Virtuální zastávky a svítilna zelené barvy. Ministerstvo připravilo pravidla pro poptávkovou dopravu
Vozidlo pro provoz v Říčanech a okolí. Foto: CITYA
Novela má usnadnit dopravní obsluhu méně osídlených oblastí.
Novela má usnadnit dopravní obsluhu méně osídlených oblastí.
Tady u nás za hranicema v Německu funguje, že i MHD má v jízdním řádu trojúhelníček, kterej znamená, že pojede mikrobus. Přijede klidně taxi v podobě Mercedesu Sprinter, za sklo hodí ceduli a jede za pár šušňů v klasické stopě autobusu. V případě, že ví nějaká skupina, že pojede, zavolá si den předem a přijede klasickej velkej MAN. To by se u nás na spoustě linek taky hodilo a přesto to neumíme.
A co když se např. 20 lidí potřebujících tím spojem sejde na různých zastávkách nezávisle na sobě?
Kolem Českého Brodu, je to OK. Zatím jako průser vidím Svitavsko. Provozní doba: Po – Pá 8.00 – 20.00hod. Víkendy, večery nic. Rodiče mám v jedné z obcí, kterou tato služba obsluhuje. Autobusů v prac. den jezdí cca 30 denně (ano, bydlí u křižovatky, kde se spoje rozjíždí do několika směrů). Víkend ? Sobota, neděle cca pět… Maminka si app nainstaluje a snad dokáže i obsluhovat (objednávat a platit), ale pokud to má být určeno i pro důchodce, nevidím to jako cestu vpřed. Zde, to opět vidím na střelbu do vlastních řad ze strany OREDA… „A vidíte, my to zkusili… Číst vice »
Proč by to nemělo fungovat pro důchodce? Podceňujete jejich digitální gramotnost?
A já si teda myslím, že to je jedno z nejlepších rozhodnutí ohledně VHD za mnoho let. A docela paradoxně by to mohlo i vyřešit taková ta „lokálková dilemata“, protože tohle je asi jediný způsob, jak v řídce osídleném území nedělat náhrady tratí (nebo „nesmyslné“ souběhy bus-vlak) kvůli pár vesnicím, co nejsou na trase vlaku, a zároveň vytvořit něco, kde by přestup na vlak mohl být lidmi akceptován (protože na tom druhém konci nebude ani interval 6 hodin ani docházková vzdálenost 1500 m do kopce). Docela realisticky by to v některých regionech mohlo znamenat ústup autobusových linek jen tam, kde… Číst vice »
Měl byste nějaký konkrétní příklad pro uvedenou situaci?
P. S. I zde vypíchnu – i tak je potřeba (když nic jiného) řešit přepravu školáků do/ze školy a když už to vozidlo (přinejmenším středně velký bus) pro jejich přepravu je k dispozici, tak je zase nelogické ho nevyužít přinejmenším mezi ránem a odpolednem.
A ještě bych asi dodal – co např. přeprava kočárků v takovémto vozidle? Nebo (byť pravda méně častá) přeprava lidí na vozíku?
Mezi ránem a odpolednem může klidně hoblovat na jiné trase, kde je lidí více.
To ale může dělat ten stejný (tzn. jiný) autobus, který na té samé trase jel i ráno. Není potřeba tam přesouvat autobus z té linky, kde by od rána do odpoledne skoro nikdo nejel. P. S. Mnohahodinové „díry“ v pracovní dny dopoledne jsou celkově zajímavé, když si vezmu, že i v takové části dne je přepravní poptávka obecně slušná – v součtu všechny přepravy k doktorům/úřadům/nákupům a zpět. Ovšem, jede-li jeden spoj za pár hodin, nedivím se, že (zejména při nejistotě přesného času vyřizování na úřadech/návštěvy lékařů) je to pro většinu lidí nepoužitelné. Mmch. takový mikrobus je docela obtížně přístupný… Číst vice »
K tomu jen dodám, že lidé budou mít možnost namísto nemožného použití autobusu, který dojede nebo odjede těsně před odjezdem nebo příjezdem vlaku, si objednat právě tuto poptávkovou dopravu v blízké trase toho pro ně nevhodně jedoucího autobusu, aby se na tu železnici mohli navázat. Až to začne fungovat, uvidíme jak rychle najednou půjde pohnout o těch několik minut s jízdními řády autobusů.
