Třetí nejdelší most v Plzeňském kraji čeká oprava. Konstrukce je v havarijním stavu
Během opravy vznikne provizorní most s jednosměrným provozem.
Nosnost mostu, který je 138 metrů dlouhý, je od ledna 2021 omezená na pět tun. Kraj už má projekt, stavební povolení, požádal o dotaci a připravuje podklady pro soutěž, která by měla být vyhlášená v červnu. ČTK to řekl Martin Vít, náměstek krajské správy a údržby silnic (SÚS). Z evropského programu IROP chce kraj získat 85 procent nákladů. Most je roku 2019 kulturní památkou. Po dohodě s památkáři zůstane jeho design stejný.
„Podle harmonogramu vybudujeme na podzim provizorní most a na zimu se začne s demoličními pracemi na mostě. Zbudou tam jenom sloupy, předpolí a dva oblouky, jinak půjde všechno dolů. Vymění se celá mostovka, vozovka a nevyhovující stojky,“ řekl Vít. Podle něj je most výrazně poškozený, mostovka je úplně odtržená od stojek, stav mostu kontroluje SÚS každých 14 dní.
Liblínský most přes Berounku je hodně využívaný. Jezdí po něm obyvatelé Liblína a Kozojed do zaměstnání a do škol. „Jde o zásadní most pro příjezd kamionů ze severu Čech do firem ve všech průmyslových zónách na Rokycansku,“ řekl Vít. Teď musí jezdit po objízdné trase přes dolanský most za Plzní, výjimečně přes zvíkovecký na východním okraji Rokycanska, kde jsou velmi náročné serpentiny. Obě objížďky měří asi 40 km. Na Berounce je málo mostů – v Plzni na Jateční a mosty v Dolanech a ve Zvíkovci, uvedl Vít.
Podle starostky Ester Lipertové (SNK městyse Liblín) mohou teď po mostě kromě osobních aut na výjimku také linkové autobusy a zásobování. Liblín má asi 300 obyvatel, polovina žije v domově sociálních služeb, který je největším zaměstnavatelem s 80 pracovníky. Před sedmi lety obnovil kraj za 90 milionů Kč desetikilometrovou silnici II. třídy z Břas, přes Újezd u Svatého Kříže a Liblín až k mostu.
Na podzim postaví stavbaři poblíž vodáckého kempu provizorní most, ocelovou příhradovou konstrukci, kde bude jednosměrný provoz na semafory. „Samotná stavba mostu začne na jaře 2025 tak, aby mohl být do konce roku dokončený,“ řekl Vít. Poté už tam nebude omezení nosnosti, stavba bude mít standardní parametry mostů na krajských silnicích II. třídy.
Liblínský most je aktuálně druhou největší stavbou SÚS. Největší stavba je také na Rokycansku, kde od loňského listopadu buduje za 360 milionů Kč nové pětikilometrové napojení severního Plzeňska na dálnici D5 na Prahu, Plzeň a Německo. Nová silnice, která bude hotová na jaře roku 2026, odvede přibývající tranzitní dopravu z centra Rokycan a Oseku a napojí Radnicko, Kralovicko a Rakovnicko na D5. Stavba pokračuje podle harmonogramu. „Pracuje se na všech stavebních objektech. Teď se zakládá těleso vozovky, je založený most přes Voldušský potok,“ dodal Vít.