Českou Kamenici a Kamenický Šenov propojí nová cyklostezka, hotovo bude v říjnu
Cena v soutěži klesla o více než čtvrtinu, trasa vede podél lokálky.
Ústecký a Liberecký kraj propojí nová cyklostezka. Vznikne mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem. Stavba začíná v těchto dnech, zakázku za 50,2 milionu korun získala společnost Eurovia CZ.
Cena v soutěži výrazně klesla, odhadovaná hodnota podle projektu byla 71 milionů korun. Do tendru přišlo osm nabídek. Nová stezka má podpořit mobilitu obou měst, zvýšit bezpečnost a také zvýšit počet turistů v regionu. Stezka povede zcela mimo silnice, hotovo bude v říjnu letošního roku. Většinu nákladů zaplatí dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Stezka vede po jižním úpatí Zámeckého vrchu, z velké části kopíruje železniční trať. Díky tomu bude mít malý sklon, zároveň jde o nejkratší spojnici mezi centrem České Kamenice a dolní částí Kamenického Šenova. „Snažili jsme se rovněž minimalizovat zábor zemědělské půdy, 90 % cyklostezky bude stát na dříve soukromých zemědělských pozemcích a vedení cyklostezky na nejméně cenných pozemcích podél trati tyto pozemky dále zbytečně nedělí,“ řekl starosta České Kamenice Jan Papajanovský (STAN).
Podpora sportu i cestovního ruchu
Město si od cyklostezky kromě lepšího spojení mezi oběma městy slibuje i podporu sportu. Povrch bude cementobetonový, umožní tak i jízdu bruslařům či na kolečkových lyžích. V nabídce má i možnost vyjet do Kamenického Šenova historickým motoráčkem a zpět na půjčených koloběžkách. Stezka bude součástí mezikrajské sítě dálkových cyklotras.
Město počítá s pravidelnou údržbou cyklostezky. V Česku je relativně netradiční i využití cementobetonu pro cyklostezku, velmi často se používá naopak asfaltobeton. „Cementobeton místo asfaltobetonu jsme zvolili na základě doporučení projektanta zejména z důvodu delší předpokládané životnosti. Dalším důvodem pro cementobetonový povrch byly i velmi složité geologické poměry v lokalitě a dále zvolený způsob odvodnění. Abychom nenarušili vodní režim v cenné přírodní lokalitě, po dohodě s CHKO je cyklostezka navržená bez odvodňovacích příkopů jako přelivná, voda tedy poteče přes ní, což by měl opět cementobeton snášet lépe než běžný asfaltobeton,“ vysvětlil Papajanovský.
V Kamenickém Šenově skončí cyklostezka u nádraží. Plánuje se i možné napojení na cyklostezku Varhany, která propojuje Kamenický Šenov a Českou Lípu ve stopě bývalé železniční trati. V Kamenickém Šenově se plánuje i napojení na sídliště v ulici Huťská. V České Kamenici se řeší i další cyklostezka až do Benešova nad Ploučnicí.
Přehledně: Půl miliarda do cyklostezek. Stát rozdělil dotace na 76 projektů