Jestliže ten samý objednatel bude umět zavést „poptávkou dopravu“, tak ten samý objednatel by snad uměl zajistit, aby se busy s vlaky těsně nemíjely.
Mmch. taky je otázkou, aby ta poptávková doprava nezačala fungovat až moc dobře – tzn. aby o ni nebyl tak velký zájem, že vozidlo pro 8 cestujících by nestihlo objezdit v požadovaných časech/trasách všechny zájemce.
Jenomže ty busy a vlaky si ujíždějí schválně, říká se tomu plánovaný nepřípoj a je to proto, aby si lidi nestěžovali, že jim ujel přípoj.
Nikde není garantováno, že bude (zejména při obecně větším zájmu o tuto službu) volné vozidlo k přistavení tak, aby ten přípoj (ať už od vlaku, nebo k vlaku) tvořilo.
Mmch. o jaké místo (např. jaký kraj) v naší zemi s těmi záměrnými nepřípoji vlak-bus jde?
… ten samý objednatel by snad uměl zajistit, aby se busy s vlaky těsně nemíjely …
Souhlas, umí to, jenže udělat to nechce. Takže uvidíme zda upraví ty autobusy nebo bude současně dotovat i tu poptávkovou dopravu.
Ta svítilna by měla svítit i červené například pokud bude vozidlo plně obsazené, nebo pojede v mimopřepravním výkonu. A vozidlo by mohlo s touto svítilnou také poskytovat taxislužbu.
To jste vyčetl z té novely nebo šotoušsky vymýšlete věci ve chvíli, kdy už jsou vymyšlené.
Fuj, už jsem se při té červené svítilně lekl, že máte na mysli svoz do veřejného domu.
Jak to bude reseno u tech vyhrazenych pruhu? Jak se to bude kontrolovat?
Třeba tou zelenou svítilnou na střeše?
Zelenou diodu si mikejepan koupí na tržnici, stejně jako modrou.
Ach jo.
No klidně ať, těch pár provokatéru plynulost dopravy nerozhodí. A za napodobování jsou pokuty větší než za neoprávněně využití bez svítilny.
Tak ono by se to hodilo i v některých osídlenějších městech, kde nejsou moc kvalitně řešené přípoje mezi kolejovou a silniční dopravou. Dnes to řeší taxíky za 150Kč na 2,5km. Například Beroun v trase Velké sídliště-nádraží a Velké sídliště-hřbitov. Nebo Zdice přestup ze silniční na železniční dopravu.
Je na to ale potřeba taková služba nebo stačí několik nízkokapacitních spojů? Jo vidím tam tu přidanou hodnotu že je může dovézt blíž domu.
Prý spoje nejdou zařídit. Nejspíš nejsou řidiči, stejně jako v Praze.Jen z pohledu na typ vozidla vidím, že na tohle se sežene řidič snadněji.
Takže pošleme nejprve bus, který nepočkal, a za nim taxi; naopak obráceně kdo nestihl příliš brzký bus, toho necháme dohnat vlak taxi. No, tomu říkám efektivita. A pak rušíme spoje, bouráme přístřeší…
Tak jedině zavést rikšy s praconíkem ROPID jako pohonem. V rámci hesla v práci na kole.
Z mé zkušenosti byli již leckde 12 m autobusy nahrazeny menšími včetně minibusů.
Otázka zní, bude to nahrazovat taxíky nebo veřejnou hromadnou dopravu. Pokud taxislužbu, tak nevidím důvod, proč by to mělo být placeno z daní občanů. Pokud to bude v rámci veřejné dopravy, tak je otázka, proč to koordinátoři a objednatelé dosud nepoptávali.
Občas mám pocit, že obce nemají peníze na investice do škol, místo toho se projídají peníze v socializaci dopravy a tzv. ekologii.
