Stavba tratě na Václavském náměstí začne v červnu odbočkou z Vodičkovy a Jindřišské
Návrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Pramen: IPR
Další odbočka vznikne pod budovou někdejšího Federálního shromáždění. Tudy povede tramvajová trať před hlavní nádraží.
Přestože to Jarda nenapsal dost srozumitelně, otázka má smysl. Napojení nové tratě z hořejška Václaváku až na Vinohradskou je formálně jiná stavba. Ta proběhne současně, jak to z vyjádření politiů vypadá, a nebo až později?
Z vizualizace na fotce 5/5 to vypada, že zmizí výstupy z metra za koněm. Nevíte někdo, jak se to tam plánuje? Podle této fotky to vypadá, že tam zůstane jen jeden vedle McDonaldu. Díky
Zustanou dva jeden u donalda, druhy na druhe strane… zmizi pravdepodobne opravdu ty za konem…
A když se tedy ruší před léty s velkou slávou vytvořená klidová oblast pro pěší, tak se tam – doufejme – vrátí také auta, aby při jízdě z Vinohradské do Mezibranské a Sokolské nemusely nesmyslně a neekologicky jezdit ke garážím Muzeum (dříve Slovan), tam se obracet a je zpátky.
Co furt všichni máte s těma klidovejma zónama?
No to byla jednu dobu taková mánie, zřizovat ve městech tzv. klidové zóny. Ale jak vidíte, Praha už od toho ustupuje.
Tak ono není snadné zřídit klidovou zónu tak, aby v ní nebylo klidu až moc – aby nevznikla mrtvá zóna.
Ohánět se ekologii v případě zájezdu autem do garáži. Co se člověk dneska na těch internetech všechno nedočte.
Je mi opravdu líto, že nechápete psaný text a neznáte provoz kolem Národního muzea. A že jste proti ekologii, to je škoda. Ale máte na to samozřejmě právo.
Je to pokrytectví
Jestli se ze Sokolovské, Legerovy, Mezibranské, Wilsonovy atd. přecejen udělají normální ulice s normálníma křižovatkama, žádné takové objíždění jistě nebude potřeba.
Vůbec nemělo dojít ke zrušení žádné trati v centru.
Tak myslim, ze trat v Parizske, Platnerske, Celetne nebo na Karlove moste asi neni uz nijak nutna, aby tam musela byt i dnes…
Trať přes Karlův most existovala v době, kdy jiný most nebyl k dispozici.
Trať přes Karlův most díky Mánesovu a „Procházkovu“ mostu naštěstí nepotřebujeme. Trať Pařížskou+Celetnou by užitečná byla, neumím si ale představit, že by ji kdokoli chtěl schválit.
Trať v Celetné byla zrušena v roce 1960, protože otřesy z ní poškozovaly historické budovy.
Docela by mě zajímalo, zda DPP využije té výluky i k aspoň částečně „revitalizaci“ TT v Jindřišské a ve Vodičkově ulici, aby tam pak zase brzy nebylo třeba dělat další výluku. Vize Honzy Šurovského o dotažení tramvají do „šturců s kaliforňany“ co nejblíže ke středu Václavského náměstí, protože prý nelze udělat smysluplnou NAD, je sice hezká, ale pořádné preventivní „vynovení“ té fatálně důležité TT v centru, když už bude nutno ji vyloučit na tak dlouhou dobu, by možná bylo užitečnější.
Poslední výměna železa proběhla loni na křižovatkách Lazarská x Vodičkova a u zast. Jindřišská. To není tak dlouho. A tato chystaná výluka bohužel ještě není poslední.
No, to byly křižovatky, ale mně šlo především o tu „hladkou širou trať“, ne o výhybky – že by tam nebyly žádné závady, které by v rámci té výluky vhodné opravit (i třeba v nocích, pokud se tam bude přece nějak jezdit), to bych se dost divil.
V nocích možná nebude jezdit KT (i když by samozřejmě mohlo)
Po zprovoznění VN bude možné dělat zvlášť Vodičkovu a zvlášť Jindřišskou. Vždyť to jsou přesně ty provozně manipulační výhody obnovení trati, kterýma se pořád šermuje!
Pro výluky ve Vodičkově bude ta trať dobrá, ale při výlukách v Jindřišské nepomůže. To až ta před hlavním nádražím.
