Tři koleje a tři čtvrtě miliardy. České dráhy zahájily stavbu opravárenské haly v Chebu
ČD plánují do roku 2031 investovat do servisního zázemí přes 12 miliard korun. Mimo jiné hodlají vybudovat čtyři nové haly.
České dráhy v pondělí slavnostně zahájily stavbu nové opravárenské haly v Chebu, kde by měly najít potřebnou péči dálkové soupravy InterJet nebo regionální vlaky RegioPanter a RegioShark. Jde o investici ve výši 755 milionů.
Hala bude průjezdná se třemi kolejemi, z nichž každá bude mít užitnou délku 165 metrů. Celková délka haly bude 176 metrů. Délkou tak výrazně předčí nedávno otevřenou opravárenskou halu v Plzni, která disponuje čtyřmi kolejemi o délce 100 metrů. Hala v Plzni vyšla zhruba na 200 milionů.
„Cheb představuje jediné Středisko údržby ČD v Karlovarském kraji. Nová moderní hala umožní jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
Stavbu zajistí konsorcium firem TSS Grade a Berger Bohemia, hala by měla být dokončena a předána v polovině roku 2026. Hala vyroste v místech severní rotundy depa, jejíž demolice už probíhá.
Na střeše nové haly budou instalovány fotovoltaické panely a technologie ke sběru a dalšímu využití dešťové vody.
Hlavní parametry nové haly v Chebu
– tři koleje, každá o užitné délce 165 metrů pro možnost údržby ucelených souprav
– montážní kanály ve všech kolejích
– portálový jeřáb s nosností min. 12,5 tuny po celé délce haly, který umožní výměnu komponentů umístěných na střeše vozidel
– montážní lávky pro přístup na střechy vozidel
– zařízení pro vyprazdňování uzavřených WC kolejových vozidel
– rozvod stlačeného vzduchu
– rozvod vody pro zbrojení vozidel
– dílny, sociální zázemí, skladové prostory
Ve Středisku údržby Cheb je zajišťována údržba vlakových souprav pro dálkovou dopravu na ramenech Cheb – Plzeň – Praha a Cheb – Ústí nad Labem – Praha, dále jsou zde udržována železniční kolejová vozidla pro regionální dopravu Karlovarského a část Ústeckého kraje, o které pečuje celkem 64 zaměstnanců. Je součástí Oblastního centra údržby (OCÚ) Západ se sídlem v Plzni. Kromě vlastních vozidel zajišťují zaměstnanci OCÚ Západ údržbu vozidel i dopravců Die Länderbahn CZ, Arriva vlaky a GW Train Regio.
České dráhy plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. Mimo jiné hodlají vybudovat čtyři nové haly. „Další podobné haly chystáme třeba v Českých Budějovicích nebo v Havlíčkově Brodě. Aktuálně také probíhají stavební práce na velké obnově vjezdové části Centra údržby Praha jih,“ uzavírá náměstek Kraus.
Nejvýznamnější připravované stavební investice v letech 2024 až 2030 |
||
Název investice |
Místo a rok zprovoznění |
Základní popis |
Nová hala pro údržbu | Cheb 2026 |
3kolejná hala o délce 176 metrů |
Nová hala pro údržbu | České Budějovice 2027 |
3kolejná hala o délce 176 metrů |
Rozšíření motorové haly | Šumperk 2025 |
Prodloužení 2kolejné haly pro údržbu vlaků |
Nová hala pro údržbu | Havlíčkův Brod 2026 |
2kolejná hala o délce 67 metrů |
Rekonstrukce haly B pro údržbu | Olomouc 2026 |
Rekonstrukce 2kolejené haly pro údržbu vlaků o délce 120 metrů |
Areál technicko-hygienické údržby | Olomouc 2028 |
Areál pro údržbu a úklid vlaků s 3kolejnou halou o délce 150 metrů |
Hala údržby dálkových vlaků | Praha 2030 |
4kolejná hala o délce 300 metrů |
Rekonstrukce haly montovny | Praha 2027 |
2kolejná hala pro údržbu lokomotiv s novým zaměřením na stroje Siemens Vectron |
Prodloužení haly pro údržbu regionálních vlaků | Praha 2028 |
Prodloužení haly pro údržbu příměstských vlaků PID |
Prodloužení haly pro údržbu | Česká Třebová 2027 |
2kolejná hala, přizpůsobení pro údržbu ucelených jednotek |
Rekonstrukce hal pro údržbu vozů | Hradec Králové 2026 |
Modernizace a úpravy dvou hal pro zajištění údržby hnacích vozidel, osobních vozů a ucelených jednotek |
Zdvoukolejnění spojení CÚ Jih a dopravny Eden a výstavba nových sanitárních kolejí | Praha 2029 |
Zajištění vyšší kapacity mezi sítí SŽ a Centrem údržby Praha jih a zvýšení kapacity sanitárních kolejí pro úklid a čistění vlaků |
Myčka | Plzeň 2028 |
Zřízení nové myčky a odstavného kolejiště |
Modernizace myčky | Praha 2026 |
Nová technologie v budově myčky v CÚ Praze jih |