Kutné Hoře se nelíbí plány na proměnu spěšných vlaků do Prahy, podle kraje není jiné řešení
Jízdní doby se prodlouží o 6–10 minut, dojde ke zkrácení intervalu a nasazení nových vlaků.
Kutná Hora nesouhlasí s velkou změnou koncepce spěšných vlaků linky R41, které spojují město s Prahou. Nový koncept představil v únoru Středočeský kraj. Městu se nelíbí, že prodlouží jízdní dobu až o deset minut. Podle kraje jde aktuálně ale o jediné možné řešení.
Změna koncepce souvisí s plánovaným nasazením jednotek RegioPanter v systému Pražské integrované dopravy a zavedením takzvaného pásmového provozu. Ve směru od Kolína pojedou vlaky nejprve jako zastávkové do Poříčan, pak už zastaví jen v Českém Brodu.
Středočeský kraj změní koncept dopravy na trati Praha – Kolín, zavede pásmový jízdní řád
„Prioritou pro nás je kvalitní a rychlé spojení s hlavním městem. Jsme přesvědčeni, že turisticky nejvýznamnější město Středočeského kraje, do kterého zamíří milion návštěvníků ročně, si zaslouží lepší a rychlejší spojení s Prahou, než jaké je dnes navrhováno,“ uvedl starosta Lukáš Seifert v tiskové zprávě.
„Výletní vlak s řadou zastávek“
Město v dokumentu uvádí, že koncept degraduje i plány na vybudování tzv. Kutnohorského oblouku, tedy zrušení úvratě ve stanici Kutná Hora hl. n. a vytvoření přímého spojení mezi Prahou a stanicí Kutná Hora město. Tento plán je ale dlouho jen na papíře a projektová příprava zásadně nepokročila. „Cestující se tak místo rychlého spojení dočkají výletních vlaků s řadou zastávek,“ uvedlo město v tiskové zprávě. Město si postěžovalo i na nedostatečné projednání celé změny.
Kraj v reakci na stížnost města uvedl, že jde aktuálně o jediné řešení. V krátkodobém i střednědobém horizontu umožní zkrácení cestovních dob pro cestující ze vzdálenějších lokalit do centra Prahy. Zároveň částečně uvolní kapacitu v osobních vlacích v pásmech blíže Praze. „Pokud by byl zachován současný model jízdních řádů s klasickými spěšnými vlaky, nebylo by v možnostech kraje zavést půlhodinový interval u těchto vlaků a musel by být nadále zachován nehospodárný provoz dvou velkokapacitních souprav CityElefant v podobě osobních vlaků jedoucích až do Kolína,“ řekl Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Kraj má omezené možnosti přizpůsobit jízdní řád požadavkům obcí kvůli nedostatečné kapacitě dopravní cesty. Problémem je i omezení provozu ve stanici Kolín kvůli stavbě podchodu.
Místo 60 minut interval 30 minut
„Středočeský kraj si uvědomuje, že pro města Kolín a Kutná Hora dojde k dílčímu zhoršení z pohledu prodloužení cestovních dob do Prahy o přibližně 6–10 minut. Uvedená města ale mají na rozdíl od obcí mezi Prahou a Kolínem zajištěno spojení také rychlíky, ve kterých platí i krajský integrovaný tarif PID,“ dodal Borecký. Připomněl, že ve špičkách dojde ke zkrácení stávajícího hodinového intervalu spěšných vlaků na interval půl hodiny, čímž dojde k navýšení rozsahu segmentu zrychlených vlaků přibližně dvojnásobek. Podle něj nasazení nových souprav a častější spojení více než kompenzuje prodloužení jízdních dob.