Cestujícím v Ústeckém kraji hrozí horší vlaky, České dráhy jednají o přesunu RegioPanterů do Pardubic

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Nová smlouva umožňuje Českým drahám od prosince letošního roku nasadit desítky let staré soupravy za ceny nových vlaků.

Cestující na hlavních páteřních tratích v Ústeckém kraji se mohou od prosincové změny dočkat nepříjemného překvapení v podobě nasazovaných vlaků. Zatímco nyní je před deset let vozí nízkopodlažní klimatizované jednotky RegioPanter, od prosince se mohou vrátit v čase a nastoupit do klasických souprav lokomotiv a starých osobních vozů. I když kraj věří, že k tomu nedojde, dopravce již jedná s jinými kraji o přesunu RegioPanterů.

Vyplývá to ze smlouvy, kterou Ústecký kraj uzavřel v závěru loňského roku. I když název EMU 240II vzbuzuje dojem, že se jedná o provoz pouze elektrických jednotek, příloha smlouvy ukazující jednotlivé typy povinně nasazovaných vozidel ukazuje zcela jinou realitu.

Podle smlouvy mají být na většinu výkonů nasazeny klasické soupravy s lokomotivou a osobními vozy Bdmtee, B a Bdt. Jde tedy o vozy v lepším případě z 80. let minulého století. Tyto soupravy mohou být nasazeny i na výkony, kde dnes jezdí sedm jednotek RegioPanter. Ty v seznamu výkonů nejsou vůbec, smlouva ale na druhou stranu nevylučuje jejich nasazení. Letos ještě musejí jezdit v kraji všechny plánované RegioPantery, jak s tím počítá stávající smlouva z roku 2009. Její platnost vyprší letos v prosinci.

Zajištění vozidel 640 i v novém EMU 240II dopravce Ústeckému kraji garantoval v rámci předkládání svých kalkulací nabídky pro zajištění těchto dopravních výkonů. Ústecký kraj tak očekává, že dopravce svoji garanci dodrží a vozidla zůstanou v Ústeckém kraji nadále až do konce doby platnosti smluvního kontraktu EMU 240II, kde jsou pro období r. 2025 a 2026 kalkulovány i jejich odpisy,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Dopravce ale není smluvně vázán takové přání kraje dodržet. Kraj má za jeden kilometr platit 238,80 Kč. Kraj zadal dočasnou smlouvu ČD bez soutěže, protože nečekal, že by někdo měl o kontrakt na tak krátkou dobu zájem.

Ekonomicky efektivní, říká Pardubický kraj

České dráhy mají jistotu, že po prosinci 2026 nebudou v Ústeckém kraji RegioPantery potřebovat. Provoz na tratích, kde dosud tyto jednotky jezdí, převezme na základě soutěže RegioJet, který má nasadit nové jednotky Pesa Elf.eu. Na dotaz, kam jednotky přesunou, odpověděly ČD minulý týden, že o budoucím nasazení jednají s více kraji. „O dalším využití jednotek RegioPanter z Ústeckého kraje v tuto chvíli ještě není rozhodnuto, o jejich dalším působení nyní jednáme s možnými objednateli,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.

České dráhy jednají o převodu jednotek s Pardubickým krajem. Tomu dopravce sliboval alespoň modernizované osobní vozy Bdmtee, dodavatel ale zkrachoval a na osobních vlacích po koridoru mezi Kolínem a Českou Třebovou tak jezdí jedny z nejhorších souprav v zemi. Kraj se dosud soutěžit železničního dopravce neodvážil, všechny smlouvy zadal přímo.

S dopravcem České dráhy a. s. v současné době jednáme o náhradě současných souprav s vozy Bdmtee na osobních vlacích Kolín – Česká Třebová. Dopravce nám v průběhu jednání nabídnul několik variant řešení. Jedna z nabídek skutečně zahrnuje přesun jednotek RegioPanter z Ústeckého kraje,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Podle něj má kraj o jednotky z Ústeckého kraje zájem. „Je to pro kraj ekonomicky nejvýhodnější nabídka. Zároveň pět stejných jednotek již v kraji jezdí. Konkrétně na osobních a spěšných vlacích mezi Pardubicemi, Hradcem Králové a Jaroměří. Jednání však ještě nejsou uzavřena,“ dodal Kortyš.

Tagy 640 České dráhy Doprava Ústeckého kraje DÚK Pardubický kraj RegioPanter Ústecký kraj
268 komentářů