Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na podobu nového nádraží v Hranicích na Moravě
Nový terminál propojí dálkovou i regionální dopravu včetně autobusů.
Budování vysokorychlostní trati mezi Prahou, Brnem a Ostravou přinese stanici Hranice na Moravě zcela novou podobu. Její vzhled i urbanistické řešení vzejde z architektonické soutěže.
Soutěž dnes Správa železnic vypsala na profilu zadavatele. Jde již o čtvrtou architektonickou soutěž, která souvisí s výstavbou vysokorychlostních tratí.
Správa železnic v ní poptává zpracování architektonicko-urbanistického návrhu přestupního uzlu v Hranicích. „Cestujícím kromě kratšího přestupu a rychlého železničního spojení s Ostravou, Olomoucí a Brnem nabídne bezproblémové parkování díky systému P+R, linky návazné veřejné dopravy nebo služby. Díky umístění terminálu dojde k propojení vysokorychlostní a konvenční železnice i autobusové dopravy v jedné budově,“ popsala Správa železnic svůj plán. Nový koncept má výrazně zvýšit mobilitu obyvatel Olomouckého i Moravskoslezského kraje. Terminál musí být navržen pro dálkové cestující i pro denní dojíždění.
Nejen železnice, ale i další druhy dopravy
Projektová část soutěžního návrhu zahrne budovu terminálu, která bude sloužit pro vlakové i autobusové nádraží. Její součástí jsou také přístupy na nástupiště a parkoviště. Na přilehlém autobusovém nádraží budou architekti kromě nástupiště a jeho zastřešení řešit také místa pro nabíjení autobusů a jejich odstavení. Určí rovněž podobu veřejného prostranství a zeleně v okolí terminálu.
Součástí soutěže je také ideová část, která se zaměřuje na širší okolí terminálu včetně území mezi nádražím a plánovaným obchvatem Hranic. Cílem je přirozeně propojit nové nádraží s městem, identifikovat další potenciál okolí a připravit se tak na jeho budoucí rozvoj.
Správa železnic ve svém návrhu řešení vysokorychlostní trati počítá s budováním sjezdů z vysokorychlostní tratě. Projekt terminálu bude koordinován s úsekem VRT Moravská brána I, který je plánován z Hranic do Brodku u Přerova. Původně se tento úsek chystal jen do Prosenic, nakonec došlo k prodloužení do Brodku. Odhadované náklady na nový terminál jsou 680 milionů korun.
Soutěž je vyhlášena jako anonymní a jednofázová. V porotě budou podle dokumentace zástupci města a Správy železnic a nezávislí architekti. Na odměny pro nejlepší návrhy je vyčleněno 3,5 milionu korun, vítěz získá 1,2 milionu korun.