Obrazem: Na tunelu Pohůrka skončila betonáž, trouby mizejí pod vrstvami zeminy
Zdržení způsobilo, že se řidiči na jihu Čech dočkají koncem roku hned 30 kilometrů dálnice najednou.
Stavbaři pohřbívají svou noční můru. Tak by se dalo nazvat aktuální dění na stavbě dálničního tunelu Pohůrka na vznikajícím obchvatu Českých Budějovic. V dubnu byla dokončena betonáž posledních polí tunelu, střední část už mizí pod jednotlivými vrstvami zeminy.
„Jsou dokončeny betonáže, na kterých se provádí izolace. Střední část tunelu se zaváží zeminou po jednotlivých vrstvách. V tunelu se realizují chodníky, požární vodovod, kabelovody, závěsné lávky a osvětlení,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jehož šéf Radek Mátl tunel nedávno označil za „v současnosti nejnáročnější stavbu na české dálniční síti“.
Postupně pod povrchem zmizí celý tunel a krajina se vrátí do stavu podobného tomu před zahájením stavby.
Z hloubeného tunelu Pohůrka se postupně stala noční můra ŘSD. Podle původně schváleného projektu se nedalo kvůli spodní vodě stavět, takže bylo třeba celý záměr přeprojektovat. Kvůli tomu stavba dva roky stála. Obchvat s tunelem se měl původně otevírat v září 2022, aktuálně ŘSD drží termín konec roku 2024.
Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem. Původně se měl stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a nakonec podlaha. Kvůli spodní vodě se ale muselo přejít k metodě krabice, kdy se do jámy „položí“ železobetonové těleso, do nějž se voda nedostane.
Tunel je součástí úseku D3 Úsilné – Hodějovice, jehož stavbu slavnostně zahájil v dubnu 2019 tehdejší ministr dopravy Dan Ťok. Stavbu podle ŘSD zdržela například i likvidace černé skládky, covid nebo nedostatek materiálu po napadení Ukrajiny Ruskem.
Zdržení způsobilo, že se řidiči na jihu Čech dočkají koncem roku hned 30 kilometrů dálnice najednou. Vedle dvacetikilometrového obchvatu Českých Budějovic, který tvoří úseky Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín, by se měl otevřít i navazující devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice nádraží.