ŘSD utrpělo ve sporu o D49 Pyrrhovo vítězství. Ekologové mají znovu navrch

Stavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDStavba D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

Úspěšné soudní tažení ekologů ohrožuje letošní termín otevření D49, a tím i plány státu na otevření 118 nových dálničních kilometrů.

114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Farda

Tito levicoví extrémisté jen škodí pod záminkou ochrany přírody. Oni nestaví člověka, jeho život a zdraví ani na úkor žáby. Lidé žijící u průtahů měst plných zplodin a prachu je vůbec nezajímají.

Zdenek Hrdlicka

Je teda boží, že za 16 let nikdo neřešil, že stavba končí v polích…

tarten

Takže na dokončení té dálnice bude potřeba víc peněz a víc betonu?

Radek

Jo mě by zajímalo jestli tohle co všechno blokují a žijí z našich peněz jezdí na koní a po louce když jim ta doprava tak vadí

Doom

Ne, jen jsou to pokrytci

Jaaa

Černobílé vidění?

Té dopravy je prostě moc.
Navíc tady byl porušen zájem ochrany prostředí. To není legitimní?

Petr

Proč spolek Egeria z.s. neblokovala na D55 obchvat Otrokovic? A jó, oni mají v Otrokovicích kousek od hlavního tahu městem sídlo. Nějaký Zlín, který na obchvat teprve čeká a všechny kamiony, které projíždí městem, případně okolními vesnicemi jsou nejspíš v pořádku. Myslím ekologicky méně závadné při posunování v kolonách městem, než při optimální jízdě optimální rychlostí po dálnici.

Pavel

Myslím, že jediným řešením problému s ekologickými organizacemi je odříznout je od státních peněz. Pak se celá organizace rozpadne, protože proč by to dělali, když z toho nic nekouká. A bude klid. Proč platíme lidem, kteří prodražují státní zakázky?

Jaaa

Ale jistě. Chybu sice udělal úřad veřejné moci, ale může za to občan, který uplatňuje svoje zákonné právo!

Je opravdu absurdní, jak si někteří Čecháčci vykládají spravedlnost…

SYN

Tak jistě, žaloby spolků chyby zásadně neobsahují?? Proč to zde zmiňuji? Protože je TAKÉ platíme z daní…

Jaaa

A dál? Zákony se můžou porušovat, nebo o co vám jde?

none

Máme mít jen polní cesty. Vyřešilo by to to velké množství kamionů, který to tady křižují sem a tam 😃

Karel

Kdyby nebylo těch kamionů, tak máš v obchodech prázdné regály jako za bolševika…

Jarda

na 17 km obslouží D47 jen 20000 obyvatel? by si tu zbytečnou dálnici měli zaplatit sami…mrhání penězi.

tomash

A nemohl by se letos otevřít aspoň úsek od D1 po exit Holešov? Přiznám se, že se v těch odvoláních a rozkladech už vůbec nevyznám, takže nevím, na kterých úsecích D49 jsou neplatná SP/ÚR/EIA.

SYN

Bylo by to absolutně logické (např. by tento úsek nebyl slepý ani když nezíská povolení sjezd u Fryštáku, a nemusely by se řešit „záchovné práce“) ale to zní moc rozumně, to nejspíš nejde 🙁

Roman

Pan Patrik by měl ve Zlíně a Slušovicích udělat veřejnou diskuzi, že tu skoro postavenou dálnici vlastně nepotřebují. Jen nevím, zda by zůstalo jen u slov…

Pája

To zní jako hodně dobrý nápad na krásný večer. 😃 Kdy a kde?

Granja

Lékařů začíná být všeobecně málo a Vy jim chcete ještě přidávat práci.

Jaaa

A proč tam tu diskusi neuspořádáte sám?

Jarda

ŘSD by mělo podat další rozklad a další soud by měl přihlédnout i k tomu, že dálnice defakto už stojí.

Jarek

Kdo financuje organizace Děti zěmě apod.?

Pako

Já, vy, my všichni normálně pracující ze svých daní. Fakt děkujeme Páťo, si ty prachy hezky užij!

Jarda

a to víte, nebo si to cucáte z prstu?

