dpp

Kdo nejezdí, ať prodá auto. Praha 7 před chystaným zdražením zjišťuje, jak si lidé cení parkování

Napojení cyklostezky z Letenské pláně do ulice Milady Horákové. Foto: Mapy.czNapojení cyklostezky z Letenské pláně do ulice Milady Horákové. Foto: Mapy.cz

V současnosti je do parkovací zóny přihlášeno o zhruba 3 300 aut více, než je míst.

Odebírat
Upozornit na
guest
299 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Novak

Řešení by bylo každý rok uspořádat elektronickou aukci na tento omezený počet parkovacích míst. Pak by se ukázalo, kolik skutečně jsou lidé ochotni zaplatit.

Filip

Vetšina těch aut stejně nejezdí častěji než jednou za týden na chatu, kdyby jejich majitelé nebyli sobci a nechali auto někde na okraji Prahy když ho nepotřebují denně, vešli by se denní uživatelé uplně v klidu. Ale on každej jouda co auto vytáhne jednou za uherskej rok musí stát co nejblíž u vchodu, to je pak těžký.

Karl von Bahnhof

Co kdybyste nebyl sám sobec a laskavě se odsunul za město?

Karel Mácha

A já hlupák jsem si celou dobu myslel, že peníze vybrané za parkovací zónu byly určené na budování právě nových parkovacích míst a ono je to proto, aby nám parkování pěkně znepříjemnili.

MasoxCZ

V principu na tom nic špatného není. Navýšení nákladů je zcela legitimním způsobem tlaku na změnu chování. Velká chyba ze strany radnice byla, že to až dosud odmítali přiznat, přestože zastupitelstvo a náměstci pro dopravu už nějakých 15 let jsou výhradně ze stran, snažících se individuální dopravu potlačit a maximálně znepříjemnit.
Zrovna třeba v Holešovicích jiná cesta, než bezohledný tlak na snížení počtu aut není, ale bylo by fér to přiznat, jasně říct co je cílem, a jakými způsoby toho chtějí dosáhnout.
Akorát je pak už asi nikdo nebude volit 😁

Trumway

„V principu na tom nic špatného není. Navýšení nákladů je zcela legitimním způsobem tlaku na změnu chování. “

Ne, na tom fakt nic špatného není. Vám nepřijde, že se jedná svým způsobem o nátlak?

Kamil Maršálek

A i kdyby to byl nátlak, co je na tom špatně?

Že je současný počet aut neudržitelný už je snad jasné i lidem bez aut, natož s nimi. Dávno už to není o tom, jestli budete muset začít parkovat své druhé auto o dvě ulice vedle, ale o tom, kdy prodáte obě.

Jiří Bílý

Prodat komu? ten bude parkovat kde? Prostě při tomhle počtu lidí = aut musí osobní motorová doprava skončit, automobilky zrušit.

Leinad

O tom by se dalo debatovat při skutečném navýšení (spotřební daň na parkování).
Zatím jen obec zpoplatňuje parkování na obecním – a je klidně možné, že se na trhu nestane nic (soukromé garáže budou mít stejnou cenu).

Jiří Bílý

Ve společnosti existují tlaky, aby osobní mobilita levná nebyla, varuje expert

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/osobni-mobilita-elektromobil-zdenek-peltzl-sdruzeni-autoprumysl.A231013_090534_automoto_fdv

Já tlačim, co to jde…

Radek

Šéf sdružení autoprumyslu je objektivní zdroj. Ještě jej v mediich naživu expertem. Vždyť to je normální lobista.

mars

Vlastnictví a registrace automobilu by mělo být podmíněno zajištěním jeho parkování. Modré zóny zrušit a parkovací stání dražit.

Obsluha

Až bude mít stát povinnost zajistit dopravní obluhu všude tam, kde lidé bez auta potřebují a v rozsahu v jakém vyžadují. Tedy například chci jet na víkend do Novohradských Hor a autobus (klidně na zavolání) přijede kdy a kam potřebuji, žádný že o víkendu se nehne kolo a jede maximálně v neděli školák na intr.

Radek

Co to zase je za nároky? Já neco chci a stát má povinnost mi to umožnit. To tak mate ve všech oblastech svého života? Chci na obed svíčkovou – státe zarid.

Obsluha

Já ty nároky nemám, od toho mám auto, ale pokud mi stát a jeho úředníci chtějí o to auto připravit, tak samozřejmě takové požadavky mám. Není snad cílem vybudovat z Prahy koncentrák, kde nikdo nesmí ani odjet na víkend?

MasoxCZ

Problém je,že prostor je tzv omezený statek,tedy po silnici h se může pohybovat a parkovat jen omezený počet aut. Požadavek,aby auto mohl mít každý, nemá řešení. Náklady na vlastnictví auta už z tohoto prostého důvodu nevyhnutelně porostou, a čím dřív si to lidi uvědomí a začnou se podle toho chovat, tím líp pro ně.

Radek

Tak mluvíte o tom, až bude mít stát povinnost zajistit dopravní obsluhu všude. Přeci nemůžu očekávat, ze když se odstěhuje na Mars, tak mi tam stát zajistí kvalitní MHD. To je ale přeci moje rozhodnutí odstěhovat se na Mars. A to, ze Vás někdo chce připravit o auto, když po vás chce, abyste se postaral o svůj soukromý majetek, který využíváte jen a pouze vy, to je rovněž úsměvné. Když si koupíte koně tak čekáte ze vám stát postaví stáje?

MasoxCZ

V Tokiu to tak je desítky let.

Jarda

1200 kč za rok je směšná cena. Osobně nevidím důvod, proč by to stání nemohlo být za 12000 kč za roki více. Kdo chce to parkování využívat, tak ať za to platí. A kdo ne, tak za to platit nebude a nebude parkovat, nebo si zajistí parkování jiným způsobem např. postaví (pronajme) garáž atd. Jde o jednoduché použití tržního řešení, které bude efektivní. Jen mám strach, že se cena za parkování stane politickou otázkou ve volbách a vyhrají populisté, kteří by nejraději stanovili cenu 0 kč za rok a tím získali pro sebe prospěch ve formě zvolení. Což je fakticky… Číst vice »

Jiří Bílý

Osobní auto je neuvěřitelný luxus a neúnosná zátěž pro životní prostředí, ať už jezdí na cokoli.

Tomu musí odpovídat i cena za všechny externality, které tahle zpovykanost způsobuje, než bude dřív nebo později zakázaná.

Přiměřená cena za parkování by byla tisíc korun. Za den.

Při tomhle počtu lidí na Zemi i v Česku, je možná pouze doprava hromadná – veřejná.

Jarda

No, neurazte se, ale zatížení životního prostředí nesouvisí s parkováním, jako takovým. Souhlasím s tím, že je třeba zcela hradit externí náklady (minimálně mezní náklady) užívání auta. Což, se ale fakticky neděje nikde v ČR. Pojem „přiměřená“ cena je nesmysl, neboť není jasné, co ten pojem znamená, tj. jeho matematické vyjádření. Neboť 1000 kč může být hodně ale třeba i málo. to je dáno tím, že fakticky neznáme nákladovou funkci čehokoliv na světě.

Obsluha

A jak pak prosím pěkbě zajistíte dopravu lidí tam, kde je nedostatečná VHD? Abych zůstal v ČR oblasti Vysočiny, Jižních Čech nebo KV kraje?

RoBe

Vybírat za něco co kapacitně nemůžu nabídnout, to dokáží jen pořádní šmejdi nebo úřednící.

Radek

Prave proto to budu nabízet jen omezenému počtu uživatelů. A ten omezeny počet vyberu skrze cenu. Kdo dá víc parkuje.

M82

Super zase budeme napred… Takze pri cene 5000 za rok bude v Praze rezidentni parkovani 2x drazsi nez ve Vidni.

Kebab

Kde je dvojnásobná kupní síla, takže reálně čtyřikrát dražší.

Jiří Bílý

Ale, jak vidíte v grafu, přesně polovina aut na 1000 obyvatel než v té „chudé“ Praze. Chudé především duchem.

Honzas

Kdybyste tady pořád nekecali ty nesmysly o dvojnásobnej nebo čtyřnásobný mzdě. Proč jsi to tam nejdete zkusit když je to tam tak dobrý. Jako lopata dostanete tak maximálně 1200 € bez přesčasů. Jaké jsi bonusy tam jsou ve formě sociálního zdravotního pojištění. Ovšem ta pálka kterou za to platíte už je taky nemalá. Já jsem platil až 10 000 šilinků měsíčně

peter

Podla jednej stranky je priemerna rocna mzda vo Viedni 53 300 eur a pre Prahu uvadzaju 29 800 eur.

frank

tak ano ale vzhledem k vysokým daním je to ve Vídni cca 34 000 tisíc EUR čistého a v Praze cca 29 000 čistého…

frank

pardon v Praze 23 500… chybka se vloudila

Y.K.

To je snad úplně jedno ne? Jakmile je něco nedostatkové, jako třeba počet parkovacích míst, jediná regulace je nahnat cenu tak vysoko, dokud se zájem nevyrovná. To vybalancuje úplně vše, kupní sílu, zájem parkovat u vchodu, počet aut v domácnosti.

Současný stav je takový, že cena je taková jaká je a registrovaných aut je o hodně více než míst k parkování, což je neudržitelný systém.

Tom

Dobrý den, úplně jedno to není. Musí to být tak vyvážené, že to občany nebude štvát a nebudou se např. stěhovat pryč z P 7. Naštěstí máme demokratické volby a tam se pozná, co je pro občany / voliče prioritní a co se jim líbí.

Jaaa

Občané s autem se vystěhují, občané bez auta přistěhují. Přetlak poptávky v nemovitostech je větší, než kolik vy se těch lidí kvůli takové malichernosti jako auto opravdu vystěhovalo.

Jerry

Ale s tím autem zase přijedou do práglu , tak vyřešeno nic , autobusy a jiná doprava to není schopna nahradit

Granja

No pokud se pro to nic neudělá, pak máte pravdu.

Y.K.

Zatím jsem neslyšel o městě (s MHD), kde by se něco takového stalo.

Demokratické volby jsou jistě pěkná věc, ale uskupení kandidující do zastupitelstev zrovna nemají ostře definované programy v tomto směru (většinou jen slibují lži typu „zajistíme parkování“, aniž by řekli jak) takže lidi jaksi moc nemají možnost volit konkrétní lokální politiky (myšleno způsob zařizovaní věci, ne lidi v politice).

