Středočeský kraj prodloužil smlouvu s ČD výměnou za lepší vlaky. Podívejte se, kde budou jezdit
Smlouva přináší zejména konec řady 810 i vyšší sankce.
Zastupitelé Středočeského kraje dnes jednomyslně schválili dodatek ke smlouvě s Českými drahami, který přímým zadáním prodlužuje provoz dopravce na části trati o dalších pět let až do roku 2034. Výměnou za prodloužení smlouvy se mají cestující dočkat desítek lepších vozidel než dosud.
O schválení dodatku informoval radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Podle něj se dopravce podpisem dodatku zaváže k nasazení 38 jednotek RegioFox, 34 motorových vozů Stadler RS1 a 12 Regionov do roku 2026. „Dodatek zároveň výrazně zvyšuje sankce za neodjeté vlaky, špatné řazení vlaků, nedodržení kvality. Horní hranice sankcí se zároveň zvyšuje až na 100 milionů Kč ročně,“ dodal Borecký.
Dodatek se týká provozu na regionálních tratích, kde jezdí nyní dieselové vlaky. Předmětem dodatku není provoz na trati 070 Praha – Mladá Boleslav, 121 Hostivice – Podlešín, 122 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy a 210 Praha – Vrané n. Vltavou – Čerčany/Dobříš. „U nich mělo po dohodě se zástupci Hlavního města Prahy původně dojít k přesoutěžení a zajištění nového dopravce od 12/2025. S ohledem na výsledky proběhlých předběžných tržních konzultací s potenciálními dopravci však bude nalezení vhodného řešení předmětem dalšího prověřování a to ve spolupráci se zástupci Hlavního města Prahy,“ uvedl kraj v důvodové zprávě.
„Mluví se o bezemisní dopravě, ale neustále se posouvají termíny elektrifikací jednotlivých tratí v kraji. Není to ideální řešení, ale v tuto chvíli jediné rozumně možné,“ řekl Borecký před dvěma týdny při představení materiálu. Smlouva na elektrické vlaky skončí v roce 2029, kraj chystá novou soutěž na dopravce.
ČD nakoupily v Německu další ojeté motorové vozy Stadler RS1, začaly s modernizací
Více peněz než dosud
„Letitá nadvláda starých motoráků řady 809 a 810 už musí skončit a naší povinností je pořizovat techniku, která je hodna 21. století. Kromě toho, řada dalších vozů není bezbariérová a instalace evropského zabezpečovače ETCS není rentabilní. Jediným východiskem je tedy obnova vozového parku,“ dodal Borecký.
Dodatek má postupně do roku 2027 přinést velkou modernizaci vozidel. Zmizí zejména starší jednotky řady 814 Regionova. Jedinou výjimkou budou tratě z Kolína do Ledečka, z Čáslavi do Třemošnice a z Čerčan do Zruče nad Sázavou.
Investice do nových vozidel a modernizace starších zvýší náklady na platbu Českým drahám o 219 milionů korun ročně. Právě tyto investice umožnily kraji uzavřít dodatek o prodloužení smlouvy bez soutěže. Cena za kilometr stoupne na 198 korun.
Kompletní materiál zastupitelstva je k dispozici na stránkách kraje.