Dálnice

Nedelal bych z toho kovbojku. Za par tydnu se do spisu zacte jiny soudce s jinym pravnim nazorem, najde co ten prvni nenasel a vylosuje jiny rozsudek…

Avoda

Něco pro redakci.
Ekologie je věda, jež se zabývá popisem, analýzou a studiem vztahů mezi organismy a jejich prostředím.

Nic z toho tyto spolky nedělají. Přestaňte je tak prosím konečně titulovat, stejně jako označovat jejich členy a představitele za ekology. Astronauta z nikoho neuděláte tím, že ho takto bude titulovat, nebo že se tak bude titulovat sám.

Používejte pouze ternín spolek a člen spolku, popř. jejich jména.
Věta „Spolky letos v kauze D49 tahají u soudů za výrazně delší konec než ŘSD. “ je výrazně pravdivější, než ta Vaše původní.

lvy

A nemůžou raději používat označení dle skutečnosti, tedy například ekoterorista?

Jaaa

Člověk je taky organismus a vytváří si kolem sebe prostředí – včetně betonování pruhů krajiny. Takže ať se vám to líbí nebo ne, jsou to věcně ekologičtí aktivisté.

tarten

S „logií“ to má málo společného. Rozumný název je ekoaktivisté.

Dejv

Aaaa, ekoteroristi opět udeřili.

Jarda

vy je nesoudíte.

Ondřej

Proč jsou ty spolky furt nazývány jako ekologické? Ekologie je o ochraně životního prostředí a není to špatně věc. Těm spolkjm ale o žádnou ekologie nejde a chtějí jen zdržovat a blokovat.

Adam Ř

Ne, ekologie je vědecký obor zabývající se vztahy v živé přírodě, nikoliv o ochraně

Avoda

Což oni stejně nedělají.

Jaaa

Jsou to spolky ekologicko – aktivistické. 😉

kodl

Ceska republika, zeme vizi, letaku a planu, bez nadeji na uskutecneni…

Neni tady uz vubec podstatne, kdo za co muze, jestli je vinikem ekologicky fanatismus, neschopnost statnich uredniku a byrokratu, anebo soudcovska zvule. Podstatne je proste to, ze tento stat jiz 30 let fatalne selhava v budovani infrastruktury pro vice nez 10 milionu obcanu a to, ze opet selhal a dalnice se opet prestane stavet.

kodl

Kdo se jeste nad necim takovym vlastne pozastavuje? Vzdyt se z toho stal naprosty standard v tomto state, ze neco nejde. Defakto do te miry je to bezne, ze obcane maji naproste pravo tvrdit, ze v tomto state nic nejde.

Frantisek X

Dálnice ale neslouží přímo všem těm deseti milionům, na rozdíl od zdravé krajiny. Spousta věcí by se nemusela vozit tak daleko anebo nutně po silnici, jen je to teď výhodné. Pozor na to při vášnivé argumentaci.

kodl

Dalnice, potazmo dopravni infastruktura, slouzi direktne i indirektne naprosto vsem obcanum tohoto statu. I kojencum musi nekdo na vesnici do jednoty ci vecerky plenky dovezt..

To, co pisete vy, je pohadka.

Petr David

Pište, prosím za sebe. Já se bez tahání stejného zboží proti sobě obejdu, preferuji co nejkratší dovoz a podporuji domácí producenty.
O té pohádce souhlasím, dokud budou lidi, pro ktré je konzum na prvním místě, potud bude dostávat příroda na frak.

SYN

Jasně, a to že je na nějakém výrobku napsáno „vyrobeno v ČR“ je a) vždycky pravda b) znamená to že i suroviny (u potravin třeba osivo, hnojiva) se taktéž vyráběly na místě?
Neříkám že někdo nemá snahu, ale spoustu věcí vůbec neovlivní…
MMCH máte štěstí že váš obchod v kterém nakupujete má vlečku??

Martin Lér

Ta konkrétní lokalita také neslouží všem 10 milionům. Pozor při vášnivé argumentaci.

Zlámalík

Pozor na pohled „já bydlím v přízemí, mě nezajímá, že střecha teče“.

J.K.

To jde aplikovat na obě strany sporu.

Petr David

Tím tečením máte na mysli ničení ŽP? Potom souhlas.