Honzas

A sakra ani jsem si nevšiml že ve vídni parkování s levnýho. Dřív stávalo 6000 šilinků na rok, samozřejmě že to místo jste měl rezervované a bylo pouze vaše. Lacinější bylo parkování příslušné k domu nebo bytu. To jsem ovšem jako cizinec ne

peter

Chlape vy ste uplne mimo Kedze hovorita v cenach o silingoch, tak vase skusenosti su najmenej 25 rokov stare, lebo Rakusko prijalo euro 1.1.1999. Za dalsia. Depata je o nevyhradenom parkovacom mieste rezidenta a vy vytiahnete cenu za vyhradene parkovacie miesto pre nerezidenta. Fakt porovnavate hrusky s jablkami. Pred tymi 25 rokmi ste za vyhradene parkovacie miesto mesacne platil ako cudzinec nejakych 900 Kc. Pre prorovnanie, v roku 1999 bola priemerna hruba mzda v Prahe 17 437 Kc. Vo Viedni v tom case mohla byt priemerna mzda na urovni 30 000 Kc, takze nerezident za vyhradene parkovacie miesto sa platilo… Číst vice »

frank

což je blábol, parkování ve Vídni stojí minimálně v rezidentské taxe 290 eur na rok ( tedy ročně přes 7000 kaček dle kurzu) . Pokud nejste rezident, tak roční platba je paušálně 2544 eur ve formě 24 hodinové platnosti v a 1272 EUR pro vámi vybrané časové možnosti, jsou jen dvě 0-14,00 nebo 14-24.00

M82

Pokud je 10 eur mesicne 290 eur za rok, tak se Vam asi trosku zblaznila kalkulacka

Y.K.

Je to aktuálně 120 Eur ne 290.

Věra

Tak hlavně, že máme na výběr! Praha 7 umožnila vyhloubit spousty podzemních parkovišť a parkovacích domů, které si cenově konkurují, a tak radnice krásně zjistí, jaké mají řidiči preference. Poplatek za parkování v modré zóně je jen forma výpalného. Jediná výhoda je, že vás neodtáhnou.

Jaaa

A proč si to parkování nezajistí majitelé těch aut? Proč to má dělat erár?

Honzas

Bacha tady vládne Tvrdý komunizmus. U blahobyt se lidem musí starat radnice.

Radek

Přemýšlím jestli existuje ještě nějaká jina oblast kde očekáváme, ze naše nároky za nás vyřeší erar.

Obsluha

Blahobytem myslíte, že radnice chce prachy z mého soukromého pozemku, do kterého jí nic není?

Petr

Mám jakési tušení, že pokud se jedná o váš soukromý pozemek, na kterém není nějaké věčné břemeno, tak si na něm parkovat můžete. 👌

jungvoj

za mně at v prase stojí parkování litr na den, klidně i víc,

Granja

§ xxx. „Když to nepotřebuji JÁ, nevidím důvod, proč by to měli potřebovat ostatní“.

Jaaa

Sorry, ale tohle je prostě legitimní názor.

superhero

Pokud nemají na parkování můžou si půjčit. Jakákoliv banka, finanční instituce nebo zastavárna jim na zvýšené parkovné půjčí. Klidně mohou auto hodit do zastávy. Je to fakt divný stav. Je běžný stav, že si někdo pořídí bazén a nemá pak na vodu nebo filtry?
Nebo, že si koupí kávovar a pak nemá na kávu a mléko?

Kebab

Bazén a kávovar někoho živí?

Radek

A co teda všechno budeme lidem dotovat, aby se uživili? Nájmy kanceláří v centru? Drahou energii? Drahé tarify telefonování?

Kebab

Parkování nikdo nedotuje, naopak se za něj platí. Že je to podle někoho málo a podle jiného moc je v pořádku, ale v žádném případě nejde o dotaci.

Radek

No jako jak byste tedy nazval, když veřejný sektor nějakou komoditu nabízí výrazně pod tržní cenou a tím křiví celý trh? Přijde mi to malinko jako slovíčkaření.

Honzas

Chlape ty máš taky dost. Kup si parcelu, nech jí vyasfaltovat, natáhni tam elektřinu narýsuj tam čáry a nech tam lidi parkovat zadarmo. Určitě budeš za blbce ale v tomto případě proč by měl být za blbce stát. Ti co žádné auto nepoužívají fakticky Dotují ty co auto mají.

Kebab

Ulice vznikly dávno před prvním automobilem, holt se postupem času změnilo jejich využití. Netvrdím, že vždycky k lepšímu, já parkuji na svém.

Márty

Um.. samozřejmě, že ano. Mimo kebaby se dají najít i podniky, které se přímo specializují na přípravu kávy. Říká se jim kavárny. Veřejný bazény taky nemusí být městský. Ačkoliv je půjčka na parkování hodně velká nadsázka, příspěvek ‘superhero’ má pointu.

Kebab

Prostor na kavárnu a veřejný bazén jsem tam nechal záměrně, děkuji za doplnění🙂

Jan

to by muselo stat nejmene 25000 kc, aby kvuli tomu nekdo premyslel o prodeji auta, 5000 je nesmysl.

Renata

Neskutečná drzost. Už teď lidé platí jak šílení a parkovací místo stejně nenajdou. Takže za co se platí? A proč zvyšovat? Nechápu to.. Když budu jezdit málo, stejně své auto potřebuji… Určitě ho nebudu prodávat. Toto vše se může stát pouze pod vedením Čižinskeho.. Přesto, že nejsem fanoušek ODS, tak musím říct, že v době pana Ječménka se v Praze 7 žilo mnohem lépe.. Byl skvělý starosta

Lukáš

3,30 za den je skutecne silena suma.

Jarda

cena by neměla být nižší, než 15 tisíc za měsíc.

Petr

To zaplatíte víc za daň z nemovitosti pro garáž.

Márty

3kč za den. No to je fakt šílený suma za zábor 12m2 veřejnýho prostoru, vážně nehorázný! Nezlobte se, ale nebolí Vás z podobných proklamacích ústa? Vždyť je to cena rohlíku! Napadlo Vás někdy podívat se na tržní cenu parkovacích stání? Zamyslela jste se někdy nad tím, že parkování v pražských ulicích je tolik, že už ani není kam dát další? A že pokud je problém parkovací místo najít (což skutečně je), tak že jediným reálným řešením je přestat parkování bezdůvodně dotovat a nacenit ho tak, aby celý systém nekolaboval? Pokud auto skutečně potřebujete, což vám neberu, pak ale musíte být… Číst vice »

Pražáci sobě

Nehorázné je hlavně to, že veřejné úřady jako zrovna Praha 7 strkají svůj nos do cizích soukromých pozemků, které jim neříkají pane a chtít po jejich majitelích peníze.
Ať si Praha 7 na svých pozemcích zavede parkovné jaké chce, ale nechá soukromé pozemky na pokoji!

podpora

Podle me lidi nerozumi ze verejnej prostor je porad prostor pro mistni a mistni na konci dne rozhodujou co je a co neni ok. Pro zdrazeni neni podpora, vsechno jineho je irelevantni.

Radek

S touto mentalitou se pak nedivme, že příští volby vyhraje Babiš, protože naslibuje lidem vyšší důchody. Zjevně všichni volíme stejně, kdo nám hodí kus drobtu od stolu, toho si zvolíme a na nějakou rozpočtovou zodpovědnost atp kašleme. Vpravo nebo vlevo.

Honzas

Ty s tím Babišem a důchody už běž taky někam. I když mám důchod jako je dnes průměrná mzda nikdy nesouhlasím s tím jak tady ta 5 kolková pakáž okradla důchodce. Lehce si spočítáte že peníze které vrazíte do důchodového pojištění dostanete zpátky maximálně z jedné poloviny. A babiš? Ten ty volby vyhraje jenom kvůli takovým jako jste vy.

Tom

Podle Vašeho řešení by se tedy mělo platit za parkování i v těch nejmenších obcích, i tam se jedná při parkování na ulici o zábor veřejného prostranství. Chápu to správně?

Obhájce

Nejedná se o zábor, jelikož nemáte garantováno, že místo budete moci zabrat.

Radek

Lidé platí jak šílení. Jinak ten nedostatek stání je dán právě tou nízkou cenou. Když zmiňujete ODS, tak Václav Klaus by Vám to určitě potvrdil.

Jarda

právě proto, ti, co mají auto na okrasu pořed barákem je nepotřebují…

Machrovat s autem, které vyjede třikrát za týden obtěžuje právě ty, kteří je potřebují denně. Ale i tak, bydlí ve městě, kde velmi dobře funguje MHD…

Y.K.

Neplatí se za parkovací místo, ale za možnost využít modré zóny (negarantovaně).

Petr

Mělo by se platit minimálně tolik, kolik se platí za zábor veřejného prostranství (pro lešení nebo zahrádku u restaurace).

tmx

To je mimo centrum tuším 5 Kč za metr čtvereční za den (v centru 10x tolik). Tj. za auto nějakých 1800 Kč měsíčně by to bylo…

Vojtech

10 Kč za 1m2 a to už je min 10 let ( platil jsem to vždy kvůli zednikum)

MartinS.

Když si to veřejné prostranství nemůžete v případě parkování vybrat? Kdyby to bylo parkování za závorou, kde vím, že moje místo je moje a nemůže se na něj postavit nikdo jiný, potom OK, takhle jsem si kdysi v okrajové části Prahy parkování platil. Sice za méně peněz, ale těch 5 Kč za metr a den bych asi zvládnul, za tu možnost. Ale platit jako za zábor veřejného prostranství místo, které možná najdu a možná také ne a možná to bude čtvrt hodiny od domu?

Radek

No vsak jo, vždyť to by Vám ta tržní cena prave zaručila. Garanci toho, ze mate kde parkovat, jste li ochoten za to zaplatit. Vždyť tahle holomajzna nevyhovuje nikomu, ti kdo potřebuji tak nemají kde zaparkovat, město na tom trati.

Petr

Pořád je to veřejné prostranství.

radi

za total proklientskeho hotentota Jecmenka? Delate si legraci? At uz je Cizinsky jakykoli, mozna to trochu je hispsterskej socialni inzenyr, ale o svou mestskou cast se porad stara skvele a s energii.