Je těžké až nemožné běžně (nikoliv jen na zkoušku) poptávat a hlavně pak hradit z tzv. veřejných rozpočtů něco, co předpisy o veřejných službách neznajií! Daná služba má zjevně nahrazovat a nejlépe rozšiřovat možnost přepravy vrámci veřejné hromadné dopravy v řídce osídlených oblastech i přepravně okrajových/slabých časech v blastech se střední hustotou osídlení, a tím v těchto všech oblastech učinin atraktivnější veřejnou hromadnou dopravu, a tím vlastně i samotné žití v těch obastech, protože i z/do nich bude možné se dostat bez použití vlastního auta či taxíku za rozunou cenu brzo ráno či naopak pozdě večer a potenciálně i v… Číst vice »
Problém je, že ta „nahrazovaná“ taxislužba v mnoha odlehlejších oblastech vůbec neexistuje.
… a pak se to „řeší“ takto https://www.zlutice.cz/zivot-ve-meste/senior-expres/
Mmch. jezdí to i těmi směry, kudy jezdí vlak (srov. s vaší argumentací o funkci takové služby nad rámec vlaků, které by tím pádem nemusely být rušeny).
Dosud to nepoptávali pro to, že to standardně podle zákona nešlo a bylo vymýšlet nestandardní způsoby, jak to obejít. Ne každému úředníkovi nebo politikovi se do vymýšlení nestandardních cest chce, protože když se to nepovede, je to průšvih, a když se to povede, málokdo to ocení.
Nahrazovat to bude něco mezi taxíky a veřejnou dopravou. Budou si to např. moci dovolit i ti, kteří si taxík dovolit nemohou.
Myslim, ze by bylo docela fajn, kdyby mala obec mela obecni ‚ford transit(y)‘ pro typicke pripady – rozvoz baliku, deti do skol, lidi na nadrazi. Organizovane (objednavaci system) by to bylo nejakou zastresujici organizaci (napr. IDS JMK), tak aby to nefungovalo v kazde obci jinak. Jde samozrejme o to, aby tech obci bylo hodne, aby se vyvoj toho systemu mel z ceho zaplatit. Neumi ale posoudit, jestli by o to byl zajem … ja bych to chtel a pouzival, ale nevim co ostatni.
Ten rozvoz balíků mě jako zaujal… Jakože PPL, GLS atp., předají na obecním dvorku dodávce balíky a ta je rozveze po obci?
PPL si postupně zařizuje vlastní výdejní boxy. Vedle vývěsky obecního úřadu je ideální místo, vnuk to babičce vezme cestou ze školy.
Rok to zkoušela Česká pošta – na dvou rozvozových linkách v okrese Třebíč. Zároveň tam šlo přepravit až 8 osob. Po roce to zrušila sama.
Nicméně to bylo období 2013 – 14, kdy ještě neměla takovou konkurenci v PPL, DPD atd., navíc kdy tehdy šlo o okruh týkající se zásobování několika pošt, nikoliv okruh rozvážky jednotlivým lidem, který je časově koordinován vyloženě „ad-hoc“.
Protože zvolila špatný systém rozvozu. Místo hvězdicové jízdy se jezdil okruh, takže pro cestující naprosto nepoužitelné.
Jj, navíc ten odpolední spoj jel pár minut po „šichťáckých“ linkových spojích okolo 14:45 h.
Postbus nic noveho
Obce vetsinou toho tranzita maji – to v ramci sve jednotky dobrovolnych hasicu
Proč to vlastně nemůže jezdit podle legislativy pro Taxi? Po tom, co byla upravena, aby pod ní mohla fungovat různá Liftaga, Bolty a Ubery. To, aby bylo taxi dotováno snad nikde zakázáno není. Jaký je principiální rozdíl, jestli si objednám přepravu aplikací Uber (taky myslím měla nějakou možnost hromadnější přepravy, ale nepoužívám, tak neznám), nebo aplikací Lítačka?
Jo, taky bych si dokázal představit, že by to jezdilo v režimu nějakých vysoutezenych cen a určitou objednanou kapacitou.