Jenže ke zprovoznění TT po Václavském náměstí má dojít až někdy za 3 roky – a co do té doby? Myslíte, že možným potížím v tom období nemá smysl při této výluce zkusit aspoň částečně předejít?
Jestli to chápu dobře, za 3 roky má dojít k dokončení stavby, ale ke zprovoznění tramvajové trati (v mě neznámém rozsahu) už prý za 2 roky.
„Dojde k rekonstrukci Vodičkovy ulice mezi ulicí Palackého a Václavským náměstím.“
https://youtu.be/E_62zx51r8k
Aha, díky, to ke mně neproniklo. Takže aspoň něco, byť je to jen hóóódně málo, když už má ta výluka trvat 3 měsíce.
Doufal jsem že tam pro auta vjezd nebude
A jak byste chtěl zasobovat všechny ty obchody, hotely a restaurace? Movité hosty do luxusních hotelů taky těžko budete vozit tramvají.
Obchody a restaurace se budou zásobovat zásobovací tramvají a turisté budou do hotelů sváženi od koně hotelovou tramvají, to dá přece rozum.
Nebo se udělá na magistrále pro zásobování překladiště a do obchodů a restaurací bude všechno vozit rikša.
😉
jo, kvuli prujezdu tramvaji se budou turisti nechat vyhazovat u kone z taxiku a pak hezky s kufry dolu. Skanzen pristup fakt ne.
Jestli myslite ty rampy do podzemi, tak ty uz tam opravdu nebudou…
Dokud nebudou jezdit tramvaje od Náměstí Republiky k Perštýnu včetně spodní časti Václavského náměstí,budou stále kritická místa Vodičkova,Jindřišská,Spálená.
A to je jakože kritická poznámka k realizaci stavby, která jedno z těch kritických míst odstraňuje? Chytrej za každou cenu?
Bez obnovení tratí výše jmenovaných, není systém tramvajové dopravy v centru ucelený. Samozřejmě, že tato realizovaná část pomůže. Takže pšš.
Tam bude ještě tuhý, hlavně politický boj.
To máte pravdu. Tak snad už žádný Lomecký.
Trať z Perštýna na Náměstí Republiky by pro cestující i pro stabilitu sítě byla dost užitečná, pokud ji někdo opravdu prosadí. Třeba i za cenu třicítky. Ale to propojení přes dolní půlku Václaváku bych jako nutné už neviděl, pokud bude existovat ta trať před hlavním nádražím.
A za 10 let tu trať zase zruší
kecy…
A proč by to dělali?
S tim historickym vedenim si myslim to neni uplne spravne, nejprve byla trat po stranach, pozdeji doslo prelozeni do stredu namesti (prelozka 1927-1928).
https://www.cs-dopravak.cz/historie-a-navrat-tramvaji-na-vaclavskem-namesti-v-praze-i-cast/
A co napojení dál na sever? Do té doby bude 50 metrů široký „kaliforňan“ a budou tam jezdit KT8D5?
Na sever normálně do stávající tratě kolem Muzea, stačí si rozkliknout ten poslední odkaz.
Takže na jih?
spis na východ
Je prostě skupina lidí, co nejsou moc schopni rozlišit „na sever“ a „nahoru“.
Bude tam portálový jeřáb, který tramvaj přenese na kolej pro opačný směr.
Co myslíte severem na Václaváku, který směřuje od severozápadu k jihovýchodu – https://mapy.cz/s/jekajesupo ? Za mě severem je stávající trať v Jindřišské ulici = tam tedy není význam TT prodlužovat! Pokud myslíte prodloužení/obnovení TT do již opravené dolní části Václaváku, tak tam nebylo průchodné přes všechna dosavadní vedení MČ P1 – jen jsem přesvědčen, že dle médií by tam měly být pod stávající TT mezi Jinndřišskou a Vodičkovou ulicí položena/y kolej(e) pro možnost ukončení/odstavení historických TRAMvají, takže jestli tomu tak je, tak počítám, že právě i toto bude na kolejovou síť TRAM napojeno letos od července do září, a pak… Číst vice »
To je jiná stavba.
Odkud kam na sever myslíte? pokračování přes ulici Na Příkopě k Nám. Republiky? Nebo od Muzea kolem hlaváku?
Doufám, že dané tratě přibudou a to co nejdříve.
Je chybou, že se nepostavila trať i ve spodní části a teď s výstavbou horní části se nestaví TT přes Příkopy na náměstí Republiky.