Jarda

Ti lidé platí, za možnost, že budou moci zaparkovat nikoliv za jisté parkovací místo. Už chápete za co se platí?

Sch

Vidím dva pohledy na platbu za parkovací oprávnění. Buď je to daň za možnost využít veřejný prostor k parkování soukromého vozu, která zároveň plní funkci regulační, pak bude správně ta nižší hodnota. A nebo je to zároveň i zpoplatněná veřejná služba a pak by se chtělo dívat i na její kvalitu, tedy dostupnost parkovacích míst pro předplatitele, pak. Asi ta vyšší cena a pravidelná kontrolovaz množství oprávnění vs. počet dostupných míst.
Nakonec může být účel maximalizovat celkový výnos a tam bych postupně zdražoval, dokud bude stoupat celkový výnos.

ABCD

Měl bych takovou řečnickou otázku. V diskuzi se vyskytne jistě spoustu odpůrců IAD a osobních aut obecně. Mohu se zeptat, jaká je Vaše vize co se týká osobních aut? Za mně by to mělo být nastaveno tržně (i to je relativní), ale rozhodně by neměl nastat konec osobního automobilu.
Mohu poprosit o vyjádření, pokud se Vám chce?

haxor

Na řečnickou otázku Vám sotva někdo odpoví.

frank

Popravdě nerozumím úplně řeči vašeho kmene, jaký konec osobního automobilu máte na mysli ? A) všeobecný politický zákaz. B) místní politický zákaz. C) Regulační Zákaz vjezdů všeho druhu ( třeba i rozměrový či váhový limit) . D) dobrovolné zakazání si 🙂 ?

ABCD

Mě právě zajímá jak se případně to spektrum názoru dělí a jaké má zastoupení. Ne že bych úplně čekal, že se to dozvím, přesto je to určitý pokus pochopit myšlení ostatních.

Radek

Odpůrců IAD ve smyslu konec osobního automobilu krom pár fanatiků moc není. Já auto mám a koupil jsem si pro něj garáž. Nechci aby město platilo ze společných peněz parkoviště lidem, kteří si koupili auto a nemají pro něj zajištěné parkování. Po městě autem nejezdím, máme solidní MHD a kdyby měly radnice rozum, tak se dá na dost míst dojet i na kole. Ale vadí mi jednak tolerance porušování zákona, nejen při parkování ale i při jízdě, kdy neplatí rychlostní limity, bezpečný odstup atp. a minimální tresty i při úmyslném usmrcení motorovým vozidlem, které se tu označuje za drobnou nedbalost,… Číst vice »

VTT

Jestli někdo někoho autem usmrtí úmyslně, tak je to vražda, úplně stejná, jako kdyby do něj zapíchnul kudlu. Víte o takovém případu?

Jaaa

Nepřímý úmysl není vražda.

Radek

Osobně nic proti autům nemám, myslím jen, že to je velmi dobrý sluha, velmi špatný pán. Jejich užívání ve městě je imho problematické, protože je prostorově hodně neefektivní ve srovnání s jinými typy dopravy. Na druhou stranu přináší některé jiné benefity. Souhlasím s Vámi, že by to mělo být nastaveno tržně a myslím si, že by uživatelé IAD měli více společnosti ve městech kompenzovat negativní dopady na své okolí (hluk, nebezpečí, zácpy, ovzduší, emise). Je samozřejmě k diskuzi jak moc. Jinak bych auta rozhodně nezakazoval, už jen z toho důvodu, že je zkrátka otázka osobní svobody, jaký typ dopravy který… Číst vice »

Lukáš Kníže

Nejsem odpůrce IAD. Naopak ji považuju za velmi fascinující a prospěšnou. Jen jsem odpůrcem dlouhodobého a levného parkování v ulicích.
Je mi vždy smutno ze stavu Kaprovy ulice, která by mohla být nádherným bulvárem se stromořadími, ale nyní je to jedno velké parkoviště. A to kousek od Staromáku.
Jaké navrhuju řešení? Inspirace v belgickém Gentu, kde jsem nějaký čas bydlel. https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/centrum-gentu-je-tri-roky-bez-aut-stal-se-inspiraci-pro-dalsi-mesta-51271

Michal Bartoníček

To samé Velké náměstí v Hradci Králové. Vypadá to tam jako v autobazaru. Naprosto odporné prostředí.

Lukáš Kníže

Naprostý souhlas!

Kebab

Tady výjimečně také souhlas.

Petr

Každé vozidlo by mělo mít „trvalé umístění vozidla“.

superhero

Ten problém je dlouhodobá ignorance a tolerance vůči externalitám, které IAD způsobuje. Bojím se, že i přes mírně se zlepšující stav, to tržní mechanismy v aktuální podobě nejsou schopné pobrat, protože externality jsou velmi často ignorovány, bagatelizovány a přenášeny na tu část společnosti, která se nejméně brání a nedostávají za to ani žádné kompenzace (děti a senioři). Movitý člověk na auto bude mít pořád i když ho reálně nebude potřebovat a způsobovat s ním nenahraditelné škody. -rozměr energetický Je to hlavně energetické plýtvání. Není možné se tvářit, že spotřeba energie na převoz v průměru 80kg je v celkové výši odpovídající… Číst vice »

Michal Bartoníček

Na to poslední bych taky rád znal odpověď. Aby se pak nakonec neukázalo, že odpůrci masové IAD a zastánci, jak píšete, dojdou ke společným závěrům rychleji, než si myslíme.

ABCD

Rozumím Vám jak to myslíte s těmi riziky, ale život je velice riskantní, ze své podstaty, zejména hrozí jeho ztráta každou chvíli a se zdravím je to podobně. Řešením by se zdálo nic nedělat, zakázat vše nebezpečné např kuchyňské nože, veškeré nářadí, chemické látky atd. Jenže… Musí to být kompromis, jen jej každý vidí jinde. Z těch externalit je např blbý hluk, jenže ona i tramvaj slušně rámusí. Město je už z principu velké koncentrace hlučné samo o sobě. Např.hodne stavební činnosti rekonstrukce a podobně. Co se týká bezpečnosti člověk je člověk a lidský faktor nelze úplně potlačit. Je to… Číst vice »

Michal Bartoníček

Odpůrce IAD sice nejsem, přesto odpovím. Někdo mě může považovat na fanatického odpůrce IAD, ale nic není černobílé a ke svému postoji jsem dospěl postupnými myšlenkovými pochody, studiem a pozorováním reality. Nedá se to vyjádřit v několika řádcích. Budu tedy jako vždy maximálně objektivní. Osobní auto jako takové není špatná věc. Ale jak se říká, všeho moc škodí a platí to i o IAD. Podívejte se třeba na turismus. Turisté jsou dobrá věc, protože přinášejí nemálo peněz, ale pokud jich je víc, tak to navštěvované místo trpí. Viz např. Adršpašské skály. Ale zpět k autům. Pokud je někde prostoru málo,… Číst vice »

Kebab

Nemůže to dopadnout přesně opačně? Že právě proto, že jsem koupil drahý byt, už nezbývá na rozmary?

Michal Bartoníček

Ne. Rozumně uvažující člověk si až po koupi drahého bytu nevzpomene, že nemá ani na rohlík.

Acuraman

Tak trba ja uz jsem si parkovani vyresil. Parkuji primo pred domem porad na stejnem miste kdykoliv odjedu a zasa prijedu a bezproblemove zaparkuji. Stalo me to 80 tic. za skurt ten zaparkuji misto auta a kdyz se vratim dam ho za nebo pred auto.
Jen vztahy se sousedy se trochu zhorsily.

jfp

to je skutecne reseni ala zkratka skutr… Vycuraman.

Acuraman

Bohuzel lepsi reseni jsem nenasel. Vojak se stara, vojak ma.

Lukáš

Vyj*bavat se sousedy se dlouhodobe nevyplaci…

Jan Boleslav

Njn. Před firmami/úřady/institucemi máme vyhrazená parkoviště pro dané SPZ. Tímto jen nahrazujete město, které to za Vaše peníze už mělo dávno zavést. Co je problém na tom, že by bylo parkovací místo vázané na SPZ skutečného rezidenta. Pár korun za tabulku. Když neodpovídá SPZ, odtah.

MartinS.

Umíte si představit, jak by ty ulice vypadaly, kdyby každé 4,5 – 5 metrů stála značka? Takové stromořadí ze značek IP12 s dodatkovou tabulkou.

Jaaa

Tak by se to napsalo na obrubník?

Granja

Takže každoročně opravovat nátěr a v zimě odmetat sníh. Kdo to bude dělat a kdo to zaplatí?

Radek

A když je zájemců o parkování více než parkovacích stání? To si hodíte minci? A to co přijdou později, tak mají smůlu nebo město má povinnost jim rovněž vytvořit stání? Same otázky.

Radek

To je přesně jak ze socíku, díky, že jste na to poukázal. A je to možné jen proto, že parkování není tržní, takže kdo je větší křivák vyhrává.

Rudolf

Lidi pěkně jste naskočili na vlnu kolik platit? Ale už nikdo nepřemýšlí proč platit za co? Za to že nakreslili modrou čáru a krom toho že vyberou milióny tak nedělají nic a místa by se najít dala. Pamatuji že parkování bývalo zadarmo a míst bylo stejně jako teď. Pak přišli ze lži že zde nebudou parkovat mimopražské auta ………. Jsem pro ZRUŠIT modré zóny jsou k ničemu a nic neřeší.

Jan Novák

Spíš jestli jsme nenaskočili na vlnu, že lidé objetovali veřejný prostor, který patřil všem a odevzdal se zadarmo všem, kdo měli auto. Když se vrátíme v čase, tak koně byli ustájení ve stájích a člověk mohl využívat celou šířku ulice. Občas někdo někde s koněm zastavil a zase odjel. Pak se rovnou přešlo k motorovým koním (autům). Občas se zastavilo zde, občas támhle, ale majiteli už moc nevadilo, že auto stojí na ulici. Bezpečnost na ulici je dobrá a auto mu hlady neumře. Zaparkovalo se první, druhé…. až se zabral všechen věřejný prostor. Vyznačily se chodníky, ulice a parkovací stání.… Číst vice »

Kebab

Že z ulic zmizely stromy opravdu není vinou aut, za to mohou jen idioti, co je nechali vykácet, aby se o ně náhodou nemuseli starat nebo aby nedejbože neměli na podzim na chodnících a na balkónech listí.

frank

No zažil jsem několik “ odborných diskusí“ kde stromy byly buď označeny jako špatné samy o sobě typicky lípa, neb z ní teče na auta a vybavení města lepkavá šťáva, nebo jako hřady pro ptáky, kteří na ta auta konají potřebu 🙂 . Tehdy jsem si myslel, že si ti lidé dělají legraci, ale pak ty stromy šly pryč , tak nevím…

Radek

To byste se divil, jak často se najde místo pro výsadbu stromů a skončí to na tom, ze by se někde muselo ubrat parkovací stání. Tady se bohužel opravdu pletete, po nekoordinovanosti vedení síti jsou parkovaci stání druhou největší překážkou pro výsadbu stromu.

