Další zátěžový test ETCS proběhl bez jediné chyby, uvedl Kupka. Jsme prý šprti, říká SŽ
Od 1. srpna budou muset všichni strojvedoucí na vybavených vozidlech zapínat ETCS a poskytovat zpětnou vazbu.
Na ministerstvu dopravy se opět sešli čeští železniční dopravci, správci infrastruktury či zástupci Drážního úřadu. Pod vedením ministra Martina Kupky na „bojové poradě“ zhodnotili zatím problematický postup zavádění výhradního provozu se zabezpečovačem ETCS na tratích I. a II. železničního koridoru.
Ten by měl být spuštěn už za 10 měsíců. Plán zatím pokračuje intenzivní komunikací všech zúčastněných a opakovanými zátěžovými testy na vybraných úsecích.
První zátěžový test na české železnici proběhl letos v lednu. Druhý test proběhl minulou sobotu v noci mezi Berounem a Ejpovicemi.
„Proběhl bez jakékoliv chyby,“ uvedl k němu na tiskové konferenci ministr Kupka. Dodal, že v prvním lednovém testu se objevilo pět problémů, většinou šlo o výpadek signálu a následné zastavení vlaku.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dodal, že v případě víkendového testu šlo o 64 jízd a fungovalo vše, co fungovat mělo. Testy podle něj dosud neukázaly na nutnost provedení plošné úpravy v systému.
„Hovoříme pouze o tom, že by se někde měla zvýšit hustota BTS stanic,“ upřesnil pro Zdopravy.cz Svoboda. Na Uničovce se podle něj ukázalo, že je potřeba doplnit jedna BTS stanice, na což SŽ využila mobilní stanici, kterou má pro tyto případy k dispozici na svém vozidle.
Už do konce března proběhnou další testy na úsecích Adamov – Brno a Brno – Přerov.
Zátěžové zkoušky dosud probíhaly za běžného provozu, zapojili se do nich různí dopravci s téměř dvěma desítkami lokomotiv a dalších vozidel vybavených mobilní částí ETCS.
„Smyslem je zmapovat problémy v celém systému. Máme naplánovány další zátěžové testy,“ uvedl Kupka.
Od srpna všichni
V rámci další plánů chce ministr od 1. srpna spustit stav, že budou muset všichni strojvedoucí na vybavených vozidlech zapínat ETCS a poskytovat zpětnou vazbu. „Budeme tak mít dalších pět měsíců intenzivního testovacího provozu,“ nastínil ministr.
Do prvního června pak proběhne další velké setkání všech zainteresovaných.
„Další velký krok je zmapování sítě z hlediska síly radiových signálů GSM-R. Sledujeme fungování antén na hnacích vozidlech,“ popsal Kupka.
Dodal, že proběhne zakázka na systémovou diagnostiku přenosové rádiové soustavy a vznikne vyzařovací diagram sítí. Zároveň dopravci pracují na optimalizaci umístění antén na vozidlech.
Termín 1. ledna 2025 není podle všech zúčastněných ohrožen. „Stále dodržujeme dohodnutý harmonogram,“ ujistil Svoboda.
Správa železnic chystá velký zátěžový test ETCS, shání u dopravců desítky vozidel
Proběhnout má ještě celkem pět zátěžových zkoušek, zaměří se na klíčové uzly. „Testy jsme pokryli hlavní části tratí. Na některá místa jako Prosenice – Olomouc či Beroun – Plzeň se ještě zaměříme podrobněji,“ dodal Kupka.
Pro další testy bude podle nich důležitá hustota provozu. SŽ poptává od dopravců pro tyto účely zapůjčení lokomotiv, zlomem bude pak právě srpnové zapojení všech, co mají systém instalován a jedou po vybavené trati.
Podle Drážního úřadu je nyní v Česku ETCS vybaveno 1 100 km tratí a 600 hnacích vozidel.
Šprti Evropy
Ředitel české pobočky výrobce Alstom Daniel Kurucz podotkl, že dosavadní výsledky jsou výborné a to, co se povedlo za uplynulé tři měsíce, jinde trvá dva roky.
Svoboda dodal, že na olomoucké konferenci zabezpečovací techniky český postup pochválili zástupci Evropské komise. „Označili nás dokonce za šprty,“ pochválil se Svoboda.
Úspěšnost systému je nyní na testované Uničovce 99,5 procenta, přičemž 99 procent podle Svobody označuje německý správce infrastruktury DB Netz již za spolehlivý provoz.
Výhradní provoz pod ETCS má začít od 1. ledna 2025 na 903 kilometrech tratí s jedinou výjimkou. Už nyní je jasné, že se nestihne zavedení na levobřežním koridoru podél Labe.