Virtuální zastávky a svítilna zelené barvy. Ministerstvo připravilo pravidla pro poptávkovou dopravu
Novela má usnadnit dopravní obsluhu méně osídlených oblastí.
Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákona o silniční dopravě, která může výrazně změnit způsob cestování zejména v méně osídlených oblastech. Materiál řeší takzvanou poptávkovou dopravu, která v Česku začíná zatím vznikat spíše živelným způsobem bez opory v zákoně.
„Je to změna, která může především málo osídleným místům, které jsou špatně dopravně obslouženy,“ řekl předseda podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN). V praxi jde o rozšíření možnosti veřejné dopravy do míst v časech, kdy se objednatelům vůbec nevyplatí posílat větší autobus. Jde v podstatě o mix mezi autobusem a taxislužbou, nejen velikostí, ale i způsobem organizace provozu.
„Půjde o pravidelné poskytování přepravních služeb pro cestující, které však nebudou poskytovány podle předem stanového jízdního řádu, ale na základě individuálních objednávek cestujících,“ uvádí ministerstvo v předkládací zprávě.
„Vnímáme hlavně ze strany krajů, že je po takové možnosti poptávka,“ uvedl Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy. Nové řešení má i snížit náklady na veřejnou dopravu.
Například Středočeský kraj v srpnu spustí pilotní provoz v Českém Brodu a okolí. Cílem je pokrýt poptávku po cestování hlavně po 20. hodině a o víkendech, kdy je kromě vlaků nabídka spojení prakticky nulová. „V tyto časy nemáme jak oslovit možné zákazníky veřejné dopravy,“ řekl Lukáš Kubálek z Integrované dopravy Středočeského kraje. Objednání bude možné přes aplikaci PID Lítačka. „Bez změny legislativy je to pro nás naprosto neefektivní model,“ dodal Kubálek.
Středočeský kraj otestuje poptávkovou dopravu. Má vyřešit i nedostatek řidičů autobusů
Jednou z hlavních změn bude, že provoz poptávkové dopravy nebude podle jízdního řádu, ale pro vymezené území. Auta v poptávkové dopravě nebudou muset zastavovat jen tam, kde jsou nyní autobusové zastávky, ale na mnohem více místech, která nebudou fyzicky označena, půjde o tzv. virtuální zastávky. Bude to ale stále doprava v objednávce krajů či měst.
Přeprava bude probíhat auty s kapacitou do 9 míst. To umožní jejich řízení na běžný řidičský průkaz skupiny B, nebude tak nutné hledat další řidiče autobusů. Auta budou označena zelenou svítilnou, aby bylo poznat, že jde skutečně o veřejnou dopravu a nebyl tento model zneužíván. Budou totiž využívat i běžné zastávky nebo vyhrazené pruhy.
V Česku tento model prosazuje hlavně společnost Citya, která provozuje takovou službu například v Říčanech či nově například na Svitavsku. Podle šéfa firmy Dominika Janíka má u nás téměř polovina populace špatnou dopravní obslužnost. „Nejde o to kanibalizovat veřejnou autobusovou dopravu, ale najít model, jak zajistit dopravu pro lidi, kteří ji dosud využívat nemohou,“ dodal Janík.