Rekordní zakázka pro vlaky v PID bude mít „hlídače“. Soutěžit se bude o byznys za desítky miliard
První jednotky EMU 400 se mají objevit v rámci PID v roce 2029.
Středočeský kraj a Praha se dohodly s organizací Transparency International (TI) na monitoringu chystané největší zakázky na české železnici. Kraj a hlavní město Praha budou v soutěži hledat dopravce s novými velkokapacitními jednotkami typu EMU 400.
Krajští radní již schválili uzavření smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ROPID a TI. Dohled nevládní protikorupční organizace má přispět k dodržování zásad transparentnosti.
V Česku jde o ojedinělý krok. I když zakázku vypíše ještě stávající vedení kraje, podpis smlouvy s velkou pravděpodobností provede až nové vedení. To vzejde z letošních krajských voleb.
Mix panterů, elefantů a kapacitních jednotek EMU 400. Středočeský kraj chystá zakázku za 60 miliard
„S transparentností při zadávání zakázek to myslíme opravdu vážně. Jde o soutěž, kde dopravce bude pro provoz ve Středočeském kraji a Praze pořizovat vlaky za více než 20 miliard korun, se započítáním vozidel z opcí je to dohromady přes 44 miliard korun. To je svým objemem a hodnotou největší zakázka svého druhu v historii České republiky. Proto je nutno učinit všechna dostupná opatření vedoucí k její maximální transparentnosti a korektnosti pro omezení rizika napadnutí soutěže třetími stranami, které by mohlo vést ke zpoždění zakázky a tím pádem nemožnost adekvátní zajištění přepravy cestujících na páteřních, příměstských linkách. Na nákladech se budeme dělit s Prahou,“ řekl Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
50 jednotek, 60 opce
Dopravce má pořídit a provozovat 50 velkokapacitních elektrických jednotek, na dalších 60 bude opce. TI bude dohlížet již na přípravu zadávací dokumentace. „S ohledem na velikost zakázky lze očekávat, že konkurenční boj bude velmi tvrdý. Chceme se proto vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o tom, jakým způsobem je tato zakázka zadávána. Jde o budoucí rozvoj regionální železniční dopravy v celé metropolitní oblasti a tyto nové vlaky se stanou také symbolem komfortního a spolehlivého spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla,“ dodává náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Účelem smlouvy je zajištění monitoringu v průběhu přípravy a realizace nabídkového řízení, kontrola dodržování zásad transparentnosti a kontrola dodržování legislativy při celém procesu. „Rolí Transparency je též posílit důvěryhodnost celého procesu v očích dodavatelů a široké veřejnosti a průběžným monitoringem minimalizovat rizika netransparentnosti, nehospodárnosti nebo jiných chybných kroků narušujících integritu soutěže,“ vysvětluje Petr Leyer, právník a člen správní rady TI. Monitoring vyjde zadavatele na maximálně dva miliony korun.
První jednotky v roce 2029
První velkokapacitní elektrické jednotky (EMU 400) v barvách PID by měly na železniční síť Středočeského kraje a Prahy vyrazit na konci roku 2029. Každá souprava by měla umět pojmout zhruba čtyři stovky sedících cestujících. V provozu nahradí část starších jednotek řady 471 CityElefant a také starší soupravy tvořené lokomotivou a dvoupodlažními osobními vozy. Kromě toho zajistí nové jednotky provoz na nově elektrizované trati z Prahy do Kladna a na Letiště Václava Havla. Po dokončení Všejanské spojky a souvisejících staveb budou tyto jednotky jezdit i jako spěšné vlaky z Prahy do Mladé Boleslavi.