Jaaa

Jojo, pamatujete doby, kdy v ulicích byla třetina aut co dneska.

Sami jste si to zavinili.

Dálnice

Ja jsem za trzni parkovne, klidne v radu statisicu za rok. Aut je hodne, mista malo. A hlavne zruseni nadcloveka z kategorie „rezident“. Proc ma nekdo vyhrazene zony na ulici, kterou nevlastni a podlide z jineho mesta nebo obvodu nikoliv…

Pavel

Nejlepším řešením by byla aukce jednotlivých parkovacích míst. Pokud na to někdo má a chce mít parkovací místo přímo naproti vchodu do baráku, tak ať klidně zaplatí dvě stě tisíc Kč. Místa budou označena a radnice bude za vybrané peníze kontrolovat a případné hříšníky odtahovat.

Jan Novák

200 tisíc za rok nebo na stálo? Abychom pak nedopadli jak u privatizace bytů.

Jaaa

Samozřejmě že aukce každý rok.

Y.K.

Já bych k tomu ještě přidal to, že kdo neodveze auto během čištění ulic, ztratí okamžitě parkovací kartu a nárok na řekněme na 2 – 3 roky, protože ignorace začíná být neúnosná a během úklidu tam parkuje mezi 1/4 – 3/4 aut (záleží na ulici). Neodtahuje se, jiné sankce zřejmě nefungují.

Zlámalík

Cena musí být taková, aby se lidem vyplatilo koupit si garáž. Pak je někdo i začne stavět a auta z ulic začnou mizet.

Trumway

🙂 Garáž v Praze. Na kolik taková garáž může vyjít? 750 000Kč? Milion? Milion a čtvrt? V době kdy lidé nemají kde bydlet si těžko budou kupovat garáž. Ale zase třeba by v ní mohli bydlet.

Tramal

Nemaji-li kde bydlet (chapu to tak, ze maji problem uplatit najem bytu) je otazka, zda musi nutne bydlet v Praze (pripadne konkretne na Praze 7). Pripadne zda musi nutne mit auto.

Dálnice

Garaz nebo garazove stani v patrovych garazich. Lide nemaji kde bydlet??? V severnich Cechach a na severni Morave jsou byty vyrazne levnejsi, tak treba tam…

Renata

Jo, a práce co? Budou dojíždět každý den do Prahy?

Dálnice

Jejich boj.

Trumway

Jasně, že lidé nemají kde bydlet. Však nám to současná vláda stále opakuje jaká je bytová krize. A ano, v těchto lokalitách o kterých mluvíte je bytů dost, ale ….slyšel jste o navýšení daně z nemovitosti třeba ve Zlíně? Dobrý , co? A pak taky kdo by tam šel bydlet? Tam jsou podstatně odlišné platové podmínky než v praze a v jejím okolí.

MartinS.

Nemají kde bydlet? Od roku 1995 do roku 2023 se u nás postavilo 750 tisíc bytů v nových rodinných a bytových domech. Za stejné období se zvedl počet obyvatel ČR asi o 350 tisíc osob. (zdroj: statistiky ČSÚ)
Přírůstek bytů je tedy násobně vyšší než přírůstek obyvatel a i před rokem 1995 nebydlela velká část populace pod mostem.

Trumway

🙂

Granja

Jo, garáž v Praze, v centru… A na okraji by vznikly vedle satelitů RD satelity garážové. A s jakou časovou dojížďkou pro auto?

Marika

Asi je naivní si myslet, že kvůli zdražení rezidentního parkování někdo prodá auto… Nicméně malé jednoduché počty – před pár lety při koupi bytu v malém městě za Prahou jsme koupili i venkovní parkovací místo za 100 tis. Pokud budu předpokládat, že ho budu používat po dobu 50 let (a to jsem velký optimista), tak velmi zjednodušeně roční pořizovací náklad = 2 tis. Dále daň z nemovitosti – začali jsme na 750 CZK, nyní jsme na cca 1300. Když tedy nebudu předpokládat, že budu mít užitek z budoucího prodeje (protože tady už nebudu), tak mám nyní roční náklad na vlastní… Číst vice »

Radek

To si dovolím nesouhlasit. Znám docela dost lidí, kteří mají auto, protože se ho třeba zbavoval někdo z jejich rodiny a proč si jej nevzít, když parkování je zdarma. Nadále jezdí MHD, ale čas od času auto využijí, takže proč ne, když je to nebolí. Stejně tak lidi, co si pořizují druhé auto, protože čas od času se jim třeba hodí a parkování nic nestojí. Myslím, že v momentě, kdy by parkování bylo tržní, tak by spousta lidí uvažovala jinak, protože by byla nucena lépe počítat. Vyplatí se mi platit třeba nižší desítky tisíc jen ročně jen za parkování nebo… Číst vice »

Ondra K.

Taky znám takové případy.

duch

Pak ale je otázka jestli tito „rekreační řidiči“ musí mít auto přímo u domu a ne třeba na parkovišti za městem.

Radek

No však právě. A trh tohle umí velmi efektivně řešit. Čím menší potřebu auta člověk má, tím méně je za to ochotný platit, tím dále od domu je ochotný jej parkovat atp.

Bobik

Odpověď je, že by ho klidně na těch parkovištích měla. Pokud by ta parkoviště byla za rozumnou cenu, resp. vůbec byla. O kolika takových parkovištích a s jakou kapacitou víte?

Radek

Co znamená rozumná cena a kdo tu výši určí? Jako v bydlení přeci taky veřejný sektor nezabezpečuje všem „rozumnou cenu“ za nájem/nákup nemovitosti. Prostě adapt or die. A to mám pocit, že přeci jen bydlení je důležitější lidskou potřebou, než parkování.

Orange pilled

Parkovaci mista by se mela rusit. Cim mene parkovani, tim lepe!

david

S takovym programem urcite vyhraje pristi komunalni volby na sedmicce!

Mickey

Řešením je skutečně parkování dále od svého vchodu pro ty, kteří jezdí málo. Kdyby se z části letenské pláně nebo brownfieldu v Bubnech udělalo odstavné parkoviště (klidně zadarmo), tak věřím, že se bude rezidentům Prahy 7 lépe parkovat i dýchat.

Radek

Řešením je tržní parkování a ten kdo parkovat chce bez ohledu na to jak často jezdí at si to zkratka zaplatí. Zadarmo v překladu znamená z peněz daňových poplatníků.

Mickey

Volná plocha na odstav vozidel nemusí stát skoro nic.

Radek

Zkuste si v Bubnech koupit pozemek. Uvidíte, kolik znamená to vaše skoro nic. Nehlede na to, ze ani to parkování na povrchu není zdarma. Musíte řešit odvodnění, nosné vrstvy, povrchy, atp.

Mickey

Ok, uznávám, že soukromý pozemek v Bubnech byl špatný příklad. Ale co je špatně na písčité letenské pláni v majetku Prahy?

Radek

Jako tak já nevím, to je nějaký vtip? Vždyť to jsou potenciálně nejdražší parcely v Praze. Ještě můžete navrhnout Stromovku. Přeci i to, že to je ve vlastnictví města neznamená, že to je „zdarma“.

Pavel

V Bubnech se začíná stavět. Postupně by tu měly vzniknout stovky nových bytů (a parkovacích míst). Ale slyšel jsem, že na okraji Buštěhradu jsou ještě volná parkovací místa 🙂

Trumway

Nemusí, ale s největší pravděpodobností to bude víc než si myslíte.

Petr

Z penez danovejch poplatniku se plati kdejaka vopicarna, takze to neni moc dobrej argument.
Ja myslim, ze tady nejde o penize. Mne se proste nelibi, ze je kazdej kousek volnyho prostoru zaflakanej autama. Je to naprosto neefektivni vyuziti prostoru. Mnohem lepsi by bylo auta parkovat v parkovacich domech v nekolika patrech nad sebou.

Radek

Však taky si myslím, že to je špatně, že se z toho platí kdejaká vopičárna. Opravováním domů po babičce počínaje, dotováním parkování v modrých zónách konče.

Petr

To mate sice pravdu, ale to je systemovej problem, kterej se neomezuje na parkovani. Kdyz se vybere vic penez za parkovani, tak ty prachy stejne vyleti nejakym kominem.
Primarne mi nevadi, ze nekdo parkuje zadarmo. Vadi mi ten balkanskej chaos, kterej je toho vysledkem.

Radek

Já přeci neříkám, že se to omezuje na parkování. Pokud je to systémový problém, tak se tím zabývejme, to že ty věci jsou problematické i jinde přeci neznamená, že v parkování se nemůžou změnit.
No jasně, ale tak to souvisí. Chaos a neefektivnost toho systému je dánoz velké části tím, že veřejný sektor uměle podstřeluje cenu a tím motivuje k parkování i ty, kteří by se v tržních podmínkách zařídili jinak. Nedostatek parkovacích stání je způsoben jejich nízkou cenou, tak jako by se to stalo v jakémkoli jiném odvětví.

Trumway

Děláte jako by daně platili jen někteří a ti ostatní se jen vezli. Všichni platí daně.

Radek

Však ano, daně platí všichni, ale parkování se z nich platí jen některým. Ale to máte jedno, my se v tomto stejně neshodneme, Vám to přijde jako efektivní a udržitelný systém, mně ne.

Jan

Z hlediska toho kolik kdo platí na daních se mnoho lidí opravdu veze

Trumway

Nesouhlasím. Nemůžete brát v potaz jen to kolik kdo platí na daních. Ten kdo se třeba teď tak trochu veze a má několik dětí, pak ty jednou budou platiti daně a budou tak přispívat na Váš důchod. Tož tak.

