Jihomoravský kraj zavede nástup všemi dveřmi do regionálních autobusů. Novinku otestuje na Kuřimsku

Jihomoravský kraj, autobusy v novém vizuálním stylu. Pramen: JMKJihomoravský kraj, autobusy v novém vizuálním stylu. Pramen: JMK

Změna má zrychlit a zpříjemnit cestování veřejnou dopravou.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hoermalmeister

Když si představím 302 a 303 s nástupem všemi dveřmi, to je absolutní sen, to by třeba mohlo jezdit i načas

Za lepší aplikaci a odbavení v JMK

Pokud chtějí investovat do validátorů, které urychlí odbavení tak doufám, že zlepší i aplikaci Poseidon pomocí, které by stačilo přiložit mobil s aplikací k tomu validátoru, kde by bylo vidět zda máš platný jízdní doklad. Pokud zůstane aplikace jak je v dnešní době tak se můžou hanbou propadnout jelikož narozdíl od aplikace ČD Můj vlak, která je doladěná a vskutku dobře fungující, která je jedna z mála z těch lepších aplikací pro nákup jízdenek popřípadě PID Lítačka je na tom podobně jako Můj vlak

Rédl

Poseidon je zastaralá aplikace. Máme tu ještě eshop.idsjmk, který je taky k ničemu

Nose Peak

Poseidon snad dobu platnosti jízdenky zobrazuje, ne? Je pravda, že je to appka překomplikovaná, neintuitivní a už dost démodé…

radim.cenek

Kordis uvažuje, že by spojil 71 a 310 do jedné linky? To je zajímavé, že před dvaceti lety, když to takhle chtělo nastavit město Kuřim, tak ten samý Kordis tvrdil, že to nejde 🙂

Jaaa

Tak asi tam už nesedí ta žába.

Michal

Výborný nápad !! Cestuji s IDS JMK každý den a tohle je řešení , které už tu mělo být dávno .

A proč řešit jizdenky ? Je známo že peníze vybrané za jízdenky slouží pouze jen pro úplatky úředníků .

Každý kilometr mají dopravci královský zaplacený , bez ohledu na to jestli na lince jede prázdný autobus nebo 20 cestujících .

PvvS

A už jste ty úplatku hlásil na policii ? Nebo tu jen plácáte nesmysly ?

Igor Mauricio

Evidentně nejste cílový zákazník IDS JMK, prosím, nevyužívejte jeho služeb. Přeji úspěšný den!

Studý Chudent

Model mi dává smysl na vybraných vytížených linkách (asi se shodneme, že támhle někde 321 Čebín – Skalička nebude tolik cestujících, aby je řidič nemohl zkontrolovat).
Naopak na vytížených linkách je to plus, kontrola nebude zbytečně zdržovat.

A pro fňukače – v MHD vás taky při nástupu nikdo nekontroluje a ještě to tam neshořelo, silné příměstské linky jsou v podstatě MHD.

Andrej

Mne to dokonce dava smysl na vsech linkach, po vzoru MHD zamestnat par revizoru a pokutu nastavit na takovou vysku, aby se statisticky v dlouhem obdobi rozhone nevyplatilo podvadet.
Kdyz se tak nad tim clovek zamysli, tak nastupovani jenom prednimi dvermi na primestskych linkach (vcetne tech vytizenych jako MHD) se tak dela zrejme jenom „protoze se to tak vzdycky delalo“.
Je to extremne neefektivni pro rychlost, pohodlnost, komfort, pritazlivost a efektivitu verejne dopravy. Supr, ze JMK to zda se jde menit a ostatni snad budou nasledovat.

Martas

Revizoři, aspoň v Jihočeském kraji, chodili i přesto, že se nastupuje předními dveřmi. Při plném autobusu nemá řidič šanci si pamatovat, co komu prodal. A pokud už to dneska funguje s nějakou kartou, že jízdenku reálně neprodá, tak je šance rovna nule.