Po dostavbě této trati a později té přes Vrchlického sady se stane z Havlíčkovy ulice u Masarykova nádraží kritický bod, který při jakékoliv mimořádnosti vyřadí z provozu většinu linek přijíždějící centrum. Nehledě na to jak extrémně přetížený je tento úsek už dnes, sem zvědavý jak unese postupný nárůst cestujících v centru.
Párvě kvůli tomu se bude trať kolem Masaryčky opravovat ještě před rekonstrukcí Václaváku. Další rozvoj sítě je bohužel v rukou politků. Není to tak dávno, co jistí lidé z Prahy 1 byli a priori proti jakékoliv nové trati v centru.
To vše je sice pravda, ale nesmíme zapomínat na to, že i vůči tramvajové trati v horní části Václavského náměstí je odpor nejen mezi částí veřejnosti, ale hlavně mezi mnoha vlivnými politiky. Buďme rádi, že se podařilo zničit zejména odpor vlivného politika Oldíka Lomeckého, který je už naštěstí mezi politickými mrtvolami. A buďme rádi, že během minulého volebního období se podařilo celou stavbu protlačit a jen díky tomu, že Spolu byla v Praze zrazena Hanou Kordovou Marvanovou, tak zde nemáme naštěstí koalici Spolu a ANO, která by byla schopna projekt rekonstrukce náměstí s obnovou tramvajové trati zastavit a nechat ho… Číst vice »
No, s těmi generacemi … V mém okolí tedy ročník narození 60s a starší jezdí MHD zcela běžně, a ti „přirostlí k autu“ jsou spíše narození 70s, 80s a 90s (ne všichni z této generace pochopitelně). Tam to vymírání bude spíš naopak.
Ale neznám teda nikoho, kdo by jezdil automobilem do oblasti okolo Příkopů …, tam spíš budete čekat, až vymře generace, která umí jezdit metrem a chodit pěšky.
Mínil jsem lidi narozené zejména v sedmdesátých a osmdesátých letech, tedy zejména své vrstevníky (narodil jsem se v roce 1978). Jsou ale mezi nimi i starší lidé, mladší spíš ne.
Kritickým bodem nebude Havlíčkova ulice víc než je.
Ale kritickym bodem je, a nepomuze tomu ani trat kolem Wilsonaku. Stejne kriticky je chybejici oblouk na Tylove namesti ve smeru od Muzea na Karlak.
Pomohlo by obnoveni trati v Havlickove ulici z nam. Republiky k Bulharu (dnesni zast. Hl. Nadr.)…
V Hybernské, nikoliv v Havlíčkově. V Havlíčkově ulici přeci jezdí tramvaje dodnes.
Ano, pardon, chybicka se vloudila…
Výborně, takže o tramvajích přes horní půlku Václaváku se diskutovalo 30 let a teprve se pomalu začíná stavět.
Podotýkat, že se toho mělo postavit 4x víc je takové zvláštní – jako ano, ale nepřijde mi to jako úplně příčetná poznámka.
Není to zvláštní ani nepříčetné. Je totiž zjevné, že doba je trochu méně nepříznivá pro povrchové MHD než za předchozí půlstoletí. Dnes je prostě zjevné, že do Prahy přibyde půl milionu obyvatel, aut se do ulic víc nevejde a metro pražského typu pro plošnou obsluhu vhodné moc není.
Ten oblouk na Tyláku se tam prostě nevejde. Bylo to řešeno tratí v Mezibranské na Pavlák, kde se dalo odbočit dolů, do Ječné.
Nj., ale nemohlo by to jit posunutim obou trati? Mezibranska to resila, ale to je ted nerealne… holt bude nutny prestup, kdyz dojde na vyluku…
Tam je zřejmě tak málo místa, že by kompletní křížení se všemi oblouky asi nebylo možné udělat nikdy – když ty tratě nějak posunete, tak se by tam nevešly zase nějaké jiné oblouky, které přitom teď existují.
Jo, musel by se zrusit jiny oblouk, navic dnes je osova vzdalenost koleji jina nez drive, a nejsou uz mozne trismerove vyhybky. Na druhou stranu, na strosmayeraku jsou odbocky s mnohem mensim polomerem oblouku…
Mozna by se to veslo, zkusim si to zkreslit…
Nebo budeme tak vyspělí že už to přes Zvonařku půjde s cestujícíma.