Cikcak

To je pravda, ale stále se jedná o páteřní komunikační síť, která desítky let není dokončená. Nestaví se to jen tak z plezíru. Na jedné straně ochrana přírody, která je v tomto území zcela jistě opodstatněná, na straně druhé chybí moderní (záměrně nechci psát kapacitní) propojení pateřní D1 v ČR a téhož v SR ve směru Praha, Poprad, Žilina. Zrovna D49 toto měla naplnit, kde ale kromě chronických problémů v rozestavěné části postupně dochází k redukci kapacity přes masiv Karpat a kdoví, kdy to bude. Nechci spekulovat, jestli je to dobře nebo špatně, ale pokud v tomto směru poptávka existuje,… Číst vice »

Honza D.

Tato komunikace se za dob Československa uváděla jako D1 a byla to páteřní dálnice až na sovětské/ukrajinské hranice.

Radim

A neměla spíš vést původně jižněji okolo UHH směr Trenčín a dál pak na Žilinu?

Jaaa

“Nestaví se to jen tak z plezíru.”

V podstatě stavî.

Pája

A v tomhle státě někdo má odvahu plánovat stavbu VRT 😃

Air Traveller

Takze radsi zůstaneme u fiakrů?

Frantisek X

Až bude veškerá doprava na silnicích k tomu nyní uzpůsobovaných, nebude VRT prakticky k ničemu, kromě dalšího zvyšování objemů.

Pája

V tom bych si s Vámi dovolil nesouhlasit. Čas dopravy při použití VRT je ve státech, kde jsou rozvinuté, opravdu jinde než sebelepší bourák. Ne že by rychlá auta nebyla fajn, ale kolona aut celoročně za každého počasí svištící 250 – 350 km/h asi není úplně to, co bych chtěl zažít.

MartinS.

Já bych tedy to auto svištící 250 – 350 km/h nechtěl ani řídit… Ale vlakem do Brna za hodinu a do Ostravy za 2 bych se rád svezl.

Pako

Ale na odvedení pozornosti od špatné správy stávající sítě to bohatě stačí. A navíc se v tom krásně točí penízky. Moc penízků.

vlachjan

Zajmalo by mne, zda-li byla nějaká možnost, jak tato rizika minimalizovat, například tím, že by ŘSD aktualizovalo dokumentaci a požádalo o stavební povolení na ony staby ještě jednou, podle stávajcí legislativy, zatímco by běžel soudní spor o stávajcí povolení…

mgr.pavel

Mně je celkem jedno jak moc (ne)mají ekologové pravdu.

Já zde vidím brutální impotenci českého státu, co na jedné straně chce něco stavět, strašně dlouho a strašně moc chce stavět, a není toho schopen.

Ať už jsou ekoteroristé sebehorší prudiči nebo ať už mají ve své argumentaci pravdu, to je vedlejší. V obou případech jen nastavují zrcadlo českému státu a ukazují, jak si neumíme vládnout.

Nechci zde vládu pevné ruky, žádného despotu. To je opačný extrém. Ale chci, aby když si stát určí priority, aby jich dosáhnul.

Air Traveller

Takže ano, voláte po despotovi a omezení demokratických principů…

off

Překvapivě jsou i jiné cesty – třeba zjednodušení a zpřehlednění legislativy, zjednodušení procesních postupů atd.

ondra

tak současný pan ministerský předseda nás už 2 roky ujištuje,že jsme se pod vedením jeho vlády stali ekonomickými tygry vesmíru,takže to co popisujete už jistijistě nastalo

Dálnice

Vam Fiala tvrdi, ze jsme ekonomickymi tygry vesmiru?

mgr.pavel

Máte černobílé vidění světa. Proti kterému se ve svém příspěvku explicitně vymezuji.

Poláci staví dálnice o 106. Rakousko je dávno u Mikulova, staví železnice, super. Švýcarsko je infrastrukturou daleko, daleko, daleko před námi.

Je v některé z těch zemí despocie? Není, pane černobílý.

Air Traveller

A my snad dalnice nestavime?

Nemuzete pausalizovat na zaklade par useku, kde se nedari…

Vzdyt take stavime o 106, za 30 let jsme stihli dostat do stavu dokonceni (nebo pokrocile faze vystavby) cele dlouhe useky, jako D5, D8, D11, D35 a radu dalsich … tak co tady vykladate o neschopnosti? 🙂

A mimochodem, to ze v nasich novinach nepusou o sporech s nimbysty za hranicemi CR, jeste neznamena, ze je nemaji.

