Stavba tratě na Václavském náměstí začne v červnu odbočkou z Vodičkovy a Jindřišské
Další odbočka vznikne pod budovou někdejšího Federálního shromáždění. Tudy povede tramvajová trať před hlavní nádraží.
Stavba nové tramvajové tratě v horní části Václavského náměstí začne 29. června. Oznámil to náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Jako první je v harmonogramu zbudování odbočky ze stávající tratě mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. To si vyžádá tříměsíční výluku v tomto úseku (od 29. června do 30. září). Celkově stavba, která je spojená s rekonstrukcí horní části náměstí, potrvá tři roky.
Součástí projektu je vedle nových tramvajových kolejí například i rekonstrukce stropních desek metra, překlady sítí, kompletní výměna a vyrovnání povrchu náměstí, nová stromořadí po obou stranách náměstí nebo retenční nádrže.
Nové tramvajové propojení z Vinohradské do Jindřišské a Vodičkovy ulice by mělo odlehčit přetíženým tratím v centru. Dnešní tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. Na nové trati vznikne rovněž odbočka pod novou budovou Národního muzea (někdejšího Federálního shromáždění) směrem do Vrchlického sadů k hlavnímu nádraží.
„Posílení tramvajové sítě v centru je klíčové, abychom získali objízdné povrchové trasy. Jinak totiž může znamenat prasklá kolej ve Spálené kolony až k Andělu. Navíc vznikne přímá tramvajová linka k hlavnímu nádraží a na Vinohrady,“ uvedl už dříve Hřib.
Tramvajové koleje povedou ve srovnání s jejich historickým vedením více po stranách Václavského náměstí, v místech dnešních silničních komunikací. Uprostřed má nově vzniknout promenáda pro pěší. Počítá se s rozšířením chodníků, novým stromořadím, samostatným pruhem pro cyklisty a snížením počtu parkovacích míst.
Kvůli návratu tramvají do horní části Václavského náměstí vznikl už v roce 2018 70 metrů dlouhý zárodek trati mezi dvěma budovami Národního muzea, který zatím vede odnikud nikam.
Stavbu provede společnost Eurovia, která zvítězila v tendru Dopravního podniku hl. m. Prahy. Do soutěže šla s cenou 1,239 miliardy korun a dobou stavby 1 095 dní (přesně tři roky). Cena zhruba odpovídá ceně předpokládané (1,252 mld. Kč), nabízená doba stavby je o rok kratší než limit.
Tramvajová doprava v horní části Václavského náměstí byla zrušena koncem roku 1980. Jak by měl vypadat obnovený provoz, psal deník Zdopravy.cz v lednu.