Jihomoravský kraj zavede nástup všemi dveřmi do regionálních autobusů. Novinku otestuje na Kuřimsku
Změna má zrychlit a zpříjemnit cestování veřejnou dopravou.
Jihomoravský kraj se stane prvním v zemi, který v regionální meziměstské autobusové dopravě zruší povinnost nástupu pouze předními dveřmi. V pilotním provozu otestuje nástup všemi dveřmi v autobusech mezi Brnem a Kuřimí. Změna začne platit nejspíše v polovině dubna.
Novinku již schválili jihomoravští radní formou úpravy tarifu. Změna má zjednodušit odbavení, zkrátit jízdní dobu a zvýšit pohodlí při cestování. O podobných úpravách dlouhodobě uvažuje Středočeský kraj, zatím ale naráží na odpor pražského organizátora dopravy Ropid, s kterým řadu linek objednává společně.
Středočeský kraj otestuje odbavení bez nákupu jízdenky u řidiče
Zavedení nového systému odbavení bude předcházet instalace nových validátorů do autobusu. Umožní prodej plného sortimentu jednorázových a jednodenních jízdních dokladů. Vznikne nový systém Jezdi jednoduše. Při nástupu cestující nemusí vybírat, pro kolik zón či jaký úsek jízdenku potřebuje. Jen přiloží bankovní kartu. Systém mu automaticky prodá jízdenku do poslední zastávky.
Pilotní provoz na Kuřimsku, pak rozšíření dál
Pokud ukončí cestu dříve a už nepřestupuje, opět přiloží kartu a jízdenka je do příslušné zastávky zkrácena. Při přestupu na linku brněnské městské dopravy opět přiloží kartu. Při cestě do centra (zóny 100) nemusí (ale může) při výstupu kartu přiložit, pokud pojede jen do zóny 101, pak musí kartu přiložit. Systém sám spočítá všechny cesty v režimu Jezdi jednoduše ať už mimo Brno nebo městskou dopravou po Brně. Za celý den vyúčtuje odpovídající jízdenky. Cestující má garanci, že při cestování jen po Brně nezaplatí za celý den více než cenu jednodenní jízdenky pro Brno, při cestování mimo Brno pak nezaplatí více než cenu jednodenní jízdenky na všechny zóny.
Nástup všemi dveřmi ve vybraných linkách bude mimo Brno garantován během dne mezi 5. a 20. hodinou, mimo tuto dobu se bude nastupovat předními dveřmi.
Společně se změnou odbavení uvažuje Kordis o tom, že by spojil do jedné linky dosavadní linky 71 a 310, která by spojovala konečnou tramvají v Řečkovicích s Kuřimí a zajistila by obsluhu celého města včetně průjezdu okolo vlakového nádraží.
Po ověření spokojenosti cestujících na Kuřimsku s novým režimem se v polovině roku počítá s dalším rozšířením zejména do frekventovaných příbrněnských linek ukončovaných ve vzdálenosti do dvou zón za Brnem.