TPal.

Jenže těch úseků je překvapivě hodně. Hlavně v okolí Zlínského kraje.

Frantík

Protože se tam staví obecně dost staveb. Nějaká blokáda byla u Spytihněvi, ale nepoložila to, stejě tak další úsek relativně v pohodě. Ostudou je teda ten kruháč, který už měl být hotový dávno.

Zlámalík

„…o změně umístění stavebních objektů souvisejících s dálnicí rozhodl krajský úřad nezákonně, … Krajský úřad chyboval také…“
Ono by stačilo, kdyby stát pracoval dobře. Netřeba despocie ani omezování práv kohokoliv. Jestli k „vítězství“ protistrany stačí, že stát dělá chyby, pak je to sakra špatně.

Marian Kechlibar

Pokud je prostředí nastaveno dostatečně komplikovaně, což u nás je, vždycky uděláte nějaké chyby.

lojzik

kdyby byla všude chyba kvůli které lze zastavit stavbu, tak by se nestavělo vůbec nic, což evidentně neplatí. Problém neni v komplikovaném prostředí, ale že ŘSD na připomínky systematicky dlabe a úřady mu jdou na ruku a nechávaj to být a občas to holt nevyjde.

Marian Kechlibar

Naše stavební právo je obecně ve světovém srovnání někde na úrovni Afriky. Netýká se to jen liniových staveb. A ano, NIMBY je globální fenomén, ale to není důvod se nesnažit tu naši konkrétní situaci zlepšit. A srovnávat se přitom musíme. To, co uvádíte jako dobrý výkon za 30 let, je spíš nic moc. Třicet let je hodně času. Základní síť dálnic v Americe (Interstate Highway System) se začala stavět na základě Federal Aid Highway Act of 1956 a za 35 let měli pokryté celé USA. Z D35 se za tu dobu podařilo postavit kousíček jménem Pardubice – Časy – Ostrov…… Číst vice »

Dálnice

Nevim, co ma Rakousko u Mikulova ale dalnice to urcite neni…

MartinS.

Rakouská A5 končí 3,5 km od centra Mikulova a 1,6 km od státní hranice. Pak jí pravda asi 3 km chybí, ale na dohled od Mikulova už Rakušani jsou.

Martin Lér

Já to beru tak, že i to ŘSD se o něco posunulo, v současné době zahajované stavby jsou menší průser. Ano, něco se někdy najde, ale předtím byla výjimka zakázka bez pruseru, teď je to naopak. Přijde mi, že ŘSD fakt vyrostlo, naučilo se.

Frantík

A vy myslíte, že stát = vláda, chce skutečně něco stavět? Možná tak občané chtějí aby se něco stavělo, ale jiným to zas vyhovuje, když se pořád projektuje, stavby se otevírají a zavírají…

HonzaK

Jasne, ze Patrik sikanuje, ale jako kde to jsme, kdyz stat neni schopnej dodrzovat svoje vlastni predpisy…

L.

Ale on ten problém většinou není „V zákoně je napsáno A, ale stát udělat B.“, ale „V zákoně je napsáno A, stát udělal A, ale my si myslíme, že to není to správné A.“ a nastává bitva slovíčkaření a dojmologie.

Vladimír M.

Dejme tomu, ale pak by to asi chtělo jednoznačnější znění zákona. I to padá na hlavu státu.

L.

Zákon bude mít vždycky nějaké stupně volnosti, jinak by byl reálně nepoužitelný.

Plus do znění těch zákonů mají/měly tentenci zasahovat (lobovat) právě ty organizace, které se teď podle nich odvolávají.

Lojza

A Kupka si už brousil nůžky 😉

mgr.pavel

Třeba mu to vyjde aspoň s tunelem na VRT trati kolem jeho vilky, mrk mrk mrk 😉

(prostý sarkasmus, právě snaha zalíbit se Kupkovi dlouhým tunelem zapřičiní řadu velkých zdržení a zdražení)

Ferda

Skvělej vtip, i když vlastně k pláči. Střihnout si pásku u tunelu v jeho rajonu, to on považuje za vrchol své politické kariéry… 😉🙂

libor

Podle mě v této zemi je zbyteční plánovat VRT, protože to se nikdy nepostaví. Důvodem nebudou peníze, ale značný odpor různých aktivistů….

libor

..*zbytečné plánovat..