Akorát bych řekl, že aby to sváželo důchodce, tak bude překážkou objednání přes mobil.
Nicméně by takhle šly řešit i školní autobusy pro děti, to je taky spoustu pravidelných cest.
Objednávka pomocí telefonního hovoru snad nebude neřešitelná překážka. Krom toho, jak čas běží, vídám v metru čím dál víc zjevně starých lidí (kolem 80) se smartphony (které už před 10 lety byly celkem běžné).
Tak nemám rád všechno na aplikaci, ale jestli to bude fungovat na zavolání (i s tlačítkovým) proč ne… pevnou linku snad důchodci opustili.
Mám pocit, že legislativa nedovoluje taxi sbírat lidi po cestě.
Minimálně v tom zákonu o silniční dopravě žádné takové omezení nevidím. A pokud se nejede na taxametr, ale podle §21 odst 6, tak to ničemu nevadí. Co, pravda, vadí, neumožňuje beztaxametrovou objednávku hlasovou službou (telefonem), což je asi minimálně kvůli těm seniorům, vhodné.
Proč vlastně taxík může mít jenom jednoho zákazníka? Jenom bych chápal že začne ignorovat ostatn odchytávače.
A to že může mít jen jednoho zákazníka je napsáno kde?
Srov. i se situací, kdy vlivem poruchy ujede poslední spoj v rámci dne a nějakým směrem potřebuje jet taxíkem i víc lidí zaráz. Tak si nebudou brát čtyři taxíky, když můžou jet jedním.
Akorát teda nevím, jak by ČD pak čtyřem různým lidem rozpočítávaly tu max. 1500Kč vratku za taxi v situaci, kdy ten limit mají „za vozidlo“ a ne „za osobu“.
To už tady bylo,po 20.hodine SOS Drink ..
Ja jen nechapu, jaka legislativa je k tomu potreba? Vyhrazene pruhy jsou obvykle pro MHD i Taxi. Pokud nekdo takovou sluzbu chce nabizet tak at ji nabizi a je jedno jestli pod hlavickou MHD nebo Taxi. Co neni zakazano je povoleno. Viz marsrutky – dodavka jezdi po trase MHD, ale je to soukromnik. Ze vyzobava rozinky? Jo na trase kde je tak velka poptavka ze MHD nestiha, a jemu se to vyplati. Jen aby to nebylo podre reganova hesla: 1.zdanit. 2. zregulovat az se to prestane hybat tak 3. dotovat.
Nebude se jednat o službu poskytovanou na komerční bázi.
co tak, že objednávka služby a hrazení nákladů z veřejných rozpočtů se musí řídit danými pravidly?
Uvědomte si, že mnohdy za tu službu reálně cestující nemá zaplatit přímo na místě, protože má předplatní „kupón“ na veřejnou dopravu pro dané území, tak mají být náklady té služby hrazeny zejména z rozpočtů krajů/měst, které/á ji objednají!
Jestli to dobře chápu, tak na rozdíl od varianty „dotované taxi“ toto bude moci sbírat do jednoho vozidla více lidí postupně.
Green Lantern hledá nový kšeft, neb ochrana galaxie už se nerentuje?;)
Kdysi jsem colectivos považoval za nejnižší a nejprimitivnější způsob veřejné dopravy. Samozřejmě to člověk použije, když nic jiného k dispozici prakticky není. Ale říkal jsem si, jak to tu máme dobře vymyšlené a ostatně i tam, kde colectivos byla šlo jen o nouzovku v nějaké oblasti a jinak fungovaly autobusy. Nezlobte se na mě, tohle je pouze modernizované colectivos a jsme na tom teda hodně špatně, jestli to neumíme lépe. Něco jiného je senior taxi, ale tohle, mě to přijde nesystémové a špatné, můj názor.
Návrh lepšího řešení pro okrajové oblasti/časy?
Pro „okrajové oblasti“ možná právě toto (i když i tam to může být sporné, pakliže i nějaký spoj do školy/ze školy jede a je veden nějakým autobusem, u kterého je vhodné mít využití i v ostatních částech dne).
