Miliarda na dobíjecí huby pro elektronáklaďáky. Nákup vozů však Česko firmám nezadotuje
Elektrohuby budou na každých 60 kilometrech. Dopravce má k nákupu vozů motivovat "předvídavost a racionalita".
Ministerstvo dopravy spouští tento týden rozsáhlou dotační výzvu zaměřenou na vznik dobíjecích hubů na českých silnicích. Rozdělit se má miliarda korun, čerpat se bude z evropského operačního programu Doprava.
Ministr Martin Kupka to oznámil na konferenci o nákladní elektromobilitě na brněnském výstavišti.
Dotace mají podpořit vznik infrastruktury pro elektromobilitu v nákladní dopravě. Česko totiž musí začít plnit evropské nařízení AFIR, které vyžaduje na páteřní síti silnic TEN-T dobíječky na každých 60 kilometrech.
Dotace nebude stoprocentní, Kupka však očekává, že se za zmíněnou miliardu zvládne postavit 20–30 stanic. Jeden hub tak vychází na 30–50 milionů korun, náklady se liší podle náročnosti přívodní elektrické infrastruktury.
Na samotný nákup elektrotrucků však vláda žádné dotace nechystá. Od dopravců i výrobců si za to Kupka vysloužil na konferenci kritiku. Ceny nákladních elektromobilů jsou totiž až čtyřikrát vyšší než u dieselového pohonu.
Ofenziva elektrotahačů. Další logistická firma v Česku testuje Volvo FM, obstálo i v kopcích
Podle generálního tajemníka Česmadu Vojtěcha Hromíře je důležité hledat k elektromobilitě cestu.
„Nelíbí se nám, že železnice je proponována jako jediná cesta k dekarbonizaci, silniční doprava přitom představuje 80 procent přepravy,“ uvedl Hromíř s tím, že přesun dopravy na koleje se ani po letech tohoto úsilí nekoná.
Účast státu bude podle něj nutná. „Všichni jsme na jedné lodi. Plán čisté mobility musíme plnit tak, aby čeští dopravci neprohrávali s konkurencí,“ dodal. Pro dopravce je podle něj nejdůležitější podpora při pořízení vozidla, sazba mýta a právě zřízení dobíječky.
Každý hub má devět slotů
Podle Kupky by měla aktuální dotační výzva vést k vybudování dobíječek o celkové kapacitě 3,6 megawattu. Připravují se přitom další, celkem je v operační programu na tyto účely připraveno šest miliard.
Jednotlivé huby by měly mít devět dobíjecích slotů. „V Česku máme nejpříznivější poměr dobíječek a elektromobilů a také vysoký počet rychlodobíječek,“ pochválil Kupka. Pak však dodal, že je to dáno hlavně malým celkovým počtem elektromobilů, nicméně v porovnání s Polskem je česká síť výrazně hustší.
Kritice vysokých cen elektrovozů oponoval názorem, že po ukončení dotací v Německu očekává výrazné zlevnění.
Česko se tak podle něj bude soustředit hlavně na podporu dobíjecí infrastruktury. „Připravujeme další dvě formy podpory, a to pro areály dopravců, kde by měly vznikat vedle dobíječek i elektrárny s úložištěm,“ popsal Kupka.
Dodal, že ministerstvo sleduje situaci s podporami v zahraničí. „Musíme zůstat konkurenceschopní, případně budeme reagovat. Já bych však nejraději viděl podporu v dobíjení,“ řekl dopravcům ministr.
Zástupci technologických a energetických firem však varovali před tím, aby infrastruktura neměla před elektrifikací vozového parku příliš velký náskok. Důvodem je vysoká finanční náročnost výstavby a údržby.
Zároveň je vývoj technologií poměrně rychlý, a pokud by nebyla dobíjecí stanice dostatečně vytížená, ekonomicky by se nemusela její stavba a provoz vyplatit.
Racionálně a rozumně
Kupka dále uvedl, že očerňování evropského Green dealu nemá podle něj smysl, protože dekarbonizaci řeší všechny rozvinuté země, včetně Austrálie, USA či Číny. „Musíme ale vědět co je reálné a rozumné. EU nesmí omezit konkurenceschopnost. Se změkčením norem Euro7 třeba slavíme úspěch,“ vysvětlil.
Nákladní dopravci by měli do roku 2040 snížit emise o 90 procent, řada z nich to však považuje za nereálné.
Podle Kupky by je ke koupi elektrických nákladních aut měli motivovat jejich zákazníci, kteří začínají vyžadovat udržitelnost i v dopravě. „Ekologická odpovědnost firem je třeba v Německu velmi silná a je to konkurenční výhoda. Vyplatí se předvídat, co se v sektoru děje,“ motivoval Kupka.
Dopravci: Vyšší mýtné zdraží zákazníkům od března silniční dopravu, nejvíce u dodávek
Sám chce podle svých slov odstraňovat mýty o elektromobilě. „Berme ji racionálně. Elektromobily mají 69 procentní účinnost, u spalovacích motorů je to jen 30–40 procent,“ vypočítal ministr.
Na elektrickou infrastrukturu by mělo podle nařízení EU směřovat jedna ze složek mýta věnovaná produkci CO₂. Podle Kupky ji však Česko využívá plně na stavbu nových dálnic, jelikož i ty oecně snižují produkci CO₂.
Mýto budou muset v Česku od března platit i elektronáklaďáky. Dopravce však mnohem více trápí až 80procentní zdražení mýta v sousedním Německu.
Elektrotahače už si troufnou i na těžkou váhu. Stavební gigant Holcim jich kupuje další tisíc