Nebo udělat smyčku na Náměstí Míru. 😀
Rozebíralo se to na Kčku… všechno jde když se chce, ale prostě je v analýze jasné že cena převažuje nad přínosy.
Pro tu stanici bych klidně použil starší název Bolzanova.
Bulhar…
Když tam přidají linky? 13 a 21
Jakožto člověk žijící na Praze 1 opravdu velmi doufám, že se této trati za svého života ještě dočkám…
Obávám se, že doufat nestačí. Je to právě Praha 1, co to blokuje.
Kolem Havlíčkovy a Na Poříčí bude muset dojít k úpravám ulic a provozu tak, aby se co nejvíce omezila auta a tramvaje projížděly bez problémů.
Nyní tam není nic neobvyklého, že tramvaje stojí v koloně, protože někdo odbočuje, parkuje u kolejí, parkuje, zásobuje apod.
Jo to je fakt, Poříčí by mělo být od náměstí Republiky minimálně po Biskupskou pěší zónou s povolením pro zásobování v ranních hodinách. Petrská čtvrť je dostupná jak z Revoluční, tak z Těšnova a V celnici je zase prostupné z ulice Na Florenci. Není potřeba mít všude v centru auta.
Hmm. Jenom by mě zajímalo, jestli to zvládne stropní deska metra „C“. Už před lety se mluvilo o tom, že je v dost špatném stavu a potřebuje důkladnou opravu (výměnu) – jako teď na Florenci. Když na ní pojedou dvě dvouvozové soupravy T3, je to nějakých 90 tun, pojedou nějakou rychlostí – to je dost drsné zatížení. Při stavbě metra se právě už nepočítalo s tím, že tam tramvaje budou jezdit. A vydrží tohle zatížení tunel mezi starou a novou budovou Národního muzea? Myslel na to někdo? Dost pochybuji, při kvalitě projekčních a stavebních prací u nás.
Ano, přesně tak. Nikdo nemyslel na to, jestli ta stropní deska a ten tunel vydrží , jen vy jste tak neskonale inteligentní, že vás to mohlo napadnout.
Alespoň ten článek jste si mohl přečíst. Doslova se tam píše:
„Součástí projektu je vedle nových tramvajových kolejí například i rekonstrukce stropních desek metra“.
Ano, děkuji za doporučení. Představte si, že článek jsem si přečetl. Jenom je poněkud podezřelé, že rekonstrukce stropní desky na Florenci (kde nad stanicí metra nic není) trvá už dva roky a další dva roky ještě trvat bude (tedy celkem 4 roky), zatímco na Muzeu, kde hned vedle stropní desky je velká a těžká budova Národního muzea, má být vše hotovo za 3 roky. Pomíjím to, že je tam oproti Florenci také výrazně větší automobilový provoz.
Takže umět číst je dobré, ale navíc při tom i myslet je ještě lepší.
Stropní deska metra C byla na tramvaje dimenzována, vždyť po Václaváku jezdily celých 6,5 roku po zahájení provozu na céčku (konec provozu prosinec 1980). Jiná věc je, že je dnes už opotřebovaná, stejně jako dole u stanice Můstek.
Na tramvaje typu T3, coz je jina hmotnostni kategorie nez 15T a 52T…
Ale rekonstrukce stropnich desek na Cecku se tyka vice stanic, nyni treba Florenc…
Ta hmotnost je sice znatelně vyšší, ale ne zas tak radikálně.
Blb, který není schopný si přečíst pár odstavců jednoduchého textu, se bude vyjadřovat ke kvalitám projekčních prací. Neuvěřitelné…
To je hezké, že jste tak sebekritický.
Máte s kvalitou projekčních prací nějaké zkušenosti? Můžete být konkrétní?
Ano, mám. Mohu.
Na stavu Florence se podepsala povodeň, to tady nebylo.
Už aby to bylo. 🙂
A kdy se začne stavět TT k Hlavnímu nadrazi? Víte někdo? Díky
Hřib to zatrhnul. Prý nejsou prachy.
Hřib to nezatrhnul, jen příslušný investiční odbor to odsunul za rok 2026 – což u této tratě není žádné překvapení, protože dřív ta stavba stejně ani neměla začít.
Tramvajová trať podél hlavního nádraží od Muzea před rokem 2026 ani vzniknout nemůže. Je rok 2024, přičemž reálně by stavební povolení mohlo být nejdříve tak v roce 2026, zhotovitel vysoutěžen v roce 2027 a začít stavět by se mohlo v roce 2028. To vše jen za předpokladu, že by se nikdo proti ničemu neodvolal.