Panoramix

Však na letenské pláni je obrovské odstavné parkoviště, podzemní. 4 podlaží, z toho 3 jsou pouze pro rezidenty a dlouhodobé parkování vůbec. Akorát ta auta tam nějak chybějí. Je evidentní, že lidi chtějí mít auto po ruce a ne si před každou jízdou nejdřív udělat výlet na 20 minut, než pro to auto dojdou.

Bobik

To podzemní parkoviště je zoufale plné, poptávka silně převyšuje nabídku a v pořadníku se čeká roky.

pěškobus

Ty tři tisíce aut se někde vznášejí, nebo se řeší neexistující problém? Nebo je problém v tom, že líné zadky jsou neochotné dojít domů 300 metrů odněkud, kde zaparkují? Samé otázky.

Mickey

Tak ne vždy je to 300 m, někdy je to kiláček nebo dál, například z ulice Za Elektrárnou na Letnou je to kolem 2 km. Vzdálené možnosti jsou. První se zaplní blízká stání a nedělní kroužiči postupně parkují dál a dál.

Jenda

Dovolené, služebky…

Pavel

Vzdálenost není problém, ale lidé na to svoje auto chtějí vidět z balkónu 🙂

L.

Ten průzkum je dost nesmyslný, respektive pokud radnice doufá, že zvýšenou cenou za parkování přinutí lidi prodat auto, tak by se měla ptát hlavně: Při jaké ceně za parkování byste auto prodali? Jenže ono by z toho mohlo vyjít něco, co by do toho plánu tak úplně nezapadalo…

Ondra

Taky si myslím, že to nějaký efekt na prodávání aut mít nebude. To by cena musela být opravdu hodně velká, aby to ti méně majetní udělali. Spíš bych to bral tak, že by se to mělo zvednou aby radnice měla větší příjem peněz, které pak může investovat do kvalitnějšího veřejného prostoru.

L.

Spíš by ty peníze vybrané navíc měla investovat do zajištění dalších parkovacích míst, ne?

Pavel

Pokud by postavili někde parkovací dům, počítejte s částkou milión za parkovací místo. Dejme tomu, že by ročně získali 30000×3000 Kč, čili 90 miliónů. Za to 3000 parkovacích míst nepostavéte. Nehledě na pozemky. Prostě zaúřaduje zákon nabídky a poptávky. Navrhuji dražit roční pronájem konkrétních míst

L.

Pořád lepší postavit alespoň něco, než ty peníze vybrané od automobilistů investovat úplně jinam.

Pronájem konkrétních míst je fatálně špatně, protože vede k menšímu průměrnému využití míst, což v situaci kdy je těch míst nedostatek fakt nechcete.

Radek

Ten kdo si to dlouhodobe pronajme to přeci muže klidne dal pronajímat v době kdy tam neparkuje. To fakt tak málo věříte trhu a naopak di myslíte, ze centrální plánování to zabezpečí lépe?

Radek

Přesně, dražit krátkodobé i dlouhodobe pronájmy. Fluidni cena jako funguje třeba v komerčních vlacích nebo letadlech.

Petr Suchý

ale jak, když nemá pozemky?

L.

Pozemky se dají získat. Platí už okřídlené „Kdo chce, hledá způsoby, kdo neche, hledá důvody.“

vbb

>Pozemky se dají získat
Jen tak? Stačí říct „chci tenhle pozemek“ a hned ho mám a můžu na něm stavět parkoviště?
Já se obávám, že to takhle nepůjde a jediný způsob, jakým k pozemku přijít, je jeho koupě, a na tu potřebuji co, Jasánek?

frank

to “ získávání“ už jsme jednou zažili a nejenom s pozemky …

Otto

Podle mne by to muselo být tak 100k ročně, aby nad tím začal někdo uvažovat. A zřejmě by to byla až druhá/třetí auta v rodině, dost pochybuju o tom, že se někdo (možná kromě lidí v hodně důchodovém věku) dneska obejde úplně bez auta.

frank

kupodivu je jich docela dost, mám možnost to sledovat v zemích kde už tohle řešili před 10-15-20 roky a je tam naprosto evidentní úbytek lidí, kteří si udělají řidičák. Prostě ho k životu nepotřebují a mladých to má i další důvody typu, dražší autoškoly, dražší pořízení prvního vozidla, mnohem dražší provozování vozu , pojistné atd . ( papíry mám přes 40 let)

Michy

Ve městě tu možnost obejít se bez auta máte.
Na malých vesnicích nikoliv.

Ti, kteří touží po více vozech se holt musí přestěhovat na venkov. Tam je nikdo omezovat nebude a vozit si zadek úplně všude můžou do aleluja.

Trumway

Hlavně aby se nedivili, až auta budou muset prodat lidé (rodiny) co je skutečně potřebují ale na parkování nebudou mít. Zajímalo by mě jestli hodlají nějaké úlevy pro držitele ZTP/ZTP nebo se na ně z vysoka vykašlou.

Cech

Tak já nevím. Na sedmičce je 23 000 domácností, hromady živnostníků a Praha 7 se diví, že 9700 parkovacích míst nestačí a chce lidi tlačit k tomu, aby auto neměli? Vždyť kdybychom to přepočítali jen na ty domácnosti, tak to je, že jen 42 % domácností vlastní auto. A to tak není, protože jsou právě ty firmy, které se bez auta nepohnou. Takže řekněme, že třetina domácností má auto a úřadu to přijde moc? 🤔Možná jsem divnej, ale mně to moc nepřijde.

Jan T.

Je to moc, protože míst k parkování je podstatně míň. Prostě to není ve městě s blokovou zástavbou kam dávat. Mě zas nepřijde divné, že lidi ve městě jezdí většinou MHD a ne každý to auto má, to je běžný stav.

L.

Jenže ty dvě věci se nevylučují, respektive nejsou nějak úzce spojeny. Já jezdím po městě v drtivé většině případů MHD nebo na kole a přesto bych se bez auta neobešel.

Radek

Však si jej můžete čas od času pronajmout, čím více bude lidi jako vy, co čas od času bude potřebovat na chvíli auto, tím větší ten trh najmu a sharing bude, tím kvalitnější služby a nižší ceny. Ale abychom všichni jezdili MHD a přitom většinu tydne měli před barakem zaparkované auto – to přeci nezní jako efektivní systém ne?

lojzik

sdílení může dobře fungovat tam, kde je poptávka rovnoměrně rozložená v čase. Ale kdyby všichni vlastníci co auto používají jen o víkendu a na dovolenou a většinou doby jim stojí zaparkované před domem prodali auto, tak pak zjistí, že si na víkendovou nebo dovolenkovou špičku nemaj co půjčit. Ono je to vidět na mnoha parkocištích, kdy jsou jednou plné a jindy poloprázdné a auta jsou v oběhu.

Radek

Jasně, ono to určitě není pro všechny, jako zase z toho nedělejme, že to tak mají všichni. Pravděpodobně by se i změnilo chování uživatelů. Prostě ať si to každý udělá dle svých preferencí, ale nemějme tendence to řešit tím, že budeme uměle ponižovat cenu parkování. To imho prostě není řešení.

Cech

Jsitě, ten nápad není pro všechny. Jenže to, co navrhujete Vy a P7 je vlastně bití úplně všech. I těch, kteří autro mají a potřebují ho. Nevím, jestli máte děti. Nám pomalu odrůstají, ale právě auto jsme si pořídili právě proto, že jsme je měli. S malým dítětem zůstávat v Praze fakt nešlo. Ta občůraná hřišťátka není žádný šlágr. A tak jsme pořídili auto. nejdřív fabii kombíka, pak při dvou dětech Renaulta Scénic. Nedokážu si představit, že bychom chtěli jet o víkendu někam ven a já hledal dostatečně velké sdílené auto, kam se vejde velký kočárek, měl někde doma dětské… Číst vice »

Radek

Jak jako bití úplně všech? Nebo myslíte všech těch, kteří parkují jako rezidenti v modrých zónách? Jak k tomu přijdou všichni ostatní? Jinak jako takhle, já Vás slyším a chápu. Jen mi nepřijde dobré řešení uměle snižovat cenu stání. Protože ve výsledku přesně to (IMHO) způsobuje jeho nedostatek. Jakože vždyť je přeci úplně normální když něco chci, tak si to zaplatím ne? Já přeci neříkám, nařizujme něco někomu. Nenazývám nikoho tím, co píšete v posledním odstavci. Já pouze říkám liberalizujme trh, ať se každý zařídí jak uzná za vhodné, protože jinak nikdy dostatek stání pro všechny, kdo jej skutečně potřebují… Číst vice »

Kebab

A co takhle liberalizovat třeba zdravotnictví? Pacientů je přece taky nadbytek, vyřešily by se tím fronty a dlouhé čekací doby. Kdo lékaře skutečně potřebuje, tak si ho zaplatí, ostatní se zařídí, jak uznají za vhodné. Nebo že by to nebyl nejlepší nápad? Že by potřeba nemusela nutně souviset se schopností zaplatit?

Radek

Jako nevím úplně jakou to má souvislost s parkováním ale budiž. Zdravotní pojištění si přeci platí každý. Jakou v tom vidíte paralelu s tím, kdy se parkování některým platí z peněz všech? Jinak asi bych to přirovnal k tomu, kdy těmi 30 korunami chtěli regulovat neefektivní počty návštěv u doktora s kdejakou rýmičkou. Jako to o čem píšete, že bychom měli platit parkování těm, kteří na něj jinak nedosáhnou, mi zní prostě jako šílené sociální inženýrství. Když na něco nemám, tak se mám zařídit jinak. Nevím no.

Kebab

Princip. Zkrátka si živě dovedu představit třeba staršího nebo ne zcela zdravého (ale ne invalidního) člověka, který bude muset parkovat daleko a pak se belhat domů, protože na bližších místech ho vždycky přeplatí zdraví, ale bohatší sousedi. Populace stárne a volný trh umí být krutý. Všeho moc škodí, i když jde o dobré věci.

Radek

Takže tím vašim řešením je rovnost všech co se týče parkování? Ať se má každý špatně? Jako já Vás chápu, je to prostě trochu drsné, ale tak takový kapitalismus je. Co se týče bydlení, tak mladé lidi dneska taky stát nevodí za ručičku a nikdo jim nezařídí byt. Byť prostě v poměru k platům je dnešní bydlení mnohem méně dostupné než jej měly minulé generace. Zkrátka se svobodou přichází zodpovědnost.