Frantisek X

Nebude příčinou spíše ona „dostavěná síť dálnic“? Co potom s kolejemi, když jim vezmete i tu vzývanou přepravu nad 300, pardon, 800, ne, vlastně 1000 km?

RadekR

Zrovna v tomto případě ten úsek bude dávat smysl jedině s tím navazujícím, takže když se to o půl roku zdrží, tak se snad nic nestane. To, že je to celé smutný příběh asi víme všichni.

vlachjan

Problém je, že ten navazujcí úsek se uvažuje začít stavět až 28, a lze předpokládat, že v případě průtahů na tom stávajcím bude zaháhjení prací na tom návazném odkládáno do doby, než bude zcela dostavěn ten současný.

Kuba2

Tip pro redakci: Nechcete těmhle pošukům říkat nějak jinak, třeba aspoň ekologičtí aktivisté? Ekologie je seriózní věda, která rozhodně nemá v popisu práce brzdit jakékoliv stavby. Bohužel si ji všichni NIMBYsté a BANANA lidé (Build Absolutely Nothing Anywere Near Anything) berou do huby, asi aby zaujali širší obecenstvo.

Vena

Co to je Anywere?

Ondra

Si tam to „h“ holt domyslete.. překlep se může stát každému,.,

Radim

Tak tu zkratku si teda zapamatuju 😀

Vladimír Bílý

Ale to s ekologií nemá nic společného. To jsou hledači chyb a právních vad v dokumentaci.

Radim

Kašlete na to, nemá to cenu. Pokud budou furt „vyhrávat“ různé eko-spolky, prostě nic nestavte. Udělejte normálně přípravu, ale pokud do toho po zahájení stavby někdo hodí vidle, už to nestavte a řekněte občanům „snažili jsme se, ale nemá to evidentně cenu, z dotyčnými si to vyřiďte sami“. Jeden plus to bude mít, ušetří se (no…, plus… )

lojzik

vy si neuvědomujete, že v případě úspešného soudu nejsou viníkem ekospolky, ale ten kdo tu přípravu podělal. A když nejsou schopný zapracovat ani podmínky ze stanoviska EIA, tak je to pak jednoznačně odfláklá příprava stavby. A to že soud rozhodne po zahájení stavby je způsobeno předpokládám tím, že ty žaloby bývají podány před zahájením stavby, protože termíny, ale nemají odkladný účinek. A pokud někdo v rámci EIA dostaně podmínku (s velkou pravděpodobností na základě připomínky), na kterou se vykašle, tak se dá předpokládat, že ta samá výhrada byla uplatněna i v ÚR a zase se na to vykašlal a začal… Číst vice »

martin.janecek

S těmi podmínkami z EIA je to fakt divný precedent, už dřívější judikatura, ale proč by se měly do UR zapracovat podmínky, které nejsou vztaženy k projednávanému úseku, když EIA byla na delší kus, to mi nikdo nevysvětlí…

Kamui

Nechápu proč se stát takhle sám střílí do vlastní nohy. Zákony by měly být nastaveny tak, aby u takto důležitých infrastrukturních staveb bylo stavební povolení více-méně pouze formalita bez možnosti se proti němu odvolávat či ho jinak napadat.

Tom

Nejsem fanouškem ekoteroristů, ekologů ano. A dálnice chci. Nicméně se domnívám, že stát de má na tato řízení připravit řádně. Veřejná kontrola je nutná, jinak by si úředníci dělali, co chteli. Jen moc nechápu, proč se to od roku 2008 nepodařilo jakkoliv definitivně vyřešit. Ať už kladně nebo záporně.

Frantisek X

„Jsem fanouškem ekologů, dálnice chci, a kdo ne, je terorista.“ Zajímavé.

Obhájce

Tom nemůže za to, že jste to nepochopil!

Fučida

On by vás takový přístup přešlo, kdyby vám namalovali silnici přes barák, i když by mohla bez problémů vést o pár set metrů dál. Jako třeba v Dluhonicích.
Stavební zákony jsou příliš složité a je potřeba je nějak zjednodušit. Ale nelze to převést do opačného extrému, kdy ouřada může cokoliv a občas může jen držet hubu a krok. To už tady pár desítek let zpátky bylo.

