ServiceJet. ÖBB mají první hybridní nehodový vlak, na míru ho vyrobil Stadler Rail

Nehodový vlak ServiceJet. Foto: Stadler RailNehodový vlak ServiceJet. Foto: Stadler Rail

Jednotky budou vybaveny i pro běžnou údržbu tratí.

Rakouský správce železniční infrastruktury dnes představil první z 18 objednaných speciálních nehodových jednotek od společnosti Stadler Rail. Sloužit budou pro případy nehod či jiných mimořádných událostí zejména v tunelech, jejich využití bude ale prakticky po celé železniční síti.

Nové třívozové jednotky se testovaly již i v Česku na železničním zkušebním okruhu ve Velimi. ÖBB za ně zaplatí celkem 230 milionů eur. Výrobce označuje nové jednotky za revoluci v oblasti nehodových vlaků. ÖBB je pojmenovaly jako ServiceJet.

Třízdrojové jednotky zvládnou provoz v elektrické trakci, na baterie nebo na dieselový pohon. Nahradí postupně čistě dieselové vlaky, které ÖBB k podobným činnostem používají. První jednotky se mají objevit v provozu na dokončované trati Koralmbahn.

Kažádá jednotka zvládne evakuovat až tři sta lidí. Vozidla jsou vybavena pro širokou škálu použití. Jsou vybavena hasicí a vyprošťovací technikou pro případ požáru. Mají také dostatek energie odtáhnout vlaky o hmotnosti až 2 000 tun v případě výpadku trakčního vedení. Jednotky jsou vybaveny tak, že je lze použít pro běžnou údržbu tratí, aby jen nestály a nečekaly, až dojde k mimořádné události. Jednotka zvládne rychlost až 160 km/h.

Pokud dojde k mimořádné události, můžeme být díky těmto jednotkám na místě dříve než nyní. Mají také větší výbavu, díky tomu můžeme snížit počet nehodových vlaků z 21 na 18,“ řekl Johann Pluy, generální ředitel ÖBB-Infrastructure AG. V češtině nemá takový vlak úplný ekvivalent: ÖBB v němčině používá slovo Rettungszug, v angličtině rescue train.

Nové jednotky budou umístěny u stanic u tunelů. Provozní personál tvoří vždy dva zaměstnanci, kteří jsou v pohotovosti, v případě zásahu je doplněn místními hasiči. Vozidlo je vybaveno moderní hasičskou technikou pro záchranné a hasičské zásahy a vlhčení náspů. Na palubě jsou mobilní kontejnery, které jsou vybaveny mimo jiné tlakovými hadicemi, dýchacími přístroji až pro 20 lidí, termovizními kamerami nebo hydraulickými vyprošťovacími nůžkami. V prostředním voze je nádrž na 40 kubíků vody.

Tagy nehodový vlak ÖBB-Infrastruktur Servicejet Stadler Rail
21 komentářů