Lukáš

Ja taky, ale auto mam kilometr od bytu v parkovacim dome, kde jsem za parkovaci misto zaplatil nemalo penez. Nepovazuju za normalni, abych pozadoval poskytnuti parkovaciho mista zdarma (nebo za hubicku).

Cech

Jistě, jenže je tu pár drobných věcí, které člověk musí vzít v úvahu: 1) Ne každý je v té socioekonomické situaci, aby si mohli pořídit za pár set tisíc parkování 2) Pokud chcete lidi posunout na stání s výrazně placeným parkovným, musí ta stání něco mít navíc. Třeba být garantováno, že tam ti lidé zastaví. Nebo že to je zastřešeno, hlídáno apod. 3) S tím souvisí tento bod. Lidé sice platí městu za parkování směšnou částku, ale ta částka nezaručuje ani to, že tam to místo bude. Právě proto, že P7 má o výrazný počet parkovacích oprávnění víc, než je… Číst vice »

Lukáš

1. V Praze urcite budou desitky tisic lidi, kteri si to misto poridili, treba za cenu toho, ze si upreli neco jineho, treba dovolenou. Proc by tem ostatnim mela prispivat cela spolecnost treba na ukor detskych hrist, ktera zminujete vyse?
2. Urcite to tak muze byt, naklad na zastresene a hlidane parkoviste je nekolik tisic mesicne.
3. Kdyz jdete lyzovat, hlavne do ceskeho lyzarskeho strediska, taky si zaplatite pouze moznost vyuzit sluzby po urcitou dobu a nikdo vam negarantuje, ze po prichodu k turniketu si nevystojite frontu (40 min. na Klinovci).

Radek

1) oukej, ale pro by to měla za něj měla platit společnost? Však to není žádné ústavní právo mít auto a někde jej parkovat.
2) čím levnější ta stání budou, tím více uživatelů to bude využívat. Platí to i opačně.
3) ten nedostatek je způsoben právě tou cenou. Zkuste třeba vozit do Afriky jídlo a rozdávat jej zadarmo, myslíte, že tím vyřešíte hladomor? Stejné je to s parkováním.

VTT

P7 si výstavbu parkovacího domu pro své rezidenty mohla protlačit na místě bývalého nádraží Bubny, šlo by to asi pořád i v Zátorách.

Frantisek X

Kolik lidí by bylo ochotno tam zaparkovat a ještě jít i delší cestu odtamtud pěšky?

Jan T.

OK a kdo to zaplatí? Jedno místo za milion, budete ochoten platit tržní cenu 5000 za měsíc? Dnes je potřeba 3300 míst, do budoucna řekněme 5000 míst, to máme 5 miliard a jak velký že má být ten parkovací dům? Kolik % plochy z nové výstavby bytů to bude?

VTT

Já jsem si tržní cenu za parkovací stání zaplatil a nevidím důvod, proč by to nemohli udělat i oni.

Kebab

Jedno místo za milion není žádný obecný fakt. Že je Praha za něj tolik ochotna zaplatit je její problém. Možná jde jen o typický alibismus a nesmyslně přísné bezpečnostní předpisy u takových staveb (viz zákaz LPG v garážích, které nemají stěny), možná to dokonce dělá právě proto, aby pak mohla poukazovat na rádoby neudržitelnost stavby dalších parkovacích kapacit, které z ideologických důvodů odmítá budovat, ale které jsou přitom v civilizovaném světě běžně k dispozici.

Lukáš

Myslite, ze prisne bezpecnostni predpisy jsou nesmyslne?
https://www.facebook.com/martin.chren.ruzinov/posts/513260377034242

none

Když bude milion za doživotní místo, můžou se stavět podzemní parkoviště. Dneska jsou lidi schopný jet autem 100m na nákup.
Pro určitou část lidí je auto nepotřebné. S trochou nepohodlí mohou použít nohy a MHD.

frank

Tak Bubny + Zátory je plánované bydlení pro 25 000 lidí ( cca 10-11 000 bytů) , asi je to marné, ale lze jenom doufat, že každý ten byt bude mít podzemní parkování…

Ondra

Na výsledek hlasování jsem zvědavý. A když si to tedy schválí, jak budou dál ty peníze přerozdělovat.

ACSMAN

Bohužel jiné řešení, než parkovné hodně zdražit asi není. Zaparkovat ve večerních hodinách blízko svého domu je téměř nemožný. Ještě bych zvážil velikost auta, chceš mít dodávku nebo SUV, tak si priplať, soused má americký pickup a délkou se nevejde ani do kolmého stání…

Trumway

„Zaparkovat ve večerních hodinách blízko svého domu“
A přitom by to řešilo aby byla parkovací místa vyhražená. Jako nedovedu si představit, že budu platit nějakou horentní částku za parkování a pak budu nucen zdlouhavě hledat místo abych vůbec zaparkoval. V ceně za parkování by tak měla být automaticky značka vyhrazeného místa s SPZ.

Trumway

Pardon, SPZ už dnes ne. RZ bude lepší

vbb

Mýlíte se.
Zákony (č. 56/2001 Sb. a 361/2000 Sb.) definují „státní poznávací značku“, resp. „tabulku s SPZ“, zatímco „registrační značka“ je pouze legislativní zkratka.

Průvodce původní Aleš

A jak to chcete udělat, když je víc aut než parkovacích míst? Dražba? Loterie?

Trumway

Přestaňte stavět skladiště a překladiště a začněte stavět parkoviště.

PetrH

To říkáte komu?

Trumway

To je myšleno oebcně a k srdci by si to měl vzít ten, koho se to týká.

none

Každé místo na parkovišti umožní koupi dalšího auta 😃

Jan T.

To by vyšlo jednak hodně draho a druhak je to velmi neefektivní využití prostoru. Kam budete posílat návštěvy nebo služby? Když odjedete na dovolenou tak to místo bude muset být prázdné? Pokud chcete vyhrazené místo, kupte si ho v garáži, po Praze je jejich stále dost volných. Ale musíte si připlatit.

Trumway

No tak bude prázdné a co? Kdyby člověk nikam neodjel taky by bylo obsazené.

Frantisek

Zdrazit aspon na 50 EUR mesicne a z tech cca 140mio mesicne by se dal postavit parkovaci dum (=platit investicni uver). Navic by diky tomu byla mista v tom dome za 2-3k mesicne vyprodana, priplatit si za vyhrazenne hlidane misto by potom davalo smysl.

Luke

Hlavně je NUTNÉ efektivní vymáhání zón.
Každodenně pokuty, měšťáci a odtahy neplatičů.

Radim

Hm, jo, jasně, ale jen oprávněně. Já dostal pokutu i tam, kde nebyla ani značka ani modrá zóna. Policajti to nakonec uznali, ale myslíte, že mi pokutu magistrát vrátil? Ani náhodou… Ještě že to byly jenom 3 kila…

Jan T.

Bylo to legální parkování? U nás se třeba parkuje i za hranicí modré čáry, s tím že někdo chce ušetřit (anebo nenašel jiné místo), nicméně tam už parkování povolené není.

mimochodem

Prosim vas, co si ma clovek predstavit pod „dostat pokutu“?
To jste jako souhlasil s prikazem na miste, ac jste s nim vlastne…. nesouhlasil?
Nebo prisel dopis? Nebo pravomocne rozhodnuti ve spravnim rizeni?

Rizeni o prestupku musi byt prezkoumatelne a vyjma situace, kdy obvineny s prikazem na miste souhlasi, byva prezkum, potazmo i navraceni neopravnene vybrane pokuty mozne.

Ondros

Jestli to není tím, že v modrých (či jinak barevných) zónách je možnost parkování jen na vyznačených místech. Pokud tedy parkujete i tam, kde by se stát třeba za jiných okolností mohlo (nebyl by to přestupek dle zákona o provozu na pozem. komunikacích), ale není tam vyznačena zóna, pak porušujete dané nařízení (předpokládám vyhlášené ve formě OOP).

MrMarkus

Postřeh z terénu, zajímá mě spíše zda je to jen můj subjektivní pocit nebo se to opravdu děje. Máme chatu nějakých 30 km od Prahy a neskutečně to tam ožívá. Někdy před 20 lety tam bývalo přes týden mrtvo, pak tam bývalo mrtvo v zimě, ale teď už úplně kdykoliv tam přijedeme, lidé tam jsou. Hlavně senioři a ta pointa je v tom, že to jsou z naprosté většiny pražáci a mají auto. Zatím jsem neslyšel o tom, že by někdo z nich pustil byt v Praze. Jsem zvědavý, jaký to bude mít další vývoj, takové kroky jako ten v… Číst vice »

VTT

Třeba známí takhle bývají na chatě téměř celé léte. Jenže ta chata není v zimě obyvatelná, tak od října do dubna jsou v bytě v Praze. To znamená, že ten byt tak jako tak potřebují.

123

Držet si byt v Praze je jednak rozumné, jednak nutné. Nutné proto, že v případě jakýchkoli zdravotních problémů je sakra rozdíl jezdit do špitálu například odněkud z Posázaví, které je jinak vlastně „za rohem“, nebo z Prahy. A u straších lidí je uvedené sakra aktuální. A pokud je ten kvartýr jejich, tak je to pro drtivou většinu z nich asi nejlepší investice, kterou lze udělat, neboť se neustále zhodnocuje. Zejména pro starší lidi existují v podstatě jen dva důvody proč se trvale stěhovat z Prahy … první je skutečně značná finanční nouze, druhý je stěhování se za rodinou, která jim… Číst vice »

Trumway

Nevím jak je to s byty, ale že se lidé sestěhovávají do okolí Prahy je fakt. Pak tihle lidé samozřejmě auto mají aby mohli do Prahy dojíždět za prací. A ona bytová krize právě souvisí s tím, že se lidé snaží nacpat do nebo do okolí města protože „v Praze je blaze“. Kdyby zůstali na rodné hroudě a tam i pracovali všem bude lépe. Mimochodem proč si myslíte, že je třeba D1 každou chvíli ucpaná? Protože to je nejsnazší cesta jak se do a z Prahy dostat i třeba z 40 km vzdáleného místa za prací. Já vlastně vůbec nechápu,… Číst vice »

VTT

Fajn, tak mi popovídejte o tom, co já bych mohl s vystudovaným matfyzem dělat na Semilsku.
A co se tam na rodné hroudě dá dělat, i kdybych teda chtěl svoje vzdělání zahodit?

