Delší cesta k povolení rychlovlaků na jižní Moravě. Úřady uložily SŽ další studie
Správa železnic zatím neví, zda další požadavky posunou plánovaný start stavby v roce 2027.
K vydání dokumentu došlo ještě před konferencí o vysokorychlostních tratích, kde ministr dopravy Martin Kupka tvrdil, že úsek již posudek EIA má.
Ministerstvo životního prostředí uložilo železničářům, aby zpracovali preciznější hlukovou studii s návrhem opatření, která zajistí, že hluk nepřekročí hygienické limity. V této studii musí být zohledněno prodloužení nové tratě až do Rakvic (původně se plánovala trať pouze do Šakvic). Hluková studie musí také u napojení v Rakvicích posoudit současný a výhledový stav konvenční tratě. Je třeba vypracovat hodnocení vlivů záměru na zdraví lidí a také rozptylovou studii pro dobu výstavby a vyhodnotit vliv na kvalitu ovzduší. Je potřeba navrhnout technická a zmírňující opatření, aby se nezhoršila emisní zátěž. Zohlednit nebo vypořádat musí železničáři především požadavky Modřic a Rajhradu.
Chybí detailnější posouzení vlivu stavby na podzemní vody
Další povinností je udělat hydrogeologický průzkum a detailně vyhodnotit vliv stavby na povrchové i podzemní vody a navrhnout opatření, která zabrání ovlivnění vodních zdrojů, případně budou toto ovlivnění kompenzovat.
Nová trať protne také evropsky významné lokality Plačkův les a Vranovický les. Proto je nutné aktualizovat a doplnit posouzení vlivu na tyto lokality a doplnit zmírňující opatření. Potřeba je také zpracovat migrační studii a posoudit alternativní možnosti výstavby ekoduktů.
Připomínky ke stavbě poslaly do procesu EIA nejen dotčené obce, ale i orgány státní správy. ČTK oslovila starosty dotčených obcí loni v říjnu a ze slov starostů vyplynulo, že nikdo není ze stavby nadšený, avšak akceptují, že se stát rozhodl stavět. Snaží se tedy požadovat maximum pro ochranu obyvatel před hlukem a požadují maximální zachování průchodnosti krajiny. Největší požadavky má Rajhrad, který chce využít veškeré možnosti k tomu, aby byl plánovaný tunel delší, a trať tak zatížila prostředí v obci minimálně.
Stavba jihomoravského úseku má být prvním ze tří, které se mají začít budovat v roce 2027. Dalšími jsou podle webu Správy železnic úseky z Prahy k Roudnici nad Labem a také z Prahy směrem na východ.