Torzo koridoru ve Střezimíři má být místní dráhou, ČD zapůjčily Prasátko a hytlák
Provozovatelem dráhy by měla být společnost Railway Capital, která rovněž zajistí jízdy turistického vlaku.
Torzo IV. koridoru u středočeské obce Střezimíř by mělo nejpozději příští rok znovu ožít jízdami skutečného vlaku s lokomotivou a vagónem. Napomoci tomu má aktuálně uzavřená spolupráce Střezimíře s Českými drahami a společností Railway Capital.
O zachování zhruba dvoukilometrového úseku trati, kde byl provoz v důsledku výstavby přeložky Sudoměřice – Votice ukončen před dvěma lety, se zasadila především obec Střezimíř. Původně počítala s provozem turistických drezín, nově je v plánu i motorový vlak.
Ten má vyjet právě s pomocí výše zmíněných firem. České dráhy zapůjčily malou motorovou lokomotivu T 211 (tzv. Prasátko) a služební vůz Daa-k, známý jako hytlák. Prasátko, které má ve správě ČD Muzeum v Lužné, prošlo opravou v dílnách Railway Capital ve Veselí nad Lužnicí (jako subdodavatel pomohla i dílna JHMD v Jindřichově Hradci) a nyní čeká na lak. Hytlák pak bude přestavěn na otevřený vůz pro turisty, kterému se přezdívá Dakar.
Dráhy vozidla poskytly bezplatně jako podporu železničnímu skanzenu, který má ve Střezimíři vzniknout. „Tato lokalita je v rámci republiky poměrně unikátní, protože nikde nebyla možnost zachovat současně výpravní budovu i část bývalé trati. Zároveň jsme jinde nezaznamenali takovou iniciativu ze strany obce a spolku. Záměr se nám od počátku líbil,“ uvedl člen představenstva ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Railway Capital by pak měla být i dopravcem na trati, která dosud nemá oficiální status. Ten bude potřebovat. Podle starosty Střezimíře Miloše Jelínka, který je zároveň předsedou spolku Železnice Česká Sibiř, bude obec s pomocí Railway Capital usilovat o status místní dráhy. I proto není jasné, zda vlak vyjede už letos, nebo až příští rok.
„Po atrakcích tohoto typu je ve společnosti již delší dobu velká poptávka, zároveň se však nejedná o masovou turistiku. Jde o střípek, který přispěje k zatraktivnění regionu,“ doplnil majitel Railway Capital Jan Šatava.
Obec Střezimíř (potažmo Mikroregion Voticko) si vymohla zachování části trati na Správě železnic právě za účelem vzniku železničního muzea. V sezóně na trati provozuje i ruční drezíny. Podle Jelínka zatím není jasné, jak bude smíšený provoz drezín a motorového vlaku vypadat.
Nejbližším záměrem obce Střezimíř je koupě drážní budovy. Od loňského roku má obec zpracovaný plán budoucího muzea, které vznikne v přízemí budovy z výpravní kanceláře.
Vlaky se se starý úsekem IV. koridoru rozloučily 1. dubna 2022 po 151 letech. Po tříměsíční výluce byl provoz převeden na nový úsek Sudoměřice – Votice se dvěma tunely (Deboreč a Mezno). Starou trať Správa železnic z větší části snesla a zasypala, výjimkou jsou právě zmíněné dva kilometry u Střezimíře. I ty ale měly nedávno namále, SŽ nakonec od jejich zasypání ustoupila.
Místní dráha
Novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha v roce 2017. U místní dráhy je jednodušší především administrativa, provozovatel například nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a dopravce nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti dopravce. Není také třeba dokládat Drážnímu úřadu finanční způsobilost. Na místní trať se také nevztahují technické specifikace pro interoperabilitu (TSI), tudíž zde není třeba v případě rekonstrukce budovat vysoká nástupiště nebo GSM-R. Na místní dráze je podle zákona povolen provoz pouze „neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky“. Místní dráha musí být oddělená od jiné dráhy, i když v zákoně není přesně napsáno jak. U střezimířské dráhy je toto splněno, zbylý úsek nemá žádné napojení na železniční síť a vozidla je sem třeba přivézt po silnici.