Azkaban

A co je vám do toho jak moc někdo využívá svůj soukromého majetek? Nerad bych se dožil doby že tu někdo začne fizlovat jak často obývám svůj byt a ještě bude mít tendence mi ho nedej bože znárodnit pro lepší účely

MrMarkus

Tak to jsme se nepochopili. Mě rozhodně nešlo o nějaké fízlování vůči nim. Právě naopak, zejména v případě těch seniorů mám nějaké pochopení (časem jim také budu), že jsou zvyklí nějak fungovat a tohle může být věc (stejně jako navyšování daní z nemovitostí jak u toho bytu v Praze tak zejména té chaty, kde to mnohde kolem Prahy z malé částky díky lokálnímu koeficientu vyskočilo na cca. 400% původní částky (konkrétně okolí Mníšku pod Brzdy). Fakt jsme zvědavý, co udělají v případě, že to neutáhnout, zda pustí ten byt v Praze nebo chatu. P.S. Děkuji i ostatním za názory. Tahle… Číst vice »

Karel

Velký parkovací dům by mohl být postaven vedle MV na Letenské pláni. Tam je místa.

vbb

Taky by mohli srovnat se zemí Stromovku (park, nikoliv OC, anebo vlastně i to) a udělat parkoviště tam.
Vlastně je to docela jednoduché: pouze se za „park“ dopíše „oviště“ a je hotovo 🙂

frank

No ono je tam podzemní parkování pro lidi z Prahy 7 údajně výhodnější. Co takhle udělat radost Křéťovi a udělat parkoviště místo Sparty ! 🙂

Michal Bartoníček
Trumway

Jasně, že souvisí. Stejně jako může souviset když se kolem města postaví obchvat. Ten sice umožní, že spousta lidí nebude muste tímto městem projíždět, ale taky se v něm těžko zastaví a třeba v něm něco nakoupí. To ví každé malé dítě které vidělo film Auta.

none

Pokud člověk žije v autě, tak jo.

Márty

Akorát že vůbec. Na jedné staně problému stojí obchodní centra, která centra měst suplují, na straně druhé je veřejný prostor, do kterého by dobrovolně nešel ani pes. Parkovací stání na náměstí, ideálně zdarma, je to poslední, co by představovalo řešení.

Michal Bartoníček

Možná to z toho nebylo poznat, ale já si to myslím taky.

Jan T.

Zajímavé, že v mnoha (větších) městech je centrum jen pěší zóna a je tam lidí plno. Nedávno jsme se procházeli ve Vídni, plno obchodů, plno lidí, všude otevřeno. Stačí mít dobrou obslužnost MHD a lidi tam budou chodit. Na náměstí asi nepotřebujete mít obchod s nábytkem, abyste ho musel převážet, pro něj zajedete někam na kraj kde jsou to specializované obchody s parkovištěm.

Robert

Ono je důležité to všude otevřeno. Zrovna v článku zmíněném Prostějově je velké náměstí a všechno tam zavírá okolo 17:00. Déle je tam jen jedna cukrárna, plzeňská hospoda a o kousek déle bývalý Prior.
Takže důvod tam jít bohužel neexistuje.

Michal Bartoníček

Přesně tak.

VTT

Jenže Vídeň a Prostějov, to je trošku rozdíl.

Robert

Ale princip je stejný.
Pokud všechno zavře v 16 nebo 17 hod, tak tam prostě bude mrtvo.
Zvlášť ve městech, kam turisté nejezdí ( třeba právě ten Prostějov ).
Tam musí být služby a obchody pro místní, s dobrou otevírací dobou.

peter

2 tyzdne stara skusenost z okresneho mesta, kde byvam. V sobotu doobedu som chcel kupit pedal na bicykel. Isiel som do centra mesta, co je viac menej cisto pesia zona. Su tam 2 obchody s bicyklami. Prvy otvoreny pondelok piatok od 9:00 do 16:00. Druhy, otvoreny pondelok piatok 9:00 -17:00. Na pesej mame aj foto obchod. Potrebujem krytku na fotak, ze sa zastavym. Samozrejme, otvorene pondelok piatok 9:00 – 17:00. Takze dopadlo to tak, ze poobede som nastartoval auto a ten pedal kupil v obchodaku na kraji mesta a do centra zase chvilu nepojdem. Nemam koli comu. Jasne, kebyze si… Číst vice »

Kebab

Přesně. OC nemám rád, ale otevírací dobu i pro pracujícího jim musím přičíst k dobru. V týdnu přes den dělám, nakupovat tedy chtě nechtě musím buď večer nebo o víkendu. Pozoruji ale malé obchody, které právě na tohle možná reagují a jedou třeba od 12:00 do večera i přes víkend a naopak mají zavřeno třeba v pondělí a v úterý, podobně jako dřív vesnické hospody.

none

Má vyděláno. On tam nikdo nebude sedět 12 hodin aby mu tam přišel jeden člověk. U nás třeba byla cukrárna na náměstí otevřená jen přes týden. Kdo by měl o víkendu zájem o zmrzlinu, že?

none

Třeba taková Praha. Tam o MHD člověk nezavádí a tak musí všude autem… 😃

zlá sůl

není divu, že je víc aut než míst, když se místa ustavičně ruší. tyto názory lidí, kteří bydlí, jedí, pracují a smrdí v okruhu pěti kilometrů celý život a auto potřebují jednou do roka když potřebují převést designovou skříň nebo obraz mě vždy nejvíc baví. možná by pomohl parkovací dům boys, ale to byste nesměli být tak bezmezně zaujatí.

Y.K.

Víc aut než míst je proto, že v typicky v každé ulici bydlí několikanásobek počtu lidí než se vejde do ulice aut.

Ojin

Akorát parkovací dům se těžko může vyplatit, když mu konkuruje parkování (skoro) zdarma. Právě při zvýšení ceny za parkování v ulicích se parkovací dům spíš stane zajímavější alternativou.

lojzik

my tu máme parkovací dům a lidi si v něm platí parkování i když tu žádná placená zóna neni a parkování v ulici je zadarmo už jenom proto, že nechtějí pořád hledat volné místo a auto je kryté, v zimě nemusí škrávat sklo atd. Takže lidem nejde jen o nejnižší cenu parkování, ale stojí jim za to si připlatit za komfort rezervovaného parkovacího místa v parkovacím domě.

Jan T.

Míst se může rušit jednotky při rekonstrukci ulic. Ale jestli jste si přečetl článek tak víte, že přibývá registrovaných aut v městské části tempem několik set za rok. Ty ulice prostě nejsou nafukovací.

Matěj

Okruh 5 kilometrů? A dál metro (tramvaje, busy) nejezdí?

David

Vždyť počet parkovacích míst na P7 roste, viz citovaný tweet.

alf

Bude to mít za následek, že dojde k poklesu vytíženosti mhd a vyššímu ucpání ulic. Argument typu platím hodně tak si to vyjezdím autem, proč bych měl platit ještě mhd bude mít hodně lidí. V Brně je to podchycené první auto za hubičku, druhé a další za hodně.

Trumway

Ale o tomhle se pokud si dobře pamatuji mluvilo i v Praze. A kde ty plány jsou? Jen kecy v kleci.

Jan T.

Ulice mají omezenou kapacitu jak na parkování tak na jízdu. Takže prosím, klidně si zkuste jezdit autem víc, ale začnete vlastní vinou vytvářet kolony a pojedete pomaleji než MHD.

Lukáš

Prvi za hubicku a dalsi za hodne je nesmysl. Nikdo pak nema dve auta, prvni patri manzelse, druhe manzelovi, treti synovi, ctvrte klidne dedovi…

David

Proto by to mělo být omezeno na domácnost, ale náš stát bohužel koncept domácnosti nezná a tak taková omezení neumožňuje.

Petr

Praha podporuje zvyšování domů o patro a pak se diví, že lidi nemají kde parkovat.

Trumway

„Cílem případného zvýšení cen je motivovat lidi, kteří svá auta používají minimálně, aby je prodali.“ Tohle je doba fakt na palici. Nezejdíš tak auto radši prodej protože se nedoplatíš? Motivace? To je asi stejná motivace jako kdyby měl někdo nemovitost kterou by nevyužíval a proto se u ní zvedla daň aby se jí člověk raději zbavil. V obou případech je do toho každému h…o. jestli člověk je ochoten platit nebo nikoliv. Když má člověk motorku se kterou v zimě nejezdí taky stále neběhá ukládat značky do depozitu aby nemusel platit pov.ručení a to samé se může týkat i aut dlouhodoběš… Číst vice »

Ojin

Však to se týká jenom těch, co odstavují auta na veřejném prostranství, kdo má vlastní garáž nebo stání, toho se to netýká.

Michal Bartoníček

K čemu je auto, které využiju jednou za měsíc a které hnije na veřejném prostoru? K ničemu. Akorát zabírá místo pro někoho, kdo ho potřebuje víc.
Ne, sám k tomu nedojde. Místa je málo a víc aut se do ulic už nevejde. Je s podivem, že jste si na to ještě nezvykli.

Otakar

Přesně tak, kdo nejezdí, ať auto nemá. Evidentně jej nepotřebuje.

VTT

Třeba proto, že ho jednou za měsíc fakt potřebuju? A každý měsíc se mi nechce řešit opruz s půjčovnami.

mgr.pavel

A potřebujete, aby vaše auto celý měsíc hnilo na veřejné komunikaci přímo před vaším domem?

Pardon, ale to je brutálně neefektivní využívání veřejného prostoru. Kdy si soukromá osoba za pár tisíc ročně zabere 10 metrů čtverečních ulice, jen aby s autem 12krát za rok někam jela.

To už není mobilita, ale imobilita.

VTT

Ne, mám svoje garážové stání v domě.
Pokud to auto 12x opravdu poteřebuju (tzn. jiné možnosti k ní nejsou), tak co se dá dělat.
Spoustu věcí využívám jen občas, sezónně a podobně, ale mám je, i když mi jinak zabírají místo.

Mickey

Mějte co chcete, když to máte u sebe, mimo veřejný prostor. Garáže se nijak neřeší, jen zdražením ZPS poroste i jejich cena.

