Dlouhý výběr skončil. Tunel Homole na D35 má postavit Eurovia, stát ušetří 700 milionů
Pokud nepřijdou námitky, stavba začne v druhém čtvrtletí.
Téměř devět měsíců po podání nabídek vyhlásilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vítěze soutěže na stavbu tunelu Homole. Ten bude součástí nového úseku dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto, kvůli složité stavbě se ale bude soutěžit zvlášť.
Vítězem se stalo sdružení Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK, uvedl na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nabídky byly podány již loni v červnu, od té doby probíhalo hodnocení. Sdružení nabídlo cenu 1,754 miliardy korun. V tendru bylo pět nabídek, sítem kvalifikace prošlo osm uchazečů. Všechny nabídky byly výrazně pod hodnotou 2,456 miliardy korun, což byla odhadovaná cena. Nabídka Eurovie je na 71,2 % předpokládané ceny, stát ušetří oproti odhadu 700 milionů korun.
Dlouhá doba hodnocení byla podle Mátla způsobena složitým technickým ověřováním, zda návrh vítězného sdružení splňuje veškeré požadavky zadavatele. Prověřovaly se i dokládané statické výpočty.
Aktuálně běží ještě lhůta na podání námitek. Pokud nebudou podány, je podle Mátla reálné začít stavět v druhém čtvrtletí. Během několika týdnů začne stavba úseku Ostrov – Vysoké Mýto, zakázku získalo již dříve sdružení Eurovia CZ a M-Silnice.
Stavba 14 km D35 může začít. Na jeden úsek má ŘSD smlouvu, u Litomyšle se druhý v soutěži neodvolá
Stavba se soutěžila v režimu Design & Build, kdy si vítěz zajistí i projekt. Tunel byl kvůli technické náročnosti vyčleněn jako samostatná stavba z úseku Ostrov – Vysoké Mýto.
ŘSD kvůli tunelu vypsalo předběžné tržní konzultace, které měly ukázat, zda se taková metoda výběru dodavatele vyplatí. Volba nechat pod jedním zhotovitelem projektanta i zhotovitele má své opodstatnění i kvůli zkušenosti s tunelem Pohůrka na D3 u Českých Budějovic, kde se po zahájení stavby musela změnit metoda výstavby tunelu. Původní projekt se ukázal jako nepoužitelný.
Navazující úsek se již staví
Tunel budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, částečně se budou hloubit, zčásti razit ve skále. Oba tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek, každá bude dlouhá 17,5 metru. Výška nadloží v raženém úseku se pohybuje od 8,5 do 24 metrů. Tunel bude podcházet frekventovanou silnici I/17 z Chrudimi.
Vystupující lem portálů tunelu bude proveden v bílém pohledovém betonu. Na západní straně vznikne také samostatný provozně-technický objekt jednoduchého kvádrového tvaru s bílou omítkou. Oplechování, ostatní ocelové části jako vrata, rámy otvorů a ventilační mřížky budou zhotoveny v šedém provedení. Součástí stavby jsou také plochy před portály pro případ nutnosti zásahu složek integrovaného záchranného systému se služebními sjezdy.
Tunel by měl být hotový v roce 2026. Celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto, dlouhý zhruba sedm kilometrů, chtějí silničáři uvést do provozu v roce 2026. Naváže na část dálnice D35 Časy – Ostrov, která byla otevřena předloni v prosinci. Na opačném konci na něj naváže úsek Vysoké Mýto – Džbánov, který se již staví. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.