Šalina na Špilas

Ono koneckonců jde udělat revizi efektivně. Bus přijede na zastávku, ke každým dveřím revizor – nikdo nevystoupí bez kontroly. Před odjezdem revizoři vpustí nastupující a do další zastávky pročešou celý bus. Vypozorováno v Norsku, nikdo se kontrole nevyhl a ani ji nemohl čekat.
A řidiči budou mít více klidu a spoje pojedou rychleji.

Studý Chudent

Na těch echt vesnických linkách je podle mě na místě aby řidič přecijen prováděl kontrolu jízdného.

Přirážka by za mě měla být násobně vyšší (klidně 3000), to ale vysvětlete §18a odst. 3 zákona o silniční dopravě (a obdobně §37, odst. 6 zákona o drahách), které maximální přirážku stanovují na 1500.
Někdy se prostě bohužel vyplatí jet načerno

Frantík

Ty regionální spoje taky stojí víc peněz, takže se podvádět vyplatí víc.

Osamělý Vlk

Tak už aby to bylo hotové všude. Jednak to bude rychlejší v odbavení, jednak busy nebudou tolik stát v nástupní zastávce, apod. Jen bych tedy dal na linky třeba 3 dveřové Crosswaye a pod, aby to mělo větší efekt, protože přece jen, to urychlí daleko víc jízdní doby. (Budou minimálně 3 body nástupu, místo dnes jednoho.)

Jan

Super návod jak ušetřit – ještě zrušit ty průvodčí ve vlaku.
Konečně veřejná doprava zadarmo, ale proč to neřeknou rovnou to netuším.

P73

A vy si myslíte, že většina řidičů ty papírové jízdenky kontrolovala, jo? 🙂

Jan

A vy si myslíte že jezdilo většina lidí s papírem v ruce ? 😘

Samo

Tí čo chceli podvádzať áno. Vodiči v IDS JMK nič nekontrolovali a kľudne si na jeden lístok označený v označovači mohol jazdiť aj rok. Za celý život som nezažil v IDS JMK jediný prípad že by vodič lúštil kód z pečiatky na lístku, v zásade to funguje spôsobom že ukážeš že niečo máš v ruke a ideš dnu.

Vilém Bacsko

A co polovodič?

Granja

Počkejte (jako ten politik kdysi) na celovodiče.

Igor Mauricio

V IDS JMK není kontrola jízdních dokladů povinností řidiče, pokud už tak někdo činil, tak jen ze své vůle.

MKzB

Na regionálkách je běžné, že řidič jezdí furt tu samou linku, takže většinu cestujících zná a ví, kdo je v pohodě a kdo je známá firma.

Nose Peak

Fakt potřebujete drába, abyste zaplatil jízdné?

Jan

Ne ne nepotřebuji drába od firmy mám celositovou už několik let jako služební, ale právě protože MHD často využívám a koukám kolem sebe tak odhaduji že po prvním měsíci tržby za jízdenky klesnou minimálně o třetinu a revizor v autobuse minimálně na prvním a poslednímu spojí neexistuje

Bobek

§7 – Cestující by to zneužili!

Michal M

Ano, velmi rozumné na páteřních autobusových linkách. Nastupovat ve frontě do socky je opravdu nedůstojné.

Vilém Bacsko

S tím by asi nesouhlasili v Japonsku.

eon

Zní to dobře, snad půjde i nadále používat Poseidona…

Izvornjak

Určitě půjde. To by nedávalo smysl, kdyby ho JMK na jedné lince takto divně omezil.

Radekr

V Brně taky můžete Poseidon používat…

eon

To je pravda…

-mm

Předpokládám že člověk prostě bude mít lístek v něm, nebude řešit pípání, a případně ho ukáže revizorovi

Peeetr

To je ale hovadina.
Naposled co jsem zažil v takovém autobuse černého pasažéra, tak autobus a všichni zbylí cestující museli čekat na policiji přez čtvrt hodiny. Dělají to akorát složitější a náchylnější na podvody. Nevím proč tak spěchají kopírovat Londýnský model, nejspíš tlak vydavatelů karet, který je ale primárně zaveden na tak podrobné počítání, protože tam stojí veřejná doprava vydřidušsky nejvíc v celé Evropě, a třeba městský ročák je víc jak 5x dražší.