Trumway

A víte o tom, že to parkování ve vlastní garáži stojí taky peníze? Víte jak je taková garáž v současné době zdaňěná?

Michal Bartoníček

Ano, víme. A ví to ten pán taky? Pokud ho parkování ve vlastní garáži stojí peníze, tak už je to výhradně jeho problém, nikoliv problém těch ostatních. S tím, že vydá náklady i na parkování ve vlastní garáži, určitě počítal. Tak nechápu ten váš údiv. Jestli chcete koně, musíte mít i na stáj a seno.

Michal Bartoníček

Garáž? Ale to je přece něco jiného. Tady se bavíme o veřejném prostoru, ne o soukromém garážovém stání.

Průvodce původní Aleš

Co je na tom za opruz? Kouknu na appku, kde je volné vhodné auto, bloknu si ho a jdu si pár minut pěšky pro něj.

watslaw

Bez problému to lze použít hlavně v případech, kdy rovnou můžete použít MHD. Pokud auto potřebujete třeba k převezení něčeho většího, musíte u půjčeného auta řešit případné zašpinění nebo třeba poškrábání nákladem. Pokud dokonce potřebujete větší auto, už to není pár minut chůze, ale často delší cestu MHD. Pokud chcete vést děti, musíte tam a ven tahat sedačky (a nebo, pokud ty děti nejsou více než 2, můžete si na druhém konci Prahy půjčit auto i se sedačkami) a opět řešit úklid po každé cestě. Když pojedete na týden na hory na lyže …. No prostě to opruz je; to… Číst vice »

none

Pokud bude zájem, bude tu sto lidí na mobilu čekat, až jim pipne žádost. Musí snad člověk, co potřebuje převést své pozadí, někde dávat kolkovanou žádost týden předem?
Když bude poptávka, bude nqbidka.
Ale mnohem lepší řešení je hledání důvodů, proč to nejde. V tom jsme nejlepší na světě

Kebab

Tak určitě. Jen s tím, že nesmím chtít jet přesně v té době, kdy jedou i ostatní, typicky před víkendem, protože pak jaksi nemám čím. Kolikrát je problém sehnat i taxi, natož nějaké sdílené auto. Vlastní zkušenost, koukal jsem nejdřív jak puk, že není odvoz doslova pár kilometrů za Prahou, ale je to v důsledku logické. Naše světová MHD v té chvíli pochopitelně taky ani ťuk a kolo jsem měl 140 km daleko.

Ojin

Já jsem při podobné frekvenci využití asi 6,5 roku používal carsharing a přišlo mi to v pohodě, prostě zarezervuju, podívám se, kde auto zrovna přesně je (zóna je daná), odemču kartou nebo mobilem a jedu. Mně osobně spíš přijde opruz řešit povinné ručení, STK, servisy, pneumatiky apod.

P73

Přešel jsem z carsharingu na vlastní a kdybych k tomu nebyl donucen okolnostmi, tak to neudělám…

Jan T.

Pokud ho potřebujete tak si plaťte tržní cenu za uskladnění svého soukromého majektu. Anebo zjistíte že při použití 1x měsíčně se vám to ani vlastnit nevyplatí, protože levněji vás vyjde si auto půjčit nebo objednat smluvní přepravu. V tom je pointa, dotovaný parkovací socialismus křiví trh, za pár korun se vyplatí nechat stát auto před domem i těm kteří se v něm projedou jednou za uherský rok.

VTT

Už to píšu, mám vlastní parkovací stání. Auto se mi vyplatí, protožer pro ty případy, kdy ho poptřebuju, není půjčovna adekvátní řešení (převážení různých nákladů – musí to být kombík, flexibilita, možnost připojit vozík nebo na kouli dát nosič na kolo,…). Se smluvní přepravou mi ani nemluvte – hádání se stavebninami, kdy přivezou tři pytle cementu, to je utrpení (nó víte, na dodávku je to málo, až tím směrem někdy pojedem, tak to přiberem), to byl hlavní důvod, proč si auto pořídit. A zapomeňte na to, že nějaký soused je ochotný za pětistovku v sobotu dopoledne kvůli mě jet svým… Číst vice »

ABCD

Přesně popsáno, takto to má spousta lidí, myslím důvody vlastnění osobního automobilu.
Baví mě, když diskutující zdůrazňují, že majitelé mají auto kvůli statusu. To se jistě děje, ale nemyslím, že to je převažující důvod.

Kebab

Zná někdo osobně aspoň jednoho člověka, který by měl dnes auto kvůli statusu?

Peeetr

Však když to auto fakt potřebujete, tak nebudete mít problém šetřit na všem ostatním, a v pohodě zaplatit tu zvýšenou cenu za parkování 🙂

Michal Bartoníček

No tak ho potřebujete jednou za měsíc. V dnešní době sdílených aut to nepředstavuje takový problém. V případě zdravotních komplikací si zavoláte sanitku. Pokud potřebujete někam hodit vy sám, zavoláte si taxi. Pokud potřebujete něco někam převézt, necháte si to dovézt kurýrem. Možností existuje v dnešní době dost.

Trumway

Je to každého věc. “ to samé se může týkat i aut dlouhodoběš stojících na značkách“ První kdo na tom bude tratit budou pojišťovny protože pokud vozidlo stojí na komunikaci musí mít značky a tudíž musí mít zaplacené pov. ručení.Když někdo platí a nejezdí je více než jisté, že nehrozí škodní událost za kterou by musela pojišťovna platit. Jsou to peníze v prasátku bez rizika. Pokud takových vozidel ubyde a všechna za které se platí pov.ručení budou maximálně jezdit pak roste i riziko škodní události. Tak jen abychom to nezplatili my všichni ostatní až se nám zvedne výše platby jako… Číst vice »

Ojin

Však některé pojišťovny mají nastavenou výši povinného ručení podle ujetých kilometrů.

Trumway

Některé možná. Ta moje třeba ne. Platím pořád stejnou částku i když auto třeba dva roky stojí. Stejné je to s přívěsem, motorkou atd. Rozdíl je v tom, že já parkuji na svém.

Jan Sova

To jsem kdysi vyzkoušel a nestojí to za řeč. Furt jenom pošlete Km, pak jim to nefungovalo, pošlete znovu a pořád nějaké šmodrchy. Nakonec jsem ještě musel doplácet za ujeté km navíc. Takovou smlouvu už nechci nikdy.

Jeffer

A čo je to správne použitie auta? Čo je horšie? Raz za týždeň tam, kde rozumná alternatíva VHD neexistuje, alebo síce denne, ale za podmienok, kedy VHD použiť išlo?

Pokiaľ je odpoveď, že je plným právom vodiča si zvoliť auto namiesto VHD pri dennom dochádzaní, je aj odpoveď, že je teda plným právom vodiča zvoliť si vlastné auto pred požičovňou, carsharingom a podobne pri použití raz za x dní.

Michal Bartoníček

Veřejná doprava v Česku je na rozdíl od Slovenska na trochu vyšší úrovni. Ale ano, ten člověk má právo se rozhodnout, čím pojede. Ale ať se pak nediví, že za to bude platit nebo že je parkovacích míst dost. Sám se svým rozhodnutím o další možnosti dopravy připravil.

VTT

Tak se podívejte kousek za Prahu. Pokud člověk do takových oblastí jezdí, tak tam je VHD použitelná velmi omezeně (7 párů spojů v pracovní dny, tři denně o víkendu – a to je pokrok, před pár lety o víkendu nejelo nic). Autem 2 hodiny z domu do domu, vlak 4,5 hodiny z nádraží na zastávku, k tomu 2km pěšky. Přitom vlastnictví auta neznamená nemožnost použít hromadnou dopravu tam, kde to dává smysl. Já dojíždím denně z Benešova do Prahy a autem jedu, jen když pak chci pokračovat třeba do těch oblastí s mizernou hromadnou dopravou. A nakonec poznámka: nevím, jak… Číst vice »

Vilda

Sociální inženýrství. To už tady jednou bylo.

libor

tak ono nemusí auto nutně parkovat u místa bydliště, může parkovat někde jinde (třeba i mimo Prahu :D). Já osobně před 10ti lety bydlel v Praze, auto používal na výjezdy mimo Prahu a někdy i do práce (mimo Prahu) a parkoval v jiné části než bydlel a k autu jezdil MHD 😉

Trumway

Taky varinata. Jen se Vám nesmí každou chvíli zapínat alarm protože na to nebudete moci reagovat. Pokud se spouští sám a bez důvodu tak chudáci lidé co bydlí okolo.

Mickey

To bývalo v devadesátkách při každé bouřce 😀

Trumway

No vidíte. Teď je ro 2024 a děje se to stále. Kolikrát si říkám že ten majitel má hodně tvrdé spaní když auto řve v noci jak pominutý třeba půl hodiny.

Průvodce původní Aleš

Dobře, svým způsobem máte pravdu. Jenže je tu jeden problém – všechna auta se na ulici nevejdou. Jak byste to chtěl vyřešit Vy?

Trumway

Dobrá otázka. Co třeba začím tím, že všechna služební vozidla by musela zůstávat zaparkovaná ve firmě a tato by si musela zajistit aby je měla kde parkovat? Tím ubydou vozidla která nejsou v soukromém vlatnictví a tedy není potřeba aby takové vozidlo parkovalo v místě bydliště zaměstnance.

Trumway

A to jsme možná u těch nevyužívaných vozidel. Pokud někdo vlastní vozidlo které nemá potřebu využívat protože dostal služební bylo by divné mu říkat ať to své prodá protože s ním nejezdí. Kolik takových domácností asi tak může být kde je auto + další poskytnuté od zaměstnavatele? Dovedu si představit že dost a obzvláště v Praze.

Y.K.

Jaksi přehlížíte, že se to týká aut odstavených na veřejném prostranství, na ulici. Pokud to auto parkuje ve vlastní garáži, tak do toho pochopitelně nikomu nic není, pokud na ulici, je to sdílený prostor a řešit optimální využitost je logické.

Chybí zohlednění vlastníků před nájemníky

Neřeší se jestli jste majitel bytu ve kterém bydlíte nebo nájemce. Nájemce by podle mne měl platit třeba dvakrát tolik než vlastník bytu. Lumpárna navíc je že nájemce má nájem uhrazený z příspěvku na bydlení a majitel bytu nedostane nic což diskriminuje ty co platí hypotéku před těmi o platí nájem