Pro „okrajové časy“ (tzn. tam, kde povětšinu dne je v oběhu vozidlo střední či větší velikosti + s pevným jízdním řádem) bych považoval za logické, aby nedocházelo k pořizování dodatečných vozidel do oběhu, ale aby byla využita (i kdyby s tím pádem nižším procentním využitím sedadel) ta samá vozidla jako po zbytek dne.
Dá se předpokládat, že bude nějaká hranice, kde se potkají náklady na extra vozidlo (dodávku) a provozní náklady autobusu z denní pravidelné linky, nasazeném večer v poptávkovém režimu. Jistě by se to dalo napočítat. Je otázka, jestli už někdo má soubor dat o poptávce cestujících (při využití onoho poptávkového režimu provozu).
No, ale zřejmě se to potká s nedostatkem šoférů s oprávněním na bus. Už teď často problém i pro pravidelné linky. Viz. článek a argument pro mikrobusy.
I tak by ale bylo potřeba najít dostatek řidičů s „béčkem“ a motivovat je, aby šli pracovat zrovna do této branže.
Otázka je dobrá a odpověď je, že nevím. Respektive taková hloupá a v duchu toho, jak to funguje mnohde nyní. Pokud je v oblasti tak nízká poptávka, tak ať tam autobus jede jen párkrát za den a cestující musí svůj denní časový plán přizpůsobit nebo se zařídit jinak, mimo systém veřejné dopravy. Obávám se, že dojde přesně k tomu, o čem jsem slyšel i u colectivos, dříve tu autobus jezdil, ale teď tu máme jen tohle. Ve výsledku to může mnohá místa definitivně vyřadit ze systému kapacitnější veřejné dopravy s jízdními řády, bude sakra těžké to tam někdy obnovit a… Číst vice »
Reálné cena – resp. náklady dané poptávkové dopravy při jejím zadání + většinovém hrazení kraji/městy je pro cestující nepodstatná, a pokud by výhledově rostla/y, tak moc, že by se cca vyrovnala nákadům na pravidelné spoje prováděné kapacitnějšími BUSy, tak co pak asi ty kraje/města objednají?
Ty zákonné úpravy jistě jdou hlavně směrem možnosti oficiálně co nejlehčeji zařadit poptávkovou dopravu do systámu tzv. dopravní obslužnosti kraje/města, na níž si dost lidí pro určité území pořizuje předpalcé tzv. kupóny, a pak za jednotlivé jimi vykonané cesty/přepravy na místě nic nehradí!
Obávám se, že velká část lidí už sáhla po autě, i proto zčásti ta nízká poptávka. A bude se jim chtít rezervovat pseudotaxi přes telefon s tím, že minimálně čas dojezdu bude velmi nejistý?
Jediný problém je vaše myšlení. Když existují aplikace, internet a chytré telefony, tak je stání na zastávkách a převážení vzduchu v prázdných nočních autobusech nesmyslný relikt minulosti . Tak jako skončilo mávání na taxíky, tak časem skončí i vartování na zastávkách.
Navíc to na spoustě míst jde objednat i „hloupým“ telefonem.
Pevnou linkou a ten telefonát může vyřizovat i AI, na tohle je použitelná.
Jasně, „protože chci“, pojede místo jednoho vozu vozů několik, sem a tam. Jasně, kde nejel dlouhodobě nikdo, tam to význam má.
Jsou místa, kam autobus projede jen s obtížemi (úzká cesta, nízký podjezd) a zároveň tam není poptávka na víc jak nějakých 5 lidí na spoj. Co tam nabídnout, krom pěškobusu?
Nehledě na to, že tohle jezdí za třetinu paliva co „etalon 810“.
Ale nemá to záchod.
Nebudou tyto taxíky moci zastavit kdekoli, kde není explicitně zákaz zastavení (viz úsluha autobusáků vyhazovat ve vesnici „u domu“) ? Jen aby ty virtuální zastávky tu možnost přepravy taky moc neomezovaly.
Bylo by to logické.