ŘSD utrpělo ve sporu o D49 Pyrrhovo vítězství. Ekologové mají znovu navrch

Stavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDStavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

Úspěšné soudní tažení ekologů ohrožuje letošní termín otevření D49, a tím i plány státu na otevření 118 nových dálničních kilometrů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si aktuálně připsalo soudní vítězství v letitém a mnohovrstevnatém sporu s ekology o dálnici D49 v úseku Hulín – Fryšták. Slavit ale nejspíš nebude.

Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl kasační stížnosti ŘSD a zrušil únorové rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který na základě žaloby ekologů (Děti Země a spolek Egeria) zrušil územní rozhodnutí k 22 objektům. Z nynějšího rozsudku nicméně plyne, že krajský soud by měl po nápravě některých nedostatků potvrdit vítězství ekologů.

Konkrétně ve sporu jde o vydané změny územního rozhodnutí (vydal je Krajský úřad Zlínského kraje) u protihlukových stěn, odlučovačů ropných látek a také provizorního napojení dálničního úseku na silnici II/490, která spojuje Fryšták a Zlín.

Bez těchto objektů nelze dálnici otevřít motoristům, navíc by šlo o pouhou slepou silnici do polí u Fryštáku. Úplně mimo realitu tak není představa (alespoň dočasné) cyklostezky a bruslařské dráhy. Dálnice se znovu staví od konce roku 2021 a hotova měla být letos koncem roku.

„U sporu o zákonnosti změny územního rozhodnutí pro část dálnice došlo ke kuriózní situaci, neboť krajský soud ho sice z pěti důvodů zrušil, ale u jednoho bodu se opřel o nepřímý podklad, neboť ty originální ve spise prý nenašel. NSS ale tyto originální podklady ve spise našel. Očekáváme tedy, že krajský soud během několika týdnů rozhodnutí o změně umístění části dálnice opět zruší,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

D49 Hulín - Fryšták včetně provizorního napojení u Fryštáku. Pramen: ŘSD

D49 Hulín – Fryšták včetně provizorního napojení u Fryštáku. Pramen: ŘSD

U ostatních námitek NSS dospěl k závěru, že krajský soud posoudil žalobu správně. Potvrdil tedy, že o změně umístění stavebních objektů souvisejících s dálnicí rozhodl krajský úřad nezákonně, když se vůbec nevypořádal s námitkami účastníků, ba k jejich vypořádání neuvedl podle soudu vůbec nic. Krajský úřad chyboval také v tom, že do změny územního rozhodnutí nezahrnul všechny podmínky stanoviska EIA.

Ekologové letos v kauze D49 tahají u soudů za výrazně delší konec než ŘSD. Jen před několika dny vydal NSS jiný verdikt, ve kterém dal za pravdu Dětem Země. Soud vyhověl rozkladu spolku a zrušil stavební povolení k 62 objektům.

„Další postup ohledně správního rozhodnuti je zejména na rozkladové komisi ministerstva dopravy, kam byl spis vrácen. Z hlediska stavby musí být stanoven rozsah konzervačních prací pro minimalizaci škod plynoucích ze zastavení realizace akce,“ reagoval šéf ŘSD Radek Mátl s tím, že letošní termín otevření dálnice je ohrožen.

Byl to přitom Nejvyšší správní soud v Brně, který otevřel cestu k dostavbě léta zablokované dálnice, když v roce 2019 s definitivní platností zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. Spor se týkal výjimek pro chráněné druhy.

Ředitelství silnic a dálnic tak mohlo pokračovat ve stavebním řízení, které pravomocně získalo v listopadu 2021. Ministr dopravy zamítl šest rozkladů, které proti povolení podaly čtyři spolky (Vizovické vrchy, Spolek pro ekologii Kostelec, Egeria a Děti Země) a dvě fyzické osoby. Spolky (už po zahájení stavby) následně pohnaly věc k Městskému soudu v Praze, který ovšem stavební povolení potvrdil.

Věc se tak dostala k Nejvyššímu správnímu soudu, který loni v září odmítl rozklad spolku Egeria, následně ale dal za pravdu Dětem Země a zrušil rozhodnutí ministra dopravy i městského soudu.

Příprava a stavba D49 se svou délkou vymyká i tuzemským zvyklostem. Stavbu dálnice D49 silničáři slavnostně zahajovali už v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy pod heslem „vyhladovění stavebních firem“ stavbu zastavilo. K obnovení došlo po dlouhých soudních tahanicích až v prosinci 2021.

Aktuální úspěšné tažení ekologů ohrožuje plány ministerstva dopravy na nevídaný počet nových dálničních kilometrů v letošním roce. Letos by se mělo otevírat rekordních 118 nových kilometrů, bez úseku Hulín – Fryšták to bude pouze zhruba 100 kilometrů. I tak půjde o rekord. Dosud vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006.

Tagy D49 D49 Hulín - Fryšták
114 komentářů