Další rozšíření trolejbusů v Praze. DPP začal hledat firmu, která postaví troleje ze Smíchova do Jinonic

Kloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPPKloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPP

Na lince mají jezdit turecké trolejbusy.

V Praze začne nejspíše ještě letos vznikat další trolejbusová trať. Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes vypsal soutěž na zhotovitele elektrifikace autobusové linky 137 Na Knížecí – U Waltrovky. Součástí zakázky s odhadovanou cenou 170 milionů korun je i vybudování až 37 venkovních dobíjecích stání pro trolejbusy v garáži Řepy.

Jde o další část projektu elektrizace pražské autobusové dopravy. DPP očekává, že hotovo by mohlo být v příštím roce. Autobusová linka 137 se pak změní na trolejbusovou pod číslem 52.

Podobně jako u dvou nových trolejbusových tratí v Praze počítá DPP s vybudováním infrastruktury pro provoz bateriových trolejbusů (parciálních), které část trasy pojedou mimo troleje na baterie.

Linka 137 zajíždí až na Malou Ohradu, zakázka se ale týká jen úseku Na Knížecí – U Waltrovky. Vozidla zde zdolávají dlouhé a táhlé stoupání ze Smíchova směrem na Malvazinky s průměrným sklonem až 7 %. I zbytek trasy k Waltrovce má profil s významným stoupáním, resp. klesáním. Pod trolejemi bude zhruba 80 % celé trasy.

Vznikne tak zhruba 4,4 kilometru jednostopého trolejového vedení, které bude mezi zastávkami Santoška a U Waltrovky. Bude nutné osadit 104 trakčních stožárů, přičemž platí stejné pravidlo jako u předchozích elektrifikačních staveb. „To znamená, že nevznikne les nových stožárů jen pro trolejbusy, ale DPP v maximální možné míře využije kombinované stožáry, které budou sloužit jak pro trakční vedení, tak i pro pouliční osvětlení. Kromě toho bude nutné položit přibližně dva kilometry kabelových tras a vybudovat zcela novou měnírnu v Peroutkově ulici, která bude napájet trolejové vedení v úseku Santoška – U Waltrovky,“ uvedl DPP v tiskové zprávě.

K trolejím i nabíjecí stání

„Pokud nenastanou žádné zásadní komplikace, ať už v průběhu veřejné zakázky na zhotovitele nebo v paralelním projektu TSK v Peroutkově ulici, předpokládáme zahájení výstavby infrastruktury na podzim letošního roku a bateriové trolejbusy by se na lince mohly objevit koncem roku 2025,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch. Na linku DPP nasadí bateriové trolejbusy standardní délky, tj. 12 metrů. Zakázku na dodávku až 70 trolejbusů vyhrála turecká Bozankaya.

Soutěž na 70 trolejbusů pro Prahu vyhrála turecká Bozankaya, ÚOHS zamítl rozklad Škody

Součástí investiční akce elektrifikace autobusové linky 137 je také vybudování sedmi nabíjecích stání v nynějším autobusovém terminálu Na Knížecí, která budou určena pro linku 137 (trolejbusovou 52) a do budoucna také pro 191 (56). Nabíjecí stání v terminálu Na Knížecí využijí kapacitu tramvajové měnírny Radlice.

DPP kromě toho v rámci této veřejné zakázky zřídí až 37 venkovních nabíjecích stání v garáži Řepy, která navážou na infrastrukturu vybudovanou v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 119 (nyní trolejbusová 59). Nová stání využijí hlavně bateriové trolejbusy standardní délky 12 metrů. DPP počítá s tím, že je nasadí místo autobusových linek 137, 131 a 176.

Součástí projektu bude i humanizace Peroutkovy ulice. Lidé se tak dočkají i kvalitnějšího veřejného prostoru.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze elektrifikace linky 137 elektrizace autobusových linek v Praze
107 komentářů