Vladimír M.

Další odborník na projektování.Na barák stačí položit prst a objet ho tužkou. Bez velkých problémů.

lojzik

když uděláte ze stavebního procesu formalitu, tak to bude jen na víc stavbách dopadach jako na D8, kdy došlo k závalu a posunu pilířů. A hlavně podle obsahu článků, kdy nedokázali zapracovat ani podmínky EIA, to správně nemělo dostat ani ÚR, natož SP a pokud by to zapracovali, tak by soud smetl žalobu ze stolu a stavělo se vesele dál.

HonzaK

Rika se tomu uredni zvule, a to fakt nechcete. Vlastne se paradoxne da rict, ze diky individuum jako M.P. mame kvalitnejsi pripravu staveb.

Air Traveller

Takze chcete ze státu, který jeste stále funguje jako pravni stat s demokratickymi primcipy udelat další čínu?

Budete totéž psát i v připadě, že by někdo linii nějaké stavby namaloval přes váš barák?

off

No jen si dovolím připomenout, že základní demokratický princip tkví v rozhodování většiny, zpravidla prostřednictvím volaných zástupců 🙂 Takže ano, pokud většina souhlasí, tak máte s tím barákem podle základního demokratického principu smůlu. Absolutní nedotknutelnost vlastnického práva rozhodně nepatří mezi principy demokracie.

HonzaK

No a to prave (nastesti) neni pravda. Demokracie rozhodne neni absolutni vlada vetsiny.

off

Ano, v moderním pojetí to není ABSOLUTNÍ vláda většiny, je tady řada korektivů (viz Listina ZPS), ale základní princip platí: DEMOKRACIE = VLÁDA VĚTŠINY. Pokud chce někdo argumentovat demokratickými principy, měl by vědět, co to obnáší.

Frantík

To je demokratura, ne?

Jaaa

Proto se hovoří o liberální západní demokracii. Čistá populistická demokracie je tyranií většiny.

off

To 1) není v žádném rozporu s tím, co píšu a 2) základním principem demokracie není nedotknutelnost soukromého majetku, na což reagoval původní příspěvek.

mgr.pavel

Ono to musí být v rovnováze.

Na jedné straně je vlastnické právo, které nemůže být absolutní. Na straně druhé, kdyby v referendu většina voličů odsouhlasila, že Kellnerové (či Babišovi, to je jedno) bez náhrady znárodníme vše kromě poslední miliardy,asi byste se dost ošíval..

Demokracie je založená mj. na právním systému, který musí být předvídatelný a (snažit se) respektovat všemožná, často i odporující si práva. Mezi prosazováním těch odporujících si práv musí být nějaký balanc. Nemůžeme vždy vše podřídit jednomu právu na úkor čehokoliv..

Analogie: máme právo na svobodu názoru a jeho šíření. Ale nemůžu vyřvávat „Židi do plynu“, že.

off

Jistě ano, nicméně to není v žádném rozporu s mím příspěvkem. Jeho cílem bylo připomenout, že demokracie nevznikla kvůli ochraně majetku jednotlivce, ale naopak kvůli ochraně před zvůlí jednotlivce. Dále samozřejmě měla nějaký vývoj do dnešní podoby (dejmetomu) rovnováhy. Nicméně pokud šla řeč o demokratických principech, je dobře si připomenout, z jakých kořenů demokraci vychází.

lojzik

dovolím si připomenout, že existuje nějaká ústava a navazující předpisy a ta možnost většiny přehlasovat v čemkoliv menšinu není absolutní. Takže k tomu „A“ možnosti většiny někam prosadit dálnici existuje i „B“, a to povinnost plnit legislativní proces, plnit technické parametry nebo povinnost kompenzací. A problém je, že ta většina, a je to vidět i v diskuzích na tomhle webu, by to B nejraději ignorovala.

Ferda

Jste dost mimo, co se ústavních práv týče…

off

Omlouvám se, v čem, prosím pěkně?

Zlámalík

Chyba. Musí být možnost jej napadnout – co když bude opravdu blbě? Ale stát se střílí do nohy tím, že není schopen dodržet ani vlastní platné zákony.