Miliardová modernizace železnice do automobilky začne letos, SŽ má stavební povolení
Stavba nabrala zpoždění přes pět let.
Správa železnic začne letos s dalšími etapami modernizace železniční trati z Týniště nad Orlicí do Častolovic a Solnice do průmyslové zóny kolem závodu Škody Auto v Kvasinách. Pro modernizaci již získala stavební povolení.
Vyplývá to z oznámení na úřední desce Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ). Aktuální, dosud nepravomocné povolení, se týká části stavby, která řeší komplexně úsek Týniště nad Orlicí – Častolovice (mimo).
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy je tato část úzce provázána s ostatními etapami. „Klíčové je získání pravomocných stavebních povolení u všech tří staveb. Pokud půjdou všechny schvalovací procesy podle plánu a harmonogramu, chceme do poloviny roku na tři stavby vypsat soutěže tak, abychom letos na podzim měli uzavřené smlouvy a stavby zahájili,“ uvedl Gavenda.
Úpravami projde celé kolejiště vyjma již zrekonstruovaných částí, modernizované bude také zabezpečovací zařízení a mostní objekty. Plánovaná je rovněž výhybna Rašovice. Správa železnic chce také nadjezdem nahradit přejezd v Týništi nad Orlicí v ulici T. G. Masaryka. Ve čtvrté etapě pak plánují železničáři postavit výhybnu v Synkově a zastávku i stanici v Lipovce, která bude sloužit k deponování vozů a jejich sestavování do souprav přímo do průmyslové zóny Solnice-Kvasiny. Oba projekty mají rozpočty stanovené v součtu na 5,8 miliardy korun.
S rozvojem průmyslové zóny Solnice-Kvasiny souvisí i další drážní projekt, kterým je elektrizace trati z Týniště nad Orlicí přes Častolovice do Solnice. V rámci tohoto projektu, který je plánován na dva roky s plánovaným začátkem v září letošního roku, je i prodloužení nástupišť v Rychnově nad Kněžnou a na zastávce v Častolovicích a úprava mostních konstrukcí na vyšší třídu zatížení.
O lepším napojení automobilky se mluví roky, plány nabraly ale zpoždění přes pět let. Stavba je popsána v informačním letáku.