Bylo by šikovné, kdyby v rámci stavby TT na Václavák byly aspoň položeny výhybky k Hlavnímu nádraží. Aby se pak nemusel zase přerušovat provoz, kvůli dodatečnému vložení.
Navíc jsou součástí i úpravy „parku“ okolo, což je věc stále diskutovaná…
Hřib dal seznam staveb, co se stejně v blízké době realizovat neměly a snaží se s tím vydírat stát, aby zaplatil aspoň část MO nebo metra D. Nic katastrofického to fakt není.
https://www.praha.eu/file/3706752/Dopravni_investice__1_.pptx
slide 23
Původně se měla stavět jako první, ale teď to vypadá že se to realizuje najednou spolu s pergolou, která má zatím datum nejisté.
Postavme raději H0.
TT nebo N jsou taky dobré velikosti.
Podle vizualizací budou jezdit po vaclavaku jen T3. Nechápu proč tam nejsou nové tramvaje.
spíš než T3 je tam dost zavádějící počet osob. Při dnešním počtu lidí bude mít tramvaj problém projet skrz náměstí.
Proč? Auta ve svých dvou pruzích mají dnes taky problém projet?
A to je vizualizace tramvajového provozu, nebo stavebních úprav náměstí?
Protože z T3 jsou všichni na IPRu a nejen tam ustříknutí jaká je to super fotogenická a ikonická tramvaj, což nerozporuji, ale čeho je příliš, toho je moc. Někdy mi přijde, že by si tihle romantici a hipsteři přáli, aby po Praze nic jiného nejezdilo. Například Adam Scheinherr zcela vážně tvrdil, že nejlépe se pozoruje centrum Prahy z tramvaje T3… no až na to že si v ní těžko sednete a když stojíte, můžete pozorovat leda tak chodník a zaparkovaná auta, protože nevidíte vůbec nic jiného, ale je to přece T3!! S T3 až na věčné časy!
Ještě si zapomněl na ty milióny turistů z celého světa, kteří sem jezdí obdivovat T3 🙂
A filmaři ji vyžadují, zatímco 15T nebo 13T odmítají.
Na druhou stranu, nebude to asi trvat moc let a T3 už potkáme asi jen na šoto lince 23.
T3 Wana pořád zůstane…
Jo, nepochybně někdo z IPRu apeloval na autora vizualizace s tím, že tam prostě MUSÍ být T3.
A vůbec nijak to nesouvisí s tím, že autorům vizošky jsou tramvaje ukradené a vzali první 3D model, který vypadal povědomě.
Nebo jiny nebyl k dispozici z tech prazskych..
Buďme rádi, že to vůbec byla tramvaj.
Nějak tak no, na ilustračních fotkách novinářů je potřeba být rád že to není tramvaj z Brna.
Navic je ta vizualizace rasisticka.
Prave proto, ze je to vizualizace, a k dispozici v grafice mate treba jen T3..
Když do rekonstrukce tuším svitavského nádraží mohli prsknout ICE, tak mě nějaká T3 na Václaváku opravdu nepřekvapí. Spíš bych v tom viděl reminiscenci doby, kdy tam podobná trať byla.
Chápete tu všichni, jak historický okamžik tohle je? 🙂
Jakože obnovení trambaje? No je pravda že na Pankráci to bylo fiasko.
proč myslíte, stále se počítá, že místo rekonstruované na Déčko napojované stanice Pankrác C bude tramvajová zastávka Arkády Pankrác, jen to bohužel dostalo stavební povolení až loni v listopadu…
No počítá,ale rozhodně to není takový poprask jako kdyby se otevřela až na Budějovické náměstí najednou.
Pomala tramvaj do kazde ulice? Kde se ten pokrok zastavi…
Koňský trh je náměstí.
Nominálně.
I funkčně.
Akorát vzhledově je to normální širší ulice.
No právě že je i pro dopravu, narozdíl třeba Staroměstského náměstí.
Na Staromák se podařilo dát aspoň ten bus.
Jo, rychlá auta aspoň ve dvou pruzích se tam hodí víc 🙂
Tam nebudou jezdit pomalé Ringhoffery jako před 100 lety.
Lze předpokládat, že i moderní tramvaje tam budou mít omezenou rychlost.
Historický okamžik nastane až za 3 roky.
Doufejme, že už za 2.