Kdo nejezdí, ať prodá auto. Praha 7 před chystaným zdražením zjišťuje, jak si lidé cení parkování
V současnosti je do parkovací zóny přihlášeno o zhruba 3 300 aut více, než je míst.
Vedení Prahy 7 chce nechat občany hlasovat o tom, jak má radnice zvýšit ceny za stání v parkovacích zónách. Hlasování se uskuteční spolu s volbami do Evropského parlamentu. Cílem případného zvýšení cen je motivovat lidi, kteří svá auta používají minimálně, aby je prodali.
Nyní platí rezidenti za roční parkování v Praze 1200 korun. Plánuje se zvýšení na dvojnásobek, neoficiálně se hovoří až o ceně 5 000 korun za roční parkování.
Počet parkovacích míst v ulicích je však omezený a jejich kapacita je naplněna. V současnosti je v Praze 7 do parkovací zóny přihlášeno o zhruba 3300 aut více, než je parkovacích míst. Parkovacích karet vydala Praha 7 zhruba 13 000.
PARKOVÁNÍ V PRAZE 7
Levná místa v ulicích (3,30 Kč/den) prakticky došla. Od zavedení zóny v průměru ročně přibylo 280 nových aut, přičemž počet lidí > 18 let s trvalým bydlištěm je stabilní 30-31 tis. Máme 3 300 aut navíc proti místům v ulicích. pic.twitter.com/AtwmVTR2yw— Pavel Zelenka (@p_zelenka) May 5, 2024
Podle místostarosty Pavla Zelenky chce radnice najít shodu na tom, o kolik má cenu parkování v modrých zónách zvýšit. Zároveň zjišťuje, jak vybrané peníze využít a kolik jsou lidé ochotni platit.
Podle Zelenky je to jediné řešení, které může radnice udělat. Víc parkovacích míst nepřinese změna dopravního značení ani výstavba parkovišť a garáží, neboť na to Praha 7 nemá ani pozemky, ani peníze, a řešením není ani další rozšíření zón, neboť více než 90 procent jich podle materiálu slouží výhradně rezidentům a zbytek živnostníkům. Ze zákona pak nelze například ani zastavit vydávání karet nebo vydávat pouze jednu kartu na domácnost, kterých je v sedmé městské části 23 000.
Vyšší cena – parkování načerno
Městská část si také nedávno zadala vypracování obsáhlého průzkumu, který názory lidí na parkování a jeho cenu zkoumal.
Řidiči v Praze 7 se ukázali být na cenu parkovacího oprávnění poměrně citliví. Např. částka, která by už byla nepřijatelná pro řidiče 30 % aut, je cca 3 700 Kč. Při ní by na modrých zónách nadále parkovalo 70 % současného počtu parkujících aut, tedy 6 700 aut s běžným rezidentským oprávněním. Po započtení řidičů se ZTP, seniorů a abonentských parkovacích oprávnění celkem přibližně 9 300 aut.
S rostoucí cenou zároveň narůstá podíl řidičů, kteří by svoje auto parkovali na modrých zónách nadále, ale bez placení parkovacího oprávnění, tedy načerno. Mezi cenami 2 000 Kč a 10 000 Kč by parkující načerno tvořili mezi 5 a 15 % aut parkujících na modrých zónách v Praze 7.
Parkující, pro které je možnost pravidelně parkovat před domem klíčová (a tedy by v případě nemožnosti parkovat před domem zvažovali dokonce i přestěhování), považují za přijatelné výrazně vyšší částky.
Pro 70 % z nich je přijatelná částka maximálně 6 000 Kč ročně. Naopak pro 70 % řidičů, kteří by se bez pravidelného parkování přímo u domu nebo v přilehlých ulicích obešli, je přijatelná maximálně cena 3 000 Kč.
Celý průzkum je ke stažení zde. Rozhovor s místostarostou Prahy 7 Pavlem Zelenkou ohledně parkování přinese deník Zdopravy.cz o víkendu.