Radekr

Tohle striktní hlídání je fakt přežitek. V MHD taky nastupujete a vystupujete všemi dveřmi a nikomu to nevadí. Řidiči odpadne práce a doprava bude plynulejší. Jízdenky mají kontrolovat revizoři.

Luk

Přesně tak. Tím spíš, že například v PID jsou některé příměstské linky vlastně jen prodloužené městské linky, provozované často úplně stejnými busy se stejnými řidiči (např. 329 je prodloužená pražská 111 nebo 391 je prodloužená 211).

Michal M

Oyster card, která je páteří londýnského modelu, ale není bankovní karta. Stejně tak je to více než dvacet let co oni NFC zavedli a tady se to doteď nepovedlo spolehlivě zprovoznit – místo toho se matláme s QR kódama…
Taky mají v Londýně vydřidušsky vyšší platy, ne?

Nose Peak

Oyster funguje paralelné s normálníma kartama a nemá oproti nim žádné výhody. Celkem by mě zajímal poměr uživatelů Oyster/kreditka. Krom toho, Angličani mají všude turnikety, takže se prostě pípá na vstupu a na výstupu, tohle tady není.
Do střední Evropy se fakt spíš hodí nějaký ten Fairtiq…

Samo

Nemajú všade turnikety, je niekoľko miest kde sa do systému dá vojsť bez nich (DLR, niektoré železničné stanice, a dokonca aj tri stanice metra: Mill Hill East, Roding Valley a South Kenton).

Samo

Oyster určite základom londýnskeho systému nie je, tým sú už niekoľko rokov platobné karty ktoré sú preferovaný spôsob platby.

Samo

V Londýne je nástup prednými dverami, takže vaša teória o konšpirácií platobných spoločností vôbec nedáva zmysel – na kopírovanie „londýnskeho modelu“ netreba zavádzať nástup všetkými dverami.

Samo

Príjemný posun, hoci to časové obmedzenie mi príde ako kvalitný nezmysel a bude cestujúcich miasť. Keď už, malo by to byť celý deň.

Check-in/check-out je vítaná zmena, som zvedavý ako to bude zvládať prestupy kde nie je úplne možné aplikovať dnešnú tarifu. Dúfam tiež že čoskoro sa aplikuje aj na vlaky.

Ak to dobre chápem, tak systém nebude vedieť automaticky vypočítať kombináciu celodenky pre Brno + doplatkov do regiónu? T.j. už len jedna cesta za Brno bude znamenať neuplatňovanie limitu pre Brno? To je celkom nešťastná záležitosť…

eon

Systém by měl fungovat tak, že vypočítá, co je pro cestujícího nejvýhodnější, ne?

Samo

Mal, ale z popisu v článku mi vyplýva že túto kombináciu vedieť nebude. Ak bude, tak je to super samozrejme 🙂

Studý Chudent

Dopočítat celodenní Brno a doplatky v regionu to asi umět nebude, ale stále si to tahle můžete “navolit” ručně

Michal M

Proč by to nemohlo dopočítat celodenní Brno?

Caracas

Má to umět.

Nose Peak

To časový omezení na tu tradičně funguje na linkách DPMB, co zajížděj za Brno. Systém šlapanického trolejbusu…

Samo

Na ktorej linke DPMB je rozdielný režim nástupu podľa dennej doby? Na trolejbusoch je vždy nástup všetkými dverami, aj v Šlapaniciach, nie?

Tomáš Kowalski

On to asi kolega myslel ve vztahu 31 vs. N96, kdy na 31 (trolejbus, přes den) se nastupuje všemi dveřmi, zatímco přes noc, kdy tam místo trajfu jezdí noční autobus N96, se nastupuje pouze předem 🙂

Nose Peak

Ano. Děkuji za doplnění.