toho rozhodnutí, že to bude lávka, nebyl. Myslím si, že je důležité, že konečně vzniká toto spojení, a jestli je vrchem, nebo spodem, nehraje